Frågetråden om dämparservice

Någon som har jämfört Fox 20wt gold med andra oljor i samma gaffel?

Jag servade samtliga gafflar för någon månad sedan, och pga. resa så har stighojen bara varit ute några gånger sedan dess. Före service så var det fox röda olja i (vet inte vilken viskositet, men förmodligen 10wt?). Gaffeln (32 evo) har väl aldrig varit super-smooth, alltid varit lite stiction. Men precis efter service var den hur plush som helst.
Nu några rundor senare är den rätt hackig. Jag har vänt hojen upp och ner en stud innan, kollat efter tecken på läckage, osv. Men allt verkar okej.

Frågan är därmed: 20wt gold är rätt seg. Är det förklaringen, att det tar rätt lång tid för oljan att rinna "ner" till skumringarna, och att den därför inte riktigt smörjer lika bra som den gamla? I så fall är väl lösningen att hänga upp cykeln i taket, vilket jag ändå planerar.

Tankar/tips? Tack! :)

Spontant känns det som att modernare gafflar är känsligare för vad man använder för oljor, även för smörjningen. Jag skulle köra på de oljor som tillverkaren rekommenderar för att veta att det funkar som det är tänkt. I mina gamla RS-gafflar kändes det ingen större skillnad om jag råkade ta fel eller inte hade rätt hemma, men Piken får gå med rätt olja och det är rätt stor skillnad när den är nyservad och strax innan den servas.

Luthman Photography sa:
Spontant känns det som att modernare gafflar är känsligare för vad man använder för oljor, även för smörjningen. Jag skulle köra på de oljor som tillverkaren rekommenderar för att veta att det funkar som det är tänkt. I mina gamla RS-gafflar kändes det ingen större skillnad om jag råkade ta fel eller inte hade rätt hemma, men Piken får gå med rätt olja och det är rätt stor skillnad när den är nyservad och strax innan den servas.
Visst. Grejen var ju den att oljan som LBS pytsat i (röd, 10/15wt gissar jag) är fel olja enl. servicemanual. 20wt gold (som jag hade i) är rätt. Ändå känns det som om 20wt gold smörjer sämre, därav min fråga. :-)

Nu känner jag mig så där skapligt dum igen. :)

Ska gör burkservice på bakdämparen och tänkte samtidigt sätta på offset bushings. Frågan är bara hur mycket jag behöver byta. Med andra ord: hur bedömer man om bussningarna är slitna eller ej?

Så här ser min dämpare ut:
New_reducers_001_72px.jpg

Det jag kan inspektera utan att ha sönder något är endast de ljusbeiga nylonbussningarna. Själva du-bussningen under syns först då jag pressat ut och sönder nylonbussningarna. Allstå, denna syns inte förrän jag gjort åverkan:
reducerproc_016%20(1)-m.jpg

Frågan är alltså om jag kan bedöma skicket på du-bussningen baserat på allt det andra? Tycker inte det är nämnvärt spel nånstans. Jag funderar därför på att bara sätta i de nya offset-sprintarna och låta resten vara. Mest för att jag är lat.

Tips, synpunkter, tankar kring detta? Stort tack på förhand!

Senast ändrad:
Bussningen på bild två har du inte om du har de gula bussningshalvorna. Det är antingen eller.

De gula bussningarna är del av ett "system" som Fox kör med, tidigare körde de med den andra varianten (med röd insida)

Jag skulle tippa på att det offsethardware du köpt inte är gjort med de gula plastbussningarnas flängstjocklek in mind och du bör således
byta till typen på bild två (alt. plastbussning av den modellen)

Tusen tack!

Roligt nog passar faktiskt den nya offsetbussningen perfekt i den gamla assemblyn då de såvitt jag kan se håller exakt samma mått som de gamla bussningarna. Skicket på de gamla prylarna är dessutom väldigt bra (inte nött eller skitigt - vilket är lite konstigt efter två ganska hårda år), så jag kan lika gärna nöta ner dem tänkte jag.

