Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

marr sa:
jingleyschmidt sa:
Hur länge sparar ni gamla cykelkartonger? Jag har två stycken i mitt lilla förråd och dom äter upp hela ytan. ;D

2minuter.

Vad gör du om du av någon anledning behöver skicka tillbaka cykeln då? Jag frågade Canyon om dom, vid händelse av någonting oförutsett, kunde skicka en kartong att skicka tillbaka cykeln i men så jobbade dom inte utan dom rekommenderade att jag sparade åbäket själv.

jingleyschmidt sa:
marr sa:
jingleyschmidt sa:
Hur länge sparar ni gamla cykelkartonger? Jag har två stycken i mitt lilla förråd och dom äter upp hela ytan. ;D

2minuter.

Vad gör du om du av någon anledning behöver skicka tillbaka cykeln då? Jag frågade Canyon om dom, vid händelse av någonting oförutsett, kunde skicka en kartong att skicka tillbaka cykeln i men så jobbade dom inte utan dom rekommenderade att jag sparade åbäket själv.

du kan väl fälla ihop kartongen så den blir platt?

jingleyschmidt sa:
marr sa:
jingleyschmidt sa:

2minuter.

Frågar efter en kartong här :-)

Jag sparar mina kartonger på jobb, tillsammans med bilens vinterhjul, röjsåg och annat otympligt. Hemma finns inte plats för sådant.

Senast ändrad:
jingleyschmidt sa:
marr sa:
jingleyschmidt sa:

2minuter.

Normalt sett behöver man ju inte skicka tillbaks cykeln, men det är väl en av hakarna med fultysk.
Spar ena lådan då, det låter väl mer rimligt ????.
Annars kan du nog få köpa eller få en gratis på din lokala cykelbutik. Obs! Bike24 är ingen lokal butik så dom bjuder nog inte på kartonger ?

Allroad sa:
Varför skrivs det +42 när folk håller med? I don getz it.

Eller googla bara: "The number 42 is, in The Hitchhiker's Guide to the Galaxy by Douglas Adams, the "Answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything", calculated by an enormous supercomputer named Deep Thought over a period of 7.5 million years."

NickPick sa:
jingleyschmidt sa:
marr sa:
jingleyschmidt sa:

2minuter.

Normalt sett behöver man ju inte skicka tillbaks cykeln, men det är väl en av hakarna med fultysk.
Spar ena lådan då, det låter väl mer rimligt ????.
Annars kan du nog få köpa eller få en gratis på din lokala cykelbutik. Obs! Bike24 är ingen lokal butik så dom bjuder nog inte på kartonger ?

+1! LBS ger oftast gärna bort kartonger. Alternativet är ju att de får betala för att återvinna skiten.

AX3L sa:
+1! LBS ger oftast gärna bort kartonger. Alternativet är ju att de får betala för att återvinna skiten.

Nä. Wellpapp / kartonger får man betalt för. Hämtningen kostar fast summa, sen drar dom av för hur mycket (vikt) papp dom hämtat ur containern, det gäller att proppa den full eller använda komprimator för att få så mycket som möjligt.

Hej bullen!

Funder på att göra en ”riktig” grusräser av Smurfen och har sneglat lite på Shimano GRX gruppen. Ser att den sälj med m8000 kassett och blir då fundersam om det funkar att köra broms/vxl-reglaget med min m9000 bakväxel, samt bromsar?

65335CAE-60DE-4426-87E1-BEE64E95E8C9.jpeg

Vore ju kalas om jag bara behöver köpa reglagen och ett krullstyre?

Edit: Fick snabbt svar via PM.

Senast redigerad av en moderator:
Behöver lite mek hjälp.
Ska se över och göra rent allt på cykeln så att den är tipp topp till våren.

Vill plocka isär svingen och då så står det så här: loosen set screw befor preloading axle.
Det sitter en insex på sidan och antar att det är den som är setscrew.

