Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Zåsna sa:
Som tram eller pram

SRAM is the conglomeration of our founder's [sic] names, Scott, Ray and sAM. The initials provided a simple way to come up with a corporate name that could be trademarked and directly translated into languages other than English. It is not pronounced S-RAM, SchRAM, or SkRAM. Just SRAM.

Eller så här? https://sv.forvo.com/word/sram/#en

Rattnalle sa:
Då är ju frågan. Gick sAM in med mer pengar eftersom han fick två bokstäver med i namnet? ;-)
Enligt vad som sades över några (fin-)öl så var det på detta sätt:
-"S" för jag heter Scott
-"R" för jag heter Ray
-"S" för jag heter Sam
-"SRS"??? Det går väl faan inte. Det låter ju störtlöjligt. Nä "M" får det bli, SRM, det funkar.
-Varför ska jag ha sista istället för första bokstaven?
-Därför att SRS låter skitcorny.
-Men jag vill ha första bokstaven jag oxå...
-Nä, SRM får det bli!
-Men om jag inte får första så vill jag ha två bokstäver!
-Faan vad jobbig du är!
-Jag ska ha "AM" i så fall.
-Men orka! Fast SRAM funkar som om du lovar att hålla käft så okay då då...
Förtäljer pubversionen efter ett knippe öl...

74497122.jpg

OK,

gör service på RS Monarch RT3, ska byta o-ringar mm för första gången (förra gången bara rengjort och smörjt), har köpt 2 st service-kit enligt spare-parts lista, se bild. Varför är det inte med en 'dust-wiper seal'??? Det är väl den som tar första 'smällen'? Köper man den löst?

Thomas

DSCN2377.JPG

Edit: stavning

Senast ändrad:
emmer sa:
NickPick sa:
Om man ska tejpa kabelhöje i ett räserstyre, vart vill man att dom ska gå då?
Det vore nog bra om du utvecklade en smula...
(...annars kommer svaret bara bli "till växel och broms" :-) )

Okej vi kör en liten historia: köpt cykel i låda. Får då montera styrlinda och organisera höljena under styrlindan... Inget jag har gjort förr så jag är osäker på exakt längs vilken linje dom ska löpa på styret mot stammen. Nu verkar det vara lite som man vill det så jag drar så att dom ska komma ut längs en grå horisontell linje. Styret heter cannondale c3 vet jag.

Ang vinkeln på styret så blev den så att den understa delen av bockstyret är horisontell nästan precis. Det går ju lätt att ändra dock...
Det är en caad12 med 105reglage. Det verkar som en onaturlig böj att tejpa fast höljena dikt emot styret böj precis ut från reglaget så dom går någon mm ut.
Jaja. I värsta fall får man göra om det :)

NickPick sa:
emmer sa:
NickPick sa:
Om man ska tejpa kabelhöje i ett räserstyre, vart vill man att dom ska gå då?
Det vore nog bra om du utvecklade en smula...
(...annars kommer svaret bara bli "till växel och broms" :-) )

Okej vi kör en liten historia: köpt cykel i låda. Får då montera styrlinda och organisera höljena under styrlindan... Inget jag har gjort förr så jag är osäker på exakt längs vilken linje dom ska löpa på styret mot stammen. Nu verkar det vara lite som man vill det så jag drar så att dom ska komma ut längs en grå horisontell linje. Styret heter cannondale c3 vet jag.

Ang vinkeln på styret så blev den så att den understa delen av bockstyret är horisontell nästan precis. Det går ju lätt att ändra dock...
Det är en caad12 med 105reglage. Det verkar som en onaturlig böj att tejpa fast höljena dikt emot styret böj precis ut från reglaget så dom går någon mm ut.
Jaja. I värsta fall får man göra om det :)

Nu är min en caddx men med samma grupp och styre, jag var tvungen att linda om och konvertera från UK standard till europa för att få bromsarna på rätt sida. Vill minnas att jag tejpade höljena i stort sett dikt an i "innerböj" på styret, kändes som du nämnder lite avigt med den skarpa vinkeln men det var så de satt innan jag demonterade och nu 1 månad senare så har jag inte känt några problem med det utan det glider lätt och både broms och växel uppför sig som förväntat.

Mina höljen var av modell styva så det krävdes en del övertygelse och tejp för att följa den ganska skarpa vinkeln som man upplevde att det blev, men just av den anledningen så tror jag att höljets styvhet motverkar känslan av "pinch" i böjen som jag fruktade, vågar inte lova att detta är den enda och absoluta sanningen, men det funkar för mig alla dagar i veckan än så länge.

Lycka till

Nu finns ju C3 både compact och traditionel (och MTB low rise :-) ) åtminstone, men oavsett.
Om styret sitter som det ska och hreglaget sitter som de ska så brukar det passa utmärkt att dra höljen på insidan/framsidan styret. Att höljet vill "gena" lite i kröken är inget större problem så länge det inte stör med hur man håller.
Vissa reglage (vet inte hur det är med dina 105:or) har mer än en utgång för vajern så där kan man välja om man vill låta höljet gå på in/fram -sida eller dra växelvajern på ut/bak-sida. Det sista är ju snällare mot vajern men kan bli lite knöligt när/om man håller ovanpå styret.

Här är en sämre bild som visar exakt hur det ser ut.
Höljena kommer ut ur reglagen med lite mellanrum. Som det är tejpat nu är den enligt mig logiska varianten. De gråa strecken som jag försökte tejpa efter syns lite om man tittar.
Visst kan jag tejpa dom mer tight i böjen allt. Det ska jag nog försöka med :)

Bromshöljet fram ser lite långt ut.

Bilagor

• 20170113_143405.jpg
    20170113_143405.jpg
    204.3 KB · Besök: 26
Senast ändrad:
Med några varv tejp till i böjen kan du nog få höljena att passa in i rännan snyggare. Sen tycker nog jag att åtminstone frambromsen verkar kunna klara lite kortare hölje (givet att du inte vill flytta upp styret).

Absolut, men det finns ingen "ränna" att följa. Ska väl tilläggas att den har stått halvtejpad sen igår så dom har rört lite på sig.
Egentligen vill jag nog ha dom gå här under men då blir alla höljen helt plötsligt lite för långa känns det som.

Det bästa hade ju varit att köpa en monterad allez sprint från början :)

Bilagor

• 2017-01-13 15.03.26.jpg
    2017-01-13 15.03.26.jpg
    214.7 KB · Besök: 31
Ah, stämmer inga rännor. Det var ett tag sen jag lindade om mitt C3-styre. Då tycker jag det blir skönast om höljena hamnar centrerat frampå den runda delen (så det blir lätt oval form med lindan på). BTW Du vill troligen inte ha linda upp på biten där styret tjockar ut mot 31.8 mm så inte heller tejpa höljena där (avsluta på högersidan ungefär där vägguttaget skymtar i bakgrunden).

NLC sa:
Ah, stämmer inga rännor. Det var ett tag sen jag lindade om mitt C3-styre. Då tycker jag det blir skönast om höljena hamnar centrerat frampå den runda delen (så det blir lätt oval form med lindan på). BTW Du vill troligen inte ha linda upp på biten där styret tjockar ut mot 31.8 mm så inte heller tejpa höljena där (avsluta på högersidan ungefär där vägguttaget skymtar i bakgrunden).

Jag försöker följa de gråa linjerna istället, det blir bättre med höljena då det "sväljer" lite till, och verkar vara vanligaste sättet.
Tejpen längst in är mest för att "hålla styr" på höljena så jag var helt inne på metoden du tänkte. Nu ska jag tejpa en gång till sen åker lindan på (om jag lyckas). Tack för hjälpen!

NickPick sa:
NLC sa:

Jag försöker följa de gråa linjerna istället, det blir bättre med höljena då det "sväljer" lite till, och verkar vara vanligaste sättet.
Tejpen längst in är mest för att "hålla styr" på höljena så jag var helt inne på metoden du tänkte. Nu ska jag tejpa en gång till sen åker lindan på (om jag lyckas). Tack för hjälpen!
Jag hade kollat på dragningen till växlar och bakbromsen runt styrhuvudet.
Om den fortsatta kabeldragningen tillåter det så blir det både snyggare och mindre skav på styrhuvudet om bakväxel/broms går på vänster sida om styrhuvudet och framväxel på höger sida.

Se upp att du inte fäster höljena för långt ner på toppen av styret. Det kan göra att man får en ganska hård kant mitt på tumleden/benet när man håller runt toppen, exempelvis vid klättring eller pavékörning (om det nu är något man gör sådär till husbehov)

Tack för tipsen. Det får bli ungefär såhär.
Nu ska jag bara vela tillräckligt för att börja tejpa.

Bilagor

• 20170113_154355.jpg
    20170113_154355.jpg
    214.9 KB · Besök: 30
NickPick sa:
Nu ska jag bara vela tillräckligt för att börja tejpa.
...ner - in - upp - ut - ner - in -upp- ut... :-)
[Vi vill inte se en efterbild med lindan åt samma håll...]
Sen om man väljer att vända över reglagen eller inte är en smaksak.
(Och det blir så mer eller mindre automagiskt med ett slag insidan reglaget.)

Så blev det.
Metod nummer tre i parktools video var väl vad jag försökte använda mig av. Det blev ytterst små "kilar" på var sida styret. Den där lilla lösa delen mer smart placerad hade nog kunnat avhjälpa det.
Jaja. Så fick det bli den här gången :) godkänt?

Finns det någon bra metod som vänder lindan efter reglaget? Utan att det blir tjockt lindat.

Bilagor

• 20170114_105604.jpg
    20170114_105604.jpg
    255.5 KB · Besök: 34
NickPick sa:
Finns det någon bra metod som vänder lindan efter reglaget? Utan att det blir tjockt lindat.
Jo.
Linda nära reglaget under, nära reglaget över och sedan följa insidan reglaget och gå nära under och sedan snurra på så kommer det ha vänt riktning. Man får kika så man inte råkar visa något av styret på utsidan, men det brukar gå bra.
[Det finns med här
, efter 6 minuters tjôt, men jag brukar gå uppifrån och ner på insidan (blir lite bulligare då, men inte som en åtta). Om jag nu tänker på det när jag snurrar på (ge det fifty-fifty i odds :-) ). Kan inte påstå att håller på toppen så mycket och hårt så det gör någon skillnad :-) ]

NickPick sa:
Så blev det.
Metod nummer tre i parktools video var väl vad jag försökte använda mig av. Det blev ytterst små "kilar" på var sida styret. Den där lilla lösa delen mer smart placerad hade nog kunnat avhjälpa det.

Ser bra ut, men tunn linda?

Bengt-re sa:
NickPick sa:
Så blev det.

"Cannondale Bar Tape w/Gel 2.5mm" och var vad som följde med. :)

NickPick sa:
Bengt-re sa:
NickPick sa:
Så blev det.

"Cannondale Bar Tape w/Gel 2.5mm" och var vad som följde med. :)

Oki - då var den inte så tunn ändå då.

Jag har inte en aning. Är ett tag kvar innan den får lufta sig här, tror jag.
Mavic Yksion Elite, folding 700x25c verkar den vara levererad med. Är det fortfarande värt att byta till gp4000s2 (25mm)? Dom är rätt lätta och verkar anses minst "helt okej".

Vägde den med bagagevåg. 8,07kg är ju bra för den pengen. Dock utan pedaler.

Det satt även shimano 105bromsar fastän tektro 741 var specade.

NickPick sa:
Jag har inte en aning. Är ett tag kvar innan den får lufta sig här, tror jag.
Mavic Yksion Elite, folding 700x25c verkar den vara levererad med. Är det fortfarande värt att byta till gp4000s2 (25mm)? Dom är rätt lätta och verkar anses minst "helt okej".
Vägde den med bagagevåg. 8,07kg är ju bra för den pengen. Dock utan pedaler.
Det satt även shimano 105bromsar fastän tektro 741 var specade.
Snygg cykel, grattis!

Konkret sa:
Är det någon som har erfarenhet av denna sovsäck?
Marmot ouray. Damsovsäck.
https://marmot.com/products/details/womens-ouray-new

Jag har ingen erfarenhet av den, men det är säkert ett bra köp. De två Marmot-säckarna har jag har använt har varit väldigt bra. Ville dock bara tipsa dig om att Outnorth har 25% på en vara den här helgen. Blir ju ändå en del om man köper en dyrare säck.

Tillbaka
Topp