En annan observation är att de nya bussningarna faktiskt har lite mer spel än den gamla uppsättningen. Alltså, nya du-bussningen och offsetbussningen har lite spel, medans det i den gamla inte var spel alls. Nu pratar vi ganska lite spel, men ändå.
Så för en novis på bakdämperi-renovering, när blir spelet i bussningar ett reellt problem? 1mikrometer, 1 millimeter, eller då allt flexar någon decimeter i svängarna? :D

Diametern på röret/axeln som går igenom är detsamma på gamla och nya varianten.

Problemet är om distanserna man sätter på utsidan inte räknar med tjockleken på de gula flänsarna/manschetterna när man kör med de gula.

Men nu verkar det ju fungera för dig, och då är ju allt chill.

Det skall ju eg. gå trögt att rotera hardware i bussningen om det är korrekt. Känner man ett litet spel/klick när man lyfter upp cykeln i sadeln så är det ofta ett glapp i en av ändarna på dämparen.

Vissa kombinationer av harware/bussning glappar mer än andra, även när de är nya.

Tack!
Blev tvungen att byta på ena sidan ändå eftersom offseten gjorde att den inte gick att skruva fast i bakre fästet utan att byta till nya med mindre utvändiga brickor.

Det som kanske är självklart för andra men förvånade mig var hur mycket innerdiametern på du-bussningar minskade då jag pressat dit den. Tight passning där nu och lite friare rotation fram (där gamla bussningen sitter) men inget glapp.

Ska bli spännande att se hur hojen känns med en grads flackare vinkel. :)

Snabbfråga: Som jag skev längre upp tycker ett återkommande problem med min Fox-gaffel (32 Float) är att den är rätt stickig. Jag rev ner den nu och kan konstatera att i princip allt är som det ska: massa fin olja kvar, rena skumringar, etc. Dock ser jag att packboxarna är ganska torra. Finns i princip ingen olja på dem invändigt och jag funderar på om problemet är att de inte smörjs som de ska ändå. Vet inte om skumringarna inte ligger mot innerbenen ordentligt.

Innan jag återmonterar undrar jag därför om nån har tips? Och ska jag smeta fett (typ military grease) på packboxarna som RS rekommenderar även om Fox inte nämner fett? Tänkte att det inte bör kunna bli sämre...

Tack! :)

mikipedia_ sa:
Det är junett enkelt test å bara smeta i gaffelfett. Blir det bättre så bra om inte så skadar det ju inte gaffeln iaf.

Jomenvisst, tack! Får bli experiment tills det funkar, för Fox-gaffeln har banne mig aldrig varit lika plush som de RS-gafflar jag har. :-/

http://www.oilcenter.com/ProductInformationSheets/N-Z/PM600.pdf PM600 military grease verkar ju inte särskilt speciellt eller magiskt som det påstås här på happy.
"PM600 is generally within the temperature range
to lubricate wheel bearings, chassis, ball-joints,
water pumps, fifth wheels, universal joints, slides,
pillow block bearings, guide rails, cams, winches,
or any other equipment requiring an extreme
pressure lubricant. PM600 is used in many
industries such as automotive, marine, aircraft,
air conditioning, mining, construction, sugarcane
mills, oil fields, cement plants, farms, chemical
plants, and food plants."

Låter ju som att ett vanligt smörjfett är ganska samma lika. Har jag fel och isåfall varför?

Jag kan tipsa om att köra Slick Honey/SRAM Butter inuti skrapringarna på Fox istället för Float fluid som de listar, Military Grease är lite trögare.

NickPick: PM600/Military Grease är kompatibelt med oljan i gaffeln, detta är en viktig detalj. Andra smörjfetter kan sönderdelas på ett olämpligt sätt när det kommer i kontakt med gaffelolja.

@Preacher: Fasen. Jag som hade en tub med Butter precis bredvid PM600n. :-) Next time, next time....!
Det blev ju bättre med smörjda packboxar, men vet ej tusan om jag är helt nöjd.

