Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Tejp eller rätt sorts fälgband, ja.

Talar du om exakt vad det är för hjul är det mycket möjligt att någon vet om de är tejpade eller inte.

Scream sa:
Bör man byta ett gammalt däck, för att det just är gammalt?
Har en racer som är ca 5 år gammal med orginal däcken på, däcket ser fint ut men gummit bör väl torka och bli skörare, med tanke på att det ändå är relativt höga tryck så kanske man bör byta?

Ja efter ett tag så blir det ju sämre, men svårt att säga något generellt. Min racer är 2 år, förvaras inomhus och körs bara i solsken men tror jag kommer vilja byta däcken inom 3 år.

Hur länge håller en Co2 patron? Har en som är några år gammal. Bör man kassera den för att inte riskera att den exploderar i ansiktet om man försöker använda den eller är det lugnt?

Glömmer alltid att ta med den, punkar för sällan....

Masjevel sa:
Hur länge håller en Co2 patron? Har en som är några år gammal. Bör man kassera den för att inte riskera att den exploderar i ansiktet om man försöker använda den eller är det lugnt?

Glömmer alltid att ta med den, punkar för sällan....
Gasoltuber och brandsläckare brukar väl ha ett inspektionsintervall på 10år. Vet inte vad som gäller för engångspatroner, men är den inte synligt skadad så ska det nog mycket till oavsett om den är 10 eller 20år.

Scream sa:
Bör man byta ett gammalt däck, för att det just är gammalt?
Har en racer som är ca 5 år gammal med orginal däcken på, däcket ser fint ut men gummit bör väl torka och bli skörare, med tanke på att det ändå är relativt höga tryck så kanske man bör byta?

Min frus däck sprängdes när jag stod och pumpade det (vid ca 3 bar har jag för mig). Det däcket var iofs något år äldre än 5 år, kanske runt 8, och det var knappast något kvalitetsdäck. Ont i öronen gjorde det i alla fall.

Såna man stoppar in från sidan kan du ha vad som helst.

Jag kör med lock från grepp med låsningar som sitter löst utanpå ett par skumhandtag.

Tretjak sa:
Är styrändspluggen handtags unik eller går det att få tag på lösa delar utan att byta handtag?
Har en som gått sönder sannolikt efter en trädkänning.

Det är original styrändspluggarna det är frågan om http://www.chainreactioncycles.com/se/en/ns-bikes-eccentric-cromo-hardtail-bike-2016/rp-prod138363

Har nya expanderbara som jag kan sälja på en happyride för en tjuga. Gick över till handtag med lock på slutet och då blev dom oanvända. Dom expanderbara sitter bra och är lätta att ta loss.

BjornR sa:
Tretjak sa:
Är styrändspluggen handtags unik eller går det att få tag på lösa delar utan att byta handtag?
Har en som gått sönder sannolikt efter en trädkänning.

Det är original styrändspluggarna det är frågan om http://www.chainreactioncycles.com/se/en/ns-bikes-eccentric-cromo-hardtail-bike-2016/rp-prod138363

Har nya expanderbara som jag kan sälja på en happyride för en tjuga. Gick över till handtag med lock på slutet och då blev dom oanvända. Dom expanderbara sitter bra och är lätta att ta loss.

Lägg dom gärna i väskan Björn så löser vi det inom kort på en Easy tur.
Tack

Vad fyller den silvriga brickan för funktion? Fick den med nya xtpedaler. Inte fått med den med några andra spdpedaler...

Bilagor

• 20170518_161137.jpg
    20170518_161137.jpg
    122 KB · Besök: 44
NickPick sa:
Vad fyller den silvriga brickan för funktion? Fick den med nya xtpedaler. Inte fått med den med några andra spdpedaler...

Vet inte, men då den har piggar på sig så känns det ju som den ska sitta mellan kloss och sko, med piggarna mot sulan.

ceel sa:
NickPick sa:

Vet inte, men då den har piggar på sig så känns det ju som den ska sitta mellan kloss och sko, med piggarna mot sulan.

Ja den passar där, men själva klossen har ju redan piggar liksom.

Kan ju vara en distans.
Shimano i sin visdom tillverkar ju en del okompatibla sko-pedal kombos, där man måste flytta ut klossen för att kunna klicka i.

NickPick sa:
C-dale verkar ha rätt, det är en distans: http://www.shimano-lifestylegear.com/gl/fw/products/accessory/cleat.php?pSccleat008
Kan dock inte se att Shimano nämner varför den ska användas, är det ett måste för vissa sko/kloss-kombinationer eller är det en justeringsmöjlighet somliga cyklister vill ha?

Edit: Hittade den i en manual (sida 16):
Only use cleat spacers in the following cases. When using spacers, use only one per SPD compatible shoe.
- If blocks on the shoe soles are high, causing them to get caught on the pedals, preventing smooth engagement of the shoes with the
pedals.
- If dirt and debris builds up on the shoe soles or pedals, preventing smooth engagement of the shoes with the pedals.

