Frågetråden om dämparservice

Rattnalle sa:
Trög.

En del förståsigpåare på mtbr och andra forum menar att det är transmissionsolja. Sådan brukar ju ha ganska hög viskositet.

Ok, ja min dämpare lär implodera.

Satte även i ett gummiband istället för rs egna shims :p
Ganska tillfälligt test iofs.

Jag förstår inte det här, ni tjatar om service och viskositet... När jag frågade min LBS om olja till gaffeln (RS Sid) fick jag till svar att "dom där nya är ju underhållsfria". Dom hade ingen olja hemma heller, och bara verkstadens gaffelpump.

h.g.j sa:
Jag förstår inte det här, ni tjatar om service och viskositet... När jag frågade min LBS om olja till gaffeln (RS Sid) fick jag till svar att "dom där nya är ju underhållsfria". Dom hade ingen olja hemma heller, och bara verkstadens gaffelpump.

Dags att byta lbs :)

marr sa:
h.g.j sa:

+1

Underhållsintervallen kan säkert diskuteras i oändlighet, men att det behövs service förr eller senare är nog de flesta ganska överens om.

marr sa:
h.g.j sa:

Jo, jag vet att den är diffus... Men det är den enda inom 9 mils radie, så då vill man ju gärna hålla hoppet uppe... Cykeln var ju trots allt köpt där...

h.g.j sa:
marr sa:
h.g.j sa:

Jo, jag vet att den är diffus... Men det är den enda inom 9 mils radie, så då vill man ju gärna hålla hoppet uppe... Cykeln var ju trots allt köpt där...

Men samtidigt, en LBS med den kunskapsnivån (och inställningen).... Vem behöver DEN liksom?
Och vad ska man ha'n till? :-O

Vernersson sa:
h.g.j sa:
marr sa:
h.g.j sa:

Men samtidigt, en LBS med den kunskapsnivån (och inställningen).... Vem behöver DEN liksom?
Och vad ska man ha'n till? :-O

Precis! Alltså man får ju skilja på en LBS för cykelformade objekt och för dyrare produkter. Även om en liten verkstad är ÅF för ett märke och kan ta/tar hem dyra cyklar blir den ju ingen expert på tävlingscyklar för det. Det är ju en viss skillnad i kompetens på att laga punkteringar, byta slangar osv på damtrallor och att installera ett Di2 system (det kanske är jättelätt, men ni fattar).

NickPick sa:
https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign...ion_fluid_air_and_coil_spring_charts_2016.pdf
En rockshox revelation rct3 ska alltså bara ha 5ml i ytterbenen. Låter inte det lite? Värt att göra snart känner jag.

Ja iaf enligt Sram, lusläs lite i mtbrs dämparforum. Vill minnas att folk där haft 10ml per ben utan att något gått sönder.

OBS. Detta är rykten på internetforum så jag säger inte att det funkar, har bara läst det och du gör på egen risk.

Jahapp, så gjorde jag det. Gav mig på att försöka fixa min RS Sektorgaffel. Det kändes som att den hade tendens att tröga sig lite och skrapringen på fjädringssidan har poppat ur ett par gånger. Jag har inte kört mycket med den alls, men man har ju läst om hur (o)noga fabrikerna brukar vara.

Aja, jag gick till väga enligt RS manual för gaffeln och lufttömde och knackade loss underbenen.
Ut med olja och rengöra. Skumringarna torra så de blev indränkta med olja.
Skrapringarna rengjorda, på plats och insmorda. Tillbaka med underbenen, i med ca 6 mL olja i vardera.
Letade reda på "pistongerna" och skruvade fast dem. Satte tillbaka reboundvredet.

Pumpade upp gaffeln lite och masserade den, fortsatte pumpa, lite massage, pump till fullt tryck.

Det kändes som om jag inte fick i tilläckligt med luft i negativa kammaren för gaffeln slog i taket när jag
gungade på den. Dämpningen verkar inte heller fungera. Det spelar noll roll hur det blå reglaget står
och rebounden känns inte som om den gör mycket nytta.

Vilka nybörjartabbar jag har nu gjort och vad gör jag för att den ska bli OK igen?

Rätt mängd olja i dämparen? Eller öppnade du aldrig den?

Kan du ha fått någon form av övertryck i underbenen? Testa att bara lossa skruvarna och knacka lös skaften för att se om det pyser ut nåt.

mikipedia_ sa:
NickPick sa:
https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign...ion_fluid_air_and_coil_spring_charts_2016.pdf
En rockshox revelation rct3 ska alltså bara ha 5ml i ytterbenen. Låter inte det lite? Värt att göra snart känner jag.

