Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Finns det någon ANT+ kadens/hastighetssensor som är så billig att man inte går i konkurs om den blir stulen?
Skall funka till Garmin Edge 800.

BTW, vad heter den Garmins sensor, tänkte även leta begagnad

Hur får jag isär denna? Medsols är melodin sägs det. Sitter stenhårt...

Bilagor

• 20160216_141724_HDR.jpg
    20160216_141724_HDR.jpg
    126.5 KB · Besök: 49
  • 20160216_141730_HDR.jpg
    20160216_141730_HDR.jpg
    101.2 KB · Besök: 52
me.I.am sa:
Finns det någon ANT+ kadens/hastighetssensor som är så billig att man inte går i konkurs om den blir stulen?

Utan att vara alltför tyken men var har du din cykel om du behöver oroa dig för detta ? Tar du med dig Edgens styrfäste när du ställer cykeln också ? ;-)

Kellogg's sa:
NickPick: Helt rätt, medsols, och den sitter hårt. säkra bodyn i hjulet och fixa lång hävarm.
Som jag trodde. Tack!
Problemet var att jag inte fick upp den... Alls.
Pillade bort dammskyddet på baksidan och dunkade i så mycket fett jag kunde...

Kan man köpa verktyg till denna hylsa? Försökte ju med någon plåtbit och grejer (kapade ur så den passade) men det gick inte.

Ny body 18 pund såg jag sen...

NLC sa:
me.I.am sa:

Utan att vara alltför tyken men var har du din cykel om du behöver oroa dig för detta ? Tar du med dig Edgens styrfäste när du ställer cykeln också ? ;-)

Det är för min vinterlvgcykel, stänkor, pakethållare, lås o hela baletten. Ibland händer det att jag cyklar in till stan och går på stadens gator som en vanlig man, lämnar faktiskt lampor och Garmins premiumstyrfäste på cykeln, har gått bra hittills. Den står dock bara parkerad någon enstaka timma då och då.

marr sa:
Kupa sa:
GSC10 heter den modellen jag känner till.

Finns en modell som är delad. Kadens för sig och fart för sig. De använder accelerometrar istället. En i navet för fart/distans och en på vevarmen för kadens.

Dock är de inte billiga.

https://www.bike-components.de/de/Garmin/Geschwindigkeits-und-Trittfrequenz-Sensor-Set-ANT-p39846/

Iofs, den varianten är väl lite enklare att ta bort/sätta dit. Känns inte som att jag vill hålla på o klydda med GSC10 fram o tillbaka. Köplusten vaknar...

Raa, hur får jag loss detta vevparti (Samox Isis, ej att förväxla med Daesh)?
Vevparti.jpg

Har lossat det som går på andra sidan (jag har även försökt med våld där det går, främst mot cykeln):
Vevparti2.jpg

Finns det jag behöver nedan (..ringa gärna in!), eller måste jag skaffa nåt mer?
Verktyg.jpg

Hade gissat på "crank pullern", men den verkar ha för liten innerdiameter för det går att dra den i botten utan att göra nån nytta. Finns det olika, eller är jag helt fel ute?

Det mest störande är att jag vill minnas att jag plockat loss ett sådant tidigare, på en annan cykel..

(Följdfrågan är vad som krävs för att plocka ut vevlagret, Isis där med.)

Du behöver nog lägga ett mynt över hålet så att avdragaren inte går in i hålet.

Sen är isislagret ett eget verktyg. Går kanske att fulmeka om det inte sitter tokhårt.

Rattnalle sa:
Du behöver nog lägga ett mynt över hålet så att avdragaren inte går in i hålet.

Sen är isislagret ett eget verktyg. Går kanske att fulmeka om det inte sitter tokhårt.

Hmm, ok. Tack för svar! Då var jag inte helt fel ute iaf, men det får nog bli (ytterligare) ett besök på Bikeplace (för att låna ett mynt, om inte annat).

När jag försökte med mynttricket på ett Octalink-lager + vevarmsavdragare för fyrkantslager slutade det med att jag fick banka ut en bucklig 10-krona. En avdragare avsedd för Octalink (och gissningsvis även ISIS) klarade biffen galant.