Är det någon typ av fjäder runt axeln eller något som sitter i spänn?
Vad behöver jag tänka på för att få ihop det igen?

Kona process

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    125.9 KB · Besök: 202
  • 94ACD3B6-63F8-4A85-B5CE-136ADBBBCDA3.jpeg
    94ACD3B6-63F8-4A85-B5CE-136ADBBBCDA3.jpeg
    187.4 KB · Besök: 165
Det bör vara en låsskruv. Ge den en droppe olja innan du skruvar ur, sedan skall det bara vara att lossa svingen med vad-det-nu-kan-vara-för-storlek på en insex i axeln, vad jag kan läsa ur dina bilder.

Senast ändrad:
Henrik_E sa:
Hur bra är noise cancellation då? Var just i färd att köpa ett par nya AirPods när Apple släppte en ny variant.

Hur bra det är på Airpods vet jag inte, men vanliga brusreducerande hörlurar är guld värda på tåg eller flyg. På buss och i kontorsmiljö fungerar mina (Sennheiser Momentum Wireless) mindre bra.

Fick bli ett par med brusreducering ändå i någon slags from förhoppning att slippa höra vissa kollegors munljud samt att kunna lyssna på musik på spårvagnen.

Henrik_E sa:
Fick bli ett par med brusreducering ändå i någon slags from förhoppning att slippa höra vissa kollegors munljud samt att kunna lyssna på musik på spårvagnen.

See väl lite ut att man vaktar sin ort i adidas med airpods, men har man Apple är dom nog bäst. Frågan är hur länge batterier håller sig bra så att säga.
Själv köpte jag Jabra Elite 65 nånting då dom var bäst i test. Det var dock snart ett år sedan. Bättre ljud i högtalarna och mer modulerbar passform än dåvarande ortpods. Men jag är tämligen söker på att har man redan Apple så fortsätter man.

Går det att få den här cykeln roligare? Skulle vilja få bort 3x7 växelsystemet så man har något mer driftsäkert och med vettigare utväxling, eventuellt få till bockstyre eller kommer det dra iväg alldeles för mycket i pengar?

Type sykkel: Hybrid
Ramme: Lettvekt. alu. Dobbeltbutted
Gaffel: Stiv gaffel, alu
Kranksett: Shimano TY-301, 48*38*28T 170mm
Krank: Cartridge
Styre: HL MTB Alu 600mm
Antall gir: 21
Fremre girskifter: Shimano Tourney
Bakre girskifter: Shimano Tourney
Kassett: Shimano 14-28
Kjede: KMC Z-51
Bremser: Tektro T285, hydrauliske skivebremser 160mm
Bremsehåndtak: Shimano Altus
Girsjaltere: Shimano Altus
Stem: Kalloy
rise: 15
Felger: Mach1-810 Double wall
Dekk: Schwalbe Impac 700C*38 med refleks
Vekt: 13 kg.

Tack på förhand

Allroad sa:
Går det att få den här cykeln roligare? Skulle vilja få bort 3x7 växelsystemet så man har något mer driftsäkert och med vettigare utväxling, eventuellt få till bockstyre eller kommer det dra iväg alldeles för mycket i pengar?

Type sykkel: Hybrid
Ramme: Lettvekt. alu. Dobbeltbutted
Gaffel: Stiv gaffel, alu
Kranksett: Shimano TY-301, 48*38*28T 170mm
Krank: Cartridge
Styre: HL MTB Alu 600mm
Antall gir: 21
Fremre girskifter: Shimano Tourney
Bakre girskifter: Shimano Tourney
Kassett: Shimano 14-28
Kjede: KMC Z-51
Bremser: Tektro T285, hydrauliske skivebremser 160mm
Bremsehåndtak: Shimano Altus
Girsjaltere: Shimano Altus
Stem: Kalloy
rise: 15
Felger: Mach1-810 Double wall
Dekk: Schwalbe Impac 700C*38 med refleks
Vekt: 13 kg.

