Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Den har inte varit renoverad på 5 år (luft, ej olja), så den är ju inte i bästa skick. Men den kan ju inte ha blivit mindre i underbenet helt plötsligt, för även med fett/olja så fastnar den i det området.

Här är en bild i paint för att illustrera hur det ser ut. Det är en jämn övergång och inte en så kantig som på bilden. Om ytterbenet kommer uppifrån så fastnar den efter 9 cm där den kanten finns.
Untitled.png

Det fanns en "spärr" länst upp under gummiförseglingen. För att få bort bussningen, kan man då slå på undersidan på den så att de åker ut, eller har den någon annan funktion?
För tillfället har jag inget som är hårt nog så att jag kan testa själv.

Jag tycker mig komma ihåg att jag läst någonstans på happy att det borde vara ett litet litet mellanrum mellan "headset dust cap" och ramen. Tänker jag efter själv så känns det även logiskt eftersom att man annars bara trycker ner dust capen mot ramen istället för att preloada styrlagret?
Anledningen till varför jag frågar är att jag inte riktigt får bort glappet i styrlagret utan att det börjar kännas väldigt svårstyrt.
Finns det någon bricka man kan köpa och montera mellan "compression ring" och "dust cap"?

Eveningstar sa:
Jag tycker mig komma ihåg att jag läst någonstans på happy att det borde vara ett litet litet mellanrum mellan "headset dust cap" och ramen. Tänker jag efter själv så känns det även logiskt eftersom att man annars bara trycker ner dust capen mot ramen istället för att preloada styrlagret?
Anledningen till varför jag frågar är att jag inte riktigt får bort glappet i styrlagret utan att det börjar kännas väldigt svårstyrt.
Finns det någon bricka man kan köpa och montera mellan "compression ring" och "dust cap"?

Det borde följt med shims med lagret när du köpte det. Skall jag leta lite i skrotlådorna?

pme sa:
Eveningstar sa:

Det borde följt med shims med lagret när du köpte det. Skall jag leta lite i skrotlådorna?
Jag kan inte minnas att det blev någon del över från det som medföljde headsetet.
Vad blir man skyldig för en sån del då om du hittar det i en skrotlåda? =)
Detta är det jag har: http://www.canecreek.com/store/headsets/40/tapered-is41is5240-short-top-cover-125

Nu undrar jag då om cyllindern innuti underbenet sitter löst, syftar på den silvriga innuti underbenet. Kan man slå ut den underifrån, för "bussningen" kommer jag inte få ut annars.

Bilagor

• IMG_20160828_225646.jpg
    IMG_20160828_225646.jpg
    152.8 KB · Besök: 225
Rattnalle sa:
NLC sa:
Är det bara jag som tycker det är en PITA att byta växelvajer på SRAMs LVG-reglage??
Jag har inget större minne av att det var krångligt. Jag hade fullt upp med att svära över cantibromsarna tror jag ;-)

Kanske är fel sorts vajer då, inte SRAM original. Får liksom in en halv cm sen tar det stopp och man får lirka som satan för att änden ska komma ut på andra sidan (såvida inte kardelerna delar sig).

Avid-cantisarna funkar dock utmärkt

NLC sa:
Rattnalle sa:
NLC sa:
Är det bara jag som tycker det är en PITA att byta växelvajer på SRAMs LVG-reglage??
Jag har inget större minne av att det var krångligt. Jag hade fullt upp med att svära över cantibromsarna tror jag ;-)
Kanske är fel sorts vajer då, inte SRAM original. Får liksom in en halv cm sen tar det stopp och man får lirka som satan för att änden ska komma ut på andra sidan (såvida inte kardelerna delar sig).
Det är nog när vajern ska ut i kroppen för att ledas vidare till höljeändan.
Det är bara att vika upp gummit över hoodsen lite och peta rätt - och ska jag vara petnoga så har jag inte sett ett reglage (mer än Shimanos "nämen-hejsan-vajern-sticker-ju-ut-på-sidan-som-en-tvättlina" -reglage) som man inte behöver göra det på. Det är ju till och med så att det ofta finns två "spår" i hoodsen så man kan välja om man vill dra höljet på fram eller baksidan om styret...

Ja, alltså det fastnar någonstans i reglaget. Höljet satt inte på. Jämförelsevis är bromsvajern en barnlek även med höljena monterade.

NLC sa:

Jag tyckte det var sjukt krångligt på mina Rival22, men å andra sidan mekar jag nästan bara mtb-växlar i vanliga fall så jag kanske är bortskämd...

skier sa:
NLC sa:

Jag tyckte det var sjukt krångligt på mina Rival22, men å andra sidan mekar jag nästan bara mtb-växlar i vanliga fall så jag kanske är bortskämd...

Ja, där är det ju ingen böj som vajern ska pillas igenom. Men även på Shimanos LVG-reglage (för växelvajer under lindan) tycker jag var mycket smidigare.

En sånhär förlängningskabel, med kronkontakt och 230 V uttag. Finns det att köpa färdigt, vad ska jag söka efter?
Nu har jag precis skruvat ihop en själv för att jag inte kunde hitta någon som sålde.

28825159493_7cb7a5610f_z.jpg

Spacekitty sa:
En sånhär förlängningskabel, med kronkontakt och 230 V uttag. Finns det att köpa färdigt, vad ska jag söka efter?
Nu har jag precis skruvat ihop en själv för att jag inte kunde hitta någon som sålde.
Nej sådana fullösningar får man göra själv - den är inte ok.

En behörig elektriker hade istället installerat ett uttag som du kan koppla en vanlig förlängningskabel till.

Lampproppen - som inte är en kron- är gjort för max 6 A/1200 watt- ifall du hittar på nå't ännu fulare....
Har du verkligen inget vanligt jordat vägguttag inom räckhåll för andra änden av skarvsladden?

Den ska användas för en golvlampa (3* 3 Watt LED) att tändas med vanliga väggströmbrytare. Behöver inte vara jordat, men det kändes rätt att göra det jordat hela vägen eftersom lamputtaget upp på väggen var jordat.

Senast ändrad:
Vill du fixa själv så koppla golvlampan till vägguttaget som den skall. Vill du kunna tända och släcka på avstånd, använd en fjärrströmbrytare. Nexa har bra grejer (tillräckligt bra), bl.a. med väggmonterad sändare om du vill ha det, sök på väggsändare.

Väggsändare vill jag inte ha, har provat. Blir det en godkänd koppling med kabel hela vägen från lamputtag direkt till golvlampans kopplingsplint?

Senast ändrad:
Frågan i sig antyder att du borde ta hjälp av en elektriker, så det inte slutar med kabelbrand och uppbrunnet hem...

Någon som vet vad de håller på med kan välja en lämplig kabel och byta din golvlampas kabel till en längre som du kan koppla i lamputtaget (förutsatt att lampan inte drar för mycket i sig själv då, och givet att det inte är sjuka längder kabel vi snackar om).
Föreslår att du ringer närmsta elfirma och ber om hjälp - elinstallationer efter eluttaget får man bara hålla på med om man har erforderlig kunskap, till och med uttaget får man bara hålla på med om man är behörig.

Frågan om vad som är godkänt som privatperson och vad som är elektriskt OK är väl inte nödvändigtvis närbesläktad.. :)

Byta pluggen på lampan är väl för den delen också fair game. Eller är just lamppluggar särskilt skyddade?

Senast ändrad:
Jag funderar på att limma ett extra backljus på insidan av bakrutan på bilen istället för att montera det under kofångaren. Någon som har bra erfarenhet av något för ändamålet lämpligt lim?

Det blir förmodligen plast mot glas. Glaset är nästan men inte helt plant.

Eftersom bilar är som de är bör det klara solljus och temperaturväxlingar..

Förr limmades backspeglar på framrutan med UV-härdane snabblim.
(typ Loctite 322 eller liknande, eller såntdär som tandläkarna lagar tänderna med :-) )

HejPåDej sa:
Kan man inte montera det lite snyggt i mittersta nackstödet i bak, som vissa gör med blixtljus? En tanke bara...
Vem har blixtljus i bilen egentligen? :P

Nej det känns svårare att få snyggt och ljuset hamnar inuti bilen där det inte behövs. Funkar inte med fällda säten heller.

Arbetsljuset jag har till ändamålet är de långsmala 18-wattare som finns överallt på eBay. Ljusspridningen är närmare 90 grader.

Rattnalle sa:
Jag funderar på att limma ett extra backljus på insidan av bakrutan på bilen istället för att montera det under kofångaren. Någon som har bra erfarenhet av något för ändamålet lämpligt lim?

Vet inte hur ljusen ser ut, men om det finns tillräckligt mycket sarg runt själva lampglaset kanske en stark dubbelhäftande tejp funka? Typ 3M VHB. Biltemas tjocka dubbelhäftande är också riktigt bra. Blir ju lite mjukt och bygger lite så att det bör funka även om rutan inte är helt plan. Fast osynligt som UV-lim blir det så klart inte.

Senast ändrad:
Orwar sa:
Rattnalle sa:

Vet inte hur ljusen ser ut, men om det finns tillräckligt mycket sarg runt själva lampglaset kanske en stark dubbelhäftande tejp funka? Typ 3M VHB. Biltemas tjocka dubbelhäftande är också riktigt bra. Blir ju lite mjukt och bygger lite så att det bör funka även om rutan inte är helt plan. Fast osynligt som UV-lim blir det så klart inte.
Lite för lite sarg för det tror jag tyvärr. Tänkte försöka hålla det någorlunda prydligt. Såhär ser lampan ut. Väger 3 hg enligt spec. Skulle kanske kunna kapa en del vikt och därmed göra det lättare att fästa genom att slipa bort flänsarna på baksidan som jag knappast lär ha glädje av med det som backljus.
6pcs-font-b-LED-b-font-Spotlights-1800LM-Mini-6-Inch-18W-6-x-3W-Car.jpg

Ah, det var inte så mycket sarg på den lampan nä. Känns nästan som att man kommer bli tvungen att limma direkt på lampglaset, och då är väl UV-lim det enda som blir osynligt nog misstänker jag. Kanske läge att försöka hitta något lämpligt sådant? UV-lampor går ju att få tag på.

Om sargen var större skulle säkert backspegellim (typ Loctite 319) funka, kanske går att skruva/limma/smälta dit nån sorts öron att limma mot?

Ett annat icke-lim-alternativ är väl också att helt enkelt skruva ljusen i bakluckans klädsel.
Täcker man det med lämplig kåpa (typ en sådan som brukar sitta över bromsljuset i bakrutan) slipper man förhoppningsvis ljus in i bilen. Målar man dessutom svart på insidan av rutan innanför kåpan förutom just framför backljuset så ser det kanske inte så sjaskigt ut heller.

Tillbaka
Topp