Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Tretjak sa:
Hej
Har idag en Sram 10-delad kasett. Sram och Shimano kassetter skall vara kompatibla med varandra.
Men är dom kompatibla rakt av eller behövs någon form av distans när jag går från Sram till Shimano eller visaversa?
http://www.wiggle.se/shimano-105-5700-kassett-10-delat/
Vissa av Shimano:s 10-delade kassetter kräver en distans, men den följer med vid köpet (om man köper nytt).

Jag har inte har mitt gamla fyrkantsvevlager kvar och vette fasen vad det ska vara för längd på axeln, hur löser jag detta?
Jag har ett med 110mm axel men då kan jag inte växla upp på storklingan.
68mm hylsa och E-type-växel.

deadmeat sa:
Jag har inte har mitt gamla fyrkantsvevlager kvar och vette fasen vad det ska vara för längd på axeln, hur löser jag detta?
Jag har ett med 110mm axel men då kan jag inte växla upp på storklingan.
68mm hylsa och E-type-växel.
Kolla upp vad din växel vill ha för kedjelinje -> K1
Mät vad du har för kedjelinje nu -> K2 (vid 3-delat är det centrum på mitt-klingan, vid 2-delat centrum mellan klingorna)
Skaffa ett vevlager som är 110mm-2*(K2-K1)

eketjall sa:
Raggamuffin sa:
Marsupilami sa:
Har en Scott CR1 2012 som gått dom milen som behövs för att komma fram till byte av kedja drev m.m.
På wiggle ha dom ett bra och prisvärt gruppset. http://www.wiggle.se/shimano-6800-ultegra-komponenter-11-delat/
Iom att det är 10-delat på min cykel så är min fråga.
Kan man få det att funka utan att behöva byta hjul?

Har du spacer innanför kassetten idag?

Frågan som ska ställas är egentligen; Sitter det 1mm eller 2,85mm spacer bakom kassetten idag? (I några enstaka fall kan det vara 10-delat utan spacer alls iofs)
Bara om du idag har 2,85mm spacers totalt bakom den 10-delade kassetten kan du få på en 11-delad. Annars måste du byta body.
Var tvungen att köpa nya hjul då bodyn på original imploderade, har nu ett par Shimano WH-RS61.
Kollar man på specen så borde man få på ett 11-delat.
Vet ej om detta med spacers. Får kolla upp det.
Hittade dock en kul grej om den kan fungera. http://www.darkspeedworks.com/blog-11speed.htm

Senast ändrad:
Vad är detta ? Lyckas klura ut det mesta men idag tog det stopp.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    257.4 KB · Besök: 39
Hej!

Köpt en beg racer, den visade sig ha tubdäck dvs limmade däck. Är ju van att ha med slang och pump för att klara ett haveri. Hur ska jag tänka nu?

Mvh Thomas

Ta med dig ett färdiglimmat tätt tubdäck, och tätningsvätska (ex. vittoria pit stop), och en pump.

Eller skaffa ett par billiga kanttrådshjul.

Senast ändrad:
Du köper ett tubdäck att ha som reserv och så tar du med det+pump på turerna. Punka=slit av däcket, på med det nya, pumpa och rulla försiktigt hem. Det är bäst om reservtuben är ett begagnat däck med lite gammalt lim, så du kanske kan köpa nya däck framöver och spara de gamla som reserver.

Du kan också köpa tätningsvätska och ha med i fickan.

Eller så säljer du skiten och köper kanttrådshjul!

Tack för info!

Då ska jag leta tubdäck. Funderar på kanttrådshjul, det är en gammal no-name stålram med ram-monterade växelreglage, 6delad frikrans, vilket borde ge 126 mm axelbredd bak jmf 130 mm dagens standard 7-10 delad kasset. Kanske går att klämma in?

Thomas

BjornR sa:
Ta med dig ett färdiglimmat tätt tubdäck, och tätningsvätska (ex. vittoria pit stop), och en pump.

Eller skaffa ett par billiga kanttrådshjul.

Eller skaffa sig ett serviceteam i följebil och övar på cocktailgreppet isf att besudla sina händer med att byta tubdäck i fält.

Hej

Har inte lyckats med konststycket att para ihop Samsung S5 (som skall ha ANT+ stöd) med Garmin speed & cadense sensor eller HRM bandet.
Någon som vet hur man skall gå tillväga?

När man fått detta att fungera borde det väl gå att använda sig av telefonen som cykeldator eller?

Tretjak

Vad har du installerat för plugins/appar typ ANT Radio Service & ANT+ Plugins Service ? Sen behöver du ju en app som vill köra med ANT+ enheter, som t.ex Endomondo eller Strava, för att kunna använda pulsdata (motsv).

Men kul att du frågade för nu kom jag mig för att testa på min (med mobilmått mätt) urgamla Z1 Compact och kolla om Strava på Android stödjer ANT+. Och det gör den! Så vips har man en smidig backup för dataloggning :-)

Senast ändrad:
@Tretjak, som NLC skriver, lite olika beroende på telefon hur man får igång ANT+. En del behöver någon app utöver hårdvaran, och på en del tror jag man måste in och rota i inställningarna.

Min Z2 fungerade rakt av (inbakat i bloatwaren), medan på Active krävdes både app och inställning, har jag för mig.

NLC sa:
Vad har du installerat för plugins/appar typ ANT Radio Service & ANT+ Plugins Service ? Sen behöver du ju en app som vill köra med ANT+ enheter, som t.ex Endomondo eller Strava, för att kunna använda pulsdata (motsv).

Men kul att du frågade för nu kom jag mig för att testa på min (med mobilmått mätt) urgamla Z1 Compact och kolla om Strava på Android stödjer ANT+. Och det gör den! Så vips har man en smidig backup för dataloggning :-)

Ja ser man! De har tillslut fått till ANT+ Stödet. Nice! Måste testas!

Sony och tidigare SonyEricsson är föredömen när det gäller ANT+ stöd.
Innan jag skaffade riktig sportklocka körde jag länge med en skänkt Xperia Active. Litet format som enkelt gick ner i fickan på löpartightsen vattentät så den kunde sitta direkt i modellanpassad hållare på styret.
När jag simmade openwater stoppade jag den i badmössan.
Den enda anledningen att jag skaffade klocka var egentligen att jag saknade armband till mobilen ?

Kör ni Android med ANT+ som träningslur rekommenderar jag appen IpBike. Låt inte det oslipade GUI'et avskräcka er.

xyz-saft sa:
deadmeat sa:
En för att hålla konan medans du med den andra drar fast låsmuttern? Kanske? Vad vet jag..

Men låsmuttern brukar ju gå att dra med vanlig blocknyckel. Eller, det har i alla fall fungerat på de nav jag har grejat med.

Det funkar. Men ibland kan man vilja ta ett grepp på varje sida, på konan, o göra en microjustering.

Är det någon som kan tipsa om var man köper gruppset till bra pris idag?

Typ: CX, 10-delat, mekanisk skivbroms (gärna sram apex)

Tubelesstejp behöver ju inte vara så krångligt. Funworks variant känns bara som ren plasttejp.

Utrikiska sidor rekommenderar 3m-tejp som inte verkar finnas här. Tips på butik som har en säker variant i lager? Ej gorillatejp / silvertejp.
Är skeptisk till eltejp också. Den är bra till annat :)

NickPick sa:
Tubelesstejp behöver ju inte vara så krångligt. Funworks variant känns bara som ren plasttejp.

Utrikiska sidor rekommenderar 3m-tejp som inte verkar finnas här. Tips på butik som har en säker variant i lager? Ej gorillatejp / silvertejp.

den gula stans-tejpen heter Tesa 4289
jag har köpt den på 66 metersrulle på Ebay:
http://www.ebay.com/itm/Tesa-Tape-4...849454?hash=item257f60f0ae:g:8wYAAOSwpdpVZtc~

Finns i olika bredder

NickPick sa:

Produktnumret på 3m tejpen har ni det? Jag kan säkert ordna fram det eller eller orda en kontakt som bör ha den tejpen :)

Stewe sa:
NickPick sa:

den gula stans-tejpen heter Tesa 4289
jag har köpt den på 66 metersrulle på Ebay:
http://www.ebay.com/itm/Tesa-Tape-4...849454?hash=item257f60f0ae:g:8wYAAOSwpdpVZtc~

Finns i olika bredder
En sån rulle har jag också köpt. Det känns bra att ha lite marginal för att misslyckas med tejpningen ;)

Tillbaka
Topp