Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Var kan man få tag i ett inlägg till denna?

En Knog Oi som har suttit på ett 31,7mm styre tidigare men nu vill jag sätta den på ett 22mm styre.
Funkar ju iofs med lite innerslang men om det finns adaptrar för styrdiameter så är det ju kanske bättre så..

Visa bilaga 489051
3d printa en adapter är det spontana svaret!

Hur ofta behöver man cykla på eller snurra tubelessdäck för att inte guckan ska stelna i en klump? Ska byta däck på HT:n som jag inte använder jätteofta och funderar på om det är en dum idé med tubeless. Har redan ventiler och guck så tänkte annars att det var lika bra att passa på när jag byter däck.

DA3B8CD8-E334-4ED3-AA15-7AC1C72125CD.jpeg

Min växel spänner inte upp kedjan. Tror ni det går att rädda genom att plocka isär och rengöra eller är det bara att köpa en ny växel?

Senast ändrad:
Jag villhöver en n+1 eller n+2.
Jag hojar idag på en smått uppgradera scott aspect 910 från 2016, Använder den till allt. Endurospår, stig, grusväg, jobbpendling lite bikepark tom.

Vill ha nytt, Men har beslutsångest. Vad tycker happy. Ha kvar aspecten som jobbhoj och köpa EN fullgung eller ny aggressiv ht OCH en gravel?
Budgeten är ~40k

Svårt att köpa en aggro HT nu tror jag. Beställ en ram från Marino kanske så kommer den i höst.

Fuel ex om det finns någon kvar?

Jag villhöver en n+1 eller n+2.
Jag hojar idag på en smått uppgradera scott aspect 910 från 2016, Använder den till allt. Endurospår, stig, grusväg, jobbpendling lite bikepark tom.

Vill ha nytt, Men har beslutsångest. Vad tycker happy. Ha kvar aspecten som jobbhoj och köpa EN fullgung eller ny aggressiv ht OCH en gravel?
Budgeten är ~40k
En Trail FS med 130-150mm bak funkar ju till allt förutom kanske jobbpendling.

Bikester har funkat när jag beställt. De har väl ungefär samma prisläge som Wiggle dvs dyrt men ibland har de nån pärla. Barnhandskar tex hade de hur mycket som helst. Köpte också en 8s kassett för 115 spänn

Omnium eller Bullitt? Blir utan el men potentiell elkonvertering i framtiden.
Vilken klarar bäst en vuxen passagerare?
Är det lika irriterande att lyfta bullitten som det ser ut?

Omnium eller Bullitt? Blir utan el men potentiell elkonvertering i framtiden.
Vilken klarar bäst en vuxen passagerare?
Är det lika irriterande att lyfta bullitten som det ser ut?
Har iofs inte prövat någon av dem med vuxen passagerare men spontant känns bullitt bättre till det.
Ganska mycket högre tyngdpunkt på omnium. Är det i undantagsfall eller som regel?
Edit: vsg för oönskad gissning ;)

Har iofs inte prövat någon av dem med vuxen passagerare men spontant känns bullitt bättre till det.
Ganska mycket högre tyngdpunkt på omnium. Är det i undantagsfall eller som regel?
Edit: vsg för oönskad gissning ;)
Lägre tyngdpunkten är definitivt en stor fördel. Beroende på hur bra det funkar kan det bli ganska mycket skjutsande av partnern.

Fick tillbaka min gamla BMX från barndomen nyligen, stått på landstället hos föräldrarna i massa år och skicket är därefter.
Har inte riktigt hjärta att slänga iväg den så tanken har växt på någon slags projekt av den (blästra ramen, lacka + byta ut delar osv)

Är det någon idé? Går det att hitta delar osv? Eller är man helt ute och cyklar ;)

Tror det är en Tensor BMX-Turbo av okänd årsmodell (troligvis mitten 80-talet eller något liknande)

Bilagor

• 20210517_180510.jpg
    20210517_180510.jpg
    1,019.1 KB · Besök: 117
Fick tillbaka min gamla BMX från barndomen nyligen, stått på landstället hos föräldrarna i massa år och skicket är därefter.
Har inte riktigt hjärta att slänga iväg den så tanken har växt på någon slags projekt av den (blästra ramen, lacka + byta ut delar osv)

Är det någon idé? Går det att hitta delar osv? Eller är man helt ute och cyklar ;)

Tror det är en Tensor BMX-Turbo av okänd årsmodell (troligvis mitten 80-talet eller något liknande)
Börja med att korta kedjan ett par länkar.

Det ser ut som faubervevar? Det kör man nog inte på bemor idag. Men plocka isär, tvätta rent och fetta in allt! Och det går att konvertera till vanlig fyrkantsvev också.

Det ser ut som faubervevar? Det kör man nog inte på bemor idag. Men plocka isär, tvätta rent och fetta in allt! Och det går att konvertera till vanlig fyrkantsvev också.
Jo steg ett blir nog att strippa allt och kolla igenom vad som kan räddas och hur illa det är tack för tippset.

