Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Enligt många och enligt många instruktionsfilmer på Youtube ska man tömma en co2 behållare när man är klar. Men måste man det?

Ang Shimano 2x11 eller SRAM 1x11 på en CX/Gravel/Road för pendling?
För enkelhetens skull kallar jag nedan det ena systemet Shimano och det andra SRAM.

Utväxlingens omfång i % kan mycket väl vara samma med båda systemen, liksom faktisk utväxling på lägsta resp. högsta växel.
Med Shimano finns dubbelt så många växlar, men inte dubbelt så många olika utväxlingar.
Med Shimano är det många växlar på lilla framklingan som ger samma utväxling som växlar med stora framklingan.
Förenklat skulle man kunna säga att Shimano inte ger 22 olika utväxlingar, utan 2 låga + 11 mellan + 2 höga, alltså totalt 15 st utväxlingar.

Största upplevda skillnaden bör vara på de högsta växlarna, växlar 9-10-11 i SRAM är glesare än växlar 19-20-21-22 med Shimano. Så vill man finlira bland täta höga växlar är Shimano bättre, i övrigt är det ingen avgörande skillnad, utväxlingsmässigt alltså.

Andra skillnader kan vara pris, vikt, känsla, utseende, religion, underhåll, enkelhet, ljud, komfort, 10T som minsta bak, etc.

Sixten Fors sa:
Förenklat skulle man kunna säga att Shimano inte ger 22 olika utväxlingar, utan 2 låga + 11 mellan + 2 höga, alltså totalt 15 st utväxlingar.
Skulle snarare hävda att man lurar sig själv om man tror det.
Sätt upp en normal fram / bak och ställ upp det och se själv.

Utväxling med olika kombinationer av kassett och framdrev:
Chart0.png

Graf där utväxlingen är plottad på enda SRAM-klingan och 1-11 bak, samt lilla 1-11 respektive stora 1-11 för Shimano. För att göra grafen tydligare har jag lagt in SRAM-utväxlingen två gånger alltså 1-11 och 1-11 igen för att få 22 växlar.
Chart1.png

Miss Lycka sa:
Vanliga bråktal lärde man sig i mellanstadiet. Det fodrades inga grafer.
Det är väl en sak men sen är det ju oxå att enda gången man får lika prestanda med 1x11 är om man inte har några "extremväxlar" för osedvanligt branta upp- och nedförstbackar utan använder rangen för där man normalt cyklar.
Normala är ju att man har någon utförsväxel eller två och en granny eller två och då jämför vi helt plötsligt 2x9 med 1x7 för normalrangen (dvs det vi använder 96% av tiden).
Ponera nu att vi får två, äh säg fyra, redundanta för 2x så jämför vi 2x7 med 1x7 och alltså har vi dubbla stegen vid samma range.
För att 1x ska funka och ge hyfsat täta steg för normal användning så behöver vi plocka bort "extremväxlar" och då kommer vi 4% av tiden inte kunna cykla effektivt (alternativt inte kunna cykla alls).

Jag hävdar fortfarande att som nybörjare bör man köra med en vanlig 2x tills man lär sig hur man själv och ens vanliga terräng fungerar. Efter ett tag inser man kanske att "jag använder ju aldrig.." och kan relatera alla dessa siffror till sin egen cykling. Jag tror få kan sätta sig in i det där innan första cykeln.

emmer sa:
Sixten Fors sa:

Sorry, du har rätt och jag har fel. Vid närmare koll är det snarare 4 låga + 7 mellan + 4 höga, men fortfarande totalt 15 st utväxlingar. Blir tydligt när man tittar på grafen nedan. Det som även blir tydligt är SRAM-kurvans branta lutning på 3 högsta växlarna.

