Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Är det normalt att ha två vevlager-ras på 1,5 år med en helt ny cykel som går ca 6 mil i veckan i stadsmiljö?

Jag känner mig lite gaslightad av Bikesters kundtjänst och har inte lust att betala för ett vevlagerbyte till (första gick på garanti) som brakar ihop efter fyra månader igen.

Det är en Kona Dew @pe.wa.

Är det normalt att ha två vevlager-ras på 1,5 år med en helt ny cykel som går ca 6 mil i veckan i stadsmiljö?

Jag känner mig lite gaslightad av Bikesters kundtjänst och har inte lust att betala för ett vevlagerbyte till (första gick på garanti) som brakar ihop efter fyra månader igen.

Det är en Kona Dew @pe.wa.
Låter ju som att det är läge att få ramens monteringsytor planade och ett bättre lager installerat. Skeva monteringsytor kan korta livslängden avsevärt.

Om du inte tävlar så spelar ju reglerna ingen roll. Om du ska tävla så finns reglerna här
https://scf.se/forbundet/tavlingsverksamhet/tavlingsregler/

UCI är den internationella cyklingsfederationen, så alla lopp som är sanktionerade av SCF är i förlängningen sanktionerade av UCI.
Verkar vara extremt få tävlingar i Sverige som då omfattas av de materialreglerna när man ser på UCIs hemsida. 2023 enbart National Road Championship 22-25 juni

Är jag helt knäpp som tycker att BOA-spännen alltid spänns medurs på höger sko och moturs på vänster?
Jag köpte för ett par Lake MZX304 och blev förbryllad över att båda skorna spänns medurs.
(ja, jag har kontaktat ÅF som fått svar från Lake där de provat några andra skor och kommit fram till att det borde vara så)

Är jag helt knäpp som tycker att BOA-spännen alltid spänns medurs på höger sko och moturs på vänster?
Jag köpte för ett par Lake MZX304 och blev förbryllad över att båda skorna spänns medurs.
(ja, jag har kontaktat ÅF som fått svar från Lake där de provat några andra skor och kommit fram till att det borde vara så)
2 av 3 par av mina skor med boa så spänns de åt med medursrotation på både höger och vänster. Ett par Shimano har olika håll för att dra åt beroende på vänstersko eller högersko.

Ja, jag tycker att det är riktigt irriterande!

Jag har tre, gamla, par Specialized skor där BOA spänns medurs och moturs. Köpte för 1,5 år sen nya Specialized vinterskor och då är både medurs. Dessutom är ingen fin-lossning mögligt. Riktigt dåligt för dyra skor, tycker jag. Dessutom har det klart gått bakåt hos Specialized.

Tack för svar!
Mina Shimano skruvar olika, vilket även mina Lake höst/vår-skor gör.
Trist att inte kunna driva det vidare för jag är rätt less på responsen från Bikeshop-supporten ?

Mina nya Gaerneskor skruvar olika, men mina gamla (också Gaerne) skruvade lika. Gissar att det är olika modeller av BOA, men om det är BOA-tillverkaren eller skotillverkaren som bestämmer hur det ska vara är för mig okänt.

Sen är ju inte alla "Boa" Boa, Northwave har ju en egen (eller licensierad), kanske andra som kör den också. Den har ju alltid mikrojustering för att släppa spännet, det har ju inte den billiga Boan. För att svara på frågan så spänner man mina Shimanos (med enklaste Boa) på rätt sätt. Dvs medurs på höger och moturs på vänster

Kanske går att hitta mer info här
Jag provade där först. Även mailat både deras us/eu-support utan att få svar.

Den anekdotiska bevisföringen här pekar på att jag tyvärr har fel i att det alltid borde vara olika. Lika bra att tugga i sig, eller beställa nya ”reserv”-spännen direkt från BOA.

Jag provade där först. Även mailat både deras us/eu-support utan att få svar.

Den anekdotiska bevisföringen här pekar på att jag tyvärr har fel i att det alltid borde vara olika. Lika bra att tugga i sig, eller beställa nya ”reserv”-spännen direkt från BOA.

