Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Mörka glas.
Många som har ganska mörka glas i brillorna, jag föredrar ofärgat för att njuta av naturen (men med UV-filter). Min fråga är, är det bättre för ögonen med mörka glas eller bara en utseendegrej?
Jag menar då inte om det är bättre just för stunden utan med tanke på långsiktiga skador (om det nu finns såna).

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Oavsett så måste du även byta ut bakväxeln
> eftersom mängden vajer som dras per index inte
> stämmer med MTB-växlarna.

Du kommer även behöva byta framväxel av samma anledning. Frågan är också om inte cykeln kommer bli väldigt lång med den extra decimeter (minst - oftast mer) som bockstyre ger till positionen på hoodsen. Du har ju visserligen lång stam i dagsläget (om de senaste bilderna är aktuella) men också väldigt kraftig bakåtvinkel på styret.

Mitt Midge-styre bygger nästan 14cm till hoodsen. Det kortaste styret jag har (3T 4GX-TDF) bygger 11cm.

me.I.am skrev:
> Mörka glas.
> Många som har ganska mörka glas i brillorna, jag
> föredrar ofärgat för att njuta av naturen (men
> med UV-filter). Min fråga är, är det bättre
> för ögonen med mörka glas eller bara en
> utseendegrej?

Man behöver inte välja. Jag kör med Rose billiga fotokromatiska.
1808311_1.lvsp0dsvza.jpg

Senast ändrad:
bojsänke skrev:
> me.I.am skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mörka glas.
> > Många som har ganska mörka glas i brillorna,
> jag
> > föredrar ofärgat för att njuta av naturen
> (men
> > med UV-filter). Min fråga är, är det bättre
> > för ögonen med mörka glas eller bara en
> > utseendegrej?
>
> Man behöver inte välja. Jag kör med Rose
> billiga fotokromatiska.
> http://media1.roseversand.de/product/1850/1/8/1808
> 311_1.lvsp0dsvza.jpg

Beställde såna igår, dagens erbjudande, och jag brukar alltid ta reda på fakta efter jag köpt något :)
Funkar dom bra? För min del är det bättre ju mindre mörka dom blir vid solsken, men även att dom inte "färgar" något, vill som sagt njuta av naturens naturliga färger.

Jag är mer än nöjd. "Lagom" dämpning när man har toksol rakt i ansiktet, i stort sett helt klara i mer normalt dagsljus.
Den gråa skalan gör just att man slipper att allt blir enfärgat. Det blir bara behagligare när det är riktigt ljust, och helt automatiskt som ett par klara glasögon igen när det är skugga eller moln.

Globalistic skrev:
> Vad händer med vinklar mm. När man ersätter en
> 27.5 ram med en 29er ram?
>
> Man kör också med en framgaffel vara slaglängd
> är rekomenderad för ramen men för 27.5 och inte
> 29".
>
> 1, man kommer väl längre ner vid vevpartiet?
> 2, gaffelvinkeln borde bli lite flackare?
> 3, cykeln borde väl bli "kortare"?
>
> Skulle man kunna säga att den skulle bli mer
> lekfull med risk för att slå i backen med
> pedalerna förutsatt att ramen inte är allt för
> låg?

Du menar sätta på sjusjuåenhalvtumshjul på en tjunierram?
Då paralellförflyttar du bara ramen neråt så vinklar å axelavstånd blir samma men BBt blir lite lägre.

/T

Det skulle ju vara 27.5"-gaffel också, så då blir gaffelvinkeln brantare. Det kan man ju kompensera med att ha två centimeter längre slag.
Annars förstår jag inte varför. Det blir ju en 27.5" med för långa kedjestag och lågt BB. När vill man ha det?

Jepperi skrev:
> Edit: Glöm den frågan...

Du har tagit tråden till en ny nivå. Frågor man inte ens vågar ställa i Frågor man inte vågar ställatråden.

Fliken skrev:
> Jepperi skrev:
> -----
> > Edit: Glöm den frågan...
>
>
> Du har tagit tråden till en ny nivå. Frågor man
> inte ens vågar ställa i Frågor man inte vågar
> ställatråden.

Hahaha ja jag vet. Nej jag satt och letade efter hur tusan man lägger in bilder i forumet och till slut så frågade jag här, men direkt efter jag postade inlägget så såg jag ju den STORA FETA texten där det står Bifoga Bild...

me.I.am skrev:

> > (men
> > > med UV-filter). Min fråga är, är det
> bättre
> > > för ögonen med mörka glas eller bara en
> > > utseendegrej?
> >

UV-filter är det enda som spelar ngon roll långsiktigt, möjligen är det tom bättre med klara glas eftersom pupillen drar ihop sig mer och mindre ljus kommer in på näthinnan.

