Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

crust sa:
Vågar jag cykla vidare på min racer?
Häromdagen skulle jag ut på en runda och hade ställt upp cykeln i hallen tills jag hade bytt om och packat ihop allt jag skulle ha med. Jag råkade antagligen ställa den lite för "ostadigt"/brant mot väggen, för rätt vad det var så hörde jag en smäll och cykeln låg på golvet. Jag kollade så allt såg okej ut och det verkade inte vara någon fara. Däremot när jag kom ut på rundan märkte jag att växlarna bråkade en del, hoppade över kuggar och växlade fram och tillbaka mellan olika drev på kassetten... Jag körde vidare, när jag kom hem inspekterade jag bakväxel och tyckte det såg ut som att växelörat hade fått sig en liten smäll. Jag testade att böja till växeln och örat litegrann och tog en testrunda, då funkade grejerna mkt bättre. (men så kan en ju inte cykla i all evighet)
Nu skruvade jag av växel + öra för att spana in det lite mer noggrant, då såg jag att det var ett oroväckande skav/slag mot rampartiet (kolfiber) precis där örat sitter.

Vad tror ni, är det fara för ramen? Borde jag oroa mig och börja titta efter en annan ram/ramlagare eller bara strunta i det, och beställa ett nytt växelöra? Om jag klämmer och böjer precis där skavet/skadan är så känns det helt hårt och det ger inte med sig det minsta, om det nu spelar någon roll?
Försökte få med det på bild

Inte vidare kunnig i ämnet, men är det där ett problem borde jag kassera min ram sedan länge. Små märken och skav från cykelställ och cykelvagn... Samt något märke på toppröret. Cykeln ska väl användas? Det tillverkas ju mtb i kolfiber... De måste väl hålla för iaf några vurpor?

Pashley guvnor path racer kanske någon känner till men det finns ett annat engelskt märke som gör liknande cyklar till betydligt bättre pris men jag lyckas inte googla mig fram till vad de heter. Någon som har en aning?

Tilläggas bör väl att jag har varit inne på deras hemsida för ett knappt år sedan.

Hur mäter man längden på vevlagertappen (fyrkant) enklast när vevlagret sitter monterat på cykeln?
Lagret (UN 55) har börjat glappa och behöver ersättas, men jag vet inte vilken längd jag ska köpa.

Tack så mycket, men när man står där med skjutmåttet i högsta hugg, så upptäcker man förstås att både vevarna och vevarmsbulten sitter utanför i längdriktningen och förhindrar exakt mätning.
Om du nu inte tramsar och vill retas, utan är ute efter att hjälpa till, så får du gärna vara lite mer utförlig, då jag för tillfället varken har verktyg att ta isär vevpartiet eller lust att börja fulmeka när cykeln behövs.
Finns det ingen metod som innebär att man slipper ta bort vevarna, så mottar jag gärna den informationen.

Annars går det bra att berätta vad som är standard, eller bara passar, för 2x9 shimano 105 och 68 mm bred vevlagerhylsa.

Cyklot B sa:
Tack så mycket, men när man står där med skjutmåttet i högsta hugg, så upptäcker man förstås att både vevarna och vevarmsbulten sitter utanför i längdriktningen och förhindrar exakt mätning.
Om du nu inte tramsar och vill retas, utan är ute efter att hjälpa till, så får du gärna vara lite mer utförlig, då jag för tillfället varken har verktyg att ta isär vevpartiet eller lust att börja fulmeka när cykeln behövs.
Finns det ingen metod som innebär att man slipper ta bort vevarna, så mottar jag gärna den informationen.

Annars går det bra att berätta vad som är standard, eller bara passar, för 2x9 shimano 105 och 68 mm bred vevlagerhylsa.

