Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rattnalle sa:Jag har droppat Float Fluid som smörja i RS dämpare. Det ni. Fatta hur rebellisk jag känner mig.
Rattnalle sa:Trög.
En del förståsigpåare på mtbr och andra forum menar att det är transmissionsolja. Sådan brukar ju ha ganska hög viskositet.
h.g.j sa:Jag förstår inte det här, ni tjatar om service och viskositet... När jag frågade min LBS om olja till gaffeln (RS Sid) fick jag till svar att "dom där nya är ju underhållsfria". Dom hade ingen olja hemma heller, och bara verkstadens gaffelpump.
marr sa:h.g.j sa:Jag förstår inte det här, ni tjatar om service och viskositet... När jag frågade min LBS om olja till gaffeln (RS Sid) fick jag till svar att "dom där nya är ju underhållsfria". Dom hade ingen olja hemma heller, och bara verkstadens gaffelpump.
Dags att byta lbs :)
marr sa:h.g.j sa:Jag förstår inte det här, ni tjatar om service och viskositet... När jag frågade min LBS om olja till gaffeln (RS Sid) fick jag till svar att "dom där nya är ju underhållsfria". Dom hade ingen olja hemma heller, och bara verkstadens gaffelpump.
Rattnalle sa:Värsta som kan hända är ju att gummit inte tål olja och faller sönder men det spelar ingen roll där det sitter ändå så..
h.g.j sa:marr sa:h.g.j sa:Jag förstår inte det här, ni tjatar om service och viskositet... När jag frågade min LBS om olja till gaffeln (RS Sid) fick jag till svar att "dom där nya är ju underhållsfria". Dom hade ingen olja hemma heller, och bara verkstadens gaffelpump.
Jo, jag vet att den är diffus... Men det är den enda inom 9 mils radie, så då vill man ju gärna hålla hoppet uppe... Cykeln var ju trots allt köpt där...
mikipedia_ sa:Rattnalle sa:Värsta som kan hända är ju att gummit inte tål olja och faller sönder men det spelar ingen roll där det sitter ändå så..
Istf gummiband kan man ju ta oringar som man vet klarar olja, tex dom man byter ut vid servicen.
Vernersson sa:h.g.j sa:marr sa:h.g.j sa:Jag förstår inte det här, ni tjatar om service och viskositet... När jag frågade min LBS om olja till gaffeln (RS Sid) fick jag till svar att "dom där nya är ju underhållsfria". Dom hade ingen olja hemma heller, och bara verkstadens gaffelpump.
Jo, jag vet att den är diffus... Men det är den enda inom 9 mils radie, så då vill man ju gärna hålla hoppet uppe... Cykeln var ju trots allt köpt där...
Men samtidigt, en LBS med den kunskapsnivån (och inställningen).... Vem behöver DEN liksom?
Och vad ska man ha'n till? :-O
NickPick sa:https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign...ion_fluid_air_and_coil_spring_charts_2016.pdf
En rockshox revelation rct3 ska alltså bara ha 5ml i ytterbenen. Låter inte det lite? Värt att göra snart känner jag.
mikipedia_ sa:NickPick sa:https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign...ion_fluid_air_and_coil_spring_charts_2016.pdf
En rockshox revelation rct3 ska alltså bara ha 5ml i ytterbenen. Låter inte det lite? Värt att göra snart känner jag.
Ja iaf enligt Sram, lusläs lite i mtbrs dämparforum. Vill minnas att folk där haft 10ml per ben utan att något gått sönder.
OBS. Detta är rykten på internetforum så jag säger inte att det funkar, har bara läst det och du gör på egen risk.
MEL F.AT sa:Köpte den nya packningen, gold oljan och verktyget för att pressa i packningen med.
Fick slå rätt så hårt med gummiklubban för att packningen skulle komma på plats. Går inte att pressa in med fingrarna eller lite våld.
Om du inte öppnat mer än ytterbenen är min gissning att eftersom det gick så trögt där innan så maskerade det att innanmätet var kasst.borgis sa:Jahapp, så gjorde jag det. Gav mig på att försöka fixa min RS Sektorgaffel. Det kändes som att den hade tendens att tröga sig lite och skrapringen på fjädringssidan har poppat ur ett par gånger. Jag har inte kört mycket med den alls, men man har ju läst om hur (o)noga fabrikerna brukar vara.
Aja, jag gick till väga enligt RS manual för gaffeln och lufttömde och knackade loss underbenen.
Ut med olja och rengöra. Skumringarna torra så de blev indränkta med olja.
Skrapringarna rengjorda, på plats och insmorda. Tillbaka med underbenen, i med ca 6 mL olja i vardera.
Letade reda på "pistongerna" och skruvade fast dem. Satte tillbaka reboundvredet.
Pumpade upp gaffeln lite och masserade den, fortsatte pumpa, lite massage, pump till fullt tryck.
Det kändes som om jag inte fick i tilläckligt med luft i negativa kammaren för gaffeln slog i taket när jag
gungade på den. Dämpningen verkar inte heller fungera. Det spelar noll roll hur det blå reglaget står
och rebounden känns inte som om den gör mycket nytta.
Vilka nybörjartabbar jag har nu gjort och vad gör jag för att den ska bli OK igen?
Rattnalle sa:Du ska nog ta ur tätningen i botten av dämparbenet och kolla så att allt ser helt ut när du ändå håller på. Den ska inte läcka ner i botten.
Jag brukar få påpekat för mig att jag är dålig på att använda handkräm. Det där militärfettet ska ju vara universal..Vernersson sa:Köp en låda nitrilhandskar så slipper du marinera händerna med PM 600, vilket Fru Foxis antagligen inte går igång på - inte om hon är som de flesta "normala" kvinns ;)
Per-Erik sa:Foxis, vad har du för skrammelknäpp från din RC? Jag har också nåt jäkla oljud som stör mig. Svårt att veta vad det är bara. Det liksom klonkar från gaffeln på nåt skumt sätt, funktionen är däremot bra. Har provat med två olika fjädrar men det är samma oljud i bägge så man undrar om det är nåt annat.
Per-Erik sa:Foxis, vad har du för skrammelknäpp från din RC? Jag har också nåt jäkla oljud som stör mig. Svårt att veta vad det är bara. Det liksom klonkar från gaffeln på nåt skumt sätt, funktionen är däremot bra. Har provat med två olika fjädrar men det är samma oljud i bägge så man undrar om det är nåt annat.
Daaanyy sa:Per-Erik sa:Foxis, vad har du för skrammelknäpp från din RC? Jag har också nåt jäkla oljud som stör mig. Svårt att veta vad det är bara. Det liksom klonkar från gaffeln på nåt skumt sätt, funktionen är däremot bra. Har provat med två olika fjädrar men det är samma oljud i bägge så man undrar om det är nåt annat.
Har du rätt förspänning på fjädern? Ta loss topcapen och mät avståndet mellan överste preloadspacern och kanten på gaffelbenet. Kika på servicemanualen om det jag skriver låter luddigt.