> Funkar dom bra? För min del är det bättre ju
> mindre mörka dom blir vid solsken, men även att
> dom inte "färgar" något, vill som sagt njuta av
> naturens naturliga färger.

Gula glas kontrastförstärker utan att påverka färgen så mycket tycker jag, väldigt behagligt och i mörker med mycket mötande trafik tycker jag det tom kan vara bättre än klara glas, då kombinationen kontrastförstärkning och färgning gör att jag blir lite mindre bländad.

Ingen som har något svar på min fråga? Vacklande gaffel är det någon direkt fara att cykla med detta? (rör sig om en mm glapp i packningen ungefär)

Patrikjan skrev:
> Kan jag smörja framgaffeln med denna
> http://www.xxl.se/cykel/cykeldelar/underhallsprodu
> kter/smorjning/weldtite-tf2-teflonspray-400ml/p/10
> 26536_1_style
>
> Korrektion, vad blir resultatet om jag smörjer
> framgaffeln med ovanstående?

Jag hade inte gjort det.

Det finns några vettiga alternativ:
Gaffelolja, droppa på med ex en gammal kedjeoljeflaska och pumpa gaffeln några gånger.
Gaffelfett, smörj på med fingret och pumpa gaffeln några gånger.

Det finns även någon skum produkt som heter Brunox Fork Deo eller nåt sånt. Ingen aning om vad den innehåller men den är åtminstone gjord för ändamålet.

Eller så servar man sin gaffel enligt serviceschema så finns det inget större behov.

Stewe skrev:
> thomalin skrev:
> -----
> > Hur viktigt är det egentligen att bakdämparen
> > sitter åt rätt håll?
> >
> > Bilden visar hur den nu sitter efter en
> > dämparservice, och länken hur det såg ut
> innan
> > jag lämnade in den ...man kan ju konstatera
> att
> > reglaget sitter mer utsatt nu iaf...
> >
> >
> http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mount
>
> >
> ain-bikes/product/review-cannondale-rush-carbon-4-
>
> > 09-32925/
> >
> >
> >
> > bilden blev konstig när den laddats fr ipad
>
>
> Når du inte reglaget bättre så där?
> Nån praktisk betydelse kan det knappast ha, och
> så värst utsatt är det väl inte.

Nja, det hade praktisk betydelse :( Idag när jag var ute och körde så tyckte jag att det inte kändes riktigt bra. Kollade och upptäckte att dämparen tog i ramen, med en skada som följd.

Blev till att ställa sig och meka i skogen vände den och rätt. Men då var det ju försent.
Kolfibern hade redan hunnit skavas/smulas där den tog i. Skadan blev några 3-4mm djup och sitter ju inte så värst utsatt. Vad tror ni som har haft skador i kolfiber? Finns det stor risk att det blir värre? Spontant så känns den mest kosmetisk.

Bifogar en mobilbild som är mindre bra...

Bilagor

• Skada.jpg
    Skada.jpg
    28.1 KB · Besök: 42
Senast ändrad:
Hur får man isär ett nytt par bromsbelägg? Jag har en hydraulisk skivbroms, Shimano M446, och har precis bytt bromsbelägg. De ny beläggen är såklart mycket tjockare än de gamla och det finns verkligen inget utrymme mellan dem. Jag skulle inte kunna få in ett rakblad, för att inte tala om en bromsskiva.

Veddan skrev:
> Det löste sig. Jag tog bort beläggen och
> pressade isär kolvarna med ett däckverktyg. Sen
> fanns det gott om plats.

nästa gång gör du det med gamla beläggen på plats, då kan man bryta isär med vadsomhelst.

Att drömma och planera är ju en av de stora nöjena med internetcykling så även om det verkliga införskaffandet av en ny lvg-cykel är ett år bort så har letandet pågått länge.

Men...matematikanalfabet som jag är har jag svårt att räkna ut stack och reach på cyklar där detta inte står utskrivet. Vad behöver jag för data för att få fram stack och reach och hur gör man?

Ex. min nuvarande cykels (scott speedster 2010) data ser ut så här:
Head angle: 73%
Headtube length: 160mm
Effectiv top tube length horizontal: 545mm
Seat angle: 74%
BB center to top of seat tube: 540mm
BB center to toptube center: 480mm
Chainstaylength: 405mm
BB offset: -67mm
Standover height: 784mm

Tacksam för hjälp!

Hej Bullen/happy!