Men passar andra BOA på samma infästningen?

Jag skulle gärna uppgradera mina som går åt samma håll och inte har justering åt lösare håll.

Jag köpte en kanzo A på XXLs rea. Framväxeln är jättesvår att få bra och jag tror det har att göra med GRX 400 framväxel och "forza 4za cirrus" vevparti. GRX-framväxel ska ju matchas med en grx-vev som är längre ut för däckutrymme. Tämligen säker att Forzaveven inte är anpassad. Är det därför det är så svårt att få till det tro?
Innanför klingorna sitter enbart en sk wave washer och ingen distans eller så. @Kneecap är väl cykelmek och har koll på dylikt? Det kanske inte är så enkelt som en distans heller... Ja jag letar efter en ny GRX-vev men slut på de flesta ställena med rimligt pris.

För övrigt vägde 38mm-däcken terreno dry 800g styck! Helt otroligt tungt för ett graveldäck...

Jag köpte en kanzo A på XXLs rea. Framväxeln är jättesvår att få bra och jag tror det har att göra med GRX 400 framväxel och "forza 4za cirrus" vevparti. GRX-framväxel ska ju matchas med en grx-vev som är längre ut för däckutrymme. Tämligen säker att Forzaveven inte är anpassad. Är det därför det är så svårt att få till det tro?
Innanför klingorna sitter enbart en sk wave washer och ingen distans eller så. @Kneecap är väl cykelmek och har koll på dylikt? Det kanske inte är så enkelt som en distans heller... Ja jag letar efter en ny GRX-vev men slut på de flesta ställena med rimligt pris.

För övrigt vägde 38mm-däcken terreno dry 800g styck! Helt otroligt tungt för ett graveldäck...
Denna finns på K&S: https://happyride.se/annonser/shimano-grx-fc-rx600-vevparti.230598/

Tjena!

Där går jag bet eftersom jag inte har en susning om vad det är för vevparti. Tror inte jag har skruvat på en cykel med GRX och framväxel när jag tänker efter. Så tyvärr vete fan vad det är som ställer till det.

Men passar andra BOA på samma infästningen?

Jag skulle gärna uppgradera mina som går åt samma håll och inte har justering åt lösare håll.
Fick svar på det från BOA-supporten:
”The systems are not compatible. You only can use the original one.”

Trist att det inte går att lyxa till det med ett vettigt vänsterspänne:/

Tjena!

Där går jag bet eftersom jag inte har en susning om vad det är för vevparti. Tror inte jag har skruvat på en cykel med GRX och framväxel när jag tänker efter. Så tyvärr vete fan vad det är som ställer till det.
Säljs det inte rätt många cyklar med GRX400 2x10 tex?
Får till det så den växlar bra på typ ena halvan kassetten, men inte andra (då skrapar den på innerplåten). Tänker att det kanske beror på att veven inte är GRX då det är ridleys egna mög.
Jag har övervägt 1x10 för att slippa bråka, men då verkar det vara 40/42 om det inte ska dra iväg med stor klinga sidoköp osv. Det här ska vara min pendlare.

Jag köpte en kanzo A på XXLs rea. Framväxeln är jättesvår att få bra och jag tror det har att göra med GRX 400 framväxel och "forza 4za cirrus" vevparti.
Trist att det skall krångla med en ny cykel
GRX-framväxel ska ju matchas med en grx-vev som är längre ut för däckutrymme. Tämligen säker att Forzaveven inte är anpassad. Är det därför det är så svårt att få till det tro?
Det tror jag inte. OBS: TROR!
Detta för att på en av mina cyklar har jag tvärtom:
Vevpartiet är ett FC-RX600-11 och framväxeln är en FD-R7000
Detta fungerar riktigt bra.
Framväxeln har jag även använt till två andra vevpartier även med dessa har framväxlandet fungerat bra.

+1
Att jmf med tex Rene Hersé Barlow Pass(38) som är annonserade till 350g.

