Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

En fråga jag inte vågar ställa på ovan tema:

Varför köper man en trainer istället för att åka till gymmet och nyttja en motionscykel?

Vädret säger mig att det snart är dags att försöka få igång min Kickr Core (dragit mig för det).
Jag har en Canyon Endurace med Shimano 105, Shimano HG700 11-34 kassett. Är det enklaste och smärtfriaste att köpa en exakt likadan kassett och sätta på trainern?
Det smartaste är att flytta över befintlig kassett till trainern när det är dags, då är kedjan insliten mot kassetten.

Det smartaste är att flytta över befintlig kassett till trainern när det är dags, då är kedjan insliten mot kassetten.
Jag var rädd att nån skulle svara det. Jag vet inte ens hur man lagar en punka. Men verkar ju iogs inte galet svårt med en kedjepiska och nån slags kassettavtagare. Men TROR jag kan intala mig att slippa det ändå. Det ska regna som fan ett par dagar, men tänker att utesäsongen inte är över. Så vore skönt att ha en kassett som sitter kvar på trainern, mindre meck/motstånd när jag vill ut och cykla igen om ett par dagar.

Jag var rädd att nån skulle svara det. Jag vet inte ens hur man lagar en punka. Men verkar ju iogs inte galet svårt med en kedjepiska och nån slags kassettavtagare. Men TROR jag kan intala mig att slippa det ändå. Det ska regna som fan ett par dagar, men tänker att utesäsongen inte är över. Så vore skönt att ha en kassett som sitter kvar på trainern, mindre meck/motstånd när jag vill ut och cykla igen om ett par dagar.
Klart det funkar. Kickr v5 kommer med en kassett t.o.m. Måste vara många som gör så även om det inte är optimalt.

Borde vara smart att undvika en alltför sliten kedja i sammanhanget.

Varför köper man en trainer istället för att åka till gymmet och nyttja en motionscykel?
För att man har cyklat motionscykel på gymmet 45 min en gång och det var så fruktansvärt tråkigt att det aldrig ska upplevas igen. Aldrig!!
(Dessutom äger jag inte ett gymkort. Men hade jag gjort det hade jag ALDRIG motionscyklat igen).

Däremot verkar en smarttrainer + zwift väldigt, väldigt roligt!!

Om grejerna är friska så saknar det betydelse hur du gör.
Det som kan krångla om du ska börja köra trainer ibland och ute ibland med ny kassett på trainern är om den på cykeln är sliten och då också kedjan.
Funkar dåligt på nya kasseten då.

Om grejerna är friska så saknar det betydelse hur du gör.
Det som kan krångla om du ska börja köra trainer ibland och ute ibland med ny kassett på trainern är om den på cykeln är sliten och då också kedjan.
Funkar dåligt på nya kasseten då.
Cykeln är ganska ny. Rullat 41 mil i solsken. Vet dock ingen om kedjeslitage, men det borde inte vara så farligt?

Inte farligt alls isf
När jag ändå har dig på tråden... efter lite googlande så förstår jag att min kassett kommer med en liten spacer, för det är inte en road-kassett egentligen, den gör att 11-växlad kan köras på 10 växlad free hub och hit och dit (jag förstår knappt vad jag läser ?).

Om jag nu inte hittar just min kassett hos min LBS, vad kan jag tänkas möta för problem om jag köper en annan 11-delad kasset till trainern? Kanske nån som är 11-32, 11-28 eller nåt. Måste det skruvas derailleur och justeras växlar då?

Vädret säger mig att det snart är dags att försöka få igång min Kickr Core (dragit mig för det).
Jag har en Canyon Endurace med Shimano 105, Shimano HG700 11-34 kassett. Är det enklaste och smärtfriaste att köpa en exakt likadan kassett och sätta på trainern?
Ja, generellt. Men det kan ändå behöva justering då bodyn kan vara olika spacad. Lite iaf.

Ännu en fråga till jag egentligen inte vågar ställa på samma temat:

Värför trampa inne och svettas och inte komma någonstans när man kan trampa runt i naturen och få kylning av fartvinden?

Värför trampa inne och svettas och inte komma någonstans när man kan trampa runt i naturen och få kylning av fartvinden?
Högst personligen för att jag fryser rejält redan under de 5-6 mil i veckan jag springer ute. Vågar knappt föreställa mig hur kallt det blir på en cykel. Sen vet jag knappt om jag vågar cykla ut på en landsvägshoj när det är minusgrader?

