Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
emmer sa:Mät spets från sadelstolpe.
Införskaffa ett bättre ögonmått?Bengt-re sa:emmer sa:Mät spets från sadelstolpe.
Men hjulet är likssom lagrat i styrlagret. Strulet är som jag ser det att få det exakt rakt i förhållande till framhjulet.
eketjall sa:Införskaffa ett bättre ögonmått?Bengt-re sa:emmer sa:Mät spets från sadelstolpe.
Men hjulet är likssom lagrat i styrlagret. Strulet är som jag ser det att få det exakt rakt i förhållande till framhjulet.
Men på riktigt; ögon mått och om det inte känns rakt när man cyklar så justera efter kännsla.
Vernersson sa:Säger inte att det är rätt men kan du inte testa att använda en krysslaser? ;-)
Men hjulen lijnar man ju lätt upp med en regel (om ramen är så rak).Bengt-re sa:Men hjulet är likssom lagrat i styrlagret. Strulet är som jag ser det att få det exakt rakt i förhållande till framhjulet.emmer sa:Mät spets från sadelstolpe.
Bengt-re sa:Vernersson sa:Säger inte att det är rätt men kan du inte testa att använda en krysslaser? ;-)
Du skämtar, men jag tänk tanken. Tyvärr är min laser borta - jag lånade ut den och fick den inte åter. Minns tyvärr inte till vem ?
borgis sa:Man kan ju annars fästa något rakt föremål, tunt rör, list, linjal eller liknande, tvärs över gaffelbenen och rikta styret
efter den. Det ska ju gå fint att göra t o m med hjulet borta. Se bara till så att det blir i våg när du har cykeln stående rakt upp.
(laser är kanske enklare i slutändan trots allt ;) )
eketjall sa:Sen när man tillbringat en halv eftermiddag för att få det exakt rakt, så kommer man på att man är lite stelare i vänster axel och armbåge och att det faktiskt känns rakt när styret är vridet en halv grad åt vänster. ;-)
NickPick sa:Är det fel att gå efter styrets markeringar och centrera dom mot stammen?
Man kan ju mäta styret för att kolla att mitten är precis där den skall vara.
crust sa:Pfaff sa:På gammalt stål är frågeställningen densamma som på vevlagret, vilken standard? BSA, italiensk eller fransk?
Det är en italiensk hoj (Viner) så jag gissar på italiensk i såna fall. Men det står ju ingenting (på bikester) om italiensk styrlagergänga?
Hur ska man annars göra?Pfaff sa:Får man verkligen göra såhär?
http://road.cc/content/news/85888-v...-2-peter-sagan-takes-quickest-route-roof-rack
Det betyder att dom inte får stå och puttra till sig i grytan utan att dom tas av direkt vid uppkokning.flogned sa:Vad menas med oreducerade ekrar?
flogned sa:Vad menas med oreducerade ekrar?
pkarlsson sa:Köpte mig en Specialized Camber Comp igår och det är min första FS. Premiärtur idag och pedalerna tar i backen vid smågupp och om slutet på en liten uppför är för brant. Är det vanligt eller är jag helt enkelt för fet och tung för en heldämpad hoj?
Kan det vara så att bakdämparen bara är för dåligt pumpad?
Dålig timing spelar säkerligen en roll då jag är ny på cykel, men jag upplevde inte detta på min HT överhuvudtaget, typ. Klart man slog i ibland men då var det över fallet träd etc.xdr sa:pkarlsson sa:Köpte mig en Specialized Camber Comp igår och det är min första FS. Premiärtur idag och pedalerna tar i backen vid smågupp och om slutet på en liten uppför är för brant. Är det vanligt eller är jag helt enkelt för fet och tung för en heldämpad hoj?
Kan det vara så att bakdämparen bara är för dåligt pumpad?
Kan också vara dålig timing, jag klipper i pedalerna då och då (på båda cyklarna) Blir bättre om jag skärper mig och tittar framåt.
Sixten Fors sa:Det är modernt att pedalerna skall slå i backen hela tiden. Ta liften upp och rulla ner, eller sätt på 150 mm barnvevar. Hade en FS en gång i tiden, den var ocyklingsbar för att vevpartiet satt för lågt.
Nej självklart inte, ramen var uppenbarligen felkonstruerad. Alla fel är alltid cykelns. Den blev stulen och tur var väl det :) Har inte brytt mig om att jämföra geometrin med min nuvarande cykel (Scale 900).marr sa:De va inte tekniken som brast då?Sixten Fors sa:Det är modernt att pedalerna skall slå i backen hela tiden. Ta liften upp och rulla ner, eller sätt på 150 mm barnvevar. Hade en FS en gång i tiden, den var ocyklingsbar för att vevpartiet satt för lågt.
Sixten Fors sa:BB-höjd - 63% av 50% slag bak - 37% av 50% slag fram. För att BB sitter närmre bak än fram, ansåg att 63% / 37% var en rimlig fördelning för en ram i stl L. Självklart inte exakt lika på alla cyklar ovan, men good enough för mina ändamål.
Se även edit ovan.Vernersson sa:Sixten Fors sa:BB-höjd - 63% av 50% slag bak - 37% av 50% slag fram. För att BB sitter närmre bak än fram, ansåg att 63% / 37% var en rimlig fördelning för en ram i stl L. Självklart inte exakt lika på alla cyklar ovan, men good enough för mina ändamål.
Okej, tack för förtydligandet.
Nu till nästa fråga då.
Vid vilken "komprimerad" BB höjd blir en 29" stighoj ocyklingsbar?
Sixten Fors sa:Se även edit ovan.Vernersson sa:Sixten Fors sa:BB-höjd - 63% av 50% slag bak - 37% av 50% slag fram. För att BB sitter närmre bak än fram, ansåg att 63% / 37% var en rimlig fördelning för en ram i stl L. Självklart inte exakt lika på alla cyklar ovan, men good enough för mina ändamål.
Nu till nästa fråga då.
Svar på din nästa fråga: Du väljer din stig och din åkstil. Jag väljer min.
Grejen är att jag anser att stigcykling är ett väldigt brett begrepp. Lika så vad som är roligast skiljer mellan olika cyklister. Även val av vapen för samma stig skiljer mellan cyklister.Vernersson sa:Sixten Fors sa:Se även edit ovan.Vernersson sa:Sixten Fors sa:BB-höjd - 63% av 50% slag bak - 37% av 50% slag fram. För att BB sitter närmre bak än fram, ansåg att 63% / 37% var en rimlig fördelning för en ram i stl L. Självklart inte exakt lika på alla cyklar ovan, men good enough för mina ändamål.
Nu till nästa fråga då.
Svar på din nästa fråga: Du väljer din stig och din åkstil. Jag väljer min.
Jag var bara genuint nyfiken eftersom du verkar sitta på absoluta svar.
Men visst, vi kan droppa det nu eftersom du tydligt visar att du inte är sugen... =)
mikipedia_ sa:
marr sa:mikipedia_ sa:
Nån form av Nicolai?