Mät med vevarna, sen mäter du hur långt veven sticker utanför. Detta kräver att du demonterar vevarmsbulten.
Sen är det bara räkna och vips så vet du :)

Funkar SRAMs 11-32t (11 speed) kassetter (1170-serien) till SRAM Force-bakväxel? (Sitter 11-15 på cykeln nu) (Förstår att jag med största säkerhet behöver byta kedja också i så fall.)
SRAM verkar kalla dessa kassetter WiFLi, är det nåt speciellt?

Cyklot B sa:
Shimano 105 FC-5500 vevparti alltså? I sådana fall Octalink V1 109,5 mm enligt Sheldon Brown.

http://www.sheldonbrown.com/bbsize.html#105

Edit: Fast om nuvarande vevlagret är ett UN55 så är det ju förstås square taper, då kan inte vevpartiet tillhöra 105 eller åtminstone inte vara ämnat för 2x9. I tabellen hos Sheldon finns axellängder för äldre 105 också om du lyckas identifiera vilken vev du har.

Senast ändrad:
e120guru sa:
Funkar SRAMs 11-32t (11 speed) kassetter (1170-serien) till SRAM Force-bakväxel? (Sitter 11-15 på cykeln nu)
Beror på hur lång din bakväxel är. 11-32T kräver medium cage som Sram mycket riktigt även benämner WiFLi. Har du 11-25T idag är din bakväxel troligtvis short cage.

Ok, var ska den här sitta och varför låg den i en liten zip-lock längst ned i kartongen cykeln levererades i? ?

Bilagor

• 20160719_192203.jpg
    20160719_192203.jpg
    133.2 KB · Besök: 125
Mayhem sa:
e120guru sa:
Funkar SRAMs 11-32t (11 speed) kassetter (1170-serien) till SRAM Force-bakväxel? (Sitter 11-15 på cykeln nu)
Beror på hur lång din bakväxel är. 11-32T kräver medium cage som Sram mycket riktigt även benämner WiFLi. Har du 11-25T idag är din bakväxel troligtvis short cage.

Det tror jag inte att jag har nej, den ser rätt kort ut, och stor inget om WiFLi på den...

image.jpeg

e120guru sa:
Mayhem sa:
e120guru sa:
Det tror jag inte att jag har nej, den ser rätt kort ut, och stor inget om WiFLi på den...
Tycker den ser kort ut.
(Bra växel f:ö men över 28 blir lite knöligt...)

emmer sa:
e120guru sa:
Mayhem sa:
e120guru sa:
Tycker den ser kort ut.

HTFU helt enkelt för min del då och bli starkare... 28 borde jag ju kunna byta till dock, ser ut att vara samma längd på cagen som på Apex-bakväxeln på gamla cykeln...

e120guru sa:
emmer sa:
e120guru sa:
Mayhem sa:
e120guru sa:
Tycker den ser kort ut.
HTFU helt enkelt för min del då och bli starkare...
Med mindre än 34-28 så går det fortare att ta cykeln på axeln och lubba :-)

Hur i helvete monterar man däck av open tubular typ? Bråkat med en uppsättning Challenge Gravel Grinder flera timmar nu. Tog en evighet bara att få ena kanttråden över fälgen, nu förstår jag överhuvudtaget inte hur jag skall lyckas få slangen och den andra kanttråden på plats. Däcket är liksom helt oformbart platt. Skulle väntat tills Schwalbe G-One fanns i lager igen, om det inte på något magiskt vis känns som att man glider fram på rosa moln kommer jag aldrig någonsin köpa däck av den här typen igen…

Vilka däck och bromsbelägg ska jag köpa till min Verenti Substance Sora?

Det blir mest pendling och touring på den cykeln. Vill kunna rulla bra, men även köra grus, och framför allt stanna bra även i nedförsbacke och i regn.

Har Tektro Mira MD400-bromsar, förefaller vara samma belägg som t.ex. Shimano BR-M525.