Men allmänt så tycker jag det är märkligt. I garaget finns 3st hojar med RS-gafflar och en Fox. Jag gör inget speciellt med RS-gafflarna och cyklarna förvaras stående. Men denna förbaskade Fox-gaffel, den verkar behöva massa specialfix för att bli plush. Ställas upp och ned, m.m. Till och med Fox-manualen rekommenderar att man ska ställa cykeln upp och ned en stund innan tur.

Vad är det egentligen som skiljer mellan RS och Fox då de (i min extremt smala datamängd :-) )beter sig så olika?

Kan för övrigt rapportera att det här med offset-bussningar är fantastiskt. Min Zesty mådde oerhört bra av 1 grads flackare vinkel (nu 66), och att kunna fixa det för ett par hundralappar är extrem valuta för pengarna!

Preacher sa:
Jag kan tipsa om att köra Slick Honey/SRAM Butter inuti skrapringarna på Fox istället för Float fluid som de listar, Military Grease är lite trögare.

NickPick: PM600/Military Grease är kompatibelt med oljan i gaffeln, detta är en viktig detalj. Andra smörjfetter kan sönderdelas på ett olämpligt sätt när det kommer i kontakt med gaffelolja.

Jag har aldrig varit med om smörjfett som blandar sig med olja. Får laborera och kolla om gaffeloljan är speciell.
:)

Tjo
Negfjädern klingar till i min fox 36. Har läst att krympslang ska lösa det problemet. Någon som har testat det och vet om det funkar?

Tänkte byta olja i benen på en fox 32 performance ctd 2015.
Behöver jag verkligen skruva av och göra rent själva överdelen? Fox säger det i en film men jag vet inte ja.
Har ingen 26mm hylsa hemma, mest därför.

Ska för övrigt ha i rockshoxolja i den. Slå mig inte!

NickPick sa:
Tänkte byta olja i benen på en fox 32 performance ctd 2015.
Behöver jag verkligen skruva av och göra rent själva överdelen? Fox säger det i en film men jag vet inte ja.
Har ingen 26mm hylsa hemma, mest därför.

Ska för övrigt ha i rockshoxolja i den. Slå mig inte!

Du borde ju kunna "skölja" ur benen med lite olja å sen ha i rätt mängd, blir ju inte super rent men renare än bara urtappning iaf.

Jag hade bara bytt oljan. Du kan alltid byta igen efter ganska kort tid, så borde den ha fått en automatisk genomsköljning.

Tillverkarnas rekommendationer är ofta skrivna för att användas av servicecenter. Lämnar jag in min gaffel för en tusenlapp kan jag lika gärna betala ett par hundra extra och veta att alla packningar är bytta osv, men gör jag det själv så jobbet är "gratis" är det inte samma panik om man får göra om det efter en månad för att en skrapring rök eller för att gaffeln inte var kliniskt ren i ytterbenen när den nya oljan gick i.

Ja men tack för svar. Jag har ju servat den en gång förr på liknande vis som i denna filmen http://per-kumlin.blogspot.se/2015/04/service-pa-fox-32-float-ctd.html , men jag minns inte om jag gjorde så mycket mer än "ytterbenservice". Drog inte isär något som hade med låsringar att göra.
Gjorde en vanlig benservice och bytte float fluid där vid "air volume spacer" så det går nog ett tag till.
Dämparen har gått 380 mil (varav mycket distans) och jag tror inte den är servad sedan kanske 80 eller 120 mil. Allt såg bra ut iaf :)

NickPick sa:
Ja men tack för svar. Jag har ju servat den en gång förr på liknande vis som i denna filmen http://per-kumlin.blogspot.se/2015/04/service-pa-fox-32-float-ctd.html , men jag minns inte om jag gjorde så mycket mer än "ytterbenservice". Drog inte isär något som hade med låsringar att göra.
Gjorde en vanlig benservice och bytte float fluid där vid "air volume spacer" så det går nog ett tag till.
Dämparen har gått 380 mil (varav mycket distans) och jag tror inte den är servad sedan kanske 80 eller 120 mil. Allt såg bra ut iaf :)

Nu har jag inte alla performance-foxar i huvudet, men vissa av dem går inte ens att göra full service på, iaf inte enkelt. Dämpenheten är en sluten grunka som det inte är meningen att man ska öppna alls någonsin. Men ytterbensservice och en skvätt ny olja i luftkammaren räcker utmärkt tycker jag som förebyggande underhåll på en xc-gaffel.

