mtb565 sa:
Gör lower leg servicee på min Pike (2019) och skulle tydligen vara 0wt-30 olja i. Jag har Rockshox 5wt och 15wt hemma, spelar det någon roll och vilken tar jag helst?
Jag kan inte gafflar, men jag är inte helt tappad bakom en vagn gällande smörjteknik i allmänhet.
0-30, 5, 15 innebär alltså vilken viskositet oljan har vid en specificerad temperatur.
Det du gör genom att hälla i en rak olja (alltså 5 eller 15) är att ändra på viskositeten vid dessa temperaturer från vad tillverkaren har avsett. (Vid en viss temperatur kommer du alltså ha rätt viskositet eftersom 5 och 15 är inom 0-30 spannet)
Om jag får spekulera tolkar jag att dämpningsegenskaperna kommer förändras beroende på väderlek:
Vid kallt väder kommer du sannolikt ha en trögare olja än vad tillverkaren avsett, jag skulle gå så långt att eftersom vi är på väg mot kallare väder och om du kör med gaffeln vid mer extrema temperaturer närmare eller under 0 så kommer gaffeln bli stelare, smörja sämre då den blir tyngre att flytta och trycka på eventuella kammare,ventiler och packningar med större kraft med risk att den skadar något internt eller pressar ut en packning/tätning.
Vid varmare väderlek går det åt andra hållet, oljan flyter undan/rinner av enklare, risk för nötnings skador pga. undermålig smörjning eller läckage då oljan är tunnare än avsett, sannolikt inte så det sprutar ur gaffeln, men den får svårt att hålla tätt i packningar och tätningar.
Ta inte det jag skriver som 100% fakta, jag kan inte säga att detta kommer att hända din gaffel! Tolka det som: Detta är extremfallen med temperaturskiftningar, vilka toleranser som är möjliga och vilka påfrestningar gaffeln utsätts för vet möjligtvis endast RS.
Jag anser att man jävlas inte med tillverkarens rekommendationer gällande olja utan att vara införstådd med att man riskerar ett haveri och är villig att acceptera det.