Jösses! Listade till ca 450 ju. Är det möjligt? Finns kanske snikvariant..
Kollar du hos Vittoria finns det mkt riktigt en snikvariant som är listad till hela 721g.
Men även om de hade vägt 721g ist 800g hade det inte varit bra, 800g är förstås ännu värre.....

På mina "vinterhjul" har jag Panaracer Gravelking SK+ 35-622 på hela 426g.
Panaracer_Gravelking_SK_Plus_35_622.JPG

De är både tröga o trista att cykla på, men än så länge utan punka

Bilverkstan yrade om att jag behövde byta bromsar bak (beläggen slut och skivorna rostiga).
Ber dem slänga in de gamla bromsskivorna i bilen istället för att skrota dem.
Drar fram mikrometern när jag kommer hem.
Gamla skivorna 9.55 mm. Nya skivorna 10.1 mm.
Har man blivit blåst, blåst eller blåst?

Bilverkstan yrade om att jag behövde byta bromsar bak (beläggen slut och skivorna rostiga).
Ska stå ett minimått på, som antagligen är avsevärt mindre än så.. är det väldigt rostiga och gropiga kan det vara hopplöst att få det bra (egen erfarenhet) men annars går ju mycket också att bara bromsa bort.

Vissa lätta mek känns det rätt skönt att ha intresse och möjlighet att fixa med själv..

Ganska vanligt att man byter både skiva och klossar samtidigt.
Annars blir det ett jävla gnäll om det inte funkar eller händer en olycka.

Alltså, bilbranchen är full av skojare☹️

En relaterad rolig sak hände mig häromdagen på besiktningen
Kolla här, du kör som en kärring, det här ser inte bra ut var utlåtandet om skivorna bak.
Alla skivor/belägg byttes ifjol efter 16000 mil och är skitfriska men frugan använder bilen 99% så självklart är skivorna bak bruna. Säkert gammal bilmek för när vi kollade och jag påpekade att dom är bruna men friska så muttrades det och gicks iväg...

Kolla här, du kör som en kärring, det här ser inte bra ut var utlåtandet om skivorna bak.
Alla skivor/belägg byttes ifjol efter 16000 mil och är skitfriska men frugan använder bilen 99% så självklart är skivorna bak bruna. Säkert gammal bilmek för när vi kollade och jag påpekade att dom är bruna men friska så muttrades det och gicks iväg...
Såg han inte skillnad på ytrost och sönderrostad, amatör ?

En Rockshox mag 21 som varit fast i det mest komprimerade läget ett par år.. går det rädda? Brukar detta problemet indikera något som är trasigt?

Han dömde väl egentligen inte ut dom utan påpekade att "dom måste användas mer!". Det är vanligt på elbilar där energion går tillbaks till batteriet istället för att bromsas bort...
Fick småhuggningar på min ID3 och det var för att bromsarna fram började kärva pga regenerering. Motion rullandes i N och användade av färdbroms var botet (vanligt fel). Bak var det trummor (Y).

Sen kan ju skivor vara "slut" trots många MM, men i @Eveningstar fall låter det som att dom passade på. Vissa verkstäder har bonus för merförsäljning .

Ska stå ett minimått på, som antagligen är avsevärt mindre än så.. är det väldigt rostiga och gropiga kan det vara hopplöst att få det bra (egen erfarenhet) men annars går ju mycket också att bara bromsa bort.

Vissa lätta mek känns det rätt skönt att ha intresse och möjlighet att fixa med själv..
Jag har också åkt på den där blåsningen, just bromsar är ju ett lätt jobb men där verkstäderna tar fett betalt både för tid och delar, så är nog frestande för dem att passa på när beläggningen inte är full för dagen.
Sedan jag åkte på den blåsningen byter jag alltid belägg och skivor själv, som du säger ett lätt jobb och dessutom lukrativt.

Skrotbilsfirman VW skyllde också på min fru men då var skivorna slut efter några 1000 mil... om kopplingen tagit slut vore det väl för att hon inte dubbeltrampar....

