Manurhin2
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Du verkar köpa för lite grejer?Nej, det kann också vara 49 kr, men har inte förstått precis när det händer.
Har hört talas om det men aldrig upplevt.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du verkar köpa för lite grejer?Nej, det kann också vara 49 kr, men har inte förstått precis när det händer.
250 euro tror jag.Nej, det kann också vara 49 kr, men har inte förstått precis när det händer.
Gränsen är vid 250 Euro orderbelopp.Nej, det kann också vara 49 kr, men har inte förstått precis när det händer.
Fan vad smart! Jag som alltid undrat varför dom ser ut som dom gör!Vänd på ventilmuttern så fyller den upp hålet i fälgen.
Bikester är inte alltid alltid billigast men har hyfsade priset. Frakt 49:- och man har grejerna på 1-3 arbetsdagar ("snabb leverans tillgänglig") är bra jobbat.Bike 24 för allt cykelrelatetat i första hand.
Dock enhetsfrakt på 100 kr
Samtliga jag använt går att återanvända så länge ingen snott fjädern i bakväxeln.En sak jag är förvirrad över är hur många gånger man kan återanvända kedjelås? Kanske varierar detta också mellan modell samt tillverkare? Vissa är väl engångs, bör också rimligen bero på hur lång tid de använts?
Bikester brukar inte ens vara konkurenskraftiga med rabattkod.Bikester är inte alltid alltid billigast men har hyfsade priset. Frakt 49:- och man har grejerna på 1-3 arbetsdagar ("snabb leverans tillgänglig") är bra jobbat.
11-delade kedjelås:
Cykelkedja - Köp din cykelkedja billigt online
Köp Cykelkedjor hos oss - Hög kvalitet till låga priser! ✔ Alltid snabba leveranser ✔ Välkommen! - Bikester.sewww.bikester.se
Har aldrig behövt slänga något pga att det inte låser längre. Öppnar låsen hyfsat ofta ändå.En sak jag är förvirrad över är hur många gånger man kan återanvända kedjelås? Kanske varierar detta också mellan modell samt tillverkare? Vissa är väl engångs, bör också rimligen bero på hur lång tid de använts?
Du märker om den inte fungerar längre.
kedjelås, quick link till shimano 11 speed, vart köper ni detta, är det runt 150kr för ett 2pack som gäller?
Du märker om den inte fungerar längre.
Har aldrig behövt slänga något pga att det inte låser längre. Öppnar låsen hyfsat ofta ändå.
Det tjomme-på-nätet-som-skriver-helt-oventeskapligt-test som jag läste visade på att OH1 var nästa lika bra som H10. Polar brukar kunna det där med pulsmätning.Ingen aning om hur exakt den är dock.
Vissa tillverkare helgarderar, eller så vill de bara tjäna lite pengar och skriver att deras kedjelås bara får användas en gång. I exempelvis fallet med 12-delade varianter kan man tänka att dessa är lite känsligare och tillverkaren vill hålla sig på den säkra sidan.Ok, det är så jag trott tills en bekant skrev till mig att han använder SRAMs snabbkoppling men att det bara är engångs och att han trodde att det var så för andra märken.
Jag blev något förvirrad av att han skrev så. Antar att han helt enkelt har fel om han inte har någon udda variant. Historiskt har jag använt mina flera ggr också (inklusive SRAMs snabbkoppling).
Vissa tillverkare helgarderar, eller så vill de bara tjäna lite pengar och skriver att deras kedjelås bara får användas en gång. I exempelvis fallet med 12-delade varianter kan man tänka att dessa är lite känsligare och tillverkaren vill hålla sig på den säkra sidan.
Ta av tänderna så får du ett snyggt kedjeskydd. Klart att det går få till snyggt - du har ju en perfekt markering i matallen att gå på. En del jobb, men inte på något sätt omöjligt. Enklare är att kapa "ekrarna", men det blir inte lika snyggt i mina ögon (fast mycket mindre jobb).Vad gör man för att snygga till det här? Konverterat till singlespeed och använder bara inre klingan, men den sitter monterad i den yttre så att ta av den stora kakan är uteslutet.