Bilagor

• Chart2.png
    Chart2.png
    15.7 KB · Besök: 40
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Sorry, du har rätt och jag har fel. Vid närmare koll är det snarare 4 låga + 7 mellan + 4 höga, men fortfarande totalt 15 st utväxlingar. Blir tydligt när man tittar på grafen nedan. Det som även blir tydligt är SRAM-kurvans branta lutning på 3 högsta växlarna.
Varför inte kika på normala utväxlingar?
Som 38/46 - 12/27 eller 36/46 - 12/27 jämfört med 42 - 11/36 (blir väl ungefär samma range om jag inte ser fel).
Glesare än så brukar inte vara så käckt för CX/grus och definitivt inte för väg och pendling.

emmer sa:
Varför inte kika på normala utväxlingar?
Som 38/46 - 12/27 eller 36/46 - 12/27 jämfört med 42 - 11/36 (blir väl ungefär samma range om jag inte ser fel).
Glesare än så brukar inte vara så käckt för CX/grus och definitivt inte för väg och pendling.

Självklart gjorde jag fel! Oavsett vad jag hade valt hade jag valt fel. Det visste jag förstås redan innan jag valde, därför valde jag att välja något istället för inget.

Om du mot förmodan skulle vara genuint intresserad av hur jag tänkte kommer svaret här:

Jag ville jämföra aktuella utväxlingarna från SRAM 1x och Shimano (Ultegra) som har 1) liknande omfång 2) liknande högsta och lägsta utväxling. Flyttar man utväxlingen upp eller ner (på båda systemen) eller väljer tätare stegning (på båda systemen) blir skillnaderna mellan systemen inte speciellt annorlunda jämfört med de jag valde att jämföra. Jag valde SRAM-kombinationer som gav 327% resp. 420% omfång, samt Shimano-kombinationer som gav 325%, 37x% resp. 428% omfång.

Vad som är normal resp. onormal utväxling har jag ingen åsikt om. Jag ville få med SRAM 11-36T och 10-42T kassetter, samt Shimano 11-28T och 11-32T kassetterna, dessa fyra kassetter verkar sitta på merparten av nya cyklar. Jag kollade förstås vad som erbjuds som standardutväxling på ett (stort) antal nya cyklar, nedan är ett urval som jag kan tycka är representativt för CX/Gravel segmentet (jag vet, självklart valde jag fel cyklar!).

Bilagor

• Chart3.png
    Chart3.png
    5 KB · Besök: 36
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:

Hur/var får man fram såna fina grafer? Jag vill jämföra skillnaden i att trampa på min nuvarande 29" med sram 2*10 med en ny cykel med 27,5" och sram 1*11 alternativt 1*12.

En bild för att ytterligare belysa den glesare stegning på höga växlar, speciellt med SRAM 10-42T kassett. Skillnaden i kadens blir stor, svårare att hitta "rätt" växel.

Bilagor

• Chart4.png
    Chart4.png
    9.1 KB · Besök: 50
Majkel sa:
Hur/var får man fram såna fina grafer? Jag vill jämföra skillnaden i att trampa på min nuvarande 29" med sram 2*10 med en ny cykel med 27,5" och sram 1*11 alternativt 1*12.

Tack :-)
Svaret stavas Microsoft Excel. Det är bara att stoppa in lite siffror, lämpliga formler, klicka på graf och vips är man där.

Sixten Fors sa:
Tack snälle herrn för att du på ett invecklat sätt visat på att utväxlingen för
klinga 46 kassett 11-12-13-15...
skiljer sig marginellt från
klinga 46 kassett 11-12-13-14-15...
Hade vi aldrig kunnat gissa utan denna eminenta graf.
Att 15/46 är lika med 15/46 var som en uppenbarelse.

markuse1 sa:
Enligt många och enligt många instruktionsfilmer på Youtube ska man tömma en co2 behållare när man är klar. Men måste man det?

När man är klar med vad? Pratar vi co2-pump här? Tänkte du lämna en halvtom patron i pumpen till nästa gång? Ser väl ingen större risk med det om pumpen är konstruerad så att det inte pyser ur av misstag i fickan/väskan, men personligen skulle jag inte orka hålla på så. Töm och glöm.

emmer sa:
Tack snälle herrn...
Tack själv!

Bilden var primärt där för att belysa ett (för vissa eventuellt) problem med SRAM 10-42T.
Om jag bara visat SRAM 10-42T hade någon självklart gnällt och sagt "varför valde du att visa SRAM 10-42T och inte SRAM 11-36T som inte alls är speciellt olik Shimano i stegning?". Du valde nu istället taktiken att gnälla på att jag tog med 11-36T. Bara för att det går -- att gnälla alltså. Om jag är förvånad? Inte ett dugg.

