Frågetråden om dämparservice

NickPick sa:
mikipedia_ sa:
NickPick sa:
https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign...ion_fluid_air_and_coil_spring_charts_2016.pdf
En rockshox revelation rct3 ska alltså bara ha 5ml i ytterbenen. Låter inte det lite? Värt att göra snart känner jag.

Ja iaf enligt Sram, lusläs lite i mtbrs dämparforum. Vill minnas att folk där haft 10ml per ben utan att något gått sönder.

OBS. Detta är rykten på internetforum så jag säger inte att det funkar, har bara läst det och du gör på egen risk.

Hm. Törs inte laborera. 5-6ml får nog räcka. :) Tack.

Har nu hittat en spruta som rymmer 5ml.
Måste jag ha fett vid ihopmonteringen? Har inte och det är ju såklart guds egen sperma i alla tillverkares fett så inte vad som helst går antar jag... Ska dock ha en float fluidtub liggandes i något hörn. Kanske blir fel som fan?

Annars marinerar jag bara skumgummiringarna.

Det räcker att marinera skumringarna.

Float fluid funkar också men är onödigt trögflytande. Passar bättre i t ex luftkammaren där man vill ha en liten mängd smörja som ska stanna kvar bra på väggarna.

Det bör vara ett fett som är avsett för dämpare om du skaffar ett sen, så att det inte är ett lagerfett med partikeltillsatser till exempel. Märke har jag svårt att tro spelar roll..

Tack. Då kör jag på med marinering bara. Noll droppar olja i benen...
Kanske värt att ta bort ventilen och droppa ner lite float fluid i luftkammaren?

Bilagor

• 20160806_150800.jpg
    20160806_150800.jpg
    149.1 KB · Besök: 218
Kan väl ha varit nån droppe i foamringsen. Cykeln hänger så oljan åker åt det hållet. Liksom.

Måste jag byta cykel nu igen? Den är ju bara sen i påskas :)

Gick igenom min pajk lite idag.

Gjorde rent och fint, marinerade foamringar, bytte airshaft från 140 till 150mm. Tog bort 2 av 4 tokens.
Lite nytt fett där det ska vara, samt luftade chargern.

Kan säga att chargern hade extremt mycket luft i sig, om detta sen är något man märkt under cyklingen eller inte är svårt att säga.
Fick i 5-6ml mer olja än vad där va tex...

Gaffeln kändes väldigt bra på den korta runda jag kört nu, 75psi fram, aningens oklar sag % då mina ben bara har märkning för 130-140mm. (Enligt manualen finns det bara en uppsättning pike överben, de har tydligen olika märkning bara.)

Min sektor silver 140 verkar vara i behov av renovering.
Har knappt använt den utan mest stått i förrådet.
Den gnirkar och är trög, (trotts att jag lättade på trycket i den).
Ställde ner returen och då kände man hur den liksom hackade fram och tillbaks (när man komprimerar och sedan släpper upp).

Är det bara en enkel service som behövs, eller kan det vara något som har gått sönder i den?
Är det svårt att serva eller klarar man det själv? vad behövs det för verktyg?

Tacksam för hjälp.

Vad är happy-konsensus på att åka med lockouten på stig?

Eller rättare sagt "Firm"-läget, som ju inte är något lockout utan bara väldigt trög kompression. Och som öppnar sig vid behov.

Är det skadligt för
1; dämparen?
2; ramen?

Gäller en Fox Performance DPS 2016.

Tommi87 sa:
Ställde ner returen och då kände man hur den liksom hackade fram och tillbaks (när man komprimerar och sedan släpper upp).

Är det bara en enkel service som behövs, eller kan det vara något som har gått sönder i den?

Tacksam för hjälp.

Helt omöjligt att säga hur mycket service som behövs. I bästa fall är den torr och behöver ny olja och packboxar (kanske skumringar också). I mellanfallet behöver returdämparen service. I värsta fall har något havererat om den gått torr/skitig länge.

