Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

JesperA sa:
Skaffade mig en fitness cykel för lite över 1 månad sedan & har sen dess tränat bort mina dåliga vanor från min MTB cykling men det har dykt upp en ny sak sen jag började cykla på landsväg som jag inte kan få bort, mina tår krullar omedvetet ihop sig, varannan minut så får jag medvetet tänka efter & känna ifall tårna är ihopkrullade, glömmer jag av det så får jag kramp i tårna & fötterna. Ganska störande, hade föredragit avslappnade tår & fötter.

Någon som känner igen detta fenomenet? Har verkligen försökt träna bort det men eftersom detta sker omedvetet så är det svårt. För mycket plats i skorna så en tjockare sula kanske hjälper? Hjälper stödstrumpor? Eller vad gör man? :D

Prova tåbananer: https://sportsmart.se/fot/hammarta/hammartakudde/

Ordbajskorv sa:
JesperA sa:
Skaffade mig en fitness cykel för lite över 1 månad sedan & har sen dess tränat bort mina dåliga vanor från min MTB cykling men det har dykt upp en ny sak sen jag började cykla på landsväg som jag inte kan få bort, mina tår krullar omedvetet ihop sig, varannan minut så får jag medvetet tänka efter & känna ifall tårna är ihopkrullade, glömmer jag av det så får jag kramp i tårna & fötterna. Ganska störande, hade föredragit avslappnade tår & fötter.

Någon som känner igen detta fenomenet? Har verkligen försökt träna bort det men eftersom detta sker omedvetet så är det svårt. För mycket plats i skorna så en tjockare sula kanske hjälper? Hjälper stödstrumpor? Eller vad gör man? :D

Prova tåbananer: https://sportsmart.se/fot/hammarta/hammartakudde/
Det skall testas, tack för förslaget ?

Hur får jag loss drevet? Låsringen har jag fått bort. Just nu sitter hjulet i ramen utan låsring med bromsarmen fäst. Tror drevet lossas moturs. Hjälp!

IMG_20190623_164041.jpg

Hasse#7 sa:
Hur får jag loss drevet? Låsringen har jag fått bort. Just nu sitter hjulet i ramen utan låsring med bromsarmen fäst. Tror drevet lossas moturs. Hjälp!

Jag kan nu besvara min egen fråga. Fäst drevet med ett varv kedja i ett löst skruvstäd (Peddinghaus Matador såklart). Sätt foten mot skruvstädet, greppa fälgen, aktivera bromsarmen. Ta i och vrid moturs, ta sen i jättemycket och vriiid! Drevet löst. Skönt!
Det går antagligen att ha ett bänkfast skruvstäd men här fick inte hjulet plats.

Om sagen ligger mellan 20-30% på RS Deluxe RT3 och jag använder hela slaglängden utan att det är jättestökigt. Då behöver jag peta i en token, eller?

mtb565 sa:
Om sagen ligger mellan 20-30% på RS Deluxe RT3 och jag använder hela slaglängden utan att det är jättestökigt. Då behöver jag peta i en token, eller?

Ta först reda på sagen lite mer. 20-30% är ganska stor skillnad.
Men ja, en token kan nog vara lämpligt.

Jag har en gammal cykel som väger nästan 11kg: https://happyride.se/forum/read.php/1/190556/3552779#msg-3552779
Det enda som är nytt är hjulen, billiga Shimano hjul (WH-R501). Sträckan mellan hemmet och jobbet är på 14,6km med bra cykelvägar och bara en tyngre backe (Mörbycentrum). Jag brukar hamna på ca 32 min i neutral vind. Med lite medvind och flyt på Sveavägen så har jag klockat strax under 30 min.

Min fråga: Min gamla cykel är ju tung i jämnfört med de nya fina 7.5kg kolfiber cyklarna jag dreglar på... Ungefär hur mycket tid kan man förvänta sig tjäna in enbart på en sån cykeln?

30-60 sekunder?

På platten kommer det i praktiken bli närapå noll skillnad. Uppför märks det desto större, men då just denna sträckning var relativt flack så...

Fast man ska inte underskatta placeboeffekten. Eller glädjen i en ny cykel :-)

Jag tror inte du kommer tjäna mycket alls på en fin kolfiber-racer, om du däremot köper en pendlare som du använder till att pendla året runt så kommer dina tider i vår vara bättre.

