Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

eketjall sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Mät spets från sadelstolpe.

Men hjulet är likssom lagrat i styrlagret. Strulet är som jag ser det att få det exakt rakt i förhållande till framhjulet.
Införskaffa ett bättre ögonmått?
Men på riktigt; ögon mått och om det inte känns rakt när man cyklar så justera efter kännsla.

*ler*

Oki - som jag brukar då... Det tråkiga är att min kropp är något känsligare än mitt ögonmått och träligt att det skall ta två rundor innan man fått det exakt rakt, men finns det inget smartare sätt att få det exakt när man skruvar så får det väl vara så.

Ta en list eller en rak fin regel och lägga mot bak och framhjul den måste vara längre än cykeln samt gärna så nära centrum som möjligt då har du hjulen i linje ?

Vernersson sa:
Säger inte att det är rätt men kan du inte testa att använda en krysslaser? ;-)

Du skämtar, men jag tänk tanken. Tyvärr är min laser borta - jag lånade ut den och fick den inte åter. Minns tyvärr inte till vem ?

Bengt-re sa:
Vernersson sa:
Säger inte att det är rätt men kan du inte testa att använda en krysslaser? ;-)

Du skämtar, men jag tänk tanken. Tyvärr är min laser borta - jag lånade ut den och fick den inte åter. Minns tyvärr inte till vem ?

Nej jag skämtade inte, anledningen att jag föreslog ett test var helt enkelt att jag inte vet om det skulle funka eller inte.
Sedan att jag fann det lite roande att man ev kunde rikta med laser är en helt annan femma :-D

Hoppas du kommer på vem som har din laser =)

Man kan ju annars fästa något rakt föremål, tunt rör, list, linjal eller liknande, tvärs över gaffelbenen och rikta styret
efter den. Det ska ju gå fint att göra t o m med hjulet borta. Se bara till så att det blir i våg när du har cykeln stående rakt upp.
(laser är kanske enklare i slutändan trots allt ;) )

borgis sa:
Man kan ju annars fästa något rakt föremål, tunt rör, list, linjal eller liknande, tvärs över gaffelbenen och rikta styret
efter den. Det ska ju gå fint att göra t o m med hjulet borta. Se bara till så att det blir i våg när du har cykeln stående rakt upp.
(laser är kanske enklare i slutändan trots allt ;) )

Tror det. Det är som sagt lätt att komma nära, men mätfelen tenderar att bli problem nästa oaktat metod. I-lands problem iofs. Nä nu skall jag ut och cykla innan regnet kommer!

Krysslaser tänkte jag också på. En annan idé är att ta ett rakt (nåja) kryss av något slag samt ett lod ned mot framhjulet. Tänk en ensam tempopinne fixerad mot styret med ett lod hängande ned till framhjulet.

Sen när man tillbringat en halv eftermiddag för att få det exakt rakt, så kommer man på att man är lite stelare i vänster axel och armbåge och att det faktiskt känns rakt när styret är vridet en halv grad åt vänster. ;-)

eketjall sa:
Sen när man tillbringat en halv eftermiddag för att få det exakt rakt, så kommer man på att man är lite stelare i vänster axel och armbåge och att det faktiskt känns rakt när styret är vridet en halv grad åt vänster. ;-)

?

Jag får ont under skulderbladet på den sidan som hamnar för långt fram. Underligt då jag kan variera totallängden med flera cm utan bekymmer, men är det bara lite snett så kommer den udda smärtan.

#förgammalgubbe

Är det fel att gå efter styrets markeringar och centrera dom mot stammen?
Man kan ju mäta styret för att kolla att mitten är precis där den skall vara.

NickPick sa:
Är det fel att gå efter styrets markeringar och centrera dom mot stammen?
Man kan ju mäta styret för att kolla att mitten är precis där den skall vara.

Nej det går bra. I sidled. Det Azimuten - vridningsvinkeln mot styröret som jag problem att ställa perfekt utan labbande.

crust sa:
Pfaff sa:
På gammalt stål är frågeställningen densamma som på vevlagret, vilken standard? BSA, italiensk eller fransk?

Det är en italiensk hoj (Viner) så jag gissar på italiensk i såna fall. Men det står ju ingenting (på bikester) om italiensk styrlagergänga?

Hm... nu blir jag nyfis, har själv kört på några Viner på 80-talet :) Har du nån bild på den?

vad är det här? Sett ur som en hemma-snickrad hållare för något. Men för vad?
Verkar finnas en vingmutter för att kunna vinkla röret uppåt utan verktyg. Snyggt gjord.
20170615_095052.jpg

Köpte mig en Specialized Camber Comp igår och det är min första FS. Premiärtur idag och pedalerna tar i backen vid smågupp och om slutet på en liten uppför är för brant. Är det vanligt eller är jag helt enkelt för fet och tung för en heldämpad hoj?

Kan det vara så att bakdämparen bara är för dåligt pumpad?

pkarlsson sa:
Köpte mig en Specialized Camber Comp igår och det är min första FS. Premiärtur idag och pedalerna tar i backen vid smågupp och om slutet på en liten uppför är för brant. Är det vanligt eller är jag helt enkelt för fet och tung för en heldämpad hoj?

Kan också vara dålig timing, jag klipper i pedalerna då och då (på båda cyklarna) Blir bättre om jag skärper mig och tittar framåt.

xdr sa:
pkarlsson sa:

Kan också vara dålig timing, jag klipper i pedalerna då och då (på båda cyklarna) Blir bättre om jag skärper mig och tittar framåt.
Dålig timing spelar säkerligen en roll då jag är ny på cykel, men jag upplevde inte detta på min HT överhuvudtaget, typ. Klart man slog i ibland men då var det över fallet träd etc.

