Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

janolle sa:
emmer sa:
Att få short cage (de brukar väl gå till 28-30, ja kanske till och med 32?, beroende på årsmodell) att klara lite större än tänkt går genom att skruva den uppåt/bakåt med B-skruven
Ja 50-32 är väl inte tänkt ,utan snarare 9delad shimano 34-fram 30 /32 bak som akut växel.
Du skrev något om "slipar ned 50 klingan på insidan" men jag fattade väl fel då :-)

Slanglöst. Har intalat mig själv att det är en kladdig övergående fluga men till slut bestämt mig för att prova. Kör mest Schwalbedäck, är Schwalbes egen Doc Blue att föredra eller vilken vätska köper man?

magnil sa:
Slanglöst. Har intalat mig själv att det är en kladdig övergående fluga men till slut bestämt mig för att prova. Kör mest Schwalbedäck, är Schwalbes egen Doc Blue att föredra eller vilken vätska köper man?

Jag skulle säga att det kvittar.
Har testat: Hutchinsons (stavning?), zefals från clas ohlson, funworks egna och en till jag inte minns.

Den första har dock "grus" i sig som teoretiskt sett bör täta hål lite bättre.

Om jag byter från 30t rund till 32t oval, visst bör jag gå upp 1länk på kedjan?? Min x9 orkar spänna kedjan men det ser lite lite slappt ut, kan ju va att den är lite sliten växeln iofs.

mikipedia_ sa:
Om jag byter från 30t rund till 32t oval, visst bör jag gå upp 1länk på kedjan?? Min x9 orkar spänna kedjan men det ser lite lite slappt ut, kan ju va att den är lite sliten växeln iofs.

Ja det bör ju bli ungefär så, om du inte klarar dig. Pys ur och testa! Den här sidan är fin om man ska testa lite på pappret.

Om den inte orkar spänna så kanske du har en länk för mycket?

Hittar inte den riktiga tråden så jag frågar här istället.

Har tagit bort klibborna på ett par fälgar och behöver ta bort limresterna. Vad använder man bäst till det?

Paco sa:

Har tagit bort klibborna på ett par fälgar och behöver ta bort limresterna. Vad använder man bäst till det?

Vad har du hemma? Biltema mfl har ju produkter avsedda för ändamålet: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Tejp-och-lim/Label-Off-2000029987/ men annars brukar IPA, kemiskt ren bensin, Aceton etc funka. Lite beroende på vad det är för material på fälgarna då.

emmer sa:
janolle sa:
emmer sa:
Att få short cage (de brukar väl gå till 28-30, ja kanske till och med 32?, beroende på årsmodell) att klara lite större än tänkt går genom att skruva den uppåt/bakåt med B-skruven
Ja 50-32 är väl inte tänkt ,utan snarare 9delad shimano 34-fram 30 /32 bak som akut växel.
Du skrev något om "slipar ned 50 klingan på insidan" men jag fattade väl fel då :-)
LVG?
Isf är det ju Sora som gäller om det ska vara 9-delat (annars bara äldre grupper)
Sora bakväxeln har 37t-kapacitet och räcker till 50/34t fram och 11-32t bak med alla växlar "användbara" (kedjan blir inte för lång eller för kort iaf)
http://www.shimano.com/content/sac-...ing---braking/rear-deraileurs/rd-3500-ss.html

Paco sa:

Har du silvertejp lr annan tejp med kraftigt klister kan du "tejpa" bort resterna genom att dutta med den nya tejpen på resterna. Ibland funkar det, kan även hjälpa tilm med hårtork lr annan lämplig varmluftsmakapär?

OK, har en pendlarhäck som jag gillar, en 7 år gamla Scott SUB10 med 3*8 Shimano Deore och kedja. Deore börjar bli lite hängig så jag funderar på att byta grupp. Hur vet jag vilken grupp som passar på min hoj?

Du kan ju köpa en ny Deoregrupp eller bara byta det som är slitet.
Vajrar och höljen gör enorm skillnad.
Byter du kassett och kedja oxå känns det ofta som om allt är nytt. (iom penplarhoj antar jag att du typ bara kör på storklingan som brukar klara sig väldigt länge, använder du mellanklingan mkt så får du byta den med.)

/T

Edit: i princip vilken MTBgrupp som helst passar frånsett SRAMS 11delade.

Senast ändrad:
I princip passar väl valfri grupp.
Det du behöver ha lite ordning på är range (skillnaden lilla fram o bak och stora fram och bak) hur framväxeln sitter fast (och diameter vid clamp) samt vilket håll kabeln dras åt (sadelstolpevinkeln borde inte vara onormal? så toppull på gamla och bottompull på nya). Sen så bör ju bromshandtagen passa med bromsen alternativt bromsok ingå i gruppen.
Det var väl vad jag kom på :-)

Pendlarhäck låter som om 10-delat vore lämpligt och kanske en compact i fram.
Då borde väl Tagra eller Apex med "flat bar shifters" funka.
Sora (9-delat) finns ju oxå i flatbar version.

@tmalm & @emmer

Tack som f*n för bra och raka svar. Skall börja med att byta vajrar och höljen. Tyvärr saknar stora klingan 1 tand efter en misstajad växling inför en uppförsbacke. Skall kolla på detta genast.

Återigen, stort tack för input!

Paco sa:

Som Ax3l säger: kemiskt ren bensin.. Har varit totalt överlägset alla gånger jag behövs rensa klister.
Finns på valfri större matbutik.. Liten vit flaska av samma typ som aceton

Niklasberglund sa:
Paco sa:

Som Ax3l säger: kemiskt ren bensin.. Har varit totalt överlägset alla gånger jag behövs rensa klister.
Finns på valfri större matbutik.. Liten vit flaska av samma typ som aceton

Eller limtvätt!

Peach sa:
@tmalm & @emmer

Tack som f*n för bra och raka svar. Skall börja med att byta vajrar och höljen. Tyvärr saknar stora klingan 1 tand efter en misstajad växling inför en uppförsbacke. Skall kolla på detta genast.

Återigen, stort tack för input!

Satsa på kvalitetswire/hölje!
Typ Shimano sp41 eller liknande belagd wire. Inget billigt skit, bra wirar är halva cykeln!
/T

mtb565 sa:
Momentnyckel, bör jag köpa en till MTB skruvandet eller är det överkurs?

Vilken modell rekommenderas?

Japp, köp en på en gång, lika bra

Jag köpte en efter 15 års cyklande (till min min första kolfiberhoj) och insåg direkt att det skulle jag gjort för länge sen

Många skruvar som man drar alltför hårt, skönt att kunna dra med lämpligt moment och inte riskera att dra sönder gängor, skallar eller klämma sönder något

Valfri momentnyckel från nån nätshop borde funka bra, jag har denna:

https://www.actionsports.de/en/bbb-drehmomentschluessel-torquefix-btl-73-8026?c=410

mtb565 sa:
Momentnyckel, bör jag köpa en till MTB skruvandet eller är det överkurs?

Vilken modell rekommenderas?

Dyra är ofta bättre, men du kan komma billigt undan genom att köpa en på tex classe http://www.clasohlson.com/se/Momentnyckel/Pr409159000
Även om den kanske inte är det bästa som finns så är den mycket mer exakt än de flesta människors påstådda exakthet (som ändras med hävarm osvosv). Den för 1/4" har jag.

Skulle det vara nå bekymmer att använda shimano 105 5800-reglage med ultegra 6700 ELLER 6800-bromsar? Det bör inte vara det kan jag tycka.

vad kallas en skruv som ser ut såhär?
vadkallas.PNG

Vad ska jag googla på för att hitta sånna?

mikipedia_ sa:
Vernersson sa:

Special? Kolla tex i wurths katalog av stoppskruv med tapp. Annars om du harr en skruvdragare så spänn fast en lämplig skruv och fila ner till önskad tapp?

Jo, skruvdragarsvarvtricket har definitivt slagit mig ;-)

Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Vernersson sa:

Special? Kolla tex i wurths katalog av stoppskruv med tapp. Annars om du harr en skruvdragare så spänn fast en lämplig skruv och fila ner till önskad tapp?

Diy hobbysvarv! Har använt det för att fixa skruvar till Saintpedalerna jag hade förrut bla. Funkar superbra!

mikipedia_ sa:
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Vernersson sa:

Diy hobbysvarv! Har använt det för att fixa skruvar till Saintpedalerna jag hade förrut bla. Funkar superbra!

Har också kört andra pryttlar i "svarven" tidigare. Gäller att spänna fast "svarven" bara ;-)

Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Vernersson sa:

"Pedal pin replacement" ger bla denna som träff:

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/sixpack-racing-millenium-m4-alloy-pins/rp-prod155134

xtote sa:
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Vernersson sa:

"Pedal pin replacement" ger bla denna som träff:

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/sixpack-racing-millenium-m4-alloy-pins/rp-prod155134

Tack för ett bra förslag. Dessvärre är det inte en "pedal pin" det handlar om utan en M3 skruv som sitter i specialverktyget för Kage/Vivid dämpare.
Originalskruven är lite mjukostig så därför behöver jag skaffa backup.

emmer sa:

Tack. Dock sket det sig då grejerna var lite för använda för att hamna på min nya cykel. Sverige ärså platt så det kanske blir nå billiga lätta bromsfantyg istället.