Jag skall byta vajrar och sti-reglage på min cross. Tidigare har den varit 9delad bak (ja, den kommer antagligen vara kompatibel) och nu blir den 10delad. Vilken skruv ställer man in indexeringen (heter det så?) med?

thisismycat skrev:
> Så det är bara ändlägena på bakväxeln som
> behövs justeras?

Ändlägen och vajerspänning behöver justeras. Ofta sitter det en trimskruv som vajern går genom på bakväxeln.

Senast ändrad:
Sådana där coola sköna lvg-styren som är lite platta ovanpå och som har flera bra ställen för att vila händerna. Är de bra? Vilket skall man ha? Var får man tag på det? Skall det vara integrerat styrstam? Är det svårt att flytta reglagen? Vad har jag missat?

JLarsson skrev:
> Du ska ta bort slipdammet med en klibbduk.
> https://www.jula.se/klibbduk-530082

Jorå, såna har jag. Men jag tänker mig ändå att jag vill torka av den? Iofs så är väl det mest för att få bort eventuella fettfläckar som kan ha uppstått.

Följande fråga dök upp i en konversation på FB och det fick mig att fundera...

Så här kommer den...

Varför använder man tensiometer för att mäta ekerspänning och inte någon form av momentnyckel för "åtdraget"?

Min spontana teori:
Kan ju vara som så att det är för stor variation mellan alla kombinationer av eker/fälg/nav som kan användas och att tensiometer därför blir det "mest korrekta"?

Någon som vet eller vet någon som vet?

Hej !

Har en Scott Aspect 920 - http://www.cykellagret.se

Klingorna fram är: Vevparti Shimano , FC-M552, 42Ax32Ax24 T

*Då jag tänkte prova med en bash guard så borde en 32:s bash passa, typ denna: http://www.cyclecomponents.com

Skulle det även funka att byta mitten klingan mot en 36T, så jag Skule ha 36/24 att dessa lirar ihop eller blir hoppet för stort?

*Dagens sista idiotiska fråga är om det funkar att byta till en 120mm dämpare fram utan att allting med geometrin blir knas?

MVH

@fliken

Jag gillar de platta styrena, har haft ett par olika. Dels pro stealth evo, som är integrerad. Och ett zipp vuka sprint som är ett löst styre, men gemnsamt har de intern/dold kabeldragning och stora nakna ytor utan styrlinda. Iaf jag lindade bara upp till kort efter svängen.
Man ska vara säker på vad man vill ha om man köper integrerat, de är inte direkt gratis. Stealth evon hade väldigt bekväma små gropar precis i svängen, som jag saknar på mitt nuvarande styre (zipp contour sl, ett normalt styre men med lite mer oval ovansida). Evon är sjukt styvt men väger ordentligt, typ400g för ett med 100mm stam.

Zipp vukan är lite mer aero i sin utformning, bredare och större toppar än evon, samt intern dragning av vajrarna, riktigt snyggt och hyfsat styvt , mycket att flexet jag märkte kom nog från styrstammen och det märktes knappt alls när jag cyklade, typ bara vid skyltspurt och då tänkte man på så mycket annat ändå ;)

Mitt nuvarande bytte jag till då jag inte tyckte det var så snyggt med ett aerostyre till en oaero cykel, men jag gillade de större platta ytorna som jag vant mig med så contour sl var ett lätt val. Skåror för vajrarna på undersidan samt att man lindar det hela vägen. För mig är det nog det bästa hittills

Var tog Wgaard-trådarna vägen?

Bara för att det är reklam betyder det ju inte att de inte är underhållande. Moderera moderat, tack! ;-)

De här jättemonstren till cykelställ som man sätter på dragkroken, typ Thule EuroClassic, hur stabilt sitter de på kroken egentligen? Personligen känns det som de borde kunna halka av kroken och slå i marken.

garfunkah skrev:
> De här jättemonstren till cykelställ som man
> sätter på dragkroken, typ Thule EuroClassic, hur
> stabilt sitter de på kroken egentligen?
> Personligen känns det som de borde kunna halka av
> kroken och slå i marken.

Det sitter stabilt på min bil, men jag tar det lite extra försiktigt på skogsvägar och liknande.

Vernersson skrev:
> Varför använder man tensiometer för att mäta
> ekerspänning och inte någon form av momentnyckel
> för "åtdraget"?

För att det är spänningen man är intresserad av. Och för att ekrar är för långa och för mjuka (i rotationsled) för att man ska få något vettigt ur en mätning av åtdragsmomentet. Dessutom kommer åtdragsmomentet för en given ekerspänning variera oerhört beroende på hur trög gängan är, hur hög friktionen mellan nippel och fälg är, och som sagt hur villig ekern är att vrida sig under åtdraget.

Tillbaka
Topp