BJS
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
13 år senare....Local Bike Shop = Din närmaste cykelaffär ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
13 år senare....Local Bike Shop = Din närmaste cykelaffär ?
VentilförlängareEn slang till racer fråga. Tidigare har jag kört contis race serie, men när jag fått nya djupare hjul. Vad använder ni för slang till 28mm breda däck med 80mm ventil? Deras standard race (race 28) slang rekommenderas bara upptill 25mm, dom har dock en lite bredare variant men inte med 80mm ventil.
Trim upptäckte jag precis på Youtube! Ett halvt klick/växling, som flyttar derailleurn? Det kan nog göra all skillnad i världen.Låter som en liten justering behövs och att du lär dig hur trim fungerar.
Yepp.Trim upptäckte jag precis på Youtube! Ett halvt klick/växling, som flyttar derailleurn? Det kan nog göra all skillnad i världen.
Verkar vara en funktion som noviser (inklusive mig) inte ens vet existerar. Får den känslan av kommentarer på Youtube och reddit.Yepp.
Det kommer med automatik efter ett tag. Jag lovar
Hmm... måste vara svårt att stå ut med kedjerazzel.Verkar vara en funktion som noviser (inklusive mig) inte ens vet existerar. Får den känslan av kommentarer på Youtube och reddit.
Det är väl då det börjas skruvas på skruvar eller går tillbaka till sin LBS och klagar.Hmm... måste vara svårt att stå ut med kedjerazzel.
Du bör byta både kedja och kassett och förmodligen även framdrevet.Hur illa ser min kasett ut och bör jag byta kedja omgående? Använder bara de 5 minsta dreven.
Hade det på känn men kan ingenting om cyklar så tusen tack för svaret, kedjan är väldigt lös i sidled.Du bör byta både kedja och kassett och förmodligen även framdrevet.
Har nog inte sett en kedja som är mer slut, länkarna / rullarna mellan länkarna ser ju ut att glappa rätt mycket...
byter du bara kedja så kommer den förmodligen att kugga över eftersom kedja + kassett (och drev fram) slits "ihop". En ny kedja har helt annat avstånd mellan länkarna.Hade det på känn men kan ingenting om cyklar så tusen tack för svaret, kedjan är väldigt lös i sidled.
Problemet är att cykeln är gammal och jag kommer snart köpa en gravel så vill inte lägga ner så mycket pengar på den, skulle det funka att bara byta kedja eller är det helt bortkastat ?
Då ska jag se till att byta allt, tusen tusen tack för hjälpen!byter du bara kedja så kommer den förmodligen att kugga över eftersom kedja + kassett (och drev fram) slits "ihop". En ny kedja har helt annat avstånd mellan länkarna.
Köpt nya vevarmar till min cykel... Men nu när jag skruvar fast så blir det för tight så det tar nästan emot när jag trampar? Kan man sätta en bricka eller nåt emellan eller vad gör man?
Att det blir hög friktion. Så det är nog att axeln är lite för kort i förhållande till lagret/vevhuset.
Om det NÄSTAN tar emot tar det inte emot. Lägger du då dit en bricka lär det ta emot.Köpt nya vevarmar till min cykel... Men nu när jag skruvar fast så blir det för tight så det tar nästan emot när jag trampar? Kan man sätta en bricka eller nåt emellan eller vad gör man?
Att kedjan rappar på drevet, oftast på kassetten, oftast de mindre dreven.Vad betyder att en kedja/kassett "kuggar över"?
Rappar, betyder det att den hoppar över kuggar?Att kedjan rappar på drevet, oftast på kassetten, oftast de mindre dreven.
Rappar, betyder det att den hoppar över kuggar?
cykeln förtjänar det oavsett om just du skall fortsätta använda den.. kostar ett antal rimliga hundralappar.Då ska jag se till att byta allt, tusen tusen tack för hjälpen!
Sannolikt snakebites, dvs slanget blivit klämd mellan däck och fälg - dvs inget konstigt.Borde man vara orolig om man fått punktering men hittar ingen reva eller liknande på däcket ? Och om man går från 28 mm däck till 25 måste man köpa smalare slang eller kan man använda samma ?
Om man har en för lång kedja, behöver man då köpa en ny och mäta in rätt eller kan man korta befintlig? Om det går behöver man något speciellt för att få ihop den igen??
Har kedjebrytare så det har jag koll på i varje fall ?
Är den befintliga kedjan för lång pga. slitage eller för lång från början bara?Om man har en för lång kedja, behöver man då köpa en ny och mäta in rätt eller kan man korta befintlig? Om det går behöver man något speciellt för att få ihop den igen??
Har kedjebrytare så det har jag koll på i varje fall ?
Jag skulle gissa att den är för lång från början, kedjan i sig tror jag inte har gått långt och ser fräsch ut tycker jag.Är den befintliga kedjan för lång pga. slitage eller för lång från början bara?
Bara att korta då. Har den ett kedjelås redan? Annars är det läge att skaffa.Jag skulle gissa att den är för lång från början, kedjan i sig tror jag inte har gått långt och ser fräsch ut tycker jag.
Kanon! Verkar tyvärr inte ha kedjelås men får fixa det och ge mig på projektet ??Bara att korta då. Har den ett kedjelås redan? Annars är det läge att skaffa.
Om växlingarna fungerar bra så kan du ju lika gärna köra ett tag till istället för att byta allt. Och om det inte fungerar bra kan du ju börja med att se om en rengöring hjälper.Då ska jag se till att byta allt, tusen tusen tack för hjälpen!
bara att släppa tillbaka den och köra vidare. men om motsvarande bulle uppstår precis intill skarven kan det bli en permanent förtunning, med ökad risk för framtida punka.Jag fick punktering igår på en latexslang. När jag pumpade upp den hemma för att lokalisera punkteringen blev den såhär. Är bara skrota slangen eller kan man laga den?
Visa bilaga 574530
Tack! Laga punkan som en vanlig butylslang?bara att släppa tillbaka den och köra vidare. men om motsvarande bulle uppstår precis intill skarven kan det bli en permanent förtunning, med ökad risk för framtida punka.
om du nätt och jämnt fyller slangen, och den får plats i däcket finns ingen anledning till byte som jag ser det.Borde man vara orolig om man fått punktering men hittar ingen reva eller liknande på däcket ? Och om man går från 28 mm däck till 25 måste man köpa smalare slang eller kan man använda samma ?
fast du slipper slipa, och bör klistra på lappen innan limmet torkat riktigt.Tack! Laga punkan som en vanlig butylslang?
Super tack!fast du slipper slipa, och bör klistra på lappen innan limmet torkat riktigt.
snabbare och bättre med andra ord:)
var generös med limmet, för slangen suger in limmet mer än en vanlig butylslang.