Jag tycker mig ofta läsa mindre upplysta åsikter om 1x hit och 2x dit, utan att folk verkar ha försökt att sätta sig in i det som är banalt och enkelt. Allt måste inte alltid vara svårt, ibland är det det lätta som missas. En graf och en bild är lättare att minnas.

Jag har ingen åsikt om 1x eller 2x är bättre eller sämre för pendling med en CX, jag ville bara belysa skillnader i utväxling (omfång, stegning) som föreligger.

Sixten Fors sa:
Majkel sa:

Tack :-)
Svaret stavas Microsoft Excel. Det är bara att stoppa in lite siffror, lämpliga formler, klicka på graf och vips är man där.

Aha, det är det där med massa fyrkanter va?
Snyggt jobbat!

Vad jag däremot kan tycka är att kapplöpningen mot fler och fler kransar på kassetten inte enbart är av godo. Dels blir kedjorna smalare, tunnare och sämre vad gäller hållfasthet och motstånd mot slitage och brott. En annan följd som 11- och 12-delat givit är en rimlig möjligheten att köra 1x, och därmed behov att introducera 10T bak. Förr räckte det med 12T bak vilket är både hållbart och effektivt. 10T krävde en ny XD-body, vad var det för fel Hyperglide som funkat klockrent i 30 år? Produktinveckling istället för produktutveckling. Det blir alltså inte bättre, bara annorlunda och dyrare.

Sixten Fors sa:
Vad jag däremot kan tycka är att kapplöpningen mot fler och fler kransar på kassetten inte enbart är av godo. Dels blir kedjorna smalare, tunnare och sämre vad gäller hållfasthet och motstånd mot slitage och brott. En annan följd som 11- och 12-delat givit är en rimlig möjligheten att köra 1x, och därmed behov att introducera 10T bak. Förr räckte det med 12T bak vilket är både hållbart och effektivt. 10T krävde en ny XD-body, vad var det för fel Hyperglide som funkat klockrent i 30 år? Produktinveckling istället för produktutveckling. Det blir alltså inte bättre, bara annorlunda och dyrare.
Vet inte om Hyperglide är en sådan strålande konstruktion. Ganska små splines som resulterar i sönderhackade bodys eller tunga bodys om de väl görs i ett tåligare material. XD är nog konstruktionsmässigt bättre.

Sixten Fors sa:
Vad jag däremot kan tycka är att kapplöpningen mot fler och fler kransar på kassetten inte enbart är av godo.
Kan inte annat än hålla med.
(9 till 10 är dock lite mer av ett tekniksprång. Eh, 9ED till 9UD för Campagnolo då alltså.)

Crossmax sa:
Vet inte om Hyperglide är en sådan strålande konstruktion. Ganska små splines som resulterar i sönderhackade bodys eller tunga bodys om de väl görs i ett tåligare material. XD är nog konstruktionsmässigt bättre.
Nu har ju Shimano löst det för länge sedan. Problemet var bara att alla andra som gjorde kompatibla hjul sket i det.
Lite som med pc, ibm och ide sas :-) eller pc, ibm och bios och MS (Om någon är så gammal så de begrep det)

Sixten Fors sa:

Det går fortfarande köra 2x9 Dura Ace ST-7700 med 53/38 12-25 kassett....

Crossmax sa:
Jag har ingen erfarenhet av XD, huruvida den konstruktionsmässigt är överlägsen eller ej. Må så vara.

Om HG-kassetten tillverkas på rätt sätt, med en spindel som håller flera kransar och har långa splines, minskar belastningen på HG-bodyn. Därmed är det inte speciellt svårt att få prylarna att funka, hålla och vara nog lätta. Det har gått utmärkt att cykla i 30 år med HG, och det går fortfarande utmärkt, även i år kommer stora lopp vinnas på DuraAce- och XTR-grejor. Exempel på rätt byggd XT-kassett CS-M770-9 nedan.
CS-M770-9.png

En konspirationsteori är att SRAM hade en baktanke med sina HG-kompatibla och "splinefattiga" 10- och 11-delade (PowerDome/X-Dome) kassetter, att de skulle käka HG-body så mycket som möjligt eftersom att det inte var deras body utan Shimanos. Klar SRAM vill ha en egen body att mjölka pengar ur, surt att behöva stödja Shimano. Möjligt samtal med SRAM's kundtjänst: – Vad synd att din eh, dåliga HG-body blev sallad, för det är eh, absolut inget designfel på vår kassett. Men vet du vad, du kan köpa en XD-body av oss, och nytt allt annat också för den delen, så är alla problem i världen lösta. Bra va!
Bild på XG-1090 nedan.
SRAM_Xdome.jpg

SRAM Eaxle XG-1299 10-50T väger 355 gram och kostar ca 3500 kr, inte jättebillligt för en kassett.
Shimano XTR CS-M980 11-34T väger 255 gram och kostar kanske 1300 kr, inte jättebilligt det heller men klart billigare och lite lättare.

Det krångligaste är dock att behöva fundera på body hit och body dit, och troliga merkostnader/begränsningar vid val av cykel/grupp/hjul/kassett.

Senast ändrad:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Vad jag däremot kan tycka är att kapplöpningen mot fler och fler kransar på kassetten inte enbart är av godo.
Kan inte annat än hålla med.
(9 till 10 är dock lite mer av ett tekniksprång. Eh, 9ED till 9UD för Campagnolo då alltså.)

Tack :-) och kram.
Har 2x8 på räsern, räcker utmärkt nu när jag uppgraderat från 12-23T till svindlande 12-26T.
Har 3x10 på XC-hojen, vilket är ungefär 1x10 för mycket.
Campa ja, ett eget kapitel, blir förvånad varje gång de får något att passa ihop ens med sig självt.

Sixten Fors sa:
SRAM Eaxle XG-1299 10-50T väger 355 gram och kostar ca 3500 kr, inte jättebillligt för en kassett.
Shimano XTR CS-M980 11-34T väger 255 gram och kostar kanske 1300 kr, inte jättebilligt det heller men klart billigare och lite lättare.
Schysst jämförelse! Du inser att den ena kassetten har 309% omfång medan den andra har 500%?

SHIMANO XT Cassette CS-M8000 11-speed | 11-42 Teeth, 447 gram, 81,40€

SHIMANO XT Cassette CS-M8000 11-speed | 11-46 Teeth; 480 gram, 97,16€

SHIMANO XTR Cassette 11-speed CS-M9001 11-40 Teeth, 331 gram, 228,47€

SRAM GX Cassette 11-speed XG-1150 | 10-42 Teeth, 394 gram, 91,19€

SRAM X1 Cassette 11-speed XG-1180 10-42 Teeth, 315 gram, 207,46€

SRAM X01 Cassette 11-speed XG-1195 10-42 Teeth, 263 gram, 238,97€

Tolv-växlar:
SRAM XX1 | X01 Eagle Cassette 12-speed X-Dome XG-1295 10-50 teeth black, 355 gram, 312,50€

Jämför man sram GX 394gram för 91,19€ med Shimano XT 480gram för 97,16€ så är känns sram prisvärd..

Crossmax sa:
Sixten Fors sa:
Schysst jämförelse! Du inser att den ena kassetten har 309% omfång medan den andra har 500%?

Absolut, ofta parad med ett XTR FC-M98x 2x10 vevparti som kom med 24/34T, 28/40T, 30/42T eller 30/44T kransar som gav mellan 433% och 489% omfång. Vilket är mer än med en SRAM 1x med 10-42T kassett. Fler växlar eller större omfång än så kommer Jag aldrig att behöva.

Skulle jag ändå vilja ha det finns en XTR 11-36T kassett som ger 518% omfång tillsammans med 24/38T vevparti, vilket är mer än SRAM 1x 10-50T.

Senast ändrad:
Men tycker du inte det är missvisande att bara presentera vikterna på kassetterna när den 100 gram lättare kassetten behöver en framväxel à 130 gram, ett växelreglage + hölje à säkert 130 gram till, och ett extra drev fram till för att nå samma omfång som den tyngre kassetten?

Sen håller jag med om att ett omfång på 500% är jävligt overkill (iaf för min del), men det gör inte din jämförelse ett dugg mer rättvis.

RockyM sa:
SHIMANO XT Cassette CS-M8000 11-speed | 11-42 Teeth, 447 gram, 81,40€
SHIMANO XT Cassette CS-M8000 11-speed | 11-46 Teeth; 480 gram, 97,16€
SHIMANO XTR Cassette 11-speed CS-M9001 11-40 Teeth, 331 gram, 228,47€
SRAM GX Cassette 11-speed XG-1150 | 10-42 Teeth, 394 gram, 91,19€
SRAM X1 Cassette 11-speed XG-1180 10-42 Teeth, 315 gram, 207,46€
SRAM X01 Cassette 11-speed XG-1195 10-42 Teeth, 263 gram, 238,97€

Tolv-växlar:
SRAM XX1 | X01 Eagle Cassette 12-speed X-Dome XG-1295 10-50 teeth black, 355 gram, 312,50€

Jämför man sram GX 394gram för 91,19€ med Shimano XT 480gram för 97,16€ så är känns sram prisvärd..

Jag håller med om vad du säger.

Om 1x idag är det SRAM som gäller, utan reservation, all-in med 10T bak XD-body och hela konceptet. Inget snack om att SRAM håller i 1x taktpinnen och dominerar den delen av markaden, med Shimano som me-2 follower. Dyr men smart marknadsföring av SRAM.

Om 2x funkar både SRAM och Shimano. Om jag vill köra 2x behöver jag inte fundera på Shimanos tråkiga 11-42T och jättetråkiga 11-46T XT-kassetter. Ej heller på XD-body. Jag klarar mig med HG och 11-36T kassett. Jag klarar mig även med 2x10 och en kassett väger då enligt vägda vikter nedan:

10 speed 11-36T kassetter:
XG-1099 209 g
XG-1080 240 g
M980 271 g
M771 331 g
PG-1050 370 g

Betalade 450 kr för min senaste M771 11-36T kassett, alldeles lagom pris för min budget.

Crossmax sa:
Men tycker du inte det är missvisande att bara presentera vikterna på kassetterna när den 100 gram lättare kassetten behöver en framväxel à 130 gram, ett växelreglage + hölje à säkert 130 gram till, och ett extra drev fram till för att nå samma omfång som den tyngre kassetten?

Sen håller jag med om att ett omfång på 500% är jävligt overkill (iaf för min del), men det gör inte din jämförelse ett dugg mer rättvis.

Alltid svårt att jämföra vikt mellan olika system, det finns så många variabler inkl. BB-typ, vevlängd, drevstorlek etc. etc. Jämför man värsta Eagle XX1 10-50T med värsta XTR 2x 11-42T (båda utan bromsar) skiljer det 250-300 gram till SRAMs fördel.

Missförstå mig rätt, XG-1299 i guld är skitsnygg och ett mästerverk, men 3500 kr för en kassett! Ok om man heter Nino eller Jenny, men för the average Sixten är det inte att tänka på. Jag skulle gråta hela vägen till (pant)banken om jag trampade sönder en och behövde köpa ny.

Bilagor

• XG1299_0.jpg
    XG1299_0.jpg
    77 KB · Besök: 31
  • XG1299_2.jpg
    XG1299_2.jpg
    80.7 KB · Besök: 43
Ska cykla nove colli i vår, gruppen jag kör med ska starta i en folla som kräver licens.
Går det att lösa en engångs eller måste jag köpa årslicens och fixa fysiskt kort för utlandet?

Som tram eller pram

SRAM is the conglomeration of our founder's [sic] names, Scott, Ray and sAM. The initials provided a simple way to come up with a corporate name that could be trademarked and directly translated into languages other than English. It is not pronounced S-RAM, SchRAM, or SkRAM. Just SRAM.

Zåsna sa:
Som tram eller pram

SRAM is the conglomeration of our founder's [sic] names, Scott, Ray and sAM. The initials provided a simple way to come up with a corporate name that could be trademarked and directly translated into languages other than English. It is not pronounced S-RAM, SchRAM, or SkRAM. Just SRAM.

Tack! :-)

Tillbaka
Topp