Tack på förhand

Är det snikigaste xxl-cykeln? Enklast är ju att köra på det du har. Att uppgradera satan blir inte värt det, men snälla länka vad du har för cykel, inte vad du har för delar på den!

Bockstyre brukar vara svårt med geometrin.

Men en 1*10 drivlina spar ju en del vikt och är lättare att handha. Lättare hjul märks säkert också.

Men om däcken inte är bytta är det nog ändå där det finns mest att hämta.

Kan bli bra eller katastrof med bockstyre, du blir betydligt mer utsträckt än i nuläget. Köper du begagnade reglageså behöver det inte bli så dyrt. Å andra sidan - enklast är att köpa en begagnad hoj och sen sälja den du har.

Rattnalle sa:
Bockstyre brukar vara svårt med geometrin.

Men en 1*10 drivlina spar ju en del vikt och är lättare att handha. Lättare hjul märks säkert också.

Men om däcken inte är bytta är det nog ändå där det finns mest att hämta.

En 1x10 drivlina, då måste allt bytas? Reglage, vevparti, vevlager, bakväxel, kassett främre derailleur?

Då är det nog inte värt det rent ekonomiskt sett.

Såg nu att du har hydrauliska skivbromsar. Då måste du byta de också eller köpa rejält dyra reglage som dessutom är svåra att hitta begagnade. Sälj cykeln eller behåll den som extracykel!

En ny cykelrelaterade fråga till er.
Jag ser ganska ofta pendelcyklar som har något som ser ut som en registreringsskylt, t.ex.:

IMG_20191031_172842.jpg

Sådana förekommer helst på åldrade cyklar. Vad är det för historia bakom dem? Vad betyder "KRONAN" i sådant fall? Och framförallt, vad tvingar deras ägare behålla de här fula, smaklösa icke-aero skyltarna på sina cyklar?

Kronan Cykel är företaget. Det har väl sin grund i att man ursprungligen sålde militärcyklar (från Kronan, dvs staten) innan man började nyproducera en kopia under varumärket Kronan Cykel.

Bilagor

• C9D27088-6FA9-49BB-8583-E136932496C8.png
    C9D27088-6FA9-49BB-8583-E136932496C8.png
    43.8 KB · Besök: 157
Senast ändrad:
Atakua sa:
Jag ser ganska ofta pendelcyklar som har något som ser ut som en registreringsskylt, t.ex.:

Sådana förekommer helst på åldrade cyklar. Vad är det för historia bakom dem? Vad betyder "KRONAN" i sådant fall? Och framförallt, vad tvingar deras ägare behålla de här fula, smaklösa icke-aero skyltarna på sina cyklar?

https://www.na.se/artikel/forst-tillstand-sedan-cykla

Kommer väl ur det där antar jag.

Senast ändrad:
Atakua sa:

Kronancyklar såldes (säljs?) med en massa olika nummerskyltar beroende på var de köps. Närmast kommer jag på Sydsvenskan och tidningen ETC.
Det är fö verkligen ingen rolig cykel, tung som ett bojsänke. Ett tag fanns det problem med framgafflar som gick av.
Jag hade en som jag lämnade olåst i ett cykelrum med förhoppningen att den skulle försvinna spårlöst.

Varför är det så många män som helt utan att tänka sig för om sin omgivning kör en snortömning helt random? Aldrig är det någon som ser sig för så ingen är i närheten innan detta sker.

Lagom skoj att få hela fejset dränkt när man ligger bakom på cykel eller när man joggar förbi någon.

Sen varför är det majoritet män som gör detta?

Håll avstånd. En del löser det på sitt sätt genom att blåsa ur näsan ordentligt istället för att ta långa diskussioner där och då på cykeln.

Båda är ju fel kan jag tycka. Både ligga för nära och snyta sig utan att titta.

Vill man markera tydligt tittar man bakåt och spänner ögonen i bakomvarande medan man snyter sig ;-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp