Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ok här kommer förmodligen årets dummaste fråga, Jag har en Canyon neuron 7 med 2.4 däck. Kan jag sätta på mindre breda däck på mina fälgar? Jag cyklar mest snälla och torra stigar samt grusväg och vill ha snabbare däck.

Kan jag sätta på mindre breda däck på mina fälgar?
ja
Jag cyklar mest snälla och torra stigar samt grusväg och vill ha snabbare däck.
Schwalbe Thunder Burt borde vara lämpliga däck för dig

Vill du ha ännu snabbare däck finns det rena gravel/grus/väg-däck

Tack för svaren, men detta betyder då, (som frågan jag ställde) att det går bra att sätta på ett smalare däck på samma fälg?
IMG_5201.jpeg

Ja

Ok här kommer förmodligen årets dummaste fråga, Jag har en Canyon neuron 7 med 2.4 däck. Kan jag sätta på mindre breda däck på mina fälgar? Jag cyklar mest snälla och torra stigar samt grusväg och vill ha snabbare däck.
Det här inlägget har en tabell med lämpliga kombinationer av fälginner- och däckbredd: <

Ett litet fredagsmysterium:

Har tagit loss ventilen (presta) från en cykelslang och och fixat fast den på en slang för vatten. Tanken är att kunna pumpa in luft i vattenslangen med en cykelpump. Varför är inte viktigt för detta.

Där jag är har jag bara tillgång till en fotpump från Clas Ohlson där munstycket har ett hål som passar presta och ett hål som passar bilventil.

När jag ansluter prestaventilen på vattenslangen till fotpumpen och försöker pumpa kommer ingen luft in i vattenslangen utan all luft går ut genom bilventilshålet.

Försöker jag hålla för bilventilshålet med tummen byggs ett tryck upp tills jag inte lyckas hålla emot luftflödet med tummen. Ingen luft går in i vattenslangen.

Jag testade då med en liten mini/fickpump (Lezyne) och då går det fint att pumpa in luft i vattenslangen. Så ventilen på vattenslangen funkar.

Jag tänkte då att det var något knas med fotpumpen och testade och pumpade cykelhjulet som har en likadan ventil som den som satts på vattenslangen. Funkar också fint. Testade även detsamma med en lös slang med likadan ventil. Även det fungerar bra.

Någon som har någon hypotes om vad som skulle kunna orsaka att fotpumpen oönskat skickar ut luften genom bilventilshålet med vattenslangsventilen när det funkar bra med två andra, till synes, likadana ventiler och vattenslangsventilen funkar med minipumpen?

Har tagit loss ventilen (presta) från en cykelslang och och fixat fast den på en slang för vatten. Tanken är att kunna pumpa in luft i vattenslangen med en cykelpump. Varför är inte viktigt för detta.

Där jag är har jag bara tillgång till en fotpump från Clas Ohlson där munstycket har ett hål som passar presta och ett hål som passar bilventil.

När jag ansluter prestaventilen på vattenslangen till fotpumpen och försöker pumpa kommer ingen luft in i vattenslangen utan all luft går ut genom bilventilshålet.

Försöker jag hålla för bilventilshålet med tummen byggs ett tryck upp tills jag inte lyckas hålla emot luftflödet med tummen. Ingen luft går in i vattenslangen.

Jag testade då med en liten mini/fickpump (Lezyne) och då går det fint att pumpa in luft i vattenslangen. Så ventilen på vattenslangen funkar. Har samma problem med min ena pump om det är en slang som är helt tom.

Jag tänkte då att det var något knas med fotpumpen och testade och pumpade cykelhjulet som har en likadan ventil som den som satts på vattenslangen. Funkar också fint. Testade även detsamma med en lös slang med likadan ventil. Även det fungerar bra.

