Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag läser lite överallt att en del använder sig av två kedjor att växla mellan för att förlänga livstiden på kassetten, är det något som ni här rekommenderar? Jag har kört drygt 60 mil med min MTB, är det för sent att börja växla mellan kedjor, hur ofta ska man byta?

kolan sa:
Jag läser lite överallt att en del använder sig av två kedjor att växla mellan för att förlänga livstiden på kassetten, är det något som ni här rekommenderar? Jag har kört drygt 60 mil med min MTB, är det för sent att börja växla mellan kedjor, hur ofta ska man byta?

Det finns två skolor här. Den ena säger att man ska växla mellan 2-3 kedjor ofta för att slita jämt på dom och inte låta någon av dom lappa ihop sig med kassetten. När de kedjorna är slut är det dags att byta alla kedjor + kassett.

Den andra skolan, som jag för övrigt förespråkar, byter kedja helst vid max 0.5% uttöjning. Genom att göra det har inte kedjan börjat slita speciellt på kassetten och du kan alltså köra på flera kedjor. Jag läste något proffsstall som körde 2000+ mil per kassett, och det blir ju snabbt pengar om du kör Dura Ace etc.

AX3L sa:
Den andra skolan, som jag för övrigt förespråkar, byter kedja helst vid max 0.5% uttöjning. Genom att göra det har inte kedjan börjat slita speciellt på kassetten och du kan alltså köra på flera kedjor. Jag läste något proffsstall som körde 2000+ mil per kassett, och det blir ju snabbt pengar om du kör Dura Ace etc.

Tack för svaret, jag har en kedjemätare som visar 0.75 och 1.0, är 0.75 detsamma som 0.75% uttöjning tro?

When the 0.75 = 75% wear is reached the chain must be replaced soon.
When the 1.0 = 100% wear is reached the chain must be replaced instantly.

kolan sa:
AX3L sa:

Tack för svaret, jag har en kedjemätare som visar 0.75 och 1.0, är 0.75 detsamma som 0.75% uttöjning tro?

When the 0.75 = 75% wear is reached the chain must be replaced soon.
When the 1.0 = 100% wear is reached the chain must be replaced instantly.

Ja exakt! Även där finns det lite olika skolor, men sikta på 0.5 och låt den ev gå till 0.75 är nog vanligast. Vid 1% finns risken att man tvingas byta kassetten, vad jag hört.

AX3L sa:
Ja exakt! Även där finns det lite olika skolor, men sikta på 0.5 och låt den ev gå till 0.75 är nog vanligast. Vid 1% finns risken att man tvingas byta kassetten, vad jag hört.

Hehe, mätte kedjan idag och visade sig att den hade sträckt sig 1-1,5%. Bytte till ny kedja i hopp om att det skulle fungera. 5min senare står jag hos lbs och köper ny kassett då kedjan kuggar över.

BjornR sa:
Hehe, mätte kedjan idag och visade sig att den hade sträckt sig 1-1,5%. Bytte till ny kedja i hopp om att det skulle fungera. 5min senare står jag hos lbs och köper ny kassett då kedjan kuggar över.

Det är en initieringsrit, alla har gått igenom den. :)

åberg sa:
BjornR sa:

Det är en initieringsrit, alla har gått igenom den. :)

Ja BjornR är rena rookien i sammanhanget alltså!

Edit: det är ingen helt exakt vetenskap dock, för jag har kört kedjor mindre än 0,5% och lik förbannat kuggade det över. Det slet in sig efter hand dock, men så ska man liksom inte behöva göra.

Senast ändrad:
Jag tycker alltid att det behöver slitas in i varierande grad. Men så byter jag väl inte i tid heller kanske.

Det finns en tredje skola också. Kör tills det rasar helt. Det går att få ut förvånansvärt många mil efter att man konstaterat att grejerna är för slitna för att det ska gå att byta bara en sak.

Mina narrow wide får missljud, då byter jag drev... Brukar gå typ 2.5 kedja. Väldigt olika dock!
Missljud är det värsta jag vet.

Hej

Jag avser att montera en större bromsskiva fram på min Fuel EX 8 med Sram Guide R bromsar.
Själva distansen som bromsoket sitter fast i, vad heter den?

Hittar inga när jag är inne och tittar på webbshopparna.

Senast redigerad av en moderator:
Stewe sa:
Tretjak sa:
Hej

Jag avser att montera en större bromsskiva fram på min Fuel EX 8 med Sram Guide R bromsar.

Brake adapter?

https://www.actionsports.de/en/search?sSearch=brake+adapter

https://www.bike-components.de/en/Brakes/Adaptors/

Tack.
Är det möjligt att ex ta en Shimano adepter till Sram eller är dom modellspecifika?
Hittar nämligen ingen brake adepter som det uttryckligen står att den är för Sram Guide. Till Avid däremot har jag funnit.

Tretjak sa:
Stewe sa:
Tretjak sa:
Hej

Brake adapter?

https://www.actionsports.de/en/search?sSearch=brake+adapter

https://www.bike-components.de/en/Brakes/Adaptors/

Tack.
Är det möjligt att ex ta en Shimano adepter till Sram eller är dom modellspecifika?
Hittar nämligen ingen brake adepter som det uttryckligen står att den är för Sram Guide. Till Avid däremot har jag funnit.

Avid och Sram är samma, gammalt och nytt namn bara.

Säkert dum fråga. Jag är en total novis inom cykelmekning, men jag gav mig på att köpa en internetcykel via Bikester och bygga ihop den själv (d.v.s. sätta på däck, styre och sadel). Problemet som uppkommit är dels att det låter som ett bromsskivorna (SRAM Rival1) går emot bromsoken lite så att det stundtals låter lite från dem, och dels att det känns som att kedjan matas genom växlarna (SRAM Rival1 1x11) går lite stötande och inte flyter på så att säga. Uppkommer även lite missljud då och då.
Jag förstår ju att det säkert är jag som gjort något knasigt, men lyckas inte hitta något via google. Bromsarna lyckas jag få fram att jag bör lossa dem lite, hålla i bromsen och sedan fästa dem igen. Växlarna hittar jag tyvärr inget på. Kan någon ge lite insikt om vad det kan vara? Kan ta bilder såklart om det hjälper.

Hur mycket får en bromsskiva slå i sidled, utan att det anses onormalt? Vill helst inte ha något fladder alls!
Har blivit av med/ letar hela hydrauliska frambromsen. (Shimano M445, med 180mm SM-RT30-M)

Brakastruten sa:
Hur mycket får en bromsskiva slå i sidled, utan att det anses onormalt? Vill helst inte ha något fladder alls!
Har blivit av med/ letar hela hydrauliska frambromsen. (Shimano M445, med 180mm SM-RT30-M)
Tills det tar i så mycket att man tröttnar på ljudet.

Rattnalle sa:
Brakastruten sa:
Tills det tar i så mycket att man tröttnar på ljudet.
Alltså ingenting ;)

Slår den bara lite är det lätt att rikta, slår den för mycket så är en ny nästan gratis!

:) Ja, det är ungefär så jag känner.. Men, hur svajiga släpps skivorna ut i handeln? Är det amerikansk bilplåts-tolerans, eller europeiskt finlir?

Brakastruten sa:
Men, hur svajiga släpps skivorna ut i handeln? Är det amerikansk bilplåts-tolerans, eller europeiskt finlir?
Bytte nyss till bättre Shimanoskivor & dom som satt monterade original på cykeln var raka, dom jag köpte & monterade var raka!

Originalmonterade från Malaysia & dom bättre från Japan med en betydligt finare finish.

Har ett par asymmetriska fälgar hemma som jag ska bygga något roligt med. Fast jag vart osäker på vilken sida "drive side" ska va på framhjulet. Bak blire ju mot kassett. Fram mot skiva ?

Konkret sa:
Kommer det att bli samlag ikväll?

Det kanske det blir i flera mediehus inkl kanal 5 i kväll. Men nu sitter man mest och onanerar. Kan föreställa mig hur det låter. "Åhh vilka fina spiror han har den där bollsparkaren. Tänk att få kXXXXa allihop. Bollar gör mig så kXt".

krokodiltony sa:
Har ett par asymmetriska fälgar hemma som jag ska bygga något roligt med. Fast jag vart osäker på vilken sida "drive side" ska va på framhjulet. Bak blire ju mot kassett. Fram mot skiva ?
Vända fälgen olika fram och bak. Syftet är att minska den asymmetri som finns i navets flänsavståndsoffset. Fint ord :)

Sixten Fors sa:
1700 brukar väl vara DT 350 med 18T ratchet. Går det inte bara att dra bort end cap och kassett (inkl. body) med lite muskelkraft?

(Samt 1900 hjulen DT 370 med pawl och 1500 hjulen DT 240s med 36T ratchet. Grovt förenklat.)

M1700 spline boost då? (vad står spline för?)

Bilagor

• 20171112_192216.jpg
    20171112_192216.jpg
    151.6 KB · Besök: 102
NickPick sa:
Sixten Fors sa:
1700 brukar väl vara DT 350 med 18T ratchet. Går det inte bara att dra bort end cap och kassett (inkl. body) med lite muskelkraft?

(Samt 1900 hjulen DT 370 med pawl och 1500 hjulen DT 240s med 36T ratchet. Grovt förenklat.)

Det är ett DT350 nav med Ratchet (rimligen 18T). https://www.dtswiss.com/en/technology/wheel-technology/
Boost betyder boost, alltså en axelstandard. Spline betyder inget speciellt, men det låter tufft :)
Min bedömning är att SPLINE® är ett registrerat varumärke för moderna hjul från DT Swiss byggda kring DT240s/350/370 straight pull nav. För något år sedan var Spline One = DT240s, Spline Two = DT350, samt Spine (utan tillägg) = DT370. Från 2018 verkar det inte vara lika konsekvent, Spline Two namnet är sumpat.

De hjul som inte heter SPLINE kan t.ex. istället heta DICUT® vad det nu innebär för skillnad rent tekniskt, men något åt hållet med mer aerodynamiska nav/ekerinfästning. Mumbo jumbo helt enkelt. :)

Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Sixten Fors sa:

Det är ett DT350 nav med Ratchet (rimligen 18T). https://www.dtswiss.com/en/technology/wheel-technology/
Boost betyder boost, alltså en axelstandard. Spline betyder inget speciellt, men det låter tufft :)
Min bedömning är att SPLINE® är ett registrerat varumärke för moderna hjul från DT Swiss byggda kring DT240s/350/370 straight pull nav. För något år sedan var Spline One = DT240s, Spline Two = DT350, samt Spine (utan tillägg) = DT370. Från 2018 verkar det inte vara lika konsekvent, Spline Two namnet är sumpat.

De hjul som inte heter SPLINE kan t.ex. istället heta DICUT® vad det nu innebär för skillnad rent tekniskt, men något åt hållet med mer aerodynamiska nav/ekerinfästning. Mumbo jumbo helt enkelt. :)
18T ratchet verkar ju stämma. Boost har jag koll på såklart... Men just "spline" var oklart och är det nu också.
Varför skiljer sig detta 350-nav mot det jag postade på förra sidan i denna tråd? Kan det vara så enkelt att det förra INTE är boost men detta är boost? Tyst och fint frihjular det iaf (det på förra sidan, detta hjulset används inte pga vikt...) :)

Är cantibromsar mindre jävliga att justa bra med belägg för landsväg snarare än V-broms?

Sitter belägg för V-broms på mina nu och tycker det är jäkligt meckigt att få det bra så att det träffar med rätt toe in och i linje med bromsytan.

Rattnalle sa:
Är cantibromsar mindre jävliga att justa bra med belägg för landsväg snarare än V-broms?
Det är ju samma arbetsmoment så så sett är det ingen skillnad, men då de är kortare kortare så blir ju samma fel inte lika mycket i millimeter :-)
Men det viktigaste är väl att gänga och sfärbrickor är väl smorda så man kan dra åt i "bromsat läge, med lite kartongpapper mellan för toe-in" utan att det rör sig.
Kostar ju inte många tjugofemöringar att prova men biltemas 60mm 27282 (vilket är mitt mellan i längd).

Tillbaka
Topp