Trist att det skall krångla med en ny cykel

Det tror jag inte. OBS: TROR!
Detta för att på en av mina cyklar har jag tvärtom:
Vevpartiet är ett FC-RX600-11 och framväxeln är en FD-R7000
Detta fungerar riktigt bra.
Framväxeln har jag även använt till två andra vevpartier även med dessa har framväxlandet fungerat bra.

+1
Att jmf med tex Rene Hersé Barlow Pass(38) som är annonserade till 350g.
Det "ska" ju inte lira bra pga skillnaden 2,5mm enligt internets (finns massa trådar om man söker på grx chain rub). Får jag den att låta minimalt på 11 så börjar den skrapa vid 2 nedväxlingar åt andra hållet, tar man en halv nedväxling (minns ej namnet) så klarar den sig på några växlar sedan skrap.
Följt manualen plus någon bra youtubetutorial flera gånger. Kanske inte så konstigt att stjärnan på XXL inte ens var i närheten av att lyckas (han justerade på lilla klingan och lämnade ut den... den är 30t).

Har lite vikter på däck genom åren... Vittoria strada biancha kändes snabb, men inbillade mig att dom fick små skärsår rätt snabbt.
Däck CX/gravel:
Specialized tracer pro gripton 33mm 368g.368
Specialized terra pro 2bliss 33mm 400g.400
Specialized terra pro gripton 415g.415
Donnelly PDX WC 33 349/356g.353
Challenge grifo tlr 33mm 411g411
Schwalbe marathon winter 240: 951/966g.958
Suomi routa 42mm 906/918g918
Panaracer gravelking 32mm snitt 294g.294
Wtb riddler 37mm 414/418g.416
Specialized pathfinder 38mm 491g491
Continental terra speed 40mm 428g.428
Vittoria strada biancha 36mm 390g390
Vittoria terreno dry 38800

Jag har också åkt på den där blåsningen, just bromsar är ju ett lätt jobb men där verkstäderna tar fett betalt både för tid och delar, så är nog frestande för dem att passa på när beläggningen inte är full för dagen.
Sedan jag åkte på den blåsningen byter jag alltid belägg och skivor själv, som du säger ett lätt jobb och dessutom lukrativt.
Vår v40 var ju uppe tidigare. Svärfar bytte som planerat när han kom....men efter 20 minuter fick jag ge mig ut och jaga upp specialverktyg för att skruva in kolvarna. Nu behövde jag inte åka längre än till farsan men de kostar en slant annars. Visserligen snabbt intjänat.

Kvalitetsbelägg på så tung bil kostar också mer än till en ford taunus gjorde 1990. Nästan 2000 blev det mot offerten på runt 6000

Jag körde 8000mil under sex år efter verkstan sa "Du borde byta ut dom här snart" om mina bromsskivor
Tänkte att jag skulle låta besiktningen anmärka på dom först.

Men jag är oansvarig

Det "ska" ju inte lira bra pga skillnaden 2,5mm enligt internets (finns massa trådar om man söker på grx chain rub). Får jag den att låta minimalt på 11 så börjar den skrapa vid 2 nedväxlingar åt andra hållet, tar man en halv nedväxling (minns ej namnet) så klarar den sig på några växlar sedan skrap.
Trist att det inte fungerar.
Men, som jag skrev ovan, för mig har ju 105-framväxeln FD-R7000 fungerat utan problem med nu tre olika vevpartier, den kostar dessutom under 350 SEK

Följt manualen plus någon bra youtubetutorial flera gånger.
Som sista steget innan framväxelbyte skulle åtminstone jag prova att bocka isär själva växelförargaffeln, och kolla en gång till att den är rätt monterad inte endast i höjd utan även parallellitet med vevpartiet (kolla ovanifrån).

Har lite vikter på däck genom åren... Vittoria strada biancha kändes snabb, men inbillade mig att dom fick små skärsår rätt snabbt.
Vittoria strada biancha, finns det en sådan modell?
Jag har nämligen haft Challenge Strada Bianca 36-622 och visste inte att även Vittoria använde det namnet
Mina Strada Bianca var väldigt sköna att cykla på men punkade lätt, min misstanke är att de blir onödigt ömtåliga pga konstruktionen.

Tillbaka
Topp