Men en sån kostar ju inte så mycket (eller poängen är att en sån inte ska kosta så mycket) så du har helt klart råd att köpa en fincykel. Köp! Det blir roligare att cykla, och att cykla snabbt, så genom det kommer du få bättre träning vilket kommer ge bättre tider :-)

Senast ändrad:
Mike C sa:
Min fråga: Min gamla cykel är ju tung i jämnfört med de nya fina 7.5kg kolfiber cyklarna jag dreglar på... Ungefär hur mycket tid kan man förvänta sig tjäna in enbart på en sån cykeln?
Du tjänar nog mer tid på att vända styrstammen nedåt på den befintliga cykeln…

Ja, placeboeffekten är grym, den har jag haft mycket glädje av.

30-60 sekunder? Ja, jag funderar lite på ny cykel men det är rätt mycket pengar för rätt lite tidsvinst. Ärligt talat så trodde jag på lite mer men jag har noll koll på sånt själv. Det är mest pendling racern användas till, rena motionsrundor blir det inte så mycket av när jag cyklar till och från jobbet, så det känns kanske mer lönt att fixa med min befintliga cykel.

Det är inget jag märkt något av. Sträckan jag cyklar har gott om både snabbare och långsammare cyklister än mig, ingen som tycks ha något problem med det.

Vill du bli snabbare, lägg pengarna på riktigt trånga kläder, slät hjälm och skoöverdrag (efter att du tränat och stretchat dig till att kunna hålla en riktigt hal sittställning). Vill du köpa prylar till åket (och det är ju kul...) ger ett smalt aerodynamiskt styre, snabba hjul (framförallt fram) och om du vill vinna riktigt med tid ett par clip-ons skillnader som får viktvinsten att likna ett avrundningsfel.

Der Kaiser sa:
Jag tror inte du kommer tjäna mycket alls på en fin kolfiber-racer
Jag börjar inse det, men då jag hade ingen aning så var jag tvungen att fråga. Till vinter cykling använder jag en annan cykel med dubbdäck, då är tiden inte så värst intressant.

Mayhem sa:
Jasså? Det har jag inte tänkt på. När jag köpte cykeln begagnat för så många år sen var den vänd nedåt men tyckte det var lite väl obekvämt så jag vände upp den. Sen dess har jag inte tänkt på det. Nu är jag lite mer van så jag ska testa det. Tackar för tipset.

Singular sa:
Vill du bli snabbare, lägg pengarna på riktigt trånga kläder, slät hjälm och skoöverdrag (efter att du tränat och stretchat dig till att kunna hålla en riktigt hal sittställning). Vill du köpa prylar till åket (och det är ju kul...) ger ett smalt aerodynamiskt styre, snabba hjul (framförallt fram) och om du vill vinna riktigt med tid ett par clip-ons skillnader som får viktvinsten att likna ett avrundningsfel.
Ja, cykelmodet har jag tyvär inte lyckats sätta mig in nå vidare i, jag skäms. Började först fråga om skillnad på cykel, kläder får bli nästa fråga (om jag nu lyckas samla modet). Med min ring av gubbfett så borde jag kunna bli riktigt fin i tajts, det säger flickan iaf.

Senast ändrad:
Mike C sa:
Der Kaiser sa:
Jag börjar inse det, men då jag hade ingen aning så var jag tvungen att fråga. Till vinter cykling använder jag en annan cykel med dubbdäck, då är tiden inte så värst intressant.

Mayhem sa:
Jasså? Det har jag inte tänkt på. När jag köpte cykeln begagnat för så många år sen var den vänd nedåt men tyckte det var lite väl obekvämt så jag vände upp den. Sen dess har jag inte tänkt på det. Nu är jag lite mer van så jag ska testa det. Tackar för tipset.

Singular sa:
Ja, cykelmodet har jag tyvär inte lyckats sätta mig in nå vidare i, jag skäms. Började först fråga om skillnad på cykel, kläder får bli nästa fråga (om jag nu lyckas samla modet). Med min ring av gubbfett så borde jag kunna bli riktigt fin i tajts, det säger flickan iaf.

Det kvittar vilken form man har - tajta kläder är bättre för luftmotståndet. Inget att skämmas över om det buktar på fel ställen - du jobbar ju på det!

Finns det någon "Visa ditt trail-bygge" tråd där vi kan langa upp underhåll och byggnation av features på hemmastigarna?

Någon som vet ifall tricket 2:47 in i detta klippet har något namn & isåfall om någon vet om det går att utföra på cykel?

Bengt-re sa:
Mike C sa:
Der Kaiser sa:

Mayhem sa:

Singular sa:

Det kvittar vilken form man har - tajta kläder är bättre för luftmotståndet. Inget att skämmas över om det buktar på fel ställen - du jobbar ju på det!

