Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Eveningstar sa:
Hur dåligt mår en dropperpost av att användas när det är fullt med lera på "innerbenet"?

Inte alls. Den tätningen gör precis som på gafflarna sitt jobb väldigt väl. Om tanken var att fixa nåt skydd så låt bli är mitt tips.

AX3L sa:
Eveningstar sa:
Hur dåligt mår en dropperpost av att användas när det är fullt med lera på "innerbenet"?

Inte alls. Den tätningen gör precis som på gafflarna sitt jobb väldigt väl. Om tanken var att fixa nåt skydd så låt bli är mitt tips.

Jag körde ner min när leran frusit fast en gång. Det är inte bra. Inte för att något gick sönder men all lera följde med in i stolpen så det fick bli service :-)

Vågar knappt fråga, men i alla fall - DT Swiss-fälgar - tillverkas dom i Schweiz? Eller är det bara huvudkontoret som ligger där och produktionen sker i Asien, som det mesta annat?

Jag vågar knappt fråga men har Kneecap ett alldeles eget forumhack som lägger in "Tjena!" i början av varje inlägg eller måste han skriva det själv?

Mitt högra knä gör ont. Den högra sulan är "sliten" rätt annorlunda mot för den vänstra. Jag förstår inte riktigt vad som är fel. Kan sadeln vara för hög? Högra benet kan vara kortare tex. Brukar ha sadeln enligt inseam x 0,88 och dra av 5mm pga ungefär.
Jävla knä. Bikefit är bokad men den är ungefär om en månad pga axeloperation.

Bilagor

• 2016-12-23 08.57.37.jpg
    2016-12-23 08.57.37.jpg
    240 KB · Besök: 73
Om du står rakt upp, är höftbenen i våg då? Ofta är så inte fallet, pga olika långa ben. Det kan i sin tur kompenseras på olika sätt, beroende på hur mycket som skiljer.

En annan sak, är klossarna symmetriskt monterade idag?

AX3L sa:
Om du står rakt upp, är höftbenen i våg då? Ofta är så inte fallet, pga olika långa ben. Det kan i sin tur kompenseras på olika sätt, beroende på hur mycket som skiljer.

En annan sak, är klossarna symmetriskt monterade idag?
Skitsvårt att försöka mäta sig till, men min instinkt är att högra känns marginellt kortare. Har labbat med lägre sadel men får inte till det. Nu har jag ett snapping knee...
Sjukgymnasten tyckte att bäckenet eller något var ojämnt. Han skulle kolla på det när min axeln har läkt mer.

Klossarna är riktade åt höger på högra då foten "drar dit" om man dinglar med benen.

Tårna trycker bra nog mot sulan ser man ju. Bör det inte bli så om man sitter högt?

Vänster ben har jag inga problem med alls. Det högra begränsar min träning helt enkelt.

Jag har inte provat med annan vev. 4 olika cyklar kräver ett helt gäng nya. :)
Att bygga upp vore ju kanon, men jag måste försöka få klart för mig om det ens är skillnad mellan benens längd.
Kom på att instinktivt känns det som att jag använder mer utsida fot på höger så att prova bygga upp insidan under sulan är också en variant.
Hoppas antingen sjukgymnasten eller kiropraktorn får ordning på mig.
Har försökt stretcha a la löparknä men nä.

C-dale sa:

Tack för bra läsning. Vet inte hur mycket klokare jag blev dock :) Ska testa att: sänka sadelstolpen 5mm åt gången och känna efter skillnad, samt flytta in klossen på skon mot veven så att foten hamnar "längre ut" men tanke på att jag har betonat trycket ute vid tårna mot utsidan. Alla tips mottages.

Nicholas: Jag är inte hundra men jag har för mig att 6mm offset är för "gxp". Däremot kör jag 3mm offset på gxp så jag får sämre kedjelinje. Märker inte mycket av det dock.

Mange. sa:
Sram har 0mm offset & 6mm offset beronde på om man kör på bb30 eller gxp vevparti. Ditt ser bra ut.