Ja iaf enligt Sram, lusläs lite i mtbrs dämparforum. Vill minnas att folk där haft 10ml per ben utan att något gått sönder.

OBS. Detta är rykten på internetforum så jag säger inte att det funkar, har bara läst det och du gör på egen risk.

Hm. Törs inte laborera. 5-6ml får nog räcka. :) Tack.

MEL F.AT sa:
Köpte den nya packningen, gold oljan och verktyget för att pressa i packningen med.
Fick slå rätt så hårt med gummiklubban för att packningen skulle komma på plats. Går inte att pressa in med fingrarna eller lite våld.

Ett tips är att använda de gamla packboxarna som "pressverktyg". Lägg gamla packboxarna på nya och knacka ner. Nu har jag inte provat det på en foxgaffel men gjort det på gafflarna på flertalet crossgafflar.

Vart handlar ni era fox reservdelar och servicekit?. Nationellt eller internationellt. Försöker få tag i den 6e gröna volume spacern till en -16 Fox 34 FIT4 men verkar näst intill omöjligt att få tag på.

Om man skall ha 6st volume spacers så måste den sista vara en grön och inte de gula som sitter som 1-5. Tydligen kommer den spacern så pass djupt i gaffeln att det är en annan dimension på den för att den inte ska skaka omkring o leva om.

borgis sa:
Jahapp, så gjorde jag det. Gav mig på att försöka fixa min RS Sektorgaffel. Det kändes som att den hade tendens att tröga sig lite och skrapringen på fjädringssidan har poppat ur ett par gånger. Jag har inte kört mycket med den alls, men man har ju läst om hur (o)noga fabrikerna brukar vara.

Aja, jag gick till väga enligt RS manual för gaffeln och lufttömde och knackade loss underbenen.
Ut med olja och rengöra. Skumringarna torra så de blev indränkta med olja.
Skrapringarna rengjorda, på plats och insmorda. Tillbaka med underbenen, i med ca 6 mL olja i vardera.
Letade reda på "pistongerna" och skruvade fast dem. Satte tillbaka reboundvredet.

Pumpade upp gaffeln lite och masserade den, fortsatte pumpa, lite massage, pump till fullt tryck.

Det kändes som om jag inte fick i tilläckligt med luft i negativa kammaren för gaffeln slog i taket när jag
gungade på den. Dämpningen verkar inte heller fungera. Det spelar noll roll hur det blå reglaget står
och rebounden känns inte som om den gör mycket nytta.

Vilka nybörjartabbar jag har nu gjort och vad gör jag för att den ska bli OK igen?
Om du inte öppnat mer än ytterbenen är min gissning att eftersom det gick så trögt där innan så maskerade det att innanmätet var kasst.

Du kan ta ner innanmätet och göra rent och smörja upp utan att behöva byta något om du bara är lite försiktig. Bara det kan göra stor skillnad.

Tack för uppslag. *gladtumme* Jag öppnade dämparenheten nyss och den var helt fri från all gegga. Har ju kört väldigt lite i riktigt grisföre med den. Däremot så hade jag nog lyckats evakuera oljan därifrån också. Tyckte det kom mycket när jag lossade underbenen. Ska det göra så eller är det något fel? Bara att testa att slå i rätt mängd rätt olja och testa kanske?

Du ska nog ta ur tätningen i botten av dämparbenet och kolla så att allt ser helt ut när du ändå håller på. Den ska inte läcka ner i botten.

Dämparoljan har ingen kontakt med yttervärlden så det ska mycket till för att det ska komma smuts i den.

Om det kom mycket olja ur ytterbenen när du tog ur dem och du tyckte att det var lite olja i dämparen så är det troligen så att det läcker ut olja där någonstans. Det är dåligt.

I bästa fall räcker det att ta isär och montera ihop delarna noga för att något halkat snett. Får du samma problem igen får du köpa ett komplett servicekit innan du opererar. För jag antar att du vill cykla och inte vänta på delar nu direkt :-)

Precis. Jag chansade och toppade i rätt mängd olja och den verkar funka som den ska. Inte tokstumt i botten och det verkar som att all fjädringsväg finns kvar. Testade med lågt tryck i fjädern. Kompressionsvredet/"lockouten" funkar och det gör också rebounden.

Den känns mycket följsammare nu efter att skumringarna och skrapringarna fått lite smörjning. Jag får ut och testa när jag hinner och
som du säger, jag handlar ett servicekit så jag är beredd. :)

Jahopp. Nu är skrammelknäppet tillbaka i min Boxxer RC efter 7 dagar i Åre.
Sist fixade jag det genom att värma fast krympslangarna på rätt ställe på fjädern.
Öppnade och kollade nu och visst tusan har en rört sig likt förbaskat. Har inte grejer för att fixa på plats så jag vände på fjädern. Men lite flax glider skurk-krympslangen tillbaka åt rätt håll.

Till de dumma frågorna:

- Blir fjädern varm? Kan svära på att alla slangarna blev ordentligt fastvärmda...

- Är det här ett vanligt problem?

- Är det dåligt för dämparen då det händer? Fjädern ser bra ut och vet inte hur mycket den kan skava?

- Vad göra för att slippa detta igen och få en tyst gaffel? Eller har jag OCD? :)

Tack! :)

Jag tror inte fjädern blir så varm att det smälter krympslangen. Fjädern har ju en tydlig orientering för att sitta på plats i innerbenet, så du gör nog bäst i att ha den på rätt håll. Att fjädern slår mot innerbenet är säkert inte superbra för hur gaffeln presterar, men knappast någon katastrof. Du kommer däremot förmodligen inte att kunna konvertera gaffeln till luftfjädrad längre. Jag har fått mina krympslangar till att sitta fast efter ha värmt på dom några gånger. Ti-springs säljer fjäderlager som ska avhjälpa problemet. Jag har beställt en.

Du gör en del sjuka grejer. Det är kul!

Men va fasen, bör fjädern sitta åt ett visst håll? Hur ser man det? Är nästan säker på att servicemanualen inte nämner det, men jag har säkert fel. Fan.

Hur ser man vad som är rätt då, speciellt då fjädern är full med fett?

Ångest. :(

Vilket håll som var rätt stod i tekniska manualen. Inte service-manualen. Suck.

Måste väl gå ut och kolla att den sitter rätt nu. :-/

Eftersom det är så kul stt marinera händerna med military Grease istället för att sova så har jag nu konstaterat att:

- fjädern satt rätt förut (lilla diametern nedåt) vilket bara var flax eftersom jag inte hade en aning om detta då jag värmde fast krympslangarna. Den är nu rättvänd.

- Skurk-krympslangen gick naturligtvis att flytta på, så ny sitter den rätt. Förhoppningsvis ger den fasen i att flytta på sig innan mina händer dör igen.

Spontan reflektion är väl att det är lite konstigt att sånt här inte bara funkar från fabrik. Fast om de inte ens pyttsar i olja då kanske det är för mycket begärt att krympslangarna ska sitta fast. :)

Apropå lager måste jag kolla på det. Antar att det därmed är svar ja på frågan om det är vanligt, jofa? Din klonkar också ibland?

Tack för hjälpen, och glad att jag kan bjuda på lite underhållning... :)

Köp en låda nitrilhandskar så slipper du marinera händerna med PM 600, vilket Fru Foxis antagligen inte går igång på - inte om hon är som de flesta "normala" kvinns ;)

Vernersson sa:
Köp en låda nitrilhandskar så slipper du marinera händerna med PM 600, vilket Fru Foxis antagligen inte går igång på - inte om hon är som de flesta "normala" kvinns ;)
Jag brukar få påpekat för mig att jag är dålig på att använda handkräm. Det där militärfettet ska ju vara universal..

Foxis, vad har du för skrammelknäpp från din RC? Jag har också nåt jäkla oljud som stör mig. Svårt att veta vad det är bara. Det liksom klonkar från gaffeln på nåt skumt sätt, funktionen är däremot bra. Har provat med två olika fjädrar men det är samma oljud i bägge så man undrar om det är nåt annat.

Per-Erik sa:
Foxis, vad har du för skrammelknäpp från din RC? Jag har också nåt jäkla oljud som stör mig. Svårt att veta vad det är bara. Det liksom klonkar från gaffeln på nåt skumt sätt, funktionen är däremot bra. Har provat med två olika fjädrar men det är samma oljud i bägge så man undrar om det är nåt annat.

Har du rätt förspänning på fjädern? Ta loss topcapen och mät avståndet mellan överste preloadspacern och kanten på gaffelbenet. Kika på servicemanualen om det jag skriver låter luddigt.

Per-Erik sa:

Nu har jag varit och hängt med lokala mekaniker och vi är ganska överens: inte fjäder eller dämpare.
Snarare tror vi att det är styrlager. Nu låter det rent ut sagt för jäkligt. Låter tom då man rullat på asfalt.
Ska riva hela kronan och styrlagret efter idag. Hjälper inte det mot förmodan river jag länkaget.

Daaanyy sa:
Per-Erik sa:

Har du rätt förspänning på fjädern? Ta loss topcapen och mät avståndet mellan överste preloadspacern och kanten på gaffelbenet. Kika på servicemanualen om det jag skriver låter luddigt.

Jo det ska vara rätt, har kollat flera gånger, flera mm under 16mm som det står.
Undrar om det kan vara lagret ändå...

Tillbaka
Topp