Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
NLC sa:Det beror lite på vad du ska ha din CX till - tävla, pendla, stigåka eller posera ?
Pyspunka82 sa:NLC sa:Det beror lite på vad du ska ha din CX till - tävla, pendla, stigåka eller posera ?
Pendla
AX3L sa:Pyspunka82 sa:NLC sa:Det beror lite på vad du ska ha din CX till - tävla, pendla, stigåka eller posera ?
Pendla
Då skulle jag säga att en dubbelklinga fram ändå är bäst. Och otvivelaktigt bäst innan du lärt dig mer om vilka utväxlingar du vill ha.
Skulle snarare hävda att man lurar sig själv om man tror det.Sixten Fors sa:Förenklat skulle man kunna säga att Shimano inte ger 22 olika utväxlingar, utan 2 låga + 11 mellan + 2 höga, alltså totalt 15 st utväxlingar.
Det är väl en sak men sen är det ju oxå att enda gången man får lika prestanda med 1x11 är om man inte har några "extremväxlar" för osedvanligt branta upp- och nedförstbackar utan använder rangen för där man normalt cyklar.Miss Lycka sa:Vanliga bråktal lärde man sig i mellanstadiet. Det fodrades inga grafer.
emmer sa:Skulle snarare hävda att man lurar sig själv om man tror det.Sixten Fors sa:Förenklat skulle man kunna säga att Shimano inte ger 22 olika utväxlingar, utan 2 låga + 11 mellan + 2 höga, alltså totalt 15 st utväxlingar.
Sätt upp en normal fram / bak och ställ upp det och se själv.
Varför inte kika på normala utväxlingar?Sixten Fors sa:Sorry, du har rätt och jag har fel. Vid närmare koll är det snarare 4 låga + 7 mellan + 4 höga, men fortfarande totalt 15 st utväxlingar. Blir tydligt när man tittar på grafen nedan. Det som även blir tydligt är SRAM-kurvans branta lutning på 3 högsta växlarna.emmer sa:Skulle snarare hävda att man lurar sig själv om man tror det.Sixten Fors sa:Förenklat skulle man kunna säga att Shimano inte ger 22 olika utväxlingar, utan 2 låga + 11 mellan + 2 höga, alltså totalt 15 st utväxlingar.
emmer sa:Varför inte kika på normala utväxlingar?
Som 38/46 - 12/27 eller 36/46 - 12/27 jämfört med 42 - 11/36 (blir väl ungefär samma range om jag inte ser fel).
Glesare än så brukar inte vara så käckt för CX/grus och definitivt inte för väg och pendling.
Sixten Fors sa:emmer sa:Skulle snarare hävda att man lurar sig själv om man tror det.Sixten Fors sa:Förenklat skulle man kunna säga att Shimano inte ger 22 olika utväxlingar, utan 2 låga + 11 mellan + 2 höga, alltså totalt 15 st utväxlingar.
Sorry, du har rätt och jag har fel. Vid närmare koll är det snarare 4 låga + 7 mellan + 4 höga, men fortfarande totalt 15 st utväxlingar. Blir tydligt när man tittar på grafen nedan. Det som även blir tydligt är SRAM-kurvans branta lutning på 3 högsta växlarna.
Majkel sa:Hur/var får man fram såna fina grafer? Jag vill jämföra skillnaden i att trampa på min nuvarande 29" med sram 2*10 med en ny cykel med 27,5" och sram 1*11 alternativt 1*12.
Tack snälle herrn för att du på ett invecklat sätt visat på att utväxlingen förSixten Fors sa:En bild
![]()
markuse1 sa:Enligt många och enligt många instruktionsfilmer på Youtube ska man tömma en co2 behållare när man är klar. Men måste man det?
Tack själv!emmer sa:Tack snälle herrn...
Sixten Fors sa:Majkel sa:Hur/var får man fram såna fina grafer? Jag vill jämföra skillnaden i att trampa på min nuvarande 29" med sram 2*10 med en ny cykel med 27,5" och sram 1*11 alternativt 1*12.
Tack :-)
Svaret stavas Microsoft Excel. Det är bara att stoppa in lite siffror, lämpliga formler, klicka på graf och vips är man där.
Vet inte om Hyperglide är en sådan strålande konstruktion. Ganska små splines som resulterar i sönderhackade bodys eller tunga bodys om de väl görs i ett tåligare material. XD är nog konstruktionsmässigt bättre.Sixten Fors sa:Vad jag däremot kan tycka är att kapplöpningen mot fler och fler kransar på kassetten inte enbart är av godo. Dels blir kedjorna smalare, tunnare och sämre vad gäller hållfasthet och motstånd mot slitage och brott. En annan följd som 11- och 12-delat givit är en rimlig möjligheten att köra 1x, och därmed behov att introducera 10T bak. Förr räckte det med 12T bak vilket är både hållbart och effektivt. 10T krävde en ny XD-body, vad var det för fel Hyperglide som funkat klockrent i 30 år? Produktinveckling istället för produktutveckling. Det blir alltså inte bättre, bara annorlunda och dyrare.