Jaja, _ett_ställe får det gärna undvika att bukta på när man väntar på grönt. ?

Alfakrull sa:
mtb565 sa:
Finns det någon "Visa ditt trail-bygge" tråd där vi kan langa upp underhåll och byggnation av features på hemmastigarna?
Finns det någon allemansrätt som berättar vad man får och inte får göra i naturen?

Jag bygger på kommunens mark med tillåtelse och stigarna är öppna för allmänheten, thank you very much. Du är välkommen att cykla här om du vill. Runt 5km stigcykling och en pumptrack.

Skaffa cykelskor med kolfibersula, det kan spara lite tid. Jag hade ett par där det stod att man sparade 15s på 30km genom att bara använda de skorna...

mtb565 sa:
Alfakrull sa:
mtb565 sa:
Finns det någon allemansrätt som berättar vad man får och inte får göra i naturen?

Jag bygger på kommunens mark med tillåtelse och stigarna är öppna för allmänheten, thank you very much. Du är välkommen att cykla här om du vill. Runt 5km stigcykling och en pumptrack.
Typiskt bra sak att berätta när det handlar om stigbygge, det finns alltför mycket svartbyggen och förfallna byggen lite överallt i skogen...

Om man ska lufta bromsarna (Shimano) från oket genom att spruta upp olja, räcker det med en 20 ml spruta eller behövs en större?

Rest från gjutning eller extremt prydlig spricka?

Bilagor

• DSC_00351.jpg
    DSC_00351.jpg
    63.1 KB · Besök: 232
  • DSC_00341.jpg
    DSC_00341.jpg
    77.1 KB · Besök: 244
Det är en skarv. Fälgen görs av en rak aluminiumprofil som böjs så den blir rund och fogas ihop med nån slags plug/stift i skarven. Bättre fälgar svetsas, då syns skarven (oftast) inte lika tydligt.

Gör massa justeringar i trailforks just nu på den lokala slingan, kan man få se profilen med höjdmeter samtidigt som man cropar spåret? Det hade vart enklare att veta vart klättringen/utförsåket börjar mer exakt än när man bara ser kartan i 2D.

SGS sa:
Rest från gjutning eller extremt prydlig spricka?

Det där är en Nisi Corsa, fanns i lite olika kvaliteer

77750E08-0AA4-46A7-9136-58ADBD413BE7.jpeg

Eftersom Nisi verkar slutat tillverka fälgar kring 1986 och den fortfarande är hel (och rak?) håller skarven nog ett tag till. :-)

Jag har en gammal hoj med integrerade lager i styrröret.
Dom glappar och ska bytas.
Men när jag drog ur gaffelröret så ser jag att både övre och nedre lagret är löst? Jag trodde typ att dom skulle pressas i ?

20190704_200737.jpg

20190704_200716.jpg

Stewe sa:
Men när jag drog ur gaffelröret så ser jag att både övre och nedre lagret är löst? Jag trodde typ att dom skulle pressas i ?

Det ser helt normalt ut. Lagerna pressar man inte. Ibland lagerbanor däremot. Du ser ut att ha IS lager. Dvs integrerade koppar. Så mät lagerna, köp nya :)

marr sa:
Stewe sa:

Det ser helt normalt ut. Lagerna pressar man inte. Ibland lagerbanor däremot. Du ser ut att ha IS lager. Dvs integrerade koppar. Så mät lagerna, köp nya :)

Tack för hjälpen.
Då beställer jag nytt ??

Min fulväderspendelhoj behöver ny drivlina, och då undrar jag om jag på ett smidigt sätt kan bygga om från 2x10 till 1x10?
Kan jag ta en NW framkinga, en typ 11-40 kassett bak och en Sram X9 bakväxel som jag har liggande?
Funkar detta, eller är det nått som kanske kommer strula om man tänker på kompabilitet mellan MTB och Lvg prylar?

0132.jpg

0142.jpg

0152.jpg

Stewe sa:
Min fulväderspendelhoj behöver ny drivlina, och då undrar jag om jag på ett smidigt sätt kan bygga om från 2x10 till 1x10?
Kan jag ta en NW framkinga, en typ 11-40 kassett bak och en Sram X9 bakväxel som jag har liggande?
Funkar detta, eller är det nått som kanske kommer strula om man tänker på kompabilitet mellan MTB och Lvg prylar?
https://www.artscyclery.com/science...ce-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/
Hoppas att du blir klokare. Skulle säga att det är olika viredrag i lvg o MTB.

Tillbaka
Topp