Det bollas ju lite fram o tillbaka med hjulstorleken för MTB. På LVGsidan har det väl varit ganska konstant med 28", varför det?
Om jag inte minns fel från någon nostalgitråd så experimenterades det ett tag med mindre hjul, iaf för tempo, men det gick tillbaka till 28" igen av någon anledning. Mindre hjul borde ge mindre vikt och mindre luftmotstånd?

NLC sa:
När jag försökte med mynttricket på ett Octalink-lager + vevarmsavdragare för fyrkantslager slutade det med att jag fick banka ut en bucklig 10-krona. En avdragare avsedd för Octalink (och gissningsvis även ISIS) klarade biffen galant.

+1. Mynt fungerar dåligt är min erfarenhet. Med rätt verktyg (85kr) så är det inte ens en liten utmaningen.

Kung_Gustaf sa:
NLC sa:

+1. Mynt fungerar dåligt är min erfarenhet. Med rätt verktyg (85kr) så är det inte ens en liten utmaningen.

+1
Och man ska verkligen inte vara snål och försöka med en 50-öring! ;)

xyz-saft sa:
Kung_Gustaf sa:
NLC sa:

+1
Och man ska verkligen inte vara snål och försöka med en 50-öring! ;)

Jag kostar på mig 2. Det har funkat hittills.

Hur "vet" man hur långa vevarmar man ska ha?

vevarmar.PNG

170, 172,5 eller 175 finns det att välja på här, kan man med benmåttet avgöra vad man borde ha?

Jagh är 182cm lång och har 90 i innermått, jag har en känsla av att jag har ganska långa lårben.

Stewe sa:
Hur "vet" man hur långa vevarmar man ska ha?

170, 172,5 eller 175 finns det att välja på här, kan man med benmåttet avgöra vad man borde ha?

Jagh är 182cm lång och har 90 i innermått, jag har en känsla av att jag har ganska långa lårben.

Det är en preferens för din del. Kör på det som känns bäst. Finns korta cyklister som kör långa vevarmar och långa cyklister som kör korta vevarmar.

Senast ändrad:
me.I.am sa:
Det bollas ju lite fram o tillbaka med hjulstorleken för MTB. På LVGsidan har det väl varit ganska konstant med 28", varför det?
Om jag inte minns fel från någon nostalgitråd så experimenterades det ett tag med mindre hjul, iaf för tempo, men det gick tillbaka till 28" igen av någon anledning. Mindre hjul borde ge mindre vikt och mindre luftmotstånd?

För att UCIs regler säger att hjulen ska vara 28" på landsväg?

Vic sa:
me.I.am sa:

För att UCIs regler säger att hjulen ska vara 28" på landsväg?

Var står det?

Senast ändrad:
Löste mitt problem med frihjulsnavet med att få en kompis att tillverka en hylsa enligt happyspecifikationer som passade.
Tog isär frihjulsnavet, gjorde rent och fettade in allt. För att få skiten att inte bli glapp (som var första problemet) var jag tvungen att dra åt den där skumma hylsan med spår ganska hårt. För hårt första gången (märkte jag när hjulet inte frihjulade... alls...) sedan lossade jag till minimalt glapp.
Frågan lyder väl egentligen: Hur bra ska ett bakhjul snurra av sig självt? Det går inte jättelätt nu men både tyst och glappfritt.
Cyklade 4 mil igår så skiten håller ju ihop (än) iaf.
Jag har för mig att cresthjulen med funworksnav snurrade på som fan med en handknuff....

Problemet från början var att fettet hade tryckts ut under navet igenom den tätningen. Kasst.

NickPick sa:
Frågan lyder väl egentligen: Hur bra ska ett bakhjul snurra av sig självt? Det går inte jättelätt nu men både tyst och glappfritt.
Jag har för mig att cresthjulen med funworksnav snurrade på som fan med en handknuff....

Hjulet skall snurra som fan med en lätt knuff. Eller en bra stund.
Vi saknar nu en definirtion av begreppen "som fan" och "en bra stund" :)

Vad fasen är det för nyckel för att lossa och räta styret på en sån här? Inte insex 5 eller 6 som det var på resten av hojen iaf.. Med våld kan man få i en flat mejsel men sitter ju som berget. Tips tack! Känner mig just nu som världens sämsta far ☺

Bilagor

• WP_20160220_14_20_59_Rich.jpg
    WP_20160220_14_20_59_Rich.jpg
    223.6 KB · Besök: 38
jgn832 sa:
Vad fasen är det för nyckel för att lossa och räta styret på en sån här? Inte insex 5 eller 6 som det var på resten av hojen iaf.. Med våld kan man få i en flat mejsel men sitter ju som berget. Tips tack! Känner mig just nu som världens sämsta far ☺

Torx? Spline? Hex?

En närbild av bultskallen skulle iofs underlätta.... :)

Hehe, har testat fota men sitter för långt ner för att få vettig bild. Lyser jag med ficklampa och kollar så ser den i stort sett helt rund och slät ut..

Är Maxxis HR2 3C Maxxterra ett sånt där däck som blir plötsligt ap-halt i minusgrader? Ska väl vara ett däck som greppar bra, men jag är inte så imponerad av beteendet på hällar, rötter och annat där dobbarna inte gör så mycket nytta.

Orwar sa:
Är Maxxis HR2 3C Maxxterra ett sånt där däck som blir plötsligt ap-halt i minusgrader? Ska väl vara ett däck som greppar bra, men jag är inte så imponerad av beteendet på hällar, rötter och annat där dobbarna inte gör så mycket nytta.

Japp, MaxxTerra är jättehårt i kyla. Blir inte så mycket bättre på sommaren. MaxxTerra är ett rätt hårt gummi, sämre än Schwalbe PaceStar i både kyla och värme.

Senast ändrad:
Pfaff sa:
NickPick sa:

Hjulet skall snurra som fan med en lätt knuff. Eller en bra stund.
Vi saknar nu en definirtion av begreppen "som fan" och "en bra stund" :)

Det var det jag förstod.
Hittade denna: http://www.parktool.com/blog/repair-help/hub-overhaul-and-adjustment#article-section-9 så nu ska det bli rätt åtdragning på själva axelmuttrarna också... :)

BjornR sa:
Orwar sa:

Japp, MaxxTerra är jättehårt i kyla. Blir inte så mycket bättre på sommaren. MaxxTerra är ett rätt hårt gummi, sämre än Schwalbe PaceStar i både kyla och värme.

Det förklarar saken. Levde i tron att jag hade fått något greppigt och fint, och tyckte inte alls det kändes så. Går som på räls när man hittar nåt som är mjukt nog att få ner dobbarna i, men känns allmänt sketchy så fort det är nåt hårt. Då blir det till att ge sig in i däckträsket i jakt på något annat.

Orwar sa:
BjornR sa:
Orwar sa:

Det förklarar saken. Levde i tron att jag hade fått något greppigt och fint, och tyckte inte alls det kändes så. Går som på räls när man hittar nåt som är mjukt nog att få ner dobbarna i, men känns allmänt sketchy så fort det är nåt hårt. Då blir det till att ge sig in i däckträsket i jakt på något annat.

Bara att försöka köra smart. Sväng där du kan svänga och försök köra rakt. Många stigar har ju lätt bankade svängar med en fångränna ifall man tappar greppet. HR2 kommer kännas som hemma när lersäsongen börjar, däcket rensar väldigt bra.

Blir inte så mycket bättre, men MaxxTerra ger tillräckligt bra grepp på hällar på sommaren. Vi har ju trots allt hällar med sandpappermönster där allt greppar. Jag jämför dock bara med Magic Mary TrailStar som är rena klistret på allt som finns, rullmotståndet och hållbarheten är dessvärre rätt dåligt och gummit blir puckgummi i kyla. DHF kan vara ett bra alternativ, mer anlagsyta och bra kantdobbar.

Ge inte upp med HR2, det är ett utmärkt däck på sommaren. Körde med det själv förra året och nackdelen är väl lite svaga kantdobbar. Du kommer vänja dig vid däcket och veta var gränserna går. Nu på vintern så är det mest att gilla läget oavsett däck.

http://happyride.se/forum/read.php/1/2596044/page=1

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp