Frågetråden om dämparservice

Det ger möjligheter till större oljevolym och bättre dämpning om man också utnyttjar det när man konstuerar dämparen. Men jag tvivlar på att man märker skillnaden just i vad piggybacken faktiskt ger om man inte kör långa åk på åtminstone 500 + hm gärna mer. Därutöver så beror det ju på hur de byggt de enskilda dämparna också. En bra dämpare utan piggy t ex CC Inline är ju bättre även på långa åk än en enklare modell med piggyback ..
Du svarade visst innan jag hann posta mitt inlägg, tack ?

Vad tror du om ” vanlig” stigcykling? Jag drog på en dpx2 factory på min trek fuel ex8 och den blev ljusår bättre på allt, speciellt över rötter, MEN frågan är ju hur mycket det har med piggyn att göra? jag menar att nån bättre fox dämpare än den instegsmodellen som satt på kanske hade vart lika bra till stig? om piggybacken är mer för enduro?
Ingen aning. Det funkar alldeles säkert utan. Om det bara är temperatur vet jag inte. Det är ju mer olja att jobba med oavsett

Du svarade visst innan jag hann posta mitt inlägg, tack ?
I praktiken är det nog dock ofta så att en dämpare med piggyback riktar sig mot grenar där kvaliteten på dämpningen börjar bli högre prio än lägsta möjliga vikt, och generellt är det nog också ofta så att en piggybackdämpare är bättre. Men det har inte bara med piggybacken i sig att göra.

väldigt svårt att verklighetstesta sånt här eftersom man skulle behöva två dämpare med identiska dämparkretsar, inställda likadant, samma luftvolym och samma ifp tryck för att verkligen isolera skillnaden till piggybacken

Det ger möjligheter till större oljevolym och bättre dämpning om man också utnyttjar det när man konstuerar dämparen. Men jag tvivlar på att man märker skillnaden just i vad piggybacken faktiskt ger om man inte kör långa åk på åtminstone 500 + hm gärna mer. Därutöver så beror det ju på hur de byggt de enskilda dämparna också. En bra dämpare utan piggy t ex CC Inline är ju bättre även på långa åk än en enklare modell med piggyback ..
Så om jag bara cyklar upp och ner en 10-12gånger så är det värt priset alltså?

Jag snålade ? , kommer förstås ångra mig sen men så blev det , dessutom så fanns inte superdeluxen inne i rätt längd , hoppas att den kommer klara dödskottarna i alla fall ?

Köpte en julklapp till mig själv, så nu kan man ju faktiskt kontrollera att dämparen fungerar oxå. ? Kul med verktyg!

Bilagor

• IMG_8736.jpeg
    IMG_8736.jpeg
    813.5 KB · Besök: 146
  • IMG_8735.jpeg
    IMG_8735.jpeg
    672.2 KB · Besök: 147
  • IMG_8734.jpeg
    IMG_8734.jpeg
    701.5 KB · Besök: 149
Hjälp!
När jag servade (50h service) min Rockshox super Deluxe så råkade jag droppa ut lite av oljan på hallmattan när jag skulle skruva ihop den igen ?‍♀️ . Eftersom servicekitet bara innehåller exakt en pytteliten påse olja har jag ingen möjlighet att fylla på det som läckte ut. Tror ni den funkar okej med lite mindre olja? Alltså kanske 0,5 ml istället för 1ml.

Hjälp!
När jag servade (50h service) min Rockshox super Deluxe så råkade jag droppa ut lite av oljan på hallmattan när jag skulle skruva ihop den igen ?‍♀️ . Eftersom servicekitet bara innehåller exakt en pytteliten påse olja har jag ingen möjlighet att fylla på det som läckte ut. Tror ni den funkar okej med lite mindre olja? Alltså kanske 0,5 ml istället för 1ml.
Köp lite extra olja. Går bra att göra lite extra service med bara olja och butter. I alla fall om man inte cyklar så mycket slits inte packningar ut

Edit. Var väl nyligen nån som skrev att de körde random olja i det syftet. Det är den lilla droppen som ska rakt in i burken?

Hjälp!
Du behöver göra nästa service lite närmare i tid bara. Annars ingen fara.

