Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Nej inte mellan däcken och fälgen. Den lilla skarven som sätter ihop fälgen är det som det pyser från. Och det relativt snabbt också. Se bild nedan

Men då är det troligtvis inte tätt mellan fälgen och tejp och läcker luft och vätska genom ekerhål och ut från fälgen genom skarven. Då måste du tejpa bättre. Det skulle också vara ventilen som inte sitter tät.

Men då är det troligtvis inte tätt mellan fälgen och tejp och läcker luft och vätska genom ekerhål och ut från fälgen genom skarven. Då måste du tejpa bättre. Det skulle också vara ventilen som inte sitter tät.

Precis så. Jag fick tejpa om mitt ena hjul vid första försöket för att det läckte sådär. Efter lyckad tejpning höll det hyfsat över natten. Sen tog det ett tag med gucka innan det ett tag innan det blev "helt" tätt.

Nej inte mellan däcken och fälgen. Den lilla skarven som sätter ihop fälgen är det som det pyser från. Och det relativt snabbt också. Se bild nedan
det läcker alltså in luft i utrymmet mellan de två fälgbottnarna. det kan ske på olika ställen.

om man kör med smalare tejp än fälgbotten är ett sådant möjligt ställe på motsvarande skarv av fälgen inne i hjulet.

likaså med smal tejp om det läcker från kanten av den in i något ekerhåll.

sedan är det mest klassiska stället vid ventilen. i princip enda möjliga stället om man kör med helbred tejp, som alltså går ut även under däcksätet.

har man kört i gucka brukar det oavsett ordna till sig. men läckage på fälgsidan kräver gärna att man skakar skvalpar tätmjölken sas runtom, och sedan ger den chans att polymerisera.

precis som när du får vanlig punka ute på stig sker denna tätning bäst om trycket i däcket är måttligt eller lågt.

Brukar Mtbs (i medelprisklass) generellt säljas med vanlig sadelstolpe eller dropper post? Har idag en billigare cykel och är sugen på dropper post, och tänkte om det är onödigt att köpa nu om jag tänkt byta cykel inom överskådlig tid..

Brukar Mtbs (i medelprisklass) generellt säljas med vanlig sadelstolpe eller dropper post? Har idag en billigare cykel och är sugen på dropper post, och tänkte om det är onödigt att köpa nu om jag tänkt byta cykel inom överskådlig tid..
Ombudet sitter en på så är det inprisat. Jag säger nej.
Medelklass är väl runt 40 000? Då kan det bero på…

Hallå, hjälp !

hur får jag loss den här (sram descendant 6k) ?
Jag MÅSTE byta framdrev och får inte loss vevarmen.
Jag har inte haft några problem på andra "sram dub" med att få loss vevarmen.
Är den här speciell?
Finns det en dold låsbricka ?

Jag har provat skruva muttern tillbaka in en bit och knackat på den för att försöka separea vevarmen på drivsidan från vevaxeln men vågar inte ta i för mycket. Är det bara mer våld som gäller?

Fan !

Bilagor

• 99E119D8-8C2F-4B7B-994F-E13D5080C268.jpeg
    99E119D8-8C2F-4B7B-994F-E13D5080C268.jpeg
    705.3 KB · Besök: 75
Hallå, hjälp !

hur får jag loss den här (sram descendant 6k) ?
Jag MÅSTE byta framdrev och får inte loss vevarmen.
Jag har inte haft några problem på andra "sram dub" med att få loss vevarmen.
Är den här speciell?
Finns det en dold låsbricka ?

Jag har provat skruva muttern tillbaka in en bit och knackat på den för att försöka separea vevarmen på drivsidan från vevaxeln men vågar inte ta i för mycket. Är det bara mer våld som gäller?

Fan !

Den kommer upp nästan varje vecka.

Har du skruvat ut muttern som är mothållet eller har du tappat den i skogen?

Sett tillbaka skruven, skruv tillbaka muttern med loctite och drar ut skruven, då tar du bort vevarmen.
Hmmm...
nu har jag missat något ser jag.
Någon mutter finns det inte här, bara en skruv, för att vara specifik.

Saknas alltså någon mutter som ska fungera som mothåll.
Jag har inte behövt haft isär vevpartiet sen jag köpte cykeln, men är det en sån här mutter? (Som det står "dub" på)
Då måste jag ha tappat den.

Som tur har jag ett annat vevparti hemma och ska försöka få loss muttern därifrån.
Är den vänstergängad?

edit: ja, den är vänstergängad.
bra med två cyklar ibland...

Bilagor

• C0AF776A-69C3-4A62-8363-1E01950241A0.jpeg
    C0AF776A-69C3-4A62-8363-1E01950241A0.jpeg
    464.5 KB · Besök: 45
Jag tror Propain inte heller har med dropper på billigaste varianten, men där kan man iofs anpassa alla komponenter. Commencal tycker jag bara blir mindre och mindre prisvärt för varje år, en gång i tiden var det så sjukt prisvärt. Synd då hojarna är grymma.