Hjälp! Hur gjorde man nu igen när gaffeln drar ihop sig när man tömmer ur luften?? Våldar upp den lr pillar in en kattstrypare vid skrapringen lr lossar ytterbenen?

Är det inte bara att du fortfarande har luft i negativa kammaren?
I så fall pumpa upp igen och töm lite i taget och gunga gaffeln förbi sagpunkten mellan omgångarna så du jämnar ut trycken successivt.

Att det spontant av sig självt bildats undertryck i ytterbenen låter osannolikt tycker jag.

ja, pumpa upp igen och töm långsamt, pö om pö.
Förresten, vad är problemet med att den drar ihop sig? Gör det något, du ska väl ändå inte cykla utan luft? Det går ju helt fint att serva ändå även om den dragit ihop sig. Vad är det för gaffel?

marran sa:
ja, pumpa upp igen och töm långsamt, pö om pö.
Förresten, vad är problemet med att den drar ihop sig? Gör det något, du ska väl ändå inte cykla utan luft? Det går ju helt fint att serva ändå även om den dragit ihop sig. Vad är det för gaffel?

Sjukt irriterande bara? Jag måste även pumpa mer än jag vill för att få 160mm som gaffeln är, var så förut en gång då var skåran igenkleggad så den jämnade inte ut. Men nu är den nyservad hos racingbike så borde inte vara det som är grejen.

Det är en pike rc 160 till enduron, även "trimmad" med luftkappe

Det låter som skåran inte funkar som den ska nu heller, gaffeln ska vara självbalanserande och i teorin ska du få 160mm oavsett tryck du pumpar i. Det borde även gälla med luftkappe tycker jag. Antingen du får 160mm oavsett tryck eller att du får någon annan slaglängd oavsett tryck, men det borde inte vara så att du får olika slaglängd beroende på vilket lufttryck du pumpar om det inte är för att skåran inte funkar som den ska (mao klegg).

marran sa:
Det låter som skåran inte funkar som den ska nu heller, gaffeln ska vara självbalanserande och i teorin ska du få 160mm oavsett tryck du pumpar i. Det borde även gälla med luftkappe tycker jag. Antingen du får 160mm oavsett tryck eller att du får någon annan slaglängd oavsett tryck, men det borde inte vara så att du får olika slaglängd beroende på vilket lufttryck du pumpar om det inte är för att skåran inte funkar som den ska (mao klegg).

Låter ju logiskt.
Aja funkar det inte får jag väll höra av mig till racing bike?

Är det en skåra i luftkappen? Känner igen symptomen från Vorsprungs luftburk och där var det två extremt små hål som var svåra att tryckutjämna när man skulle dränera.

Kollat här http://vorsprungsuspension.com/pages/luftkappe-installation-setup ?

" Step Two
Your starting air pressure should be approximately 10% higher than your air pressure was before installing the Luftkappe, however we need to get there in two steps.
a) Pressurise the fork to roughly half of the final pressure you are aiming for. You will notice the fork is now very stiff at the start of the travel, and is topped out very hard.
b) Compress the fork several times, very slowly, to allow pressure to equalise between the positive and negative chambers. You will feel a soft notch in the motion near the start of the stroke - if you hold the fork at that position you will feel it get softer over the space of a few seconds.
c) Once the two chambers are equalised fully, the fork will top out pneumatically (not hard contact between two surfaces).
d) After the two chambers are equalised, pump the fork up to the pressure you are aiming for and repeat the equalisation process there. "

Hur många gånger vågar man ta loss och montera tillbaks ytterbenen på en RS Revelation innan man bör byta ut "crush washers" på de två skruvarna som håller fast dem?

(I praktiken, inte vad servicemanualen säger, om nån provat många gånger och kan rapportera eller så.)
Mest nyfiken - kommer att beställa såna men gissar att man kan återanvända dem ett antal gånger.

Tillbaka
Topp