För några månader sen började jag med MTB och jag och min sambo köpte var sin HT. För mig fanns i början bara MTB, som innebar att man cyklade i skogen. Ungefär som enduro på motorcykel. Men MTB har många grenar och varianter har jag nu lärt mig. DH och XC har jag (nog) koll på, men vad är skillnaden mellan Trail, Allmountain och Enduro?

Är Trail och stigcykling samma sak?

Vad skiljer det på cyklar för dessa tre varianter?

Kan jag inte med min HT köra "vadsomhelst" (utom kanske DH), om syftet är att ha roligt snarare än att tävla?

Vore kul att veta vad det är man håller på med. Min bror undrar samma sak, men han ville jag skulle ställa frågan här i forumet :-)

jorkar sa:
För några månader sen började jag med MTB och jag och min sambo köpte var sin HT. För mig fanns i början bara MTB, som innebar att man cyklade i skogen. Ungefär som enduro på motorcykel. Men MTB har många grenar och varianter har jag nu lärt mig. DH och XC har jag (nog) koll på, men vad är skillnaden mellan Trail, Allmountain och Enduro?

Kan jag inte med min HT köra "vadsomhelst" (utom kanske DH), om syftet är att ha roligt snarare än att tävla?

Vore kul att veta vad det är man håller på med. Min bror undrar samma sak, men han ville jag skulle ställa frågan här i forumet :-)

Trail = stig
All Mountain = kuperad stig
Enduro = kuperad stig. Tävla neråt
Dh = lift upp stig ner

Typ

De flesta kör FS när det blir mycket nedför, men allt är möjligt. :-)

jorkar sa:

http://happyride.se/forum/read.php/1/2971960/2971988

Frågan har avhandlas ett antal gånger och inget klart entydigt besked finns egentligen. Lite förenklat kan man väl säga att ju högre upp i hierarkin XC, trail, all mountain, Enduro, DH du kommer desto brötigare blir stigen. Många hävdar att Enduro är tävlingsformen av all mountain, am ses också imo oftare som beskrivning av cyklar än banor. Dvs man cyklar Enduro på en am-cykel. Trail är lite mellanting mellan XC och Enduro. Men titta på (iaf vissa) XC lopp på elitnivå och du inser att inte ens XC är solklart eftersom de många gånger är brötigare än den värsta amatör-enduron.

AX3L sa:
jorkar sa:

http://happyride.se/forum/read.php/1/2971960/2971988

Frågan har avhandlas ett antal gånger och inget klart entydigt besked finns egentligen. Lite förenklat kan man väl säga att ju högre upp i hierarkin XC, trail, all mountain, Enduro, DH du kommer desto brötigare blir stigen. Många hävdar att Enduro är tävlingsformen av all mountain, am ses också imo oftare som beskrivning av cyklar än banor. Dvs man cyklar Enduro på en am-cykel. Trail är lite mellanting mellan XC och Enduro. Men titta på (iaf vissa) XC lopp på elitnivå och du inser att inte ens XC är solklart eftersom de många gånger är brötigare än den värsta amatör-enduron.

Tackar för bra förklaring. Det var ungefär så jag har tolkat det, men man blir ju lite snurrig med alla begrepp och dessutom förkortningar. Tror jag skall börja pilla med en ordbok för MTB...

Ja ännu en sån där konstig fråga. Visst är det ingen fara att sätta på en fsakedja för 11delat "road" på en cykel som blir lerig?

Läst en del om att rengöra kedjan. Trampar jag och lägger ett finger mot min kedja blir jag kolsvart och det är bara dumt, eller? Räcker det att köra med vatten, borste och någon svamp?

Finns ett spår som du ska vika in spaken i närcdu har släppt på den, då går det att skruva ur axeln...

Se till att skruva tillbaka insexskruven du lossade med, den avgör hur hårt armen ska låsa när du sen monterar tillbaka hjulet. Så att armen inte låser upp sig själv sen.

Tillbaka
Topp