ronin skrev:
-------------------------------------------------------
> En fråga om hjul till racer .... Finns det olika
> storlekar eller passar "alla" hjul till min
> Cannondale synapse med 51 cm ram ?!?
>
> ronin
Nästan alla räsercyklar har hjulstorleken 622 mm, den som i Sverige oftast kallas 28" (men 28" kan också beteckna en del äldre storlekar som knappast finns på nyare cyklar, som 630 mm och 635 mm).
Räsercyklar i riktigt små storlekar kommer ibland med 650B-hjul, som är 584 mm, och ligger halvvägs mellan 26" och 28" (dvs 559 mm och 622 mm). De gör styrgeometrin bättre för små ramar, minskar risken för att tårna slår i däcket när man svänger, och gör dem även mer estetiskt harmoniska (tycker jag!).
Fälgbredden kan vara olika, men det leder bara till att man får justera om bromsarna, så det har inget med ramen att göra (inom rimliga gränser).
Däremot kan det ställa till det med navets bredd. Hjul för SS/fixed är ibland för smalare bakgaffeländar, och kan ha 120 eller 126 mm bredd. Normalstorleken för en räser är 130 mm. För MTB är 135 mm standard (visserligen är 559 mm standard, men 29er har 622 mm diameter, och touringhojar har också ofta 135 mm breda nav men 622 mm fälg).
Vissa tandemcykelnav är ännu lite bredare, med 145 mm. Alla dessa fem olika navbredder kan ha samma fälgdiameter, så det gäller att kolla noga om man vill ha hjul som passar.
I praktiken är det dock inget problem om man frågar i en cykelbutik eller läser på webbutikernas hemsidor, eftersom det normalt står klart och tydligt vad de är gjorda för.
En del cyklar är anpassade för både 130 och 135 mm, och har då en bakgaffel med 132.5 mm bredd, så man bara behöver böja in/ut ramen ett par millimeter för att få navet att passa. Främst på stålramar, tror jag.