Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Henrik_E sa:TackRattnalle sa:HBO Nordic I skrivande stund, 7 säsonger.Henrik_E sa:Jävligt OT, men finns det någon streamingtjänst accessbar från sverige som har Parks & Rec I sortimentet?
Det finns i Sverige nu alltså?JayKay sa:Henrik_E sa:TackRattnalle sa:HBO Nordic I skrivande stund, 7 säsonger.Henrik_E sa:Jävligt OT, men finns det någon streamingtjänst accessbar från sverige som har Parks & Rec I sortimentet?
Amazon Prime - billigare än HBO.
Är det inte ungefär vad som brukar sitta på Downhill cyklar? Jag har i alla fall en Sram x7 bakväxel och 105-kassett på min.xdr sa:Funkar shimanos 10 speed vägkasetter med mtbväxlar? Zee 10 speed för att vara exakt?
Octagon sa:Är det inte ungefär vad som brukar sitta på Downhill cyklar? Jag har i alla fall en Sram x7 bakväxel och 105-kassett på min.xdr sa:Funkar shimanos 10 speed vägkasetter med mtbväxlar? Zee 10 speed för att vara exakt?
Zee finns i två olika varianter varav bara den ena klarar 11-36. Vilken har du? http://www.chainreactioncycles.com/...e-m640-shadow-10-speed-rear-mech/rp-prod82431
Det är först och främst klingan som har anpassad offset för att få rätt kedjelinje för boost. Dub är Srams nya måttstandard för vevaxeln. 28,99 mm är det på Dub.jonte987 sa:Ok, är det så att på en boost ram bör man ha ett boost vevparti? Varför finns det i så fall så få grupper för boost och vad betyder DUB?
emmer sa:En fråga som plågat mig länge nu är vad det är för skillnad på Campagnolo Neutron, Campagnolo Protron, Campagnolo Nucleon och Campagnolo Electron egentligen?
Naven, ekernipplar, och bearbetning mellan nippelhålen har det ju sagts. Men jag lyckas inte luska ut någon systematik utan det verkar ju skilja mer mellan årsmodeller än mellan modell...
Någon nagelbitare med blykoll?
m3lk3r sa:De där monark träning/spinningcyklarna i vitt och blått utförande som sett likadana ut i alla år.. Varför är de så dyra och eftertraktade? Verkar vara extremt enkel konstruktion.
m3lk3r sa:De där monark träning/spinningcyklarna i vitt och blått utförande som sett likadana ut i alla år.. Varför är de så dyra och eftertraktade? Verkar vara extremt enkel konstruktion.
Långsam sa:Hur mycket vågar man belasta de olika växlesystemen/naven? Tänker lite på hur mycket man vågar lasta på en lastcykel eller dra med cykelkärra?
NLC sa:Långsam sa:Hur mycket vågar man belasta de olika växlesystemen/naven? Tänker lite på hur mycket man vågar lasta på en lastcykel eller dra med cykelkärra?
Menar du den statiska belastningen på lager beroende på ekipagets vikt eller den dynamiska belastningen från trampandet? Min erfarenhet är att med välbyggda & robusta hjul är det snarare pilotens ork som sätter begränsningarna för hur tungt man kan lasta än att naven skulle haverera.
Långsam sa:NLC sa:Långsam sa:Hur mycket vågar man belasta de olika växlesystemen/naven? Tänker lite på hur mycket man vågar lasta på en lastcykel eller dra med cykelkärra?
Menar du den statiska belastningen på lager beroende på ekipagets vikt eller den dynamiska belastningen från trampandet? Min erfarenhet är att med välbyggda & robusta hjul är det snarare pilotens ork som sätter begränsningarna för hur tungt man kan lasta än att naven skulle haverera.
Tänker så här, en tjockis vägandes 130kg på sadeln med en cykelkärra efter cykeln med en annan tjockis sittande i vägandes 130kg cyklandes i en uppförsbacke i lägsta växel. Klarar de olika växelsystemen detta?
hm sa:Långsam sa:NLC sa:Långsam sa:Hur mycket vågar man belasta de olika växlesystemen/naven? Tänker lite på hur mycket man vågar lasta på en lastcykel eller dra med cykelkärra?
Tänker så här, en tjockis vägandes 130kg på sadeln med en cykelkärra efter cykeln med en annan tjockis sittande i vägandes 130kg cyklandes i en uppförsbacke i lägsta växel. Klarar de olika växelsystemen detta?
Om tjockis på sadeln trycker 1000w håller det.
Om har trycker 5000w , tveksamt...
Peach sa:Ok, har kört fast riktigt ordentligt.
Skulle ta av bakhjulet och sätta på cykeln på trainern men växeljusteringarna är helt åt helvete och det blev ju inte bättre av att kag försökte leka cykelmekaniker.
Någon som vet en bra cykelmekaniker i Täby? Alt är en cylelmek som bor i Täby som kan hjälpa undertecknad?
Peach sa:Ok, har kört fast riktigt ordentligt.
Skulle ta av bakhjulet och sätta på cykeln på trainern men växeljusteringarna är helt åt helvete och det blev ju inte bättre av att kag försökte leka cykelmekaniker.
Någon som vet en bra cykelmekaniker i Täby? Alt är en cylelmek som bor i Täby som kan hjälpa undertecknad?
(för 10d så får man ha jockeyn lite längre från kassetten men för 11d är det ingen skillnad)AX3L sa:(för visst är inte Campa kompatibelt med Shimano?)?
Det där vore en syn uppför ett berg. :-)Långsam sa:NLC sa:Långsam sa:Hur mycket vågar man belasta de olika växlesystemen/naven? Tänker lite på hur mycket man vågar lasta på en lastcykel eller dra med cykelkärra?
SGS sa:Ordnat med ny styrstam till mtbn. Och tja, övre delen av framgaffeln är numera väl exponerad för väder och vind i o m att den nya styrstammen mer är att räkna som "två separata klämmor" vilka håller fast framgaffeln istället för de s a s mer solida konstruktioner jag är van vid, där ingenting av framgaffeln lämnas synligt.
Ska man smörja in gaffeln med något? Krångla med spacer i rätt mått och sätta emellan klämmorna? Göra ingenting?
marr sa:SGS sa:Ordnat med ny styrstam till mtbn. Och tja, övre delen av framgaffeln är numera väl exponerad för väder och vind i o m att den nya styrstammen mer är att räkna som "två separata klämmor" vilka håller fast framgaffeln istället för de s a s mer solida konstruktioner jag är van vid, där ingenting av framgaffeln lämnas synligt.
Ska man smörja in gaffeln med något? Krångla med spacer i rätt mått och sätta emellan klämmorna? Göra ingenting?
En bild på det där tack :)
SGS sa:marr sa:SGS sa:Ordnat med ny styrstam till mtbn. Och tja, övre delen av framgaffeln är numera väl exponerad för väder och vind i o m att den nya styrstammen mer är att räkna som "två separata klämmor" vilka håller fast framgaffeln istället för de s a s mer solida konstruktioner jag är van vid, där ingenting av framgaffeln lämnas synligt.
Aj då! Kunde ju tänka mig det skulle komma :)
Bjuder på detta med tanke på trådens titel, samt att jag är ett stort fan av "learning by doing/trial and error" när det kommer till cykelmek. (Japp, allra högst upp ska det snyggas till, men frågan gäller i själva mitten av stammen så att säga).
marr sa:SGS sa:marr sa:SGS sa:Ordnat med ny styrstam till mtbn. Och tja, övre delen av framgaffeln är numera väl exponerad för väder och vind i o m att den nya styrstammen mer är att räkna som "två separata klämmor" vilka håller fast framgaffeln istället för de s a s mer solida konstruktioner jag är van vid, där ingenting av framgaffeln lämnas synligt.
Aj då! Kunde ju tänka mig det skulle komma :)
Bjuder på detta med tanke på trådens titel, samt att jag är ett stort fan av "learning by doing/trial and error" när det kommer till cykelmek. (Japp, allra högst upp ska det snyggas till, men frågan gäller i själva mitten av stammen så att säga).
Du har inte monterat riktigt rätt där. Du måste ha en spacer till för att kunna spänna ihop lagret först och sen skruva åt stammen. Det där kommer bli glappt och jäkligt.
Mitten på stammen är ok, det kan vara som det är.
Henrik_E sa:Jävligt OT, men var längs västkusten går skorriga r-gränsen?
blunder sa:Landa lite snett på ett hopp idag, börjar kännas guppigt så jag tittar ner och ser att backhjulet är vinnt. Skit också. cyklar hem och sätter cykeln i mekstället och kollar fälgen men den verkar ganska rak, någon millimeter här eller där men kollar man på däcket så ser det ut som att fälgen skulle vara helt pajad. Jag provar att tomma däcket på luft, ta av den från fälgen och sen sätta på den igen. Fortfarande vinnt.
Kan man vrida ett däck snett? Kan man rädda det?
tmalm sa:Henrik_E sa:Jävligt OT, men var längs västkusten går skorriga r-gränsen?
Laholm ungefär, kanske lite söderut men i Båstad är det kört.
/T