Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
crust sa:Vågar jag cykla vidare på min racer?
Häromdagen skulle jag ut på en runda och hade ställt upp cykeln i hallen tills jag hade bytt om och packat ihop allt jag skulle ha med. Jag råkade antagligen ställa den lite för "ostadigt"/brant mot väggen, för rätt vad det var så hörde jag en smäll och cykeln låg på golvet. Jag kollade så allt såg okej ut och det verkade inte vara någon fara. Däremot när jag kom ut på rundan märkte jag att växlarna bråkade en del, hoppade över kuggar och växlade fram och tillbaka mellan olika drev på kassetten... Jag körde vidare, när jag kom hem inspekterade jag bakväxel och tyckte det såg ut som att växelörat hade fått sig en liten smäll. Jag testade att böja till växeln och örat litegrann och tog en testrunda, då funkade grejerna mkt bättre. (men så kan en ju inte cykla i all evighet)
Nu skruvade jag av växel + öra för att spana in det lite mer noggrant, då såg jag att det var ett oroväckande skav/slag mot rampartiet (kolfiber) precis där örat sitter.
Vad tror ni, är det fara för ramen? Borde jag oroa mig och börja titta efter en annan ram/ramlagare eller bara strunta i det, och beställa ett nytt växelöra? Om jag klämmer och böjer precis där skavet/skadan är så känns det helt hårt och det ger inte med sig det minsta, om det nu spelar någon roll?
Försökte få med det på bild
Inte vidare kunnig i ämnet, men är det där ett problem borde jag kassera min ram sedan länge. Små märken och skav från cykelställ och cykelvagn... Samt något märke på toppröret. Cykeln ska väl användas? Det tillverkas ju mtb i kolfiber... De måste väl hålla för iaf några vurpor?