Det trollars friskt här onekligen... Cyklar tål kyla, både förvaraing och användning! Befarade korrosionrisker är naturligtvis värre om man släpar in från kyla till fuktig värme och får kondensutfällning. Dessutom så är det väl känt att korrosion sker som alla andra kemiska reaktioner snabbare vid högre temperatur.
Lacken duger som skydd på utsidan av ramen, aluoxiden duger gott på insidan i miljön som en cykel utsätts för. Utmattningsbrott är ett större problem och spaltkorrosion i sprickor är rätt irrelevanta för annat än att bedömma i efteranalysen hur lång tid haveriet har tagit. Drivlinan byter man efer 100-500 mil och den är anoljad och dessutom ofta förnicklad eller belagd Titannitrid så får man problem med korrosion där så handlar det om bristande underhåll snarare än felaktig förvaring. UV-ljus kan vara ett problem om man förvarar utomhus, men det är ett hanterbart problem som mest ändå ger kosmestik påverkan - undantaget är givetvis viss epoxi som inte gillar UV-ljus så kolfibercyklar som är olackade kanske man skall försöka förvara någorlunda mörkt iaf.
Övriga metalldelar är (iaf på mina cyklar) utförda i korrosionströga material, Eloxerade alu, delar, A2 eller A4 i skruvar, lackat och så vidare. Korgen på mina SPD, pedaler är enda stället där jag noterar järnoxid på min cykel och det är där man skrapat av ytbehandlingen när man dunkar pedalerna i stenar och skit i skogen - bara att gnugga bort med lite WD40 så ser det fräsht ut igen och problemet är bara kosmetiskt - det kommer att ta längre tid för rosten att orsaka någon strukturell försvagning än vad pedalen ändå kommer att hålla - no big deal likssom...
Bromsskivor slits av sand, grus, damm och bromsbeläggen - ytrost är ett mycket ringa problem och enbart kosmetiskt och dessutom så är min erfarenhet att dagens bromsskivor för cykel är rejält tåliga emot korrosion. Ett ställe däremot är kolvarna till oken där smuts, korrosion kan ställa till det, men rengöring och massage samt lätt ansmörjning av kolvarna brukar hantera det och när inte det duger längre så är det nog läge att byta delar ändå, men det gör man på bilen också förr eller senare...
Vill man gulla med cykeln inne och rengöra med tops - så gör det för all del om man gillar det, men inte behövs det inte. Skärm inte folk att cyklar inte tål kyla. Biltema cyklar rostar om de står ut utan tak över sig, men annars? Nä....