Någon som har någon hypotes om vad som skulle kunna orsaka att fotpumpen oönskat skickar ut luften genom bilventilshålet med vattenslangsventilen när det funkar bra med två andra, till synes, likadana ventiler och vattenslangsventilen funkar med minipumpen?
Du skall hålla mot på "prestasidan" och inte bilventilen, vilket kanske inte är så lätt men det kan behövas ett litet mottryck för att luften skall gå rätt väg. Har samma problem med min ena pump om slangen är helt tom.

Senast ändrad:

Jag testade då med en liten mini/fickpump (Lezyne) och då går det fint att pumpa in luft i vattenslangen. Så ventilen på vattenslangen funkar.

Sticker du ventilen tillräckligt djupt in i hålet? Jag tror att det på några behöva behövs för att trycka mot något internt som gör att andra hålet stängs.

Ställ dig på slangen som ska pumpas så kulventilen i munstycket slår över och stänger hålet mot atmosfären. Eller blås upp slangen minimalt på annat sätt för att åstadkomma ett tryck för att växla ventilen.

Man ser ut som en idiot när man suger på en cykelpump, men det går även att suga vacuum med t.ex läpparna i det öppna hålet för att åstadkomma det samma.

Viktigast är att inte ha ett vacuum i det man vill pumpa, får då slår ventilen om igen.

När det gäller helt nya cykelslangar brukar jag blåsa i lite luft innan jag skruvar i ventilen, annars får jag stå på knä, med munstycket på hjulet, samtidigt som jag försöker suga med läpparna på det andra hålet, med ansiktet pressat mot ekrarna och samtidigt operera fotpumpen med händerna.

Det är inte alltid man mekar med värdighet... Det är tur ingen ser en i sent på kvällen i garaget.

tänk överviktig gubbe.<Man är inte värd mycket, typ ingenting för de lokala. Hek< grejen tjäns tjocka ,änniskor , tjocka människor ska väl inte cykla....öhhhh jag såg monsann och har åsikter, jag har själv inte rört mig ens, Vad folk säger är ivem vågar lämna sittt sit utan koll....jag har koll, v' Sluta snitta en masssa saker

tänk överviktig gubbe.<Man är inte värd mycket, typ ingenting för de lokala. Hek< grejen tjäns tjocka ,änniskor , tjocka människor ska väl inte cykla....öhhhh jag såg monsann och har åsikter, jag har själv inte rört mig ens, Vad folk säger är ivem vågar lämna sittt sit utan koll....jag har koll, v' Sluta snitta en masssa saker
?

@aben och @Juhlin
Tack, ska kolla om ert förslag funkar när det blivit lite ljusare.

@Berk
Ja, genom att jag fått det att funka med två andra likadana ventiler, den ena på tom slang och den andra på en uppumpad slang, och jag dessutom testat ett flertal gånger på ”problemfallet” är jag rätt säker på att orsaken inte är att jag stuckit in ventilen för lite.

öh ba du, när mesen menade vad inget var att finna i den ickefunna ovärdigheten av ostkakan fann denne tvenne stolar i häftstiftet nedan sillmjölken på andra sidan floden, men bara om metspöt var riktat i semivertikalt tillstånd ovan molnen dit Mecka svävade för att säkerställa Postnords oändliga visdom när cyklisten inte plingade på den helstekta grisen när denna togs ur ugnen för att till fröjd för alla närvarande snickare telefoneras medelst faxens elhyvel till de djupaste gropar och jättegrytor i det komplexa takplanets roterande fasrum och därigenom vinna VM i byråkratiskt varmbad på källan i senapen som rann över alla breddar och därmed till altruismens sävliga aggression utmynna i tre kilo pepparrot och ett begagnat exemplar av Aftonposten årgång 1645. Så det så!

@aben och @Juhlin
Tack, ska kolla om ert förslag funkar när det blivit lite ljusare.

@Berk
Ja, genom att jag fått det att funka med två andra likadana ventiler, den ena på tom slang och den andra på en uppumpad slang, och jag dessutom testat ett flertal gånger på ”problemfallet” är jag rätt säker på att orsaken inte är att jag stuckit in ventilen för lite.
Med ”last” på prestaventilen funkar det fint. Tack för hjälpen.