Verktyg är i allmänhet plasthammare, insexnycklar, rätt olja, rätt reservdelar. Ibland kan det behövas ett verktyg för att pressa i nya packboxar. All info, samt vilka reservdelar du kan tänkas behöva finns här:
https://www.sram.com/rockshox/products/sektor-silver

Generellt är det ganska lätt. Och du vill lära dig för att en service hos LBS går på 800-1500 beroende på vilken LBS och vad som ska göras. Och service bör göras minst en gång per säsong.

eiskall sa:
Vad är happy-konsensus på att åka med lockouten på stig?

Eller rättare sagt "Firm"-läget, som ju inte är något lockout utan bara väldigt trög kompression. Och som öppnar sig vid behov.
Är det skadligt för
1; dämparen?
2; ramen?

Gäller en Fox Performance DPS 2016.

Antar att du menar utför? Lockouten finns väl annars för att användas vid stigningar eller då man tycker att det är enklare att ta sig fram utan dämpning. Generellt skulle mitt svar vara nej, inte skadligt för dämparen. - dels baserat på magkänsla men också på att du säger att din dämpare öppnar sig vid behov (floodgate?). Men jag är långt från expert. Intressant fråga.

Vad gäller ramen så beror det på. Är det en Canyon? :P ;)

Två frågor om sonens RS Recon Silver (TK tror jag, solo air):

1. Han är 9 och väger inte supermycket. Jag har svårt att hitta rätt tryck, för det som blir plush vid småhopp/ojämnheter på typ flowtrack bottnar i större hopp. Kan man få kurvan att bli mer progressiv på en sån dämpare? Har läst något om tokens nånstans, men vet inte om det är applicerbart på instegs-dämpare?

2. Vid tvätt/service i Åre noterade jag att vid lockout-ratten (drev-sidan) så såg det lite oljigt ut. Så hade det tydligen varit ett tag sa sonen som nog inte förstått att det kunde indikera knas. Jag kände på lockoutratten och noterade att insex-skruven i ratten följde med ratten (alltså, snurra på ratten = insexskruven snurrar). Noterade också att jag fick skruva den medsols en bit innan det till slut tog stopp.
Torkade bort olje-smutsen, testade lockouten = funkar utan problem, och dämparen är plush, ingen stiction. Dessutom nyservad med olja i ytterbenen.
Bör man vara bekymrad?

Tack på förhand! :)

Foxis sa:

1. Han är 9 och väger inte supermycket. Jag har svårt att hitta rätt tryck, för det som blir plush vid småhopp/ojämnheter på typ flowtrack bottnar i större hopp. Kan man få kurvan att bli mer progressiv på en sån dämpare? Har läst något om tokens nånstans, men vet inte om det är applicerbart på instegs-dämpare?

2. Vid tvätt/service i Åre noterade jag att vid lockout-ratten (drev-sidan) så såg det lite oljigt ut. Så hade det tydligen varit ett tag sa sonen som nog inte förstått att det kunde indikera knas. Jag kände på lockoutratten och noterade att insex-skruven i ratten följde med ratten (alltså, snurra på ratten = insexskruven snurrar). Noterade också att jag fick skruva den medsols en bit innan det till slut tog stopp.
Torkade bort olje-smutsen, testade lockouten = funkar utan problem, och dämparen är plush, ingen stiction. Dessutom nyservad med olja i ytterbenen.
Bör man vara bekymrad?

Finns inga tokens till den gaffeln. Men en rejäl klick fett fyller precis samma funktion. För mycket olja kommer bara att rinna ner i botten av negativa kommaren. Att limma en vinkork i locket lär funka det med bara ventilen inte blockeras.

Att insexskruven snurrar med ratten är normalt. Hur ska den annars sitta fast i axeln under? Lite småklet är väl inga problem, torka bort och se om det kommer tillbaka. Så länge inget strular så..

Tommi87 sa:

Tacksam för hjälp.
Gissningsvis är den torr i ytterbenen. Förhoppningsvis är det bara det.

Till en ytterbensservice behöver du godtycklig olja (15 wt tror jag RS manual säger), ett par insexnycklar och något att knacka med. En brädbit eller liten hammare går utmärkt. Papper eller trasa är också bra att ha.

Skruva ur skruvarna i botten några varv, knacka på dem. Känns det som om det lossnat där inne? Om ja skruva ur skruvarna helt. Om nej skruva ur ett varv till och knacka igen. Fortsätt tills det är loss. Dra av benen.

Passa på att känna på respektive pistong nu. Löper de mjukt och fint kan du nöja dig här. Om inte ta isär, gör rent, ny olja/fett. Finns en utmärkt instruktion i manualen till din gaffel.

Torka rent, återmontera i samma ordning med 5 ml olja i varje.

Rattnalle sa:
Foxis sa:

Bör man vara bekymrad?

Finns inga tokens till den gaffeln. Men en rejäl klick fett fyller precis samma funktion. För mycket olja kommer bara att rinna ner i botten av negativa kommaren. Att limma en vinkork i locket lär funka det med bara ventilen inte blockeras.

Att insexskruven snurrar med ratten är normalt. Hur ska den annars sitta fast i axeln under? Lite småklet är väl inga problem, torka bort och se om det kommer tillbaka. Så länge inget strular så..

Jodå det finns tokens till 32mm RS-gafflar, man får köpa ett nytt lock till luftkammaren bara.

Där ser man. Men jag gissar att fett är billigare om man bara vill prova och se om det funkar. Det kanske inte är en gaffel man vill lägga allt för mycket pengar på :-)

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Foxis sa:

Bör man vara bekymrad?

Jodå det finns tokens till 32mm RS-gafflar, man får köpa ett nytt lock till luftkammaren bara.

Tack för alla svar - och ska nog testa tokens/fett. Tokens förmodligen då jag ändå behöver beställa annat. Det enda jag inte fattar, tune-noob som jag är: Om det trycks ner mer olja i negativa kammaren, är inte det dåligt? Eller är det för mycket/lite luft i negativa kammaren som är dåligt? Vet bara att jag har nåt undermedvetet som säger mig att negativa kammaren = evil? :-)

Det borde inte vara olja i den negativa kammaren alls. Det är nämligen bara fett i luftkammaren och det borde inte vandra runt så mycket att det blir problem. Men det var kanske fett du menade och inte olja?

Eftersom det är en solo air-gaffel så justerar den sig själv. När du pumpar i luft i den positiva kammaren och sen komprimerar gaffeln något så kommer det att pysa över luft i den negativa kammaren (om det inte är så att det görs direkt, minns inte hur det funkar riktigt). Det är bara om du har tjock kleggigt fett som urgröpningen i ytterbenen där luften smiter emellan kan kleggas igen, men vid såna tryck som det blir i en gaffel har jag svårt att tro att fett skulle stå emot.

I de gamla dual air-gafflarna kunde man dock få i för mkt luft i den negativa kammaren.

Luthman Photography sa:
Det borde inte vara olja i den negativa kammaren alls. Det är nämligen bara fett i luftkammaren och det borde inte vandra runt så mycket att det blir problem. Men det var kanske fett du menade och inte olja?
Jag vet inte vad jag menade. :-D Jag reagerade på det Rattnalle skrev:
"Men en rejäl klick fett fyller precis samma funktion. För mycket olja kommer bara att rinna ner i botten av negativa kommaren."
Eftersom det är en solo air-gaffel så justerar den sig själv. När du pumpar i luft i den positiva kammaren och sen komprimerar gaffeln något så kommer det att pysa över luft i den negativa kammaren (om det inte är så att det görs direkt, minns inte hur det funkar riktigt). Det är bara om du har tjock kleggigt fett som urgröpningen i ytterbenen där luften smiter emellan kan kleggas igen, men vid såna tryck som det blir i en gaffel har jag svårt att tro att fett skulle stå emot.

I de gamla dual air-gafflarna kunde man dock få i för mkt luft i den negativa kammaren.

Ah. Låter ju då som att det bara är att öppna dämparenheten och lägga i en del fett där tokens ska bo, om jag inte slår på stort och köper tokens och nytt lock dvs. :)

Vilken sorts fett passar för detta då måntro? PM600? Eller annat?

Senast ändrad:
Jag brukar använda PM600 eftersom jag har en lifetime-supply (köpte en enkilosförpackning utan att tänka mig för).

Rattballe menade nog att det i Foxgafflar brukar gå att hälla i olja i den positiva kammaren eftersom de inte har en automagisk utjämning till den negativa kammaren (de har väl en stålfjäder i den negativa), så olja funkar inte i en Rockshox, det kommer bara att sugas ner i den negativa kammaren och skapa oreda.

Stoppa inte fett eller tokens i dämparenheten, stoppa ner det i luftjfädern ;)

Ja det var det jag försökte få fram. Hur Foxgafflar funkar vet jag iofs inte men de ska ha några droppar olja istället för fettet tror jag.

Min Mattoc ska ha både och men mer än typ 2 ml så skiter det sig.

För daglig tillsyn av gaffel, typ RockShox, har jag läst rådet att smörja in benen (gaffelns dito, inte dina) med ett tunt lager gaffelolja så att packningarna inte torkar. Vad är det för typ av olja som skall vara i en RockShox gaffel? Jag vet att det finns att köpa special, men jag har säkert något som duger hemma om jag bara vet om det skall vara mineralolja, syntetiskt av något slag, siliconbaserad, gaffelolja till mc eller rent av ATF-olja (vilket gud förbjude men faktiskt är oljan i vissa av försvarets motorcykelgafflar).

Sen är det väl rent krasst så att om innerbenen känns torra och inte längre har en oljehinna på sig är det läge att göra en ytterbensservice, eller åtminstone ett snabbyte av oljebadet genom att tömma och fylla på med benen på plats.

Lämnade in min cykel för service på foxgaffeln imorse. Den har inte blivit servad på 3 år och blivit lite oskön så det var dags nu. Hemma i örebro fixar jag service själv men för min 2a cykel jag har i sthlm så blir det svårare att fixa service själv. Därför lämnade jag in den på cykloteket.

Glad i hågen när jag kliver in på cykloteket men blir snabbt riktigt besviken. Tydligen hade de bestämt sig för att min gaffel inte behövde servas. "Kolla här den fungerar ju jättebra" Tydligen är det ingen som talat om för dem att det är bra att serva gaffeln innan den börjar kärva ordentligt.

Luthman Photography sa:
Jag brukar använda PM600 eftersom jag har en lifetime-supply (köpte en enkilosförpackning utan att tänka mig för).

Rattballe menade nog att det i Foxgafflar brukar gå att hälla i olja i den positiva kammaren eftersom de inte har en automagisk utjämning till den negativa kammaren (de har väl en stålfjäder i den negativa), så olja funkar inte i en Rockshox, det kommer bara att sugas ner i den negativa kammaren och skapa oreda.

Stoppa inte fett eller tokens i dämparenheten, stoppa ner det i luftjfädern ;)

Jamenjustdet. Vet inte vad jag fick dämparen från. Måste kolla på en sprängskiss, för jag har koll på ytterbensservice, vanliga fjädrar och var dämparenheten sitter. Men exakt hur det ser ut i en luftfjäder vet jag inte. :-0
Om man stoppar tokens i en luftfjäder, fixeras de då på något vis eller kan de komma att skramla runt...? :)

Tomaswikman sa:
Glad i hågen när jag kliver in på cykloteket men blir snabbt riktigt besviken. Tydligen hade de bestämt sig för att min gaffel inte behövde servas. "Kolla här den fungerar ju jättebra" Tydligen är det ingen som talat om för dem att det är bra att serva gaffeln innan den börjar kärva ordentligt.
Känns ärligt talat som om rätt många LBS helst inte servar dämpare, och om de gör det har de typ en person som vet hur man gör. Om denna är sjuk/slutat/ute och cyklar är det kört.

jorkar sa:
För daglig tillsyn av gaffel, typ RockShox, har jag läst rådet att smörja in benen (gaffelns dito, inte dina) med ett tunt lager gaffelolja så att packningarna inte torkar. Vad är det för typ av olja som skall vara i en RockShox gaffel? Jag vet att det finns att köpa special, men jag har säkert något som duger hemma om jag bara vet om det skall vara mineralolja, syntetiskt av något slag, siliconbaserad, gaffelolja till mc eller rent av ATF-olja (vilket gud förbjude men faktiskt är oljan i vissa av försvarets motorcykelgafflar).

Det kanske är hemskt fel, men ofta (speciellt på resande fot) tar jag kedjeolja och lägger kring packboxarna, komprimerar och torkar bort olja/skit ett par ggr. Rätt bra sätt att få upp det skräp som lätt lägger sig vid tätningarna. Såg det på youtube nånstans i tidernas begynnelse och tyckte det verkade vettigt.

Tomaswikman sa:
Lämnade in min cykel för service på foxgaffeln imorse. Den har inte blivit servad på 3 år och blivit lite oskön så det var dags nu. Hemma i örebro fixar jag service själv men för min 2a cykel jag har i sthlm så blir det svårare att fixa service själv. Därför lämnade jag in den på cykloteket.

Hög klass!

marran sa:
Tomaswikman sa:

Hög klass!

Låter skumt, jag har för mig att de skickar Foxgrejer till RBS ändå...

Kollar du vidare i servicemanualen (grym länk för övrigt!) ser du att de sen blåser ut ifp:n med lufttryck, det betyder (såklart) att ifp:n inte har något mekaniskt stopp åt det hållet. Om du då öppnar bleed-skruven med tryck bakom ifp:n kommer den väl fara fram och bottna mot kolven, och i den vevan trycka ut all olja i dämparen genom bleed-hålet. Känns typiskt obra.

Tänk om Fox bara satt i en vanlig ventil istället för den där gummipucken, då hade man kunnat serva eländet hemma. Det borde gå att bara gänga upp hålet och skruva i en ventil istället, om man har lite ninjamekskills.

marran sa:
Kollar du vidare i servicemanualen (grym länk för övrigt!) ser du att de sen blåser ut ifp:n med lufttryck, det betyder (såklart) att ifp:n inte har något mekaniskt stopp åt det hållet. Om du då öppnar bleed-skruven med tryck bakom ifp:n kommer den väl fara fram och bottna mot kolven, och i den vevan trycka ut all olja i dämparen genom bleed-hålet. Känns typiskt obra.

Tänk om Fox bara satt i en vanlig ventil istället för den där gummipucken, då hade man kunnat serva eländet hemma. Det borde gå att bara gänga upp hålet och skruva i en ventil istället, om man har lite ninjamekskills.

Luthman Photography" sa:
Har det inte snackats om nån adapter med en nål i som man kan sticka genom gummipucken?

Tror att Urtomas löste det där med en bränslepumpsventil från en Ford? Han får förklara själv om det stämmer.

Senast ändrad:
Foxis sa:
jorkar sa:

Det kanske är hemskt fel, men ofta (speciellt på resande fot) tar jag kedjeolja och lägger kring packboxarna, komprimerar och torkar bort olja/skit ett par ggr. Rätt bra sätt att få upp det skräp som lätt lägger sig vid tätningarna. Såg det på youtube nånstans i tidernas begynnelse och tyckte det verkade vettigt.
Ja, det var det tipset jag funderat kring, men de rekommenderade där gaffelolja. Nu har jag kollat och gaffelolja är en mineralolja så vilken mineralolja som helst borde funka. Det är ju mest packningarna som kan må dåligt av fel olja. Har också läst (och praktiserat på äldre mc) om att sticka ned ett bladmått mellan gaffelbenet och packningen, men det känns lite riskigt tycker jag. Lätt att skada både packning och ben.

Tillbaka
Topp