Kan inte annat än hålla med.Sixten Fors sa:Vad jag däremot kan tycka är att kapplöpningen mot fler och fler kransar på kassetten inte enbart är av godo.
Nu har ju Shimano löst det för länge sedan. Problemet var bara att alla andra som gjorde kompatibla hjul sket i det.Crossmax sa:Vet inte om Hyperglide är en sådan strålande konstruktion. Ganska små splines som resulterar i sönderhackade bodys eller tunga bodys om de väl görs i ett tåligare material. XD är nog konstruktionsmässigt bättre.
Sixten Fors sa:Vad jag däremot kan tycka är att kapplöpningen mot fler och fler kransar på kassetten inte enbart är av godo. Dels blir kedjorna smalare, tunnare och sämre vad gäller hållfasthet och motstånd mot slitage och brott. En annan följd som 11- och 12-delat givit är en rimlig möjligheten att köra 1x, och därmed behov att introducera 10T bak. Förr räckte det med 12T bak vilket är både hållbart och effektivt. 10T krävde en ny XD-body, vad var det för fel Hyperglide som funkat klockrent i 30 år? Produktinveckling istället för produktutveckling. Det blir alltså inte bättre, bara annorlunda och dyrare.
Jag har ingen erfarenhet av XD, huruvida den konstruktionsmässigt är överlägsen eller ej. Må så vara.Crossmax sa:Vet inte om Hyperglide är en sådan strålande konstruktion. Ganska små splines som resulterar i sönderhackade bodys eller tunga bodys om de väl görs i ett tåligare material. XD är nog konstruktionsmässigt bättre.
emmer sa:Kan inte annat än hålla med.Sixten Fors sa:Vad jag däremot kan tycka är att kapplöpningen mot fler och fler kransar på kassetten inte enbart är av godo.
(9 till 10 är dock lite mer av ett tekniksprång. Eh, 9ED till 9UD för Campagnolo då alltså.)
Elektro_71 sa:Det går fortfarande köra 2x9 Dura Ace ST-7700 med 53/38 12-25 kassett....
Schysst jämförelse! Du inser att den ena kassetten har 309% omfång medan den andra har 500%?Sixten Fors sa:SRAM Eaxle XG-1299 10-50T väger 355 gram och kostar ca 3500 kr, inte jättebillligt för en kassett.
Shimano XTR CS-M980 11-34T väger 255 gram och kostar kanske 1300 kr, inte jättebilligt det heller men klart billigare och lite lättare.
Crossmax sa:Schysst jämförelse! Du inser att den ena kassetten har 309% omfång medan den andra har 500%?Sixten Fors sa:SRAM Eaxle XG-1299 10-50T väger 355 gram och kostar ca 3500 kr, inte jättebillligt för en kassett.
Shimano XTR CS-M980 11-34T väger 255 gram och kostar kanske 1300 kr, inte jättebilligt det heller men klart billigare och lite lättare.
RockyM sa:SHIMANO XT Cassette CS-M8000 11-speed | 11-42 Teeth, 447 gram, 81,40€
SHIMANO XT Cassette CS-M8000 11-speed | 11-46 Teeth; 480 gram, 97,16€
SHIMANO XTR Cassette 11-speed CS-M9001 11-40 Teeth, 331 gram, 228,47€
SRAM GX Cassette 11-speed XG-1150 | 10-42 Teeth, 394 gram, 91,19€
SRAM X1 Cassette 11-speed XG-1180 10-42 Teeth, 315 gram, 207,46€
SRAM X01 Cassette 11-speed XG-1195 10-42 Teeth, 263 gram, 238,97€
Tolv-växlar:
SRAM XX1 | X01 Eagle Cassette 12-speed X-Dome XG-1295 10-50 teeth black, 355 gram, 312,50€
Jämför man sram GX 394gram för 91,19€ med Shimano XT 480gram för 97,16€ så är känns sram prisvärd..
Crossmax sa:Men tycker du inte det är missvisande att bara presentera vikterna på kassetterna när den 100 gram lättare kassetten behöver en framväxel à 130 gram, ett växelreglage + hölje à säkert 130 gram till, och ett extra drev fram till för att nå samma omfång som den tyngre kassetten?
Sen håller jag med om att ett omfång på 500% är jävligt overkill (iaf för min del), men det gör inte din jämförelse ett dugg mer rättvis.
DAST sa:Hur uttalar ni SRAM?
Rakt av "sraam", eller mer amerikanskt "srääm" eller nåt annat, typ "s-ram"?
:-)
DAST sa:Hur uttalar ni SRAM?
Rakt av "sraam", eller mer amerikanskt "srääm" eller nåt annat, typ "s-ram"?
:-)
Zåsna sa:Som tram eller pram
SRAM is the conglomeration of our founder's [sic] names, Scott, Ray and sAM. The initials provided a simple way to come up with a corporate name that could be trademarked and directly translated into languages other than English. It is not pronounced S-RAM, SchRAM, or SkRAM. Just SRAM.