Högst personligen för att jag fryser rejält redan under de 5-6 mil i veckan jag springer ute. Vågar knappt föreställa mig hur kallt det blir på en cykel. Sen vet jag knappt om jag vågar cykla ut på en landsvägshoj när det är minusgrader?

Nej, man behöver MTB, åtminstone i Stockholm. Men det funkar riktigt bra! Är riktigt tacksam att jag har upptäckt stigcykling som vinteraktivitet.

Högst personligen för att jag fryser rejält redan under de 5-6 mil i veckan jag springer ute. Vågar knappt föreställa mig hur kallt det blir på en cykel.
Har du provat skidåkning ngn gång? Eller håller du dig till rullskidor?
rullskidor-simon-magnusson-190917-pr-633x432.jpg

Sen vet jag knappt om jag vågar cykla ut på en landsvägshoj när det är minusgrader?
Alla är inte som du
canyon-grail-winter-3.jpg

Har du provat skidåkning ngn gång? Eller håller du dig till rullskidor?
rullskidor-simon-magnusson-190917-pr-633x432.jpg

Alla är inte som du
canyon-grail-winter-3.jpg
Jag har varken provat skidor eller rullskidor.
Och nej, alla är inte som mig, därav "högst personligen". Men med det sagt, hade jag som de på bilden haft en cool Canyon grail så hade jag säkert vågat mig ut vintertid.?

Jag cyklar både ute och inne.

Inne för att få lite "strukturerad" träning a la Trainerroads AI. Kul kanske inte är rätt ord, men tillfredsställande.

Ute för att cykla, både MTB och asfalt. I plusgrader och minusgrader.

Den här dagen var lite kylig.
DSC_1988.JPG

Om man nu skulle vilja köpa ny cykel och vill ha det som är vanligast delmässigt. Vilket fäste för skivbromsar och vilken axel för TA är mest standard

Om man nu skulle vilja köpa ny cykel och vill ha det som är vanligast delmässigt. Vilket fäste för skivbromsar och vilken axel för TA är mest standard

Ja förstår att strukturerat träning är en bra anledning. Det var en semi-retorisk fråga.

Men personligen tycker jag att träna inne är riktigt tråkigt och att cykla stig vid några minusgrader är en av de de bästa saker som finns.

När jag ändå har dig på tråden... efter lite googlande så förstår jag att min kassett kommer med en liten spacer, för det är inte en road-kassett egentligen, den gör att 11-växlad kan köras på 10 växlad free hub och hit och dit (jag förstår knappt vad jag läser ?).

Om jag nu inte hittar just min kassett hos min LBS, vad kan jag tänkas möta för problem om jag köper en annan 11-delad kasset till trainern? Kanske nån som är 11-32, 11-28 eller nåt. Måste det skruvas derailleur och justeras växlar då?
Om du har en body för 10-delat lär du fortsätta med samma setup.
Vad är det för cykel?

Jag det något sånt jag fattade det som också (utan att ens förstå vad en freehub är).
Visa bilaga 577634
Vilket jag då antar betyder att det också sitter en spacer på min 11-delade Canyon Endurace.
Ahhh
Den bygger i så fall som en mtb-kasset vilket innebär att kassetten hamnar 1 delning för långt in på lvgsbody.
Då har du spacer på cykeln.
Säyter du på en vanlig kadsett så skippar du spacern.
Detta har dock inget med trainern att göra.
Antingen sitter det redan kassett som nån skrev eller så köper du en vanlig lvgs med den utväxling du vill ha.

Felformulerad fråga om du frågar mig.

Varför åker man till gymmet och tränar på en motionscykel när man kan cykelträna hemma på trainer/rullar/smartbike och slippa till gymmet?

Ahhh
Den bygger i så fall som en mtb-kasset vilket innebär att kassetten hamnar 1 delning för långt in på lvgsbody.
Då har du spacer på cykeln.
Säyter du på en vanlig kadsett så skippar du spacern.
Detta har dock inget med trainern att göra.
Antingen sitter det redan kassett som nån skrev eller så köper du en vanlig lvgs med den utväxling du vill ha.
Fattar. Sitter ingen kassett på, och hela min ingångstanke var/är - om jag köper exakt samma kassett som jag har på på cykeln nu så kanske jag slipper skruva på derailleurs, indexera växlar och andra saker jag är livrädd för. Därav min besatthet av det ska bli exakt likadant ?

Fattar. Sitter ingen kassett på, och hela min ingångstanke var/är - om jag köper exakt samma kassett som jag har på på cykeln nu så kanske jag slipper skruva på derailleurs, indexera växlar och andra saker jag är livrädd för. Därav min besatthet av det ska bli exakt likadant ?
Antingen sitter den med eller utan spacers på cykeln. På trainern ska det vara spacer troligen.
Det blir uppenbart.
Vilken kassett bör inte påverka indexering men små skillnader i trainern jämfört hojen kan göra det. Precis som mellan två hjul.

Du får testa

Förresten har jag haft problem med att en del kassetter bråkar med spacern. Främst billigare Shimano med nitar som går mot spacern.
Tex xt 9s är helt annorlunda och går fri.

Jag vettef..n
Hg 700 är väl en 105 lvgs-kassett och sitter isf utan spacer på en 11d body.
CS-HG700 och CS-HG800 är undantaget bland Shimanos 11-delade lvg-kassetter och de passar på samma bodys(heter det så på svenska?) som 11-delade MTB-kassetter.
Sedan kan man diskutera om 11-34 är en lämplig lvg-delning, ens med 11-delat. Men det kanske passar bättre i en annan tråd?

CS-HG700 och CS-HG800 är undantaget bland Shimanos 11-delade lvg-kassetter och de passar på samma bodys(heter det så på svenska?) som 11-delade MTB-kassetter.
Sedan kan man diskutera om 11-34 är en lämplig lvg-delning, ens med 11-delat. Men det kanske passar bättre i en annan tråd?
Ja, Gran Canaria-tråden?

Säkert inte. Enligt mantel.se passar den bäst i höga berg.

Vad tror du att det kan finnas för anledning till att Canyon sätter det på sina Endurace cyklar? Har inte uppfattat det som att Endurace vänder sig till bergsgetter?

När vi ändå är inne på frågor man skäms för att fråga: OM jag skulle vilja ha nån annan utväxling är det bara köpa en ny kassett då, eller byter man vevparti också?

Vad tror du att det kan finnas för anledning till att Canyon sätter det på sina Endurace cyklar? Har inte uppfattat det som att Endurace vänder sig till bergsgetter?

När vi ändå är inne på frågor man skäms för att fråga: OM jag skulle vilja ha nån annan utväxling är det bara köpa en ny kassett då, eller byter man vevparti också?

Det finns ju annat än Shimano att tillgå.
På min lvg kör jag Miche. Den plockar man ihop efter eget tycke, krans för krans. Dock är den största kransen att tillgå 32 t. På gruscykeln kör jag Srams 11-36 kassetter. Lite för stor spridning för min smak men de är billiga och funkar.
Och vevpartier kan man sätta ihop på samma sätt om man ger fan i de blå förpackningarna.

Felformulerad fråga om du frågar mig.

Varför åker man till gymmet och tränar på en motionscykel när man kan cykelträna hemma på trainer/rullar/smartbike och slippa till gymmet?
Olika syften, direkt motsatt mental inställning och ibland effekt.

Åker till gymmet för att "jobba", förbättra rörlighet, kanske en del rehab, förbättrad fysik. Det tjänar ett högre syfte och jag behöver det även om det inte är roligt, ibland har jag ett skitdåligt pass.

Cyklar ute för att det är roligt, ibland socialt med sällskap. Tar gärna en öl och burgare efteråt. Rekreation och avkoppling.

Det enkla är att bara byta kassett, det går också att byta klingor enkelt om du inte blir nöjd med kassettbyte enbart.

Men när man är ute och rattsurfar nere hos tysken är det väldans svårt att hitta nåt halvbilligt med qr kan jag tycka.
Halvbilliga tyskar är väl Storck eller Standert eller nåt sånt? Går fortfarande utmärkt köpa fälgbromsat av dem. Ska du handla av den helbilliga tysken är det kanske svårare men inte köper du väl en Focus/Canyon/Rose/Cube med tanke att uppgradera? Inte för att de är dåliga cyklar men de har väl inte direkt "forever-bike" status någon av dem?

Tillbaka
Topp