En fundering om "hardware"/bussningar mm
Jag konstaterade att min dämpare roterat kring skruven vid främre fästet. Den svarta ytbeläggningen på skruven var sliten.
Det måste väl vara meningen att den svarta aluminiumhylsan (högst upp till vänster i första bilden nedan) ska låsas fast i ramen och sen rotera i de vita bussningshalvorna (del 2,3 i första bilden och de som är monterade i andra bilen) ?
Visa bilaga 671991
Visa bilaga 671992
Jag har sett samma sak på min andra cykel där dämparen sitter vertikalt. Där är ena fästet kullagrat och fungerar bra, medan andra fästet har den här bussningsvarianten, dock med en betydligt längre aluminiumhylsa och längre bussningar. Den vill inte rotera på vad jag uppfattar som rätt ställe.
Båda dessa dämpare är Fox.
Pratade med en kompis igår som sett över sin cykel och han kommenterade precis samma sak. Det är dock en RockShox-dämpare. Han tyckte toleransen verkade på tok för tight och hade slipat upp de vita bussningarna med en rullad smärgelduk.
Jag funderar på om slotten i min ram är aningen för bred, så att en aluminiumhylsa som är någon 1/10 mm längre skulle hjälpa.
Är detta ett vanligt problem?
Bästa åtgärd?