Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Felet är nog att du tvättade. Kan till exempel vara rester av avfettning kvari kedjan. Eller så rostade den inuti när den torkade.

Torka av kedjan utvändigt efter att du oljat den bara, mer behövs inte. Smuts inuti kommer du ändå inte åt med en kedjetvätt.

Rattnalle sa:
Felet är nog att du tvättade. Kan till exempel vara rester av avfettning kvari kedjan. Eller så rostade den inuti när den torkade.

Torka av kedjan utvändigt efter att du oljat den bara, mer behövs inte. Smuts inuti kommer du ändå inte åt med en kedjetvätt.

Tack för svar! Jag testar att bars smörja in den igen.

Ennas annan fråga, hur skall man agera för att behålla cykeln i bra skick? Skall jag inte tvätta den? Eller tvätta den och varsamt undvika kedja plus kassett och bara smörja in de delarna?

Min fulcykel, alltså pendlar-CX:en får följande service:

Jag smörjer kedjan.
Jag pumpar däcken.

Jag mäter kedjeslitaget och byter den när det behövs.
Bromsbelägg när de är slut.

Tror det var två år sedan jag ens spolade av den. Men den står inomhus både hemma och på jobbet.

A. Bengtsson sa:
Har detta styrlager på min ht: "fsa orbit 1.5e zs". Även denna info finns i specen till ramen: 1.5" tapered HT, BSA 73 mm

Min fråga är helt enkelt, om jag vill uppgradera till ex en Reba, vilken typ passar då?

Någon som kan hjälpa mig? Passar en med koniskt gaffelrör med diameter 1 1/8" eller måste gaffelröret vara 1,5"?

Hittade mer info, Fsa Orbit 1.5E ZS #57E, internal alloy cups, economical ACB 1-1/8" Upper, 1.5" Lower, w/8mm top cover, som jag tror menar att det är en 1 1/8" taperad gaffel som passar. Någon som kan bekräfta?

Senast ändrad:
A. Bengtsson sa:
1-1/8" Upper, 1.5" Lower, w/8mm top cover, som jag tror menar att det är en 1 1/8" taperad gaffel som passar. Någon som kan bekräfta?
Ja, så länge just den nedre delen av gaffelröret är just 1-1/2" och inget annat. Men det är kanske mer på landsvägssidan där det finns gafflar som taprar till 1-1/4" och liknande mått…

Rattnalle sa:

Jag smörjer kedjan.
Jag pumpar däcken.

Tror det var två år sedan jag ens spolade av den. Men den står inomhus både hemma och på jobbet.

Tack för svar! Då skall jag bara smörja kedjan nu då - igen... :D

Peach sa:
Rattnalle sa:

Jag smörjer kedjan.
Jag pumpar däcken.

Tack för svar! Då skall jag bara smörja kedjan nu då - igen... :D
MTBn får för övrigt samma service. I princip bara kedjesmörj och så förstås service av dämpare och gaffel när det ska göras. Annars gör jag inget om jag inte märker att det är dags av någon anledning. Det mesta som kan gå sönder är av karaktären att det ändå inte går att reparera.

RobertW sa:
Vernersson sa:
[ur=http://www.ubyk.co.uk]Ubyk[/url], är den handlaren på riktigt eller är det ngt konstigt?

Jag har alltid trott att det är ngt skumt med den men nu får jag intrycket av att en hel del handlar där och att allt är reko.
Scamadviser säger 100% säker.

Har jag levt i villfarelse ang Ubyk?

Det skulle jag också vilja ha svar på. De har ett bra pris på framgaffeln jag planerar att köpa.

Samma här, jag blev sugen på den här:
http://www.ubyk.co.uk/santa-cruz-stigmata-c-v2-cross-2016/26553

Vad heter motsvarigheterna till ica, coop m fl i Italien?

Fick för övrigt en chock när bensinpriset gick från dryga 13 kr i österrike till närmare 18 över gränsen. Sen såg jag att mackarna ett stenkast av från motorvägen hade mer normala priser.. :P

Det jag menade. Dom har ju inte officellt gått ur, utan folkomröstat om att gå ur?

Det skulle ju innebära samma avgift från wiggle, evans, cyclestore osv...

NickPick sa:
Om man räknar utvväxling med ovalklinga, hur tänker man då? Jag fick det till att absoluteblacks oval 34t har samma diameter (iaf samma antal länkar) som en raceface n/w 34t. 34t ska ju vara 36/32 säger dom. Låter vettigt?
Alla gillar det inte men jag gillar oval iaf.

Jo alltså den har ju lika många tänder (antar du menar det när du säger länkar) som alla 34t klingor eftersom den mycket riktigt har 34t. Men grejen är att antalet tänder är helt irrelevant egentligen, det som spelar roll är hävarmen. Simpel fysik säger ju att längre hävarm ger lägre kraft och längre sträcka (tänk längd på spärrskaft, spett under en sten osv). Eftersom en oval klinga har varierande hävarm då kedjan är längre ut eller in mot centrum på veven blir kraften som krävs olika stor på olika delar av trampvarvet givet att motståndet på bakhjulet är konstant. Diametern på det smalaste delen motsvarar diametern på en 32 kugg klinga och diametern på det bredaste en 36 kugg klinga helt enkelt, vilket gör att kraften pendlar mellan de två under ett varv (återigen givet konstant motstånd på bakhjulet, givetvis).

Anledningen till att man räknar kuggar och inte radie/diameter är för att det är lätt att räkna antalet kuggar men mycket svårare att mäta, och eftersom avståndet mellan kedjans länkar är konstant (och därmed avståndet mellan kuggarna) kan man ju lika gärna klassificera klingor efter antal kugg.

Got it?

Har rengjort racern, tog loss cagen och rengjorde dreven där (vad heter de btw?).
Blandade ihop dom och vet inte vilken som skall sitta var. Gjorde så på två cyklar dessutom (men blandade inte ihop mellan dom iaf).
På båda cyklarna står det riktning bara på ena drevet. På racern har dessutom drevet utan riktning keramiskt lager, det känns även som att det går att vicka lite lite i sidled (vilket jag förstått skall vara så).

Så, hur ska de sitta?

Ska köpa ny kedja till gamla hybriden, är 7s. Är det samma kedja som 8/9/10s?
Är shimanoväxel om det spelar roll.

me.I.am sa:
Har rengjort racern, tog loss cagen och rengjorde dreven där (vad heter de btw?)
Antar att det är trissorna i bakväxeln som avses…?

me.I.am sa:
Blandade ihop dom och vet inte vilken som skall sitta var. Gjorde så på två cyklar dessutom (men blandade inte ihop mellan dom iaf).
På båda cyklarna står det riktning bara på ena drevet. På racern har dessutom drevet utan riktning keramiskt lager, det känns även som att det går att vicka lite lite i sidled (vilket jag förstått skall vara så).

Så, hur ska de sitta?
Trissan med angiven rullriktning sitter vanligen på den undre positionen. Om en trissa går att vicka lite i sidled brukar den vanligen sitta överst, närmast kassetten.

Ang svensk moms från CRC så var det DHL express som helt enkelt hade gjort fel, sa dom "Men Storbritannien har ju gått ur EU..." som dom inte har gjort, än. :)
Skönt.

Killen i supporten sa ju det, men jag förklarade att det dröjer nog ett tag till.

Han ringde någon annan avdelning för att dubbelkolla och jag fick rätt :) Blev förbryllad jag också.

Nu kommer ännu en fråga: Går det att justera läget "firm" på en rockshox rct3 revelation?

Senast ändrad:
djungelmyran sa:
Efter dagens tur upptäckte jag att kåpan på undersidan av höger växelreglage (shimano slx) har lossnat och försvunnit. Jag har vanlig klämma men hittar bara för I-spec, kommer den att passa eller ska jag använda tejp istället?...
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Untere-Abdeckung-fuer-SL-M670-B-I-I-Spec-p39387/

De funkade för mig när jag hade samma problem i alla fall, hade samma reglage som dig och bestälde den delen från B-C som di kikar på.

/Anders

Jag hörde av en i Åre som bestört hävdade att det inte går cykla downhill med vanlig mtb när en frågade om man kan ta den i liften för en enstaka tur (kvinna i turistbrachen, men som inte tjänade pengar på uttalandet). Kan det verkligen stämma? Ok att det är mindre kul, men att det skulle vara helt kört... Har aldrig själv åkt downhill eller ens avancerad skog, men jag tyckte det lät helt galet. Hon hävdade ytterligare en sak som jag direkt kunde avfärda. Men vad säger ni om en iaf blå backe med vanlig cykel? Vad krävs? Går det med HT? Krävs fulländad? Eller krävs en downhill för att inte då ihjäl sig?

Edarion sa:
Jag hörde av en i Åre som bestört hävdade att det inte går cykla downhill med vanlig mtb när en frågade om man kan ta den i liften för en enstaka tur (kvinna i turistbrachen, men som inte tjänade pengar på uttalandet). Kan det verkligen stämma? Ok att det är mindre kul, men att det skulle vara helt kört... Har aldrig själv åkt downhill eller ens avancerad skog, men jag tyckte det lät helt galet. Hon hävdade ytterligare en sak som jag direkt kunde avfärda. Men vad säger ni om en iaf blå backe med vanlig cykel? Vad krävs? Går det med HT? Krävs fulländad? Eller krävs en downhill för att inte då ihjäl sig?

Mer slaglängd ger mer rum för misstag. Om du nu är helt färsk så är det DH-släde som gäller.

Blå backar går att framföra med CX-cykel om du så vill.

Njutbart för en nybörjare med en XC/CX-cykel, nej.

Eveningstar sa:
Hur många ekrar kör actionsports med i sina custom-hjul?
Det står ju på sidan om du klickar på knappen Details för nav eller fälg. I normalfallet typ 32/32 för MTB, 28/28 för skivbromsade crosshjul, 24/28 för fälgbromsade langsvägshjul.

Eveningstar sa:
Mayhem sa:
Eveningstar sa:
Hur många ekrar kör actionsports med i sina custom-hjul?
Det står ju på sidan om du klickar på knappen Details för nav eller fälg. I normalfallet typ 32/32 för MTB, 28/28 för skivbromsade crosshjul, 24/28 för fälgbromsade langsvägshjul.
Ah! Tackar. Jag måste ha blivit blind. =)
Bra priser har de men är lite tråkigt oflexibla och vill inte bygga någon variant utanför exakt de färdiga kombinationer av delar som finns på hemsidan. Därför blev det istället en beställning från Superlight Bike Parts för egen del, borde dyka upp ett par cross/gravel/pendlarhjul på måndag eller tisdag hoppas jag…

BjornR sa:
Edarion sa:

Mer slaglängd ger mer rum för misstag. Om du nu är helt färsk så är det DH-släde som gäller.

Gällde inte mig, utan en som stod före mig i kön. Jag blev dock ställd av det definitiva avfärdandet av xc-cykel. Själv kör jag 25 mm slicks med 8 bar i, det ska jag nog undvika även i de blå backarna :)

Edarion sa:
BjornR sa:
Edarion sa:

Gällde inte mig, utan en som stod före mig i kön. Jag blev dock ställd av det definitiva avfärdandet av xc-cykel. Själv kör jag 25 mm slicks med 8 bar i, det ska jag nog undvika även i de blå backarna :)

Jag cyklade upp till toppen på åreskuttan och dh-banan ner med min xc ht förra året utan att dö så iaf för mig gick det .

Kreditkortsfråga (gäller MasterCard utgivet av Entercard):

Säg att man handlat för 5000 SEK under en månad. Mot slutet av månaden gör man en retur till ett värde av 2000 SEK, men pengarna hinner inte återbetalas på kortet innan månaden stängs och fakturan ställs ut (dock finns pengarna tillbaka på kortet innan fakturan förfaller). När fakturan ska betalas har man alltså en faktura på 5000 SEK, men bara 3000 SEK i skuld. Är det fair game att bara betala in 3000 SEK då, eller kommer det att anses att man delbetalat skulden och åker på ränta på 2000 SEK?

Borde ju vara så, då det som räknas i slutändan är saldot på kontor vid förfallodatumet oavsett om det är en eller flera inbetalningar. Har du kredit "måste" du ju heller inte betala hela beloppet (men får åas en räntekostnad på den oreglerade skulden). Eller så ringer du och frågar kortutgivaren ;-)

Har 2x proride ställ och 1x outride ställ till bilen, finns det något sätt som jag bör sätta dem på för att det ska bli optimalt? T.ex de två proride ställen på sidorna och outride på "fel" håll? Eller ska jag sätta allting frammåt?

Vågar jag cykla vidare på min racer?
Häromdagen skulle jag ut på en runda och hade ställt upp cykeln i hallen tills jag hade bytt om och packat ihop allt jag skulle ha med. Jag råkade antagligen ställa den lite för "ostadigt"/brant mot väggen, för rätt vad det var så hörde jag en smäll och cykeln låg på golvet. Jag kollade så allt såg okej ut och det verkade inte vara någon fara. Däremot när jag kom ut på rundan märkte jag att växlarna bråkade en del, hoppade över kuggar och växlade fram och tillbaka mellan olika drev på kassetten... Jag körde vidare, när jag kom hem inspekterade jag bakväxel och tyckte det såg ut som att växelörat hade fått sig en liten smäll. Jag testade att böja till växeln och örat litegrann och tog en testrunda, då funkade grejerna mkt bättre. (men så kan en ju inte cykla i all evighet)
Nu skruvade jag av växel + öra för att spana in det lite mer noggrant, då såg jag att det var ett oroväckande skav/slag mot rampartiet (kolfiber) precis där örat sitter.

Vad tror ni, är det fara för ramen? Borde jag oroa mig och börja titta efter en annan ram/ramlagare eller bara strunta i det, och beställa ett nytt växelöra? Om jag klämmer och böjer precis där skavet/skadan är så känns det helt hårt och det ger inte med sig det minsta, om det nu spelar någon roll?
Försökte få med det på bild
Skarmavbild2016-07-17kl.14.45.34.png

Skarmavbild2016-07-17kl.14.46.15.png

Skarmavbild2016-07-17kl.14.46.26.png

Skarmavbild2016-07-17kl.14.46.36.png

Vad står "rep" respektive "prm" för om det är i sammanhanget landsvägscykel (cannondale). Står efter modellen i rubriken. Färg?

Tillbaka
Topp