Senast ändrad:
På min semesterhoj skulle jag vilja ha två-tre största på kassetten ganska stora, men ändå tätt på resten. Finns det? Har letat men inte hittat något.
Har idag: 105 10s, 12-25. de 7 minsta, 12-19, vill jag ha som de är (är extremt kadenskänslig), och sedan typ 22-27-32. Drog bara till med några siffror, men något sådant skulle jag vilja ha.

Några tips?

me.I.am sa:
På min semesterhoj skulle jag vilja ha två-tre största på kassetten ganska stora, men ändå tätt på resten. Finns det? Har letat men inte hittat något.
Har idag: 105 10s, 12-25. de 7 minsta, 12-19, vill jag ha som de är (är extremt kadenskänslig), och sedan typ 22-27-32. Drog bara till med några siffror, men något sådant skulle jag vilja ha.

Några tips?

Har du long cage? Annars brukar det ta stopp vid 28.

Nej, inte long cage. Är det ett alternativ att byta till long cage, eller det innebär ny växel?
Om det nu finns sån kassett jag vill ha.

Konkret sa:
me.I.am sa:

Några tips?

Hmm, det satt någon sån där 11-32 tjohejsan (SRAM PG-1050) på cykeln när jag köpte den, bytte rätt snabbt till 12-25. Det borde innebära att jag har long cage? Eller iaf att 32 bör fungera. Frågan är då om det finns så udda kassett som jag vill ha, eller om man kan plocka ihop?
Fast känns som att man får andra problem om det är så annorlunda "lutning" på 3 sista dreven.

me.I.am sa:
Konkret sa:
me.I.am sa:

Några tips?

Hmm, det satt någon sån där 11-32 tjohejsan (SRAM PG-1050) på cykeln när jag köpte den, bytte rätt snabbt till 12-25. Det borde innebära att jag har long cage? Eller iaf att 32 bör fungera. Frågan är då om det finns så udda kassett som jag vill ha, eller om man kan plocka ihop?
Fast känns som att man får andra problem om det är så annorlunda "lutning" på 3 sista dreven.
Det borde du inte få. är det long cage så är det bara att köra på 32.
Sram har väl allt löst om man vill?`
Jag är inte hundra men jag tror du kan bygga ihop en helt egen kassett.

me.I.am sa:
NLC sa:

Tack.
Blir inte så mycket klokare dock. Shimanos alternativ för den bakväxel jag har är 12-25 och 12-27 enligt dokumentet (om man vill ha 12 som minsta), finns det verkligen inte andra alternativ?

Jag tänkte iofs att du skulle kika på vilka utväxlingar som erbjöds för 10-delade kassetter när tilläggsvillkoret är att de 7 mindre dreven ska vara 12-19.

NLC sa:
me.I.am sa:
NLC sa:

Tack.
Blir inte så mycket klokare dock. Shimanos alternativ för den bakväxel jag har är 12-25 och 12-27 enligt dokumentet (om man vill ha 12 som minsta), finns det verkligen inte andra alternativ?

Jag tänkte iofs att du skulle kika på vilka utväxlingar som erbjöds för 10-delade kassetter när tilläggsvillkoret är att de 7 mindre dreven ska vara 12-19.

Ok, men lyckades inte hitta info om det, vet inte riktigt hur man hittar på sidan.

Hej

När man köpt ett komplett kit, reglage och ok från shimano https://www.bike24.com/p266957.html
kommer de fyllda med olja, eller skall man ändå köpa på sig detta för att lufta och ha sig redan vid nyinstallation?

Sitter ju någon finurlig skarv där man kopplar ihop bakre slangen och främre då det redan sitter slangar monterade från fabrik och dessa verkar förslutna som att det fanns olja i dem redan. Jag antar att det finns at läsa på shimanos support sida, men är inte så imponerad av de ganska usla papper de bipackar i det som jag öppnat hittills.

me.I.am sa:
Nej, inte long cage. Är det ett alternativ att byta till long cage, eller det innebär ny växel?
Om det nu finns sån kassett jag vill ha.
En komplett bakvxl är inte jättedyr. 5701-GS för 350 kr eller 6700A-GS för 625 kr från Rose.

Om kassetten är delbar kan du kanske prova att blanda två kassetter. M771 t.ex. har 3 största på en separat spindel med dreven 25-28-32, 26-30-34 eller 28-32-36.

Bara en idé.

me.I.am sa:
NLC sa:
me.I.am sa:
NLC sa:

Tack.

Ok, men lyckades inte hitta info om det, vet inte riktigt hur man hittar på sidan.

Nä, den är lite hemlig.

Men kortfattat så är 12-27 det närmaste du kommer med Shimanos 10-delade kassetter, 12-28 med SRAM PG-1070, innan det blir 4 drev som är större än 19T. Och eftersom de 3 största brukar sitta ihop är det svårt att bygga en egen kombination utan att få ett större hopp i övergången än mellan de 3 lättaste. Ergo man får antingen prioritera tät stegning eller stor spridning.

Sixten Fors sa:
me.I.am sa:
Vad har du där fram? 1x eller 2x? Om 2x, antal tänder? Om 2x kan du ev byta lilla till mindre och behålla en tätare kassett med mindre största drev. Uppenbart, men i alla fall.

Ser det som lite plan B, har 2x 50/34. Men antar att jag inte kan ha lilla mycket mindre utan att ha mindre även på stora. Saken är den att jag med 15kg packning och krampkänning baksida lår hade problem med sydsidan på hallandsåsen, någon km med ~6%. Kunde inte belasta vänsterbenet. Tror inte det skulle vara så lönt med t.ex. 30 som minsta fram. Känner att jag behöver en "reservväxel".

emmer sa:
NickPick sa:
Lite smått märkvärdigt. Det ser ju lite samma lika ut på andra sidan, minus "vågbrickan" då. Jag måste väl hålla med dig.
Ska höra med cykelhandlaren imorgon. http://www.fullspeedahead.com/products/bottom-bracket-spares/bb86-cups-for-alloy-cranksets/ Detta BB sitter där också, men det spelar väl ingen roll :)
Det är http://www.fullspeedahead.com/produ...es/bb86-cups-diameter-19-for-alloy-cranksets/ du har och kolla sidan två i manulen...

Är det någon som har en sån där plastbricka liggandes för 19mm axel? strul att få tag på en ny pga nån säljare som hade slutat. Det har gått ett tag nu...
bb86 19mm axel. Frågan är om det ska vara en vågbricka där eller inte...

me.I.am sa:
Ser det som lite plan B, har 2x 50/34. Men antar att jag inte kan ha lilla mycket mindre utan att ha mindre även på stora. Saken är den att jag med 15kg packning och krampkänning baksida lår hade problem med sydsidan på hallandsåsen, någon km med ~6%. Kunde inte belasta vänsterbenet. Tror inte det skulle vara så lönt med t.ex. 30 som minsta fram. Känner att jag behöver en "reservväxel".

16T skillnad fram är bra, mer känns konstigt. Finns det 46/30T att köpa?

Om inte, kansle nöja dig med 50/34T fram, CS-M771-10 11-32T bak och RD-5701-GS bakvxl.

Har en liten handpump (kommer inte ihåg märket nu, orkar inte gå ut i garaget och kolla) med en lite utdragbar slang och ett munstycke till prestaventil. Det är inga problem att skruva på munstycket på ventilen (och ja, det är prestaventiler jag har:-) ) och pumpa i luft, men när jag ska ta loss munstycket så skruvas ventilen hela tiden av och all luft pyser förstås ut.

Nu har jag köpt en gaffel-/dämparpump med mätare (Rock Shox) som också ska funka för däck. Och det är samma sak med den jäkla pumpen, munstycket går inte att skruva loss från ventilen utan att hela ventilen skruvas loss - jag blir galen, vad gör jag för fel???

Det enda som funkar är golvpumpen, men den är så jäkla jobbig att ha med ut i skogen :-)

Gandalf sa:
Har en liten handpump (kommer inte ihåg märket nu, orkar inte gå ut i garaget och kolla) med en lite utdragbar slang och ett munstycke till prestaventil. Det är inga problem att skruva på munstycket på ventilen (och ja, det är prestaventiler jag har:-) ) och pumpa i luft, men när jag ska ta loss munstycket så skruvas ventilen hela tiden av och all luft pyser förstås ut.

Nu har jag köpt en gaffel-/dämparpump med mätare (Rock Shox) som också ska funka för däck. Och det är samma sak med den jäkla pumpen, munstycket går inte att skruva loss från ventilen utan att hela ventilen skruvas loss - jag blir galen, vad gör jag för fel???

Det enda som funkar är golvpumpen, men den är så jäkla jobbig att ha med ut i skogen :-)
Du skruvar fast pumpen för hårt, har inte dragit fast ventilkäglan ordentligt i förväg och eventuellt är gummitätningen i pumpen i behov av en liten gnutta silikonfett för att inte greppa så hårt. Typ :)

Senast ändrad:
Gandalf sa:

Slang är ute, slanglöst är inne*, SKS Raceday löser ditt problem för 135 kr. https://www.rosebikes.se/artikel/sks-germany-sks-raceday-mini-pump/aid:774354 mer info i snarlik tråd https://happyride.se/forum/read.php/1/3162751

*=gäller alltså pumpar, inte däck.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp