Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Sant.. Men är det samma skruv (eller vad man nu kallar den genomgående delen .. banjobult?) som går genom banjon på XT och Zee?

Kolla på en lös slang med banjo och skruv och se vilka bromsar den är reservdel till så har du ett säkert svar men jag säger spontant att ja det är samma.

Kan man vända på lillklingan när den blivit lite sliten och inte lirar ordentligt med en ny kedja?
Frågan är väl allmän, men här gäller den en räser med 2x9-delat.

Om man har en trött pendlare som inte riktigt är så rapp som den brukade vara.
Vad ska man åtgärda för att den ska återfå sin fina rytm?
Eller är det bara jag som är gnällig då jag skaffat finräcer och upplever pendlaren som oerhört trött (bra mycket mer än bara de extra kilona, snarare att jag måste trampa i nedförsbacke :-P)?

Varför har dedikerade MTB-hjälmar den där konstiga anknäbben framtill?
Jag begriper inte funktionen. Men då cyklar jag inte MTB heller.

Rattnalle sa:
Kolla på en lös slang med banjo och skruv och se vilka bromsar den är reservdel till så har du ett säkert svar men jag säger spontant att ja det är samma.

Jag valde att prova empiriskt istället.. Och svaret är nej, det är inte samma:

DoesNotCompute.jpg

(Skulle även kunna korsposta den här bilden i mektabbar, för nu har jag ingen bromsverkan i XT-bromsen heller trots två omblödningar :-/)

Så frågan kvarstår, är det annan banjo och banjobult till Zee, eller enbart annan banjobult? (Denna bult verkar det vara iaf, http://www.jensonusa.com/Shimano-Banjo-Bolt-O-Ring, nu ska jag bara hitta den på närmare plats..)

Så, ny fråga..

Efter diverse strul (enligt ovan) skulle jag återansluta min XT-broms. Har blött systemet två gånger (enligt http://www.epicbleedsolutions.com/blog/how-to-bleed-new-shimano-brakes/) men har noll bromsverkan. Märker att kolvarna rör sig, men det är extremt lite och inte tillräckligt för att bromsa, uppenbarligen.. Har som sagt blött det hela två gånger så tycker inte det ska finnas nån luft kvar i systemet (det kom inga luftbubblor andra gången, och jag tryckte igenom rejält med olja), och jag har inga läck heller.. Vad har jag missat?

Senast ändrad:
När ska man byta däck?
Markerade dobbar (antagligen de som bromsar mest :P ) är släta.

dhrII_sletet.PNG

Senast ändrad:
Vad är den orange spaken till för på en xtr bakväxel, den står på on men verkar inte gå att föra över till off. Inte lätt iaf.

Bilagor

• IMG_1780.JPG
    IMG_1780.JPG
    108.6 KB · Besök: 72
toysc sa:
Vad är en triathlon-cykel vad är specifikt för dom ???

Jag är inte expert men:

Behöver inte följa UCI reglemente = kan se ut lite hur som helst.

Ofta ganska framflyttad position för att spara benen (eller vissa muskler i benen) inför löpningen

Beroende på prisnivå så har dom integrerade vätskesystem.

Aero aero aero ??

MarcusEngqvist sa:
Vad är den orange spaken till för på en xtr bakväxel, den står på on men verkar inte gå att föra över till off. Inte lätt iaf.

Lättare att ta av och sätta tillbaka hjulet på off. Mindre kedjerassell och hopp på on

MarcusEngqvist sa:
Du för den till off när du behöver ta av bakhjulet. Den är sjukt svåråtkomlig med fingrarna och rätt trög dessutom, inte den mest genomtänkta ergonomin...

Schwalbes nya addixgummi, motsvarar röda speed "liteskin" och blåa speedgrip "evo snakeskin"?
Eller är det fel att jämföra? Rött anses xc som fan och blått allround enligt schwalbe.

NickPick sa:
Schwalbes nya addixgummi, motsvarar röda speed "liteskin" och blåa speedgrip "evo snakeskin"?
Eller är det fel att jämföra? Rött anses xc som fan och blått allround enligt schwalbe.

Nu kanske jag har fel, men liteskin och snakeskin säger bara hur tjocka sidoväggarna är på däcket, och inget om vilket gummi det är.

nesvop sa:
Om man har en trött pendlare som inte riktigt är så rapp som den brukade vara.
Vad ska man åtgärda för att den ska återfå sin fina rytm?
Eller är det bara jag som är gnällig då jag skaffat finräcer och upplever pendlaren som oerhört trött (bra mycket mer än bara de extra kilona, snarare att jag måste trampa i nedförsbacke :-P)?

Du har testat det uppenbara, lättrullade däck och rätt tryck? Jag upplever det som att mitt pendlarhärke flyger fram varje gång jag fått tummarna loss och pumpat däcken.

xyz-saft sa:
NickPick sa:

Nu kanske jag har fel, men liteskin och snakeskin säger bara hur tjocka sidoväggarna är på däcket, och inget om vilket gummi det är.

Du har nog rätt, men jag vill ha motsvarande "snakeskin evolution" pga punkarisk, därav undrar jag.
Förmodligen är speed liknande liteskin.

ErikSi sa:
Jag köpte Racing Ralph 29x2.25, Snakeskin, TL-Easy, Addix speed. Röd rand.

Låter vettigt! Kanske blir ett speed bak och ett speedgrip fram rentav. Har hellre bra fäste fram (där inte rullmotståndet spelar lika stor roll) :)
Skriver till schwalbe och frågar.

tmalm sa:
Och nu ett medelande från språkpolisen:
Man luftar bromar, man blötter dem inte, Ok? OK????????

/T
Aah, uppfriskande att någon hojtar till! Det hade varit roligt att höra någon komma in i en mc-verkstad & säga till mekanikern att bromsarna behöver "blödas".
Likadant när någon hävdar att de har "stiction" i gaffeln. Måste vara någon förvrängd version av friktion.
Låneord i all ära, men det finns ju oomkullrunkeligen svenska ord för det allra mesta vi håller på med här.
Känns nästan som om jag kapade tråden här litegrann, ber om ursäkt för det!

Laederlappen sa:
tmalm sa:

/T
Aah, uppfriskande att någon hojtar till! Det hade varit roligt att höra någon komma in i en mc-verkstad & säga till mekanikern att bromsarna behöver "blödas".
Likadant när någon hävdar att de har "stiction" i gaffeln. Måste vara någon förvrängd version av friktion.
Låneord i all ära, men det finns ju oomkullrunkeligen svenska ord för det allra mesta vi håller på med här.

Apropå blöda, det kanske är därför norrlänningar säger att hydraulslangar läker när dom i själva verket läcker...

tmalm sa:

/T

Hehe, helt sant.. Omformulerade mig när jag skrev ett eget inlägg i forumet. Blir lätt språktrasig av att kolla massa engelskspråkiga filmer på du-rör.

Laederlappen sa:
tmalm sa:

/T

Fast "stiction" är ju inte riktigt samma som friktion. jag kan faktiskt inte komma på vad man säger på svenska.

Erik O sa:
Laederlappen sa:
tmalm sa:

/T

Fast "stiction" är ju inte riktigt samma som friktion. jag kan faktiskt inte komma på vad man säger på svenska.

Klibbig, stickig?

Sag och häng. Häng föredrar jag, det låter goare.

Är inte "stiction" typ en sammandragning av "static friction"? Dvs statisk friktion, på svenska. I sådana fall borde man i egenskap av vän av försvenskningar säga stiktion, kanske?

Vad ska man ha för storlek på ekernyckeln om man använder DT Swiss 2mm ekrar med deras nipplar?
Sökt på deras sida men står ju inget. Har inga nipplar ännu heller så kan inte mäta.

Jimel sa:
Vad ska man ha för storlek på ekernyckeln om man använder DT Swiss 2mm ekrar med deras nipplar?
Sökt på deras sida men står ju inget. Har inga nipplar ännu heller så kan inte mäta.

Dom svarta om det säger något; 3,23mm.

Om det är deras squorx så kan du även köra Torx vilket är att föredra.

Jimel sa:

Köp squorx nipplar och squorx verktyget om du ska bygga. DTs röda nyckel borde passa kan man tycka.

Senast ändrad:
Jimel sa:
Svart har jag hittat i tex Parktools sortiment.
Men värt att skaffa Squorx alltså, blir ju ännu dyrare :)

Jag gillar även sapim polyax hexa nipplar. Lika dyra som vanliga och Park tools verktyg för 3st olika interna nipplar fungerar till dessa.

xyklisten sa:
"Speed" finns väl både som liteskin och snakeskin. Mitt Racing Ralph Addix speed är då snakeskin :)

Helt rätt. Speed finns som tubeless easy eller liteskin. Speedgrip som tubeless easy enbart.
Speed tle bak och speedgrip tle fram kanske. Verkar bara vara gummiblandningen som skiljer. Fäste är dock trevligt där fram.

Kan jag som man cykla på en Liv, "Bikes for women, by women", eller blir jag mobbad och stenad då?

Paco sa:
Kan jag som man cykla på en Liv, "Bikes for women, by women", eller blir jag mobbad och stenad då?

Liv har lite justerad geometri. Vet inte om det gäller alla ramar men dom utgår ifrån att tjejer har lägre tyngdpunkt och därför fungerar högre BB.

Tillbaka
Topp