Sen en kedjefråga: "1/2" x 1/8". Troligtvis 116 länkar" till en monark strip, kan detta ersättas till att det är tex en kedja för 9-delat? Lite svårt att leta, men det verkar vara singelspeedmåttet och något gamla moppar har...?

Tvätt av landsvägscykel. Hur gör ni och hur ofta? Högtryckstvätt ska enligt vad jag hört förstöra lager men jag skulle vilja ha en "dålig högtryckstvätt" dvs med lågt tryck med inbyggd tank. Vart får jag tag på en sådan? Jag har försökt googla dålig högtryckstvätt men utan bra resultat :)

Biltema 45577?
(Det är inte trycket som förstör lagren utan den genomträngande strålen som når in till lagringen. Fast högt tryck gör ju det mycket mycket enklare.)

NickPick sa:
Sen en kedjefråga: "1/2" x 1/8". Troligtvis 116 länkar" till en monark strip, kan detta ersättas till att det är tex en kedja för 9-delat? Lite svårt att leta, men det verkar vara singelspeedmåttet och något gamla moppar har...?

Tror inte att kedja till 9-delat kommer att funkar nåt vidare. Däremot har Biltema precis en sån kedja du efterfrågar för 50 kr (bortsett från att den verkar vara två länkar för kort).
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar/Vevparti-och-kedjor/Cykelkedja-2000018121/

Jag ska mäta lite mer, men skillnaden verkar egentligen enbart sitta i länkväggarna!?

Fick först en rostskyddad (!) damcykelkedja utan förpackning "Nexus 10" typ. Den var 114 länk när jag behövde 116 länk. Klantarslen på cykelbutiken, för det var jag noga med.
Slutade med att dom kanske "kunde skarva på..." så då gick jag till nästa cykelbutik där jag fick en till ockerpriset 320 spänn. En modell som inte kmc säljer längre.

Det löste sig iaf. Blir lite watt på en monark så då vill man ju ha hållbara grejer.

NickPick sa:
...så då gick jag till nästa cykelbutik där jag fick en till ockerpriset 320 spänn. En modell som inte kmc säljer längre.
Ja en del LBSer har verkligen humor. Kollade på en 10-delad XTR 11-34T kassett + CN6701 kedja. En LBS på Folkungagatan i Sthlm vill ha 2350+400=2750 kr medan Bike24 nöjer sig med 1400+200=1600 kr. Skillnaden är bara 1150 kr och att Bike24 har prylarna på lager :-)

Senast ändrad:
waldner sa:
NickPick sa:

Tror inte att kedja till 9-delat kommer att funkar nåt vidare. Däremot har Biltema precis en sån kedja du efterfrågar för 50 kr (bortsett från att den verkar vara två länkar för kort).
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar/Vevparti-och-kedjor/Cykelkedja-2000018121/

Om (OM) orsaken till 1/8" är dreven på Mo(a)narken, vilket jag tror den arm är det en väldigt dålig idé att välja en 3/32" kedja för växlade system. Om dreven inte är det hade jag valt en kedja för 8-delat.

Men kollar man t.ex. https://happyride.se/forum/read.php/1/1468766/ verkar det vara "riktig" SS/track-kedja, dvs 1/8", som behövs vilket du kan hitta på http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar/Vevparti-och-kedjor/Cykelkedja-2000018121/, http://www.clasohlson.com/se/Cykelkedja-Shimano-CN-NX10-Nexus/34-9067 eller https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=7735;menu=1000,2,83

Ja så var det. Fick ju en sådan classe kränger i bulkförpackning. Tyvärr bara 114 länkar =2 för kort. Sen kändes den helt ärligt som "skit" när man fipplade med den. Skulle säkert göra jobbet dock!

Nu sitter det en kedja som heter kmc 8k2 på. Fungerar bra iaf :)

Nx10kedjan var silverlackad. Rostskyddsfärgen?

Jag har lärt mig en massa nytt om kedjor iaf.

Efter mitt sista cykelpass i höstas så tvättade jag av cykeln och sedan dess har den stått i källaren. Är det någonting man borde göra nu innan man ska ut och cykla första gången? Typ "Detta bör du gör innan säsongen börjar"

pkarlsson sa:
Efter mitt sista cykelpass i höstas så tvättade jag av cykeln och sedan dess har den stått i källaren. Är det någonting man borde göra nu innan man ska ut och cykla första gången? Typ "Detta bör du gör innan säsongen börjar"
Pumpa däcken, smörj kedjan, kolla trycket i dämparna.

Ställ cykeln upp-och-ned en stund så oljan i gaffeln får rinna upp och fukta ner tätningarnas insida ordentligt så slipper du gnugga torrt första metrarna.

Tillbaka
Topp