Det är modernt att pedalerna skall slå i backen hela tiden. Ta liften upp och rulla ner, eller sätt på 150 mm barnvevar. Hade en FS en gång i tiden, den var ocyklingsbar för att vevpartiet satt för lågt.

Sixten Fors sa:
Det är modernt att pedalerna skall slå i backen hela tiden. Ta liften upp och rulla ner, eller sätt på 150 mm barnvevar. Hade en FS en gång i tiden, den var ocyklingsbar för att vevpartiet satt för lågt.

De va inte tekniken som brast då?

1. Lär dig ställa inbakdämparen. Finns guider på Youtube mm.
2. Lär dig cykla med lågtvevlager, som Spez. är kända för. Något som de flesta lär sig med tiden

marr sa:
Sixten Fors sa:
De va inte tekniken som brast då?
Nej självklart inte, ramen var uppenbarligen felkonstruerad. Alla fel är alltid cykelns. Den blev stulen och tur var väl det :) Har inte brytt mig om att jämföra geometrin med min nuvarande cykel (Scale 900).

Om man vill kan man roa sig med att jämföra BB-höjd vid 50% komprimerad fjädring fram/bak på några 29ers:
Scott Scale 900 = 294 mm
Grand Canyon AL SLX = 292 mm
Canyon Neuron AL = 286 mm
Canyon Lux CF = 280 mm
YT Jeffsy CF (high) = 276 mm
Skeen Trail 10 = 270 mm
Scott Spark 900 RC = 270 mm
Spez Camber Comp = 268 mm
YT Jeffsy CF (low) = 268 mm

Senast ändrad:
Du verkar ha all tid i världen! :)

Cambern min känns lägre än min anthem. Oftast går det bra... Ska jämföra bmc Agonist och kolla hur den ligger till. Oftast hamnar det ju om teknik.

Stigcyklisterna känner skillnad på 4mm ändrad bbhöjd säger dom :)

Jag anser att jag cyklar stig, men gillar uppför lika mycket som nedför. Jag fattar tanken med lägre tyngdpunkt ffa utför, men prioriterar att kunna trampa mina 175 mm vevar även när det är rejält stökigt. Små cyklar med kortare hjulbas och kortare vevar har samma BB-höjd som min XL-ramstorlek, vilket jag kan tycka är konstigt. Finns även stigcyklister som sätter dit 65 mm breda/höga däck istället för 55-57 mm och verkar inte oroa sig / gnälla över 10 mm högre BB. Etc.

BB-höjd - 63% av 50% slag bak - 37% av 50% slag fram. För att BB sitter närmre bak än fram, ansåg att 63% / 37% var en rimlig fördelning för en ram i stl L. Självklart inte exakt lika på alla cyklar ovan, men good enough för mina ändamål. Sedan anser Spez att hjulen har radie 372 medan Scott, Canyon, andra anser att hjulens radie är 370 mm, så Spez blev av med 2 mm för att jämförelsen skall vara med lika däck.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
BB-höjd - 63% av 50% slag bak - 37% av 50% slag fram. För att BB sitter närmre bak än fram, ansåg att 63% / 37% var en rimlig fördelning för en ram i stl L. Självklart inte exakt lika på alla cyklar ovan, men good enough för mina ändamål.

Okej, tack för förtydligandet.
Nu till nästa fråga då.
Vid vilken "komprimerad" BB höjd blir en 29" stighoj ocyklingsbar?

Vernersson sa:
Sixten Fors sa:
BB-höjd - 63% av 50% slag bak - 37% av 50% slag fram. För att BB sitter närmre bak än fram, ansåg att 63% / 37% var en rimlig fördelning för en ram i stl L. Självklart inte exakt lika på alla cyklar ovan, men good enough för mina ändamål.

Nu till nästa fråga då.
Se även edit ovan.
Svar på din nästa fråga: Du väljer din stig och din åkstil. Jag väljer min.

Sixten Fors sa:
Vernersson sa:
Sixten Fors sa:

Nu till nästa fråga då.
Se även edit ovan.

Jag var bara genuint nyfiken eftersom du verkar sitta på absoluta svar.
Men visst, vi kan droppa det nu eftersom du tydligt visar att du inte är sugen... =)

Första servicen av headset på MTBn. Lagrena ska gå att "bara plocka ur"? För dom sitter fast just nu. Misstänker att det ärgat fast pga dåligt smörjd från fabrik och avsaknad av underhåll från mig men tänkte dubbelkolla innan jag våldar bort dom om det är nått jag missar.

Edit, löste sig. Nya lager får det nog bli!

Senast ändrad:
Det är maskinlager i de flesta styrlager. Dvs lagren är hela eller trasiga och du kan inte göra jättemycket åt det. Det går att smörja ett maskinlager hjälpligt men du kommer att skada tätningen då. Att se till att det finns rent fett runt lagret är väl typ det man kan göra.

Vernersson sa:
Sixten Fors sa:
Vernersson sa:
Sixten Fors sa:

Nu till nästa fråga då.
Se även edit ovan.

Jag var bara genuint nyfiken eftersom du verkar sitta på absoluta svar.
Men visst, vi kan droppa det nu eftersom du tydligt visar att du inte är sugen... =)
Grejen är att jag anser att stigcykling är ett väldigt brett begrepp. Lika så vad som är roligast skiljer mellan olika cyklister. Även val av vapen för samma stig skiljer mellan cyklister.

Min terräng är ofta Hellas, Erstavik, Lida etc. med mycket sten, rötter, hällar etc. Är det stig? I de skogarna ser jag allt från XC HT till 150 mm all mountain FS. Vem har rätt? Vem har roligast? Finns det bara ett svar?

Tillbaka
Topp