Bästa lifehack för att sätta fast ett styrlager? Finns de nån bra grej på Biltema/Clas Ohlson eller liknande som man kan montera med?

Hur identifierar jag vilken
Jo, du kan byta varje klinga fram separat. Sitter skruvat och det är inga problem att beställa ett nytt mittendrev.
Hur identifierar jag egentligen vilken klinga jag ska ha?

Vilken klinga som helst om den stämmer in på 4 hål med 104mm distans och att den är för 3x10 drivlinor?

Behöver nytt bakhjul till en 26" MTB från anno 2010 (cirka). Centerlock på bromsskivan, QR, 9-växlat, klassiskt cross-country med grus och stig ska trampas mest, ca 70mm i bredd i ramen, sitter ett 2,25" däck idag.

Spanat in ett här (https://www.bike24.com/p2360315.html). Verkar det ok för ändamålet?

Är 24mm i bredd innermått eller yttermått?

Skärmklipp.PNG

Lägre tyngdpunkten är definitivt en stor fördel. Beroende på hur bra det funkar kan det bli ganska mycket skjutsande av partnern.
Vill inte regna på din parad, som det inte heter på svenska, men är det tillåtet att skjutsa vuxna?

Hur det än är med den detaljen så går det utmärkt att baxa en Bullitt utan passagerare.
Om Bullitt eller Omnium passar bäst för dig är nog mest en fråga om tycke och smak. Jag gillar min Bullitt skarpt, med eller utan last, men om jag hade handlat idag hade jag gärna testat även Omnium för att se vilken som känns bäst.

Vill inte regna på din parad, som det inte heter på svenska, men är det tillåtet att skjutsa vuxna?
Ja, det får man. Om cykeln är byggd för det. T ex en tandem, eller en lådcykel med lämpliga attiraljer

Var ute en sväng igår.
Växlarna började krångla.
En koll vid bakväxeln visar att hylsan till vajern är trasig.
Hylsa och vajer är två månader gamla.
Vad är det som orsakar problemet?
Har jag monterat något fel?

Bilagor

• vajer.jpg
    vajer.jpg
    331.2 KB · Besök: 92
Nej.
Det står 19C och 19-559 i facts.
Jag tolkar ditt svar som att innerdiametern är 19mm.

I ett försök att lära mig hur jag läser ut datan googlade jag på 19-559 och kom till Wikipedias sida om "ETRTO".
Där står bl a följande "Ett cykeldäck märkt med 60-559 har ytterbredden 60 mm och innerdiametern 559 mm."

Så med andra ord min tolkning av ditt svar är nog fel.? 19-559 betyder att däcket har ytterbredden 19mm? Ja det är på tok för smalt i så fall.

EDIT: Fast varför står det att bredden är 24mm i så fall?:unsure:

TR i ETRTO står för "tire and rim", så det gäller både däck och fälg.

För fälgen betyder det att innerdiametern är 599 mm (samma som däcket!!) och innerbredden 19mm. 24mm är kanske ytterbredden.

Behöver nytt bakhjul till en 26" MTB från anno 2010 (cirka). Centerlock på bromsskivan, QR, 9-växlat, klassiskt cross-country med grus och stig ska trampas mest, ca 70mm i bredd i ramen, sitter ett 2,25" däck idag.

Spanat in ett här (https://www.bike24.com/p2360315.html). Verkar det ok för ändamålet?

Är 24mm i bredd innermått eller yttermått?

Visa bilaga 489579
19 mm innerbredd, 24 mm ytterbredd. Flera tillverkare anger att 2,25" är okej på 19c (bl.a. Mavic, vilket kanske är mest intressant i detta fall). Kanske inte optimalt, men absolut ingen fara att ha den kombinationen.

Jag tolkar ditt svar som att innerdiametern är 19mm.

I ett försök att lära mig hur jag läser ut datan googlade jag på 19-559 och kom till Wikipedias sida om "ETRTO".
Där står bl a följande "Ett cykeldäck märkt med 60-559 har ytterbredden 60 mm och innerdiametern 559 mm."

Så med andra ord min tolkning av ditt svar är nog fel.? 19-559 betyder att däcket har ytterbredden 19mm? Ja det är på tok för smalt i så fall.

EDIT: Fast varför står det att bredden är 24mm i så fall?:unsure:

Det finns också ETRTO-mått för fälgar, tror jag. Innerbredde är 19 mm. 24 mm är ytterbredde. Ytterbredde är nästan helt meningslöst. I gamla tiderna angavs bara ytterbredde, som är dumt. Det spelar bara en roll vid fälgbromsar eller när man vill har en Aero däck+fälg kombo.

Vad är det som orsakar problemet?
Det kan ju vara att du fått en smäll, som påverkar både hylsan och bakväxeln. Är bakväxeln rak? Du kan ju prova att bara justera den lite

Det kan ju vara att du fått en smäll, som påverkar både hylsan och bakväxeln. Är bakväxeln rak? Du kan ju prova att bara justera den lite

Någon smäll vet jag inte om jag har fått. Ska kolla bakväxeln.

Tillbaka
Topp