Ok, har ett sram x01 gxp vevparti, på bilden är det 3mm offset, känns som att kedjelinjen inte kommer bli bra med 0mm offset och kanske ta kedjestaget med 6mm offset...

NickPick sa:
Mitt högra knä gör ont. Den högra sulan är "sliten" rätt annorlunda mot för den vänstra. Jag förstår inte riktigt vad som är fel. Kan sadeln vara för hög? Högra benet kan vara kortare tex. Brukar ha sadeln enligt inseam x 0,88 och dra av 5mm pga ungefär.

Har du alltid kört Specialized-skor? De har ju en sula som lutar några grader. Det passar majoriteten av befolkningen, men inte alla! Det KAN vara så att din ena fot lutar annorlunda jämfört med den andra. Det kan kompenseras med en kilformad sula (läggs under den vanliga innersulan), eller formgjutna sulor.

Hur ser dina knän ut under pedalvarvet? Rör de sig rakt eller "vinglar" de till i något läge?

För att få foten längre ut kan man också lägga brickor mellan vevarm och pedal.

När du gör din bikefit kommer de titta på allt detta!

Pelle Hå sa:
NickPick sa:

Har du alltid kört Specialized-skor? De har ju en sula som lutar några grader. Det passar majoriteten av befolkningen, men inte alla! Det KAN vara så att din ena fot lutar annorlunda jämfört med den andra. Det kan kompenseras med en kilformad sula (läggs under den vanliga innersulan), eller formgjutna sulor.

Hur ser dina knän ut under pedalvarvet? Rör de sig rakt eller "vinglar" de till i något läge?

För att få foten längre ut kan man också lägga brickor mellan vevarm och pedal.

När du gör din bikefit kommer de titta på allt detta!

Jag har inte cyklat alltför mycket men merparten i mina specskor. Kollade nu och den röda specializedsulan är ju för "flat arch of foot" medans jag har hög hålfot och formgjutna sulor i vanliga skor. Vilken jävla tabbe av mig! ( https://www.bike24.com/p237996.html)
Jag har formgjutna sulor och "vanliga" sulor för högt fotvalv som fungerar susen. Hoppas lbs är öppen imorgon så kan jag åka och prova sulor. Vill få lite mer ordning innan bikefiten så att jag kan träna iaf. Spontant känns det som att en nöt är knäckt nu. Högt fotvalv utan stöd bör göra att knäna rör sig inåt pga konstig belastning. Står även med som en viktig faktor på Steve Hoggs-sidan.

Mina knän vinglar inåt. Märker ingen skillnad på höger eller vänster knä men det är ju rätt svårt att se och analysera även på en testcykel.

NickPick sa:
Kollade nu och den röda specializedsulan är ju för "flat arch of foot"

Innersulan är en del, men jag tror att även yttersulan, eller vinkeln på klossen om man så vill, är lite vinklad på Specializeds skor.

Fotsulans lutning kallas för varus eller valgus, beroende på vilket håll den lutar, om du vill förkovra dig i detta. =)

Jag ska hjälpa en kompis att serva sin RST-gaffel och har hittat den här videon:

I videon har de ingen olja i ytterbenen, kan det verkligen stämma och skulle det på något sätt kunna vara dåligt att hälla i lite olja eller t.ex silikonfett? Att köra utan smörjmedel känns dumt...

Har köpt två cyklar av LBS och de har satt dit klistermärken (små på sidorna). Måste man ha de på för att få service etc? Är ju ett års fri. Och de servar enbart cyklar de själva sålt.

Tjena Happy!
Har nog gjort bort mig lite i min iver att pussla ihop en pendlar hoj!
Fick fatt i en white comp FF ram för ett tag sedan och tyckte det kunde vara kul att pussla ihop något av den.
Lyckades hålla fingrarna i styr tills nu i mellandagsrean då jag snubblade med fingrarna på tangentbordet och råkade klicka hem en shimano sora grupp...
Står nu och ska montera vevpartiet och allt gick som smort tills jag skulle knö i själva veven,,,
Stora klingan tar i kedjestaget.??
Har jag helt enkelt köpt något som aldrig kommer att funka på min ram eller kan jag komma undan med någon spacer, eller kommer växlingen bli åt skogen?
Hade varit grymt om det gick att lösa!

Senast ändrad:
Kedjelinjen är lite olika så dreven sitter längre ut på en MTB och dreven är i normalfallet även mindre (i diameter/antal kugg).

Får man fråga vad för vevlager det var till Soran?
Var det octalink så köper du bara en 73mm octalink.
Var det hollowtech så är det lite värre...

Det finns säkert mindre klingor (46/36 kanske?) men bara den yttre.
Det funkar inte med mindre än 33T på 110BCD
Sen går det "fula sig" med att flytta ut lagringen på drevsidan 1-2,5mm (lite beroende på BSA eller PF86) med spacers.
Problemet är ju mer man löser problemet med att klingan tar i ramen desto mer skapar man problem med att framväxeln får konstig geometri och att frisidans vev får för korta splines att greppa (dåligt) i.
Kolla om en 1mm spacer funkar.
[Att buckla till en aluram på strategiskt ställe någon millimeter är ju oxå en lösning.]

Senast ändrad:
Pelle Hå sa:
NickPick sa:
Kollade nu och den röda specializedsulan är ju för "flat arch of foot"

Innersulan är en del, men jag tror att även yttersulan, eller vinkeln på klossen om man så vill, är lite vinklad på Specializeds skor.

Fotsulans lutning kallas för varus eller valgus, beroende på vilket håll den lutar, om du vill förkovra dig i detta. =)

Hade missat detta. Jag är en "varus", eller kan man kalla det hjulbent? har försökt läsa allt jag kan på Steve Hoggs sida nu. Betonar foten på yttern så iläggssulor för högre fotvalv är vettigt. Köpte specialized gröna stackare. Dom känns när man står men märks inte av på cykel.
Har även sänkt sadelhöjden typ 5-10mm. Knäet har gjort småont hela helgen. Idag gick det rätt bra på ett snurrapåbenenpass.
En märklig grej är att den där muskeln /senan som tydligen ska stretchas vid löparknä är mer spänd på problemsidan märkte jag idag.
Har även märkt att cleaten är mer sliten på problemsidan = rör på foten.

27 dagar till bikefit.

Har problem med att däcken viker sig i kurvor när jag har lågt tryck i däcken.
Kör 29 med 2,25 däck och en fälg som är 19 mm innerbredd .
Hur breda fälgar behövs för att få bort problemet?
Räcker 25 eller behövs bredare?

25 är minimum enligt ISO 5775 och gärna upp mot 30.
För är det för smalt så blir det som du säger att däcket "wobblar" på fälgen i kurvorna.
För en 19-fälg borde man försök hålla sig mot 1-3/4'' för att slippa problemet - om man vågar visa sig bland folk med så smala däck :-)

Hittade en 42t klinga på cykelkraft.
Beställde den efter att jag ögonmåttat lite med en 42t mtb klinga.
Får säkert plats med större men tar det säkra före det osäkra.
Tackar för hjälpen!

Tommi87 sa:
Hittade en 42t klinga på cykelkraft.
Beställde den efter att jag ögonmåttat lite med en 42t mtb klinga.
Får säkert plats med större men tar det säkra före det osäkra.
Tackar för hjälpen!
Med 34/42 lär det växla som varm kniv i smör...

NLC sa:
Tomas m sa:
NLC sa:
Hur lågt tryck är lågt enligt dig?

Ca 1-1,5 bar så det går mjukt och fint.

Och hur mycket väger du?

Jag tycker tex XR 361 med 22 mm innerbredd funkar fint till XC-stig med 2.2" på 1,2-1,3 bar. Väger ca 80 kg med cykel.

85-90 beronde på säsong.....

Läskigt när däcken viker sig i högfartskurvor.

Så runt 30mm bör vara ok.
Nägon som testat skillnaden?

Tillbaka
Topp