Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Bike 24 för allt cykelrelatetat i första hand.
Dock enhetsfrakt på 100 kr
Bikester är inte alltid alltid billigast men har hyfsade priset. Frakt 49:- och man har grejerna på 1-3 arbetsdagar ("snabb leverans tillgänglig") är bra jobbat.

11-delade kedjelås:

En sak jag är förvirrad över är hur många gånger man kan återanvända kedjelås? Kanske varierar detta också mellan modell samt tillverkare? Vissa är väl engångs, bör också rimligen bero på hur lång tid de använts?

Senast ändrad:
En sak jag är förvirrad över är hur många gånger man kan återanvända kedjelås? Kanske varierar detta också mellan modell samt tillverkare? Vissa är väl engångs, bör också rimligen bero på hur lång tid de använts?
Samtliga jag använt går att återanvända så länge ingen snott fjädern i bakväxeln.

Bikester är inte alltid alltid billigast men har hyfsade priset. Frakt 49:- och man har grejerna på 1-3 arbetsdagar ("snabb leverans tillgänglig") är bra jobbat.

11-delade kedjelås:

Bikester brukar inte ens vara konkurenskraftiga med rabattkod.
Ännu underligare att folk förnedrar sig och tigger i visa-rabattkodstråden.

Har aldrig behövt slänga något pga att det inte låser längre. Öppnar låsen hyfsat ofta ändå.

Har aldrig behövt slänga något pga att det inte låser längre. Öppnar låsen hyfsat ofta ändå.

Ok, det är så jag trott tills en bekant skrev till mig att han använder SRAMs snabbkoppling men att det bara är engångs och att han trodde att det var så för andra märken.

Jag blev något förvirrad av att han skrev så. Antar att han helt enkelt har fel om han inte har någon udda variant. Historiskt har jag använt mina flera ggr också (inklusive SRAMs snabbkoppling).

Ok, det är så jag trott tills en bekant skrev till mig att han använder SRAMs snabbkoppling men att det bara är engångs och att han trodde att det var så för andra märken.

Jag blev något förvirrad av att han skrev så. Antar att han helt enkelt har fel om han inte har någon udda variant. Historiskt har jag använt mina flera ggr också (inklusive SRAMs snabbkoppling).
Vissa tillverkare helgarderar, eller så vill de bara tjäna lite pengar och skriver att deras kedjelås bara får användas en gång. I exempelvis fallet med 12-delade varianter kan man tänka att dessa är lite känsligare och tillverkaren vill hålla sig på den säkra sidan.

Vissa tillverkare helgarderar, eller så vill de bara tjäna lite pengar och skriver att deras kedjelås bara får användas en gång. I exempelvis fallet med 12-delade varianter kan man tänka att dessa är lite känsligare och tillverkaren vill hålla sig på den säkra sidan.

Aha, frågan är om inte han har just 12 delat på sin mtb, kanske är därför han skriver så, vet ej vad han hittat för finstilt.

Jaja, jag fortsätter återanvända de snabblås jag har varje fall. ;-)

Senast ändrad:
Vad gör man för att snygga till det här? Konverterat till singlespeed och använder bara inre klingan, men den sitter monterad i den yttre så att ta av den stora kakan är uteslutet.
Kan man slipa ner den eller är det omöjligt att få till snyggt?
B9B946A9-3BF5-464F-B55D-8C75744C223A.jpeg

Vad gör man för att snygga till det här? Konverterat till singlespeed och använder bara inre klingan, men den sitter monterad i den yttre så att ta av den stora kakan är uteslutet.
Kan man slipa ner den eller är det omöjligt att få till snyggt?
Visa bilaga 476244
Ta av tänderna så får du ett snyggt kedjeskydd. Klart att det går få till snyggt - du har ju en perfekt markering i matallen att gå på. En del jobb, men inte på något sätt omöjligt. Enklare är att kapa "ekrarna", men det blir inte lika snyggt i mina ögon (fast mycket mindre jobb).

Ta av tänderna så får du ett snyggt kedjeskydd. Klart att det går få till snyggt - du har ju en perfekt markering i matallen att gå på. En del jobb, men inte på något sätt omöjligt. Enklare är att kapa "ekrarna", men det blir inte lika snyggt i mina ögon (fast mycket mindre jobb).
Snyggast blir väl som du säger att kapa jäms med metallkanten på klingan. Vinkelslip?

Kapa "ekrarna" hade jag inte ens tänkt på, tack för tipset. Det får övervägas om jag inte får till kedjeskyddsförslaget.

Nån som har koll på om Sram har någon 10-delad bakväxel som funkar på typ en 11-50 kassett eller hur stora 10-delade man nu kan få tag på. 11-48 finns ju i alla fall.
Funkar en gammal GX long cage eller behövs det nån goat link för att få det att lira?

Enklast är att köpa en ny kedja med lås. Då får man också bytt låset med jämna mellanrum även om de håller längre.
Följer det inte alltid med ett lås med en ny kedja?

tanken var ju att ha med ett lås på färd, jag vet inte hur vanligt det är med att kedjan går sönder, jag har aldrig varit med om det, inte ens då cyklade jag i princip varje dag i 7 år.

hehe, jag tänkte när kedja sitter på cykel, men det blir väl tillräcklig noggrant kanske.
Kanske jag missförstod frågan, men instruktioner för att räkna ut kedjans längd brukar finnas i bakväxelns manual.
För shimano är det typ "Lägg kedja på största ring och största drev. Hitta minsta möjliga länk som går att koppla ihop. Lägg till två länkar."
Det är väl iofs med pin. Vet inte hur det blir med snabblänk.

jag tänkte när kedja sitter på cykel
Gör som DarkMatter skriver.
Jag menar inte att vara spydig/nedlåtande: men om du verkligen behöver du hjälp för att mäta den nuvarande kedjans längd när den sitter på cykeln kanske du skall fundera på att lämna in cykeln till en cykelreparatör för att få kedjan bytt.

Senast ändrad:
Hur vet man vilken längd man skall ha, är det bara att sätta sig och räkna länkar?

För att förtydliga. Man köper vanligtvis en längre kedja och kapar den till rätt längd med en kedjebrytare.
Sedan sätter man ihop den på cykeln med antingen en ny pinne (med hjälp av kedbrytaren) eller snabblänk.

Edit:
Rekommenderar denna video:

För att förtydliga. Man köper vanligtvis en längre kedja och kapar den till rätt längd med en kedjebrytare.
Sedan sätter man ihop den på cykeln med antingen en ny pinne (med hjälp av kedbrytaren) eller snabblänk.

Edit:
Rekommenderar denna video:
Jovisst , min undran var bara vilken minimum längd på kedja jag behöver köpa, känns ju lite onödigt att köpa den längsta kedja om en kortare skulle funka.
det verkar vara rätt stor skillnad på längderna ser jag nu, så det räcker ju att jag mäter på ett ungefär!

Senast redigerad av en moderator:
Enligt källa så har moderna cykelkedjor en pitch på 8/16-dels tum, eller 12.7 mm.
Avstånd mellan nav och vevlager är ju kedjestagets längd,eller chain stay length, och borde gå att utläsa från geometritabeller eller mätas med måttstock/måttband.
En helt spänd kedja över största drev och ring (utan bakväxel) borde ha längden 2x kedjestagslängd + antal ringtänder*12,7 / 2 + antal drevtänder * 12,7 / 2. Dividera med 12,7 och avrunda uppåt. Addera 2 eller 3 tills det blir ett jämnt antal.

Exempel från min cykel:
50T fram, 28T bak. Kedjstag 450mm.
450x2 + (50*12,7/2) + (28*12,7/2) = 1395,3. Det ger 1395,3/12,7 = 109,87, eller avrundat 110 länkar.
Addera 2 så blir det 112 länkar.
Det låter rimligt.

Disclaimer: Jag har inte tagit hänsyn till att storleksskillnaden mellan ring och drev gör att kedjan ligger på mer än halva ringen och mindre än halva drevet. Jag misstänker att det gör att man behöver 1-2 länkar mer. Men det är ballpark i alla fall.

Edit: Min kedja var 116 länkar och jag har för mig att jag kapade av 2 (men minns inte säkert), så i så fall behöver alltså uträkningen paddas med 2 (måste ju vara jämnt antal också) vilket stöder min tes ovan.

Nej, räkna på din egen förstås. Storlek på framdrev och kassett spelar mycket riktigt in, men som det skrevs ovan finns en annan relativt stor variation att ta hänsyn till. Det klarnar när du väl står bredvid cykeln och kikar. Lycka till!
men ni happyrides genier ,tänk om cykeln inte är här jag befinner mig.

(fixade citatet// moderator)

Tillbaka
Topp