Kan man slipa ner den eller är det omöjligt att få till snyggt?
Visa bilaga 476244
Snyggast blir väl som du säger att kapa jäms med metallkanten på klingan. Vinkelslip?Ta av tänderna så får du ett snyggt kedjeskydd. Klart att det går få till snyggt - du har ju en perfekt markering i matallen att gå på. En del jobb, men inte på något sätt omöjligt. Enklare är att kapa "ekrarna", men det blir inte lika snyggt i mina ögon (fast mycket mindre jobb).
Följer det inte alltid med ett lås med en ny kedja?Enklast är att köpa en ny kedja med lås. Då får man också bytt låset med jämna mellanrum även om de håller längre.
NejFöljer det inte alltid med ett lås med en ny kedja?
Hur vet man vilken längd man skall ha, är det bara att sätta sig och räkna länkar?
Det räcker med enHur vet man vilken längd man skall ha, är det bara att sätta sig och räkna länkar?
hehe, jag tänkte när kedja sitter på cykel, men det blir väl tillräcklig noggrant kanske.Det räcker med en
![]()
En länk är väl 0,5 tum (mät!)?
Mät sedan hela kedjan och dela med länklängden
Kanske jag missförstod frågan, men instruktioner för att räkna ut kedjans längd brukar finnas i bakväxelns manual.hehe, jag tänkte när kedja sitter på cykel, men det blir väl tillräcklig noggrant kanske.
Gör som DarkMatter skriver.jag tänkte när kedja sitter på cykel
Hur vet man vilken längd man skall ha, är det bara att sätta sig och räkna länkar?
Jovisst , min undran var bara vilken minimum längd på kedja jag behöver köpa, känns ju lite onödigt att köpa den längsta kedja om en kortare skulle funka.För att förtydliga. Man köper vanligtvis en längre kedja och kapar den till rätt längd med en kedjebrytare.
Sedan sätter man ihop den på cykeln med antingen en ny pinne (med hjälp av kedbrytaren) eller snabblänk.
Edit:
Rekommenderar denna video:
Ja om du vill veta innan köp så är det nog räkna länkar eller måttstock som gäller.Jovisst , min undran var bara vilken minimum längd på kedja jag behöver köpa, känns ju lite onödigt att köpa den längsta kedja om en korta skulle funka.
jag tänkte att man vet ju vilken kassett och Crankset man har och utifrån kunnde veta vilken längd man behöver!?Ja om du vill veta innan köp så är det nog räkna länkar eller måttstock som gäller.
Beror på på avstånd mellan vevlager och baknav också.jag tänkte att man vet ju vilken kassett och Crankset man har och utifrån kunnde veta vilken längd man behöver!?
Jovisst , min undran var bara vilken minimum längd på kedja jag behöver köpa, känns ju lite onödigt att köpa den längsta kedja om en kortare skulle funka.
Ok, borde ju stå i manualen annars tycker jag, men hitta inget om det.Beror på på avstånd mellan vevlager och baknav också.
Ok, borde ju stå i manualen annars tycker jag, men hitta inget om det.
på vilken cykel,din eller!Men räkna då?
Ska du köpa en kedja till Bengt så är det en ypperlig ide :)på vilken cykel,din eller!
Nej, räkna på din egen förstås. Storlek på framdrev och kassett spelar mycket riktigt in, men som det skrevs ovan finns en annan relativt stor variation att ta hänsyn till. Det klarnar när du väl står bredvid cykeln och kikar. Lycka till!på vilken cykel,din eller!
men ni happyrides genier ,tänk om cykeln inte är här jag befinner mig.Nej, räkna på din egen förstås. Storlek på framdrev och kassett spelar mycket riktigt in, men som det skrevs ovan finns en annan relativt stor variation att ta hänsyn till. Det klarnar när du väl står bredvid cykeln och kikar. Lycka till!
Då köper man den längsta som kostar en tjuga mer.men ni happyrides genier ,tänk om cykeln inte är här jag befinner mig.