Men instämmer i att det kan vara bra att ha lite olja extra. Oftast är ju packningarna fortfarande bra men oljan går åt, så liten service brukar jag bara torka rent och olja om. Har man då olja behöver man inte köpa hem nåt för att mellanserva. Så får allt bytas vid stora servicen som ändå blir plus minus årligen.

Ja, precis, den oljan.
Jag vågar inte säga om det går bra med random 15w50. Å ena sidan hade jag inte varit skraj att testa å andra sidan kostar det inget jämfört med service kit

Grease o olja kan man gott ha hemma.

Du kan säkert få en droppe av nån i närheten (minns inte var du bor) men för 55 hade jag beställt

Edit. Nu blev jag osäker om det är rätt olja jag länkar. Kolla ordentligt

Hjälp!
Oljan i luftburk är ju bara för smörjning och lite tätning så du kan lugnt lägga till tappade mängden från en annan gaffelolja eller motorolja.

Håller på med 50h service på min revelation dämpare. Funderar på om det hade funkat att göra den utan att ta av dämparen från cykeln.

Hur brukar ni göra?

Förresten, har remote lockout på den (Allebike alpha -22) men hittar inte monteringen beskriven någonstans. Någon som kan bjuda på en länk?

Håller på med 50h service på min revelation dämpare. Funderar på om det hade funkat att göra den utan att ta av dämparen från cykeln.
Ja, det funkar att sätta cykeln i mekstället med framhjulet av och höja upp den. Cykeln måste stå i princip vertikalt när du ska få in den nya oljan utan att den rinner ut, så lite bökigt är det.

Hur brukar ni göra?

Förresten, har remote lockout på den (Allebike alpha -22) men hittar inte monteringen beskriven någonstans. Någon som kan bjuda på en länk?
Bra att dra ur gaffeln ur ramen och smörja headset ordentligt när man ändå ska serva. De flesta billigare headset är inte speciellt vattentäta. Om man bara finväderscyklar kan man skita i det men om det regnar eller är geggigt när man kör så är det bra.

Jag tar aldrig av gaffeln vid service. Spänn fast styret med en gammal slang runt styrändarna och bakom sadelstolpen så kan du vrida hela cykeln i mekstället utan problem.

Jag brukar sätta cykel. i mekstället, ta av ytterbenen. Sen ställer jag bara cykeln upp o ner o när det är dags att montera på ytterbenen igen. Då är det enkelt att trycka in oljan utan att det slabbar.

Senast ändrad:
En fundering om "hardware"/bussningar mm
Jag konstaterade att min dämpare roterat kring skruven vid främre fästet. Den svarta ytbeläggningen på skruven var sliten.

Det måste väl vara meningen att den svarta aluminiumhylsan (högst upp till vänster i första bilden nedan) ska låsas fast i ramen och sen rotera i de vita bussningshalvorna (del 2,3 i första bilden och de som är monterade i andra bilen) ?

bushing set 7-piece.JPG
DHX eyelet.JPG
Jag har sett samma sak på min andra cykel där dämparen sitter vertikalt. Där är ena fästet kullagrat och fungerar bra, medan andra fästet har den här bussningsvarianten, dock med en betydligt längre aluminiumhylsa och längre bussningar. Den vill inte rotera på vad jag uppfattar som rätt ställe.
Båda dessa dämpare är Fox.
Pratade med en kompis igår som sett över sin cykel och han kommenterade precis samma sak. Det är dock en RockShox-dämpare. Han tyckte toleransen verkade på tok för tight och hade slipat upp de vita bussningarna med en rullad smärgelduk.

Jag funderar på om slotten i min ram är aningen för bred, så att en aluminiumhylsa som är någon 1/10 mm längre skulle hjälpa.

Är detta ett vanligt problem?
Bästa åtgärd?

En fundering om "hardware"/bussningar mm
Jag konstaterade att min dämpare roterat kring skruven vid främre fästet. Den svarta ytbeläggningen på skruven var sliten.

Det måste väl vara meningen att den svarta aluminiumhylsan (högst upp till vänster i första bilden nedan) ska låsas fast i ramen och sen rotera i de vita bussningshalvorna (del 2,3 i första bilden och de som är monterade i andra bilen) ?

Visa bilaga 671991
Visa bilaga 671992
Jag har sett samma sak på min andra cykel där dämparen sitter vertikalt. Där är ena fästet kullagrat och fungerar bra, medan andra fästet har den här bussningsvarianten, dock med en betydligt längre aluminiumhylsa och längre bussningar. Den vill inte rotera på vad jag uppfattar som rätt ställe.
Båda dessa dämpare är Fox.
Pratade med en kompis igår som sett över sin cykel och han kommenterade precis samma sak. Det är dock en RockShox-dämpare. Han tyckte toleransen verkade på tok för tight och hade slipat upp de vita bussningarna med en rullad smärgelduk.

Jag funderar på om slotten i min ram är aningen för bred, så att en aluminiumhylsa som är någon 1/10 mm längre skulle hjälpa.

Är detta ett vanligt problem?
Bästa åtgärd?
Ja skruven ska klämma fast axel/hårdvara i ram/länkage.

Anekdotiskt, men jag har köpt lite längre till en ram som hade antingen dåliga toleranser eller fel längd från fabrik (ingen dokumentation för att se om det var si eller så). På ena stället så snedbelastades rockern lite, och på andra hade man behövt flexa ramen över en millimeter för att få fast bussningen helt. Blev bra med längre, och det fanns i bra små steg.

Ja skruven ska klämma fast axel/hårdvara i ram/länkage.

Anekdotiskt, men jag har köpt lite längre till en ram som hade antingen dåliga toleranser eller fel längd från fabrik (ingen dokumentation för att se om det var si eller så). På ena stället så snedbelastades rockern lite, och på andra hade man behövt flexa ramen över en millimeter för att få fast bussningen helt. Blev bra med längre, och det fanns i bra små steg.

Låter som jag ska beställa en aningen längre. Är nästa uppåt för lång borde det väl gå att skava av några 1/10-delar i svarven. Borde väl inte behöva göra andra plastbrickor för några tiondelar. Det sidledesglappet kan väl inte påverka märkbart....

Edit/Add: Kunde inte hålla mig...
1703172610799.png

Original var visst 21.84mm. nästa längd verkar vara 22.20, så jag skar till ett par på 22.0 resp 22.2 för att testa...hoppas det inte är mer glapp så jag måste svarva ännu fler...

Kanske är det hårdare aluminium i orignal, men dessa duger säkert för att se om längden passar och kanske även pressa i dämparen, montera och rulla ut på gatan och vända och studsa till några gånger... Passar någon av dem bättre än original beställer jag nog ett kit i lämplig längd och får passande plastbrickor också.
Nu måste jag bara frigöra lite tid för cykelmek också...vad ska man annars göra nu när det blir (h)julledigt...

Senast ändrad:
Hej!

Har tagit mig an att göra en full service på min Rockshox Monarch RT 2015. Efter att demonterat dämparen i molekyler och noga följt alla instruktioner i både servicemanual och via diverse youtubevideos lyckades jag få ihop den igen. Men, det uppstod ett problem och frågor i och med detta...

Problemet är att när jag försökte kolla om dämparen funkade som den skulle efter att jag fått ihop den så pass att jag kunde testa att pressa ihop/komprimera den (med handkraft) tyckte jag den gick ordentligt trögt. Tänkte att det kanske är jag som är klen (motvilligt) och monterade ihop resten och satte i den i ramen för att där testa om den funkade som den skulle. Till mitt förtret var det samma sak...Svårt att komprimera den fullt ut och det gick ordentligt trögt för den att returnera till normalläge.

Så, är det någon som vet/tror sig veta vad detta skulle kunna bero på/vad som kan ha blivit fel innan jag tar mig an att göra om samma process helt och hållet.

Min fundering är om jag lyckats med att återmontera reboundens yttre cylinder (den röda) i fel läge och med det skapat en seghet i dämparen. Min andra fundering är om jag inte fick till det ordentligt tätt efter att jag hällt i olja i dämparbodyn och att det kom luft emellan när jag monterade på shaftet och tillhörande "lock"/fixed piston? (ursäkta, kan inte alla korrekta termer).

Sedan en kompletterande fråga. I manualen står det att lufttrycket i dämparbodyn för IFP ska pumpas upp till 500 PSI. I alla videos jag kikat på på tuben, där även det specifikt verkar vara just en monarch RT, så har dom endast pumpat upp trycket till 250 PSI. Vet att det skiljer mellan olika modeller, kanske även mellan tillverkningsår, men funderar på om detta är något som kan påverka.

Hej!

Har tagit mig an att göra en full service på min Rockshox Monarch RT 2015. Efter att demonterat dämparen i molekyler och noga följt alla instruktioner i både servicemanual och via diverse youtubevideos lyckades jag få ihop den igen. Men, det uppstod ett problem och frågor i och med detta...

Problemet är att när jag försökte kolla om dämparen funkade som den skulle efter att jag fått ihop den så pass att jag kunde testa att pressa ihop/komprimera den (med handkraft) tyckte jag den gick ordentligt trögt. Tänkte att det kanske är jag som är klen (motvilligt) och monterade ihop resten och satte i den i ramen för att där testa om den funkade som den skulle. Till mitt förtret var det samma sak...Svårt att komprimera den fullt ut och det gick ordentligt trögt för den att returnera till normalläge.

Så, är det någon som vet/tror sig veta vad detta skulle kunna bero på/vad som kan ha blivit fel innan jag tar mig an att göra om samma process helt och hållet.

Min fundering är om jag lyckats med att återmontera reboundens yttre cylinder (den röda) i fel läge och med det skapat en seghet i dämparen. Min andra fundering är om jag inte fick till det ordentligt tätt efter att jag hällt i olja i dämparbodyn och att det kom luft emellan när jag monterade på shaftet och tillhörande "lock"/fixed piston? (ursäkta, kan inte alla korrekta termer).

Sedan en kompletterande fråga. I manualen står det att lufttrycket i dämparbodyn för IFP ska pumpas upp till 500 PSI. I alla videos jag kikat på på tuben, där även det specifikt verkar vara just en monarch RT, så har dom endast pumpat upp trycket till 250 PSI. Vet att det skiljer mellan olika modeller, kanske även mellan tillverkningsår, men funderar på om detta är något som kan påverka.
Det där med IFP tryck är iaf tune-specifikt. Ska sitta/ha sittit en sticker på dämparen med IFP-trycket angivet.

Har servat sån några gånger men det var ett tag sen. Tar det hårt stopp så kan det vara hydrolock i dämparkretsen, för mycket olja, oljefyllt bakom IFP eller nåt. Låter troligt att oljeflödet är begränsat av att nåt är lite felmonterat. Jag har för mig att jag lyckades montera min med Threshold påslaget (nästan lockout ju), vilket gör den trög.

Hej,

är detta rätt?

mvh Micke
Mycket möjligt den är rätt, jag köpte gaffeln av en av Wallnerbröderna medan den var under prototypfasen.
Jag får undersöka vidare och ska då tacka för länken!

Nån som vet om fox röd 10wt/slikolene rsf 10wt finns att få tag i Stockholm?
Skall serva en fox 40 fit rc2 cartridge, vilken diameter är det på "shaft clamps" för den? (803-00-830)

Har ju en spark 970 med "x-fusion nude 3-pos". Hur servar man en sådan? :) hade gärna bytt ut den mot något bättre men sån jäkla djungel detta.

Nån som vet om fox röd 10wt/slikolene rsf 10wt finns att få tag i Stockholm?
Skall serva en fox 40 fit rc2 cartridge, vilken diameter är det på "shaft clamps" för den? (803-00-830)
Du borde kunna använda Motorex 10w istället, den kommer jag använda vid kommande service av min Fox bakdämpare. Den har väldigt lika viskositet som Foxoljan.

Viscosity at 40 °C mm²/s DIN 51562-1 49.5
Viscosity at 100 °C mm²/s DIN 51562-1 12.1
Viscosity index DIN ISO 2909 >250

Söker en motion control dämpare till brorsans Pike vilken är 2015 kanske,15x100. Passar dämparen som satt i en Revelation från 2017, 15x110?
Ni lär ju fråga varför nedgradera och är för att han cyklar så lite och när det cyklas så är det transport eller lite stig så gör nog inte så mkt skillnad, billigare än att serva/köpa ny charger.
Skrev i annan tråd men kanske här folk har koll kom jag på.

Lite knepigt. Man kanske inte ska serva utan köpa ny istället? :) Hade gärna uppgraderat den men det duger ändå.
Hej!

Är i samma position, ska till att serva frugans Scott med X-fusion nu och hittade denna på tuben. Har köpt kit från https://danscykelochskid.com

Inte utfört arbetet än så jag kan inte säga om det funkar enligt videon men kanske kan vara hjälp på vägen ?

Tillbaka
Topp