Köp en Commencal Clash Essential för 4500€ eller en Canyon Torque 6 för 36699kr med nästan identiska specs där man kan välja 29 eller 27,5. Ca 11000kr i prisskillnad för vad?
Förra året kostade Clashen 38000kr. Bra prishöjning.

Går det att kombinera en shimano mtb bakväxel med ett lvg reglage? Alltså, är det samma ”stegning” i reglagen? Exempelvis en Shimano 12s SLX bakväxel med ett Ultegra 12s handtag

Går det att kombinera en shimano mtb bakväxel med ett lvg reglage? Alltså, är det samma ”stegning” i reglagen? Exempelvis en Shimano 12s SLX bakväxel med ett Ultegra 12s handtag
"Just for clarity, current generation (10-, 11- and 12-speed) Shimano road and mountain bike components are not inter-compatible with each other because they use different cable pull ratios. For example, you couldn’t use a set of road shifters with a mountain bike rear derailleur."

"Just for clarity, current generation (10-, 11- and 12-speed) Shimano road and mountain bike components are not inter-compatible with each other because they use different cable pull ratios. For example, you couldn’t use a set of road shifters with a mountain bike rear derailleur."

Kompatibel? Different pull ratio?

Shimano 12-delat lvg finns väl bara i elektroniskt utförande, eller?

Har precis installerat SRAM-bromsar och ska fylla på med Dot. Öppnar uppe och nere, skruvat på sprutorna. Men systemet verkar fortfarande tätt för jag lyckas inte trycka igenom något alls. Vid bromsoket fjädrar det lite, alltså jag får in lite men sen kommer det ut igen när jag släpper. Vid reglaget är det helt stumt.
Alltså, vad gör jag för fel?

Jag har följt GMBNs guide för hur man luftar, öppnat bleed port osv enligt konstens alla regler.

Hjälp!
403DAED1-45F9-4B7F-9378-2BFF2137C62E.jpeg

F61F08C3-5F6F-485B-A555-CFC93009A371.jpeg

Jag har även försökt trycka i dot nerifrån och ha öppet uppe vid reglaget för att se vad som händer, men samma sak. Inget rinner igenom. Var kan detta stoppa?

Har precis installerat SRAM-bromsar och ska fylla på med Dot. Öppnar uppe och nere, skruvat på sprutorna. Men systemet verkar fortfarande tätt för jag lyckas inte trycka igenom något alls. Vid bromsoket fjädrar det lite, alltså jag får in lite men sen kommer det ut igen när jag släpper. Vid reglaget är det helt stumt.
Alltså, vad gör jag för fel?

Jag har följt GMBNs guide för hur man luftar, öppnat bleed port osv enligt konstens alla regler.

Hjälp!
Visa bilaga 577172
Visa bilaga 577173

Jag har även försökt trycka i dot nerifrån och ha öppet uppe vid reglaget för att se vad som händer, men samma sak. Inget rinner igenom. Var kan detta stoppa?

Intern dragning av hölje/slang? Extrema vinklar kan ju göra att slangen blir klämd eller böjd. Kanske inte är så troligt men värt att kika på.

Intern dragning av hölje/slang? Extrema vinklar kan ju göra att slangen blir klämd eller böjd. Kanske inte är så troligt men värt att kika på.

Intern dragning tyvärr. Det var lite krångligt att dra men jag hoppas inte att den hamnade så konstigt att den blivit klämd. Får försöka dra runt den lite senare och se om något verkar skumt.

Intern dragning tyvärr. Det var lite krångligt att dra men jag hoppas inte att den hamnade så konstigt att den blivit klämd. Får försöka dra runt den lite senare och se om något verkar skumt.
Antar att du använde medföljande stift+oliver och så? Och såklart se till att luftningsporten är öppen men det verkar det ju som den är.

Ja. Det är inget tryck i systemet så handtaget hamnar där alldeles av sig självt. Är det där skon klämmer?
Jag provade att hålla ut handtaget en gång när jag försökte trycka i dot nere vid oket, ingen skillnad.
Ja, ska man trycka olja uppåt måste handtaget vara "öppnat" , lite konstigt tycker jag att det inte håller sig i öppet läge, det borde väl vara en returfjäder invändigt som håller emot?

Är det normalt att framhjulet (överst) synbart rör sig i sidled åt vänster när man bromsar?
QR och centerlock skivor.

Drog åt QR hårdare och det verkade motverka förskjutningen men inte eliminera den helt.

Vädret säger mig att det snart är dags att försöka få igång min Kickr Core (dragit mig för det).
Jag har en Canyon Endurace med Shimano 105, Shimano HG700 11-34 kassett. Är det enklaste och smärtfriaste att köpa en exakt likadan kassett och sätta på trainern?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp