Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

LesGrossman sa:
Konkret sa:
Är det någon som har erfarenhet av denna sovsäck?
Marmot ouray. Damsovsäck.
https://marmot.com/products/details/womens-ouray-new

Jag har ingen erfarenhet av den, men det är säkert ett bra köp. De två Marmot-säckarna har jag har använt har varit väldigt bra. Ville dock bara tipsa dig om att Outnorth har 25% på en vara den här helgen. Blir ju ändå en del om man köper en dyrare säck.

Danke schön!

Konkret sa:
Är det någon som har erfarenhet av denna sovsäck?
Marmot ouray. Damsovsäck.
https://marmot.com/products/details/womens-ouray-new
Min Marmot Never Summer Mens Long är liknande med 650+ dun. Jag är mycket nöjd. Jätteskön, packvänlig och bra kvalitet. Använd ner till -5 vilket funkade ok, även om jag gärna ser plusgrader när jag tältar. Har hellre en för varm säck än tvärt om, ogillar att frysa och sova dåligt.

e120guru sa:
Sixten Fors sa:
En fråga som jag brukar ligga sömnlös över:
Olika pedalgängor på höger resp. vänster vevarm? Varför? Några teorier?
Borde väl rimligtvis vara för att minimera risken att pedalen gängar ur sig medans du cyklar....
Jupp. Kika på hur det roterar, att det vänder rotationsriktning i lagerkulorna och all friktionsförlust (vilken kan vara stor momentant) vill dra åt pedalen istället för loss den. F:ö precis samma sak med vevlagergängor (brittiska och schweiziska då - till skillnad från franska och italienska som vill gänga loss på frisidan om det rör sig).

Om vi inte blandar in vevlager BSA/ITA utan håller oss endast till pedaler och pedalgängor för ett tag, för pedalernas gängor kan väl inte på något sätt påverka vad som händer i BB? Eller? (inte spydigt, en seriös fråga)

Är det alltså olika pedalgängor för att 1) pedalerna inte skall lossna av misstag eller 2) fastna för hårt av misstag? Pga. normalt cyklande eller annan mindre normal verksamhet?

Är det skillnad om pedalen har lager bestående av kulor, eller bara bussningar av nylon e.d. som glider mot varandra?

Senast ändrad:
1 ...och av normalt cyklade.
Och för att åter blanda in BB så av precis samma anledning och av precis samma krafter.

Min teori är alltså att det beror på omständigheterna. Jag tänker att:
- Kullagrade pedaler som funkar som tänkt drar åt pedalen, pga. rotationsvändning av krafter via kulorna?
- Glidlagrade pedaler som funkar som tänkt drar loss pedalerna?
- Kullagrade pedaler med helt fastrostat/skuret lager drar loss pedalerna?
- Kullagrade pedaler som har risiga lager med dålig rull, drar de åt eller loss pedalerna?

Kommer troligtvis sova dåligt i natt igen ;-)

Sixten Fors sa:
Min teori är alltså att det beror på omständigheterna. Jag tänker att:
- Kullagrade pedaler som funkar som tänkt drar åt pedalen, pga. rotationsvändning av krafter via kulorna?
- Glidlagrade pedaler som funkar som tänkt drar loss pedalerna?
- Kullagrade pedaler med helt fastrostat/skuret lager drar loss pedalerna?
- Kullagrade pedaler som har risiga lager med dålig rull, drar de åt eller loss pedalerna?

Kommer troligtvis sova dåligt i natt igen ;-)

Är det inte bara att dra åt hårt som hamnarbetare Weiron från Göteborg, så är det sen skitsamma vilken håll gängan går åt?

:o)

[Åter igen för ??? gången - det första...]
[Dom andra tre skulle gängan vara slagen åt andra hållet.]
[Rita lite med papper och penna så ser du.]

Johan Falk sa:
Är det inte bara att dra åt hårt som hamnarbetare Weiron från Göteborg, så är det sen skitsamma vilken håll gängan går åt?
:o)

Jag är alltså inte orolig för att mina pedaler skall vare sig fastna eller lossna, den biten har jag full koll på.

Det som gör mig orolig är att 1) jag inte fullt förstår prioriteringarna hos den som bestämde att just höger vev är högergängad och vänster vänster och inte tvärt om och 2) många reflexmässigt förutsätter att den som bestämde fattade rätt beslut, utan att kritiskt ifrågasätta alla möjliga utfall ;-)

Senast ändrad:
Du har fått det förklarat för dig på ett pedagogiskt och logiskt sätt men verkar fast besluten att krångla till det. Där tror jag ditt problem ligger om jag ska gissa ;)

Missar jag någonting ifall jag tänker köra ett par Hope tech xc hjul på min cyclocross?

väger in på 1740gram och jag är rätt tung så väljer hellre hållbarhet över extrem lättvikt.

innerbredden är 19.5 motför 17mm idag, men enligt sheldon brown så ska 19.5 vara okej för 28-44mm däck.

har vanlig 100/135mm QR fram och bak vilket dom verkar levereras med.

har shimanos rx31 hjul nu men har kvar gamla 6bults-skivorna från orginalhjulen också

Bara en sista försäkran innan jag betäller hjul som inte kommer passa. cykeln är en cannondale superx 2015

Stämmer bara axlar (och kasettbody) så är det grönt.
19,5 funkar med 31/33 med det börjar närma sig att bli lite väl breda.
(Jag har lite olika där ett par är 21 invändigt och det börjar bli väl brett och tungtrampat i mitt tycke.)
Men hjulen bryr sig inte om om det är en CX eller XC eller....

Tacx mtbdäck "28x1,25" bör ju fungera utmärkt på en cykel med ca eller strax över 40mm mellan stagen bak? det är en räser... Teoretiska bredden blir 32mm. Skulle försöka slippa att köpa ännu ett däck helt enkelt.

Ett alternativ är ju att hoppas mavicdäcket håller ihop för lite trainer...

Det är inte alltid kedjestagen är symmetriska vid vevlagret. Så även om det är 40mm brett så är det inte säkert det är 20mm från centrum på båda sidor... "-Prova om du ändå har grejorna hemma..." är ju en idé :-)

Har du ett Trax 32mm eller planerar att köpa? Trax finns väl även i 23mm?
Bästa som kan hända är väl annars att Mavicdäcket tar slut så att du kan rättfärdiga ditt köp av Conti GP40002 ii att kränga på lagom till våren?

NickPick sa:
Tacx mtbdäck "28x1,25" bör ju fungera utmärkt på en cykel med ca eller strax över 40mm mellan stagen bak? det är en räser... Teoretiska bredden blir 32mm. Skulle försöka slippa att köpa ännu ett däck helt enkelt.

Ett alternativ är ju att hoppas mavicdäcket håller ihop för lite trainer...

Jag har kört mitt både på förra hybriden och på Divergen (men den ska ju ta 35mm) utan manklemang.

Men har du däcket och cykeln hemma är det ju bara som emmer säger att prova. Borde ju vara mindre risk för grus och sten inomhus...Men kanske känsligare för flex?

Jag var bara lat. Letade reda på däcket och tog cykelns originalhjul. Innerdiameter ska vara 17mm och däcket blev 29mm (mätt med tumstock) monterat. 3-4mm tillgodo vid kedjestagen :) Bör gå! Däcket har varit monterat förr så det bör inte svälla mer antar jag.

Fick även konstaterat att kedjan är för lång då den hålls noll spänd på lilla-lilla och inte jättespänd stora-stora. Återanvänder man stiftet eller ska jag leta reda på ett snabblås/nytt stift?

Senast ändrad:
emmer sa:
NickPick sa:
Återanvänder man stiftet eller ska jag leta reda på ett snabblås/nytt stift?
Hur många växlar?

Stiftet ska man väl _egentligen_ aldrig återanvända? Jag har dock gjort det med gott resultat några gånger på 9 och 10-delad racer, mot bättre vetande. Liksom att jag återanvänt missing link till 11-delat ett par gånger, trots att den är specad som engångs.

Shimano 105 5800 2x11 :)

Jag tror att jag har reservstift liggandes... Annars har jag snabblås till sram men dom har ju såklart inte samma mått, säger google.

Nej krångla inte till saker och ting. SRAM och Shimano ska väl vara helt kompatibla vad gäller kassetter och kedjor, iaf på 10 och 11-delat? Hur som helst lär det fungera, det är ingen formel1 vi snackar om.

Bra. Jag hittar inte källan men det var skjutmåttsangivelser inblandat så jag blev osäker.
Vem skulle vara förvånad om sram / shimano inte skulle passa ihop egentligen? :)
Hittade ett sånt där löst stift också, men jag klarar mig utan det känns det som.

Däcket fungerade bra och givetvis ska det inhandlas 25mmm gp4000s2 så fort jag hittar någon rea. Mantel ligger bäst till (750 inklusive frakt med tunga slangar inkluderat).

Senast ändrad:
Ska byta växelreglage från Deore till XT, men frågan är om det är värt att ta det extra steget till XTR-reglage för 500kr extra?

Är de bara snyggare och ev lättare, eller märker man nån skillnad?

Tegheim83 sa:
Ska byta växelreglage från Deore till XT, men frågan är om det är värt att ta det extra steget till XTR-reglage för 500kr extra?

Just reglage är väl en av få saker du faktiskt märker på prestandan. Även när Art's cyclery på youtube rekommenderar "best budget pick" brukar han säga att man ska ta DA/XTR reglage, men med fördel kan snåla in på t.ex. bakväxel.

Shimanos bakväxlar har ju clutch som håller lite sådär halvdåligt. De börjar kärva och gå tungt som fan.
Jag testade att smörja själva kopplingen med vanligt skf universalfett med resultat att cykeln knakar (från bakväxeln) varje gång kedjan sträcks. Vad ska man smörja med?
10delat shadow plus.

AX3L sa:
Tegheim83 sa:

Just reglage är väl en av få saker du faktiskt märker på prestandan. Även när Art's cyclery på youtube rekommenderar "best budget pick" brukar han säga att man ska ta DA/XTR reglage, men med fördel kan snåla in på t.ex. bakväxel.

XT känns inte som budget iof, men förstår hur du menar.
Har XT bakväxel tex, och tänkte att samma serie på reglage vore gott.
Men som alltid finns det något bättre och dyrare :-)
Har inga bekymmer att köpa XTR, men ville veta om det var nån nämnvärd skillnad förutom "snabbast i depån" :-)

Tegheim83 sa:
AX3L sa:
Tegheim83 sa:

Har inga bekymmer att köpa XTR, men ville veta om det var nån nämnvärd skillnad förutom "snabbast i depån" :-)

Nejnej, "best budget pick" innebär att om du inte vill köpa en full XTR - var ska du lägga pengarna och köpa XTR och var ska du nöja dig med XT eller SLX? (Bromsarna är ett typexempel där SLX är good enough). Kolla på det klippet på Youtube om du vill veta mer om hans resonemang.

AX3L sa:
Tegheim83 sa:
AX3L sa:
Tegheim83 sa:

Nejnej, "best budget pick" innebär att om du inte vill köpa en full XTR - var ska du lägga pengarna och köpa XTR och var ska du nöja dig med XT eller SLX? (Bromsarna är ett typexempel där SLX är good enough). Kolla på det klippet på Youtube om du vill veta mer om hans resonemang.

Det är faktiskt min plan. Att köra XT genom drivlinan och SLX på broms. Ska kolla tuben och se om det kan hjälpa mig i detta svåra beslut ;-)

Du har ingen större glädje av något mer än SLX bak mer än lite vikt. Deore finns ju inte som elvadelad än annars hade jag sagt Deore.

Angående clutch så har jag inte behövt smörja den men den går sönder helt efter ett tag och ramlar ur när locket tas av. Då köper man en ny clutch som lös reservdel och byter.

Finns det nåt bra ställe i Malmö/Lund att göra en gratis "bikefit" om man redan köpt cykel? Eller finns det en bra youtubevideo för det?

Vad finns det för kul att göra på Österlen (södra delen) i sommar om man har en CX? Förutom att cykla upp/ner för kustvägen så klart, det har jag gjort. Gärna anpassat för halvfet småbarnsfarsa med halvkass kondis.

Blergh sa:
Finns det nåt bra ställe i Malmö/Lund att göra en gratis "bikefit" om man redan köpt cykel?

Ursäkta men jag bara måste fråga.
Hur kommer det sig att du öht tror att man kan göra en gratis bikefit?

Jag menar, du har köpt en hoj (nu tolkar jag det hela som att du inte har köpt en hoj av ngn lbs i området) och vill att någon ska ge bort sin tid till dig på detta utan ersättning.
Jag vet inte hur du funkar men jag gillar inte att jobba gratis, och jag utgår ifrån att de flesta andra funkar på ungefär samma sätt.

Vad gäller själva bikefiten kan du säkert få hjälp med den på vilken bättre lbs som helst, mot en viss kostnad =)

Rattnalle sa:
Du har ingen större glädje av något mer än SLX bak mer än lite vikt. Deore finns ju inte som elvadelad än annars hade jag sagt Deore.

Jag kör fortfarande 10-delat bak. Kommer inte ändra det på den här cykeln. Överväger till och med att behålla alla tre framdrev, möjligtvis 2x10, vilket är riktigt att gå emot strömmen av 1x11 idag ;-)

Tegheim83 sa:
Rattnalle sa:

Jag kör fortfarande 10-delat bak. Kommer inte ändra det på den här cykeln. Överväger till och med att behålla alla tre framdrev, möjligtvis 2x10, vilket är riktigt att gå emot strömmen av 1x11 idag ;-)

Typ igår låg det ju ett xtrreglage för 10delat ute på köp och sälj för 500 tror jag. Nytt om jag Inte minns fel!

Clutchen har aldrig gått sönder för mig men börjar kärva. Får testa med någon slags pasta istället för fett då. Ett irriterande knak cyklat man inte gärna med.

Tillbaka
Topp