BJS
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
apeltone sa:Vad är grejen med cyklar som har en halv gaffel? Aldrig sett en sån förut (kalla mig gärna ignorant, jag har inte hängt med i cykelsvängarna på många år)! Såg bilder på några såna i "visa din cykel 2017"-tråden och trodde först det var nån som photoshoppat in ett framhjul för att... typ se hur cykeln skulle se ut med en annan frän fälg som man inte köpt ännu. Hjulet var ju liksom framför gaffeln, såg inte klokt ut, men jaja tänkte jag, man har väl inte riktigt koll på hur lager funkar i photoshop eller nåt. Men dra på trissor, jag hade fel. De finns verkligen! Känns som jag sovit i en tidskapsel i tusen år.
Varför finns de? Hur länge har de funnits? Antar att de skall vara bättre på nåt sätt, eller åtminstone under någon viss typ av omständigheter.
(Exempel på en sån cykel här: http://p.vitalmtb.com/photos/produc...600_2013_Cannondale_Scalpel_29er_Carbon_3.jpg )
Finessen med lefty skall vara att man kan få mycket låg friktion i gaffeln och därmed följsammare rörelser på framhjulet aka bättre grepp.