Det som är lite lattjo är att fotpumpen funkade med en helt tom cykelslang. Måste på något sätt ha räckt som ”last” jämfört med en helt öppen slang.

Alltså, bilbranchen är full av skojare☹️

En relaterad rolig sak hände mig häromdagen på besiktningen
Kolla här, du kör som en kärring, det här ser inte bra ut var utlåtandet om skivorna bak.
Alla skivor/belägg byttes ifjol efter 16000 mil och är skitfriska men frugan använder bilen 99% så självklart är skivorna bak bruna. Säkert gammal bilmek för när vi kollade och jag påpekade att dom är bruna men friska så muttrades det och gicks iväg...
Hjälpte sonen att byta skivor och belägg fram på en golf häromdan. Han hade ett annat problem, skivorna var skeva så att ratten skakade vid inbromsning. Gissningsvis överhettade av en gasglad yngling. ?

Hur kan man använda iphone som display till garminklocka (garmin quatix 7)? I appen connect så får jag bara fram puls som livedata, eller har jag missat någon flik i appen?

När det refereras till zon2 träning menar man puls eller watt?
För mig så skiljer det rätt rejält! Igår låg jag pulsmässigt 98% av passet i zon2 men wattmässigt rätt jämt fördelat på alla zoner.
Kan någon förklara så att den här begåvningsreserven fattar varför det blir så?

När det refereras till zon2 träning menar man puls eller watt?
För mig så skiljer det rätt rejält! Igår låg jag pulsmässigt 98% av passet i zon2 men wattmässigt rätt jämt fördelat på alla zoner.
Kan någon förklara så att den här begåvningsreserven fattar varför det blir så?
Det måste väl vara puls. Grejen med zon2 är väl just att träna vid den aerobiska tröskeln, det har ju inget med effekten att göra(?).

Jag har dock ingen aning just när det gäller detaljerna bakom cyklingträning och jag är inte utbildad inom ämnet. Finns säkert någon annan här som kan ge dig ett bättre svar.

Hur funkar det med 11delade kedjor på nya shimano grx för 12delat?

Skulle vara skönt att kunna köpa ett vevparti med 38t direkt från början
IMG_5246.png

Hur känsligt är det att ha rätt framväxel?! Håller på att mecka ihop min gamla Bullitt med saker jag hittar i bra-att-ha-lådan.
Det blir galet omodernt med en 3x10 XT drivlina.
Framväxeln som redan sitter där med nån direct-mount historia är enl Shimano för 8/9-delat. Kan jag få denna att lira med 10-delat?

Funderar på att sätta en gaffel 1" på en ram som är 1-1/8". Letar efter "reduction ring" eller något liknande men hittar inget, är jag helt ute och cyklar eller bara kassa google skills?

Hur känsligt är det att ha rätt framväxel?! Håller på att mecka ihop min gamla Bullitt med saker jag hittar i bra-att-ha-lådan.
Det blir galet omodernt med en 3x10 XT drivlina.
Framväxeln som redan sitter där med nån direct-mount historia är enl Shimano för 8/9-delat. Kan jag få denna att lira med 10-delat?

Borde gå bra att bara lämna som den är tycker jag (injustering kan såklart krävas om man har varit och bytt andra saker i området).

Borde gå bra att bara lämna som den är tycker jag (injustering kan såklart krävas om man har varit och bytt andra saker i området).
Tack,
Ja det blir till att testa. Funkar det så funkar det! ?

Då var det dax igen att flexa sina ickekunskaper….
Köpte en enkel trainer taxc satori! Har en 142mm axel på min Cannondale caad. Behöver jag byta axel eller köpa något annat tillbehör för att sätta fast den? Eller är jag bara dum i huvudet som inte fattar hur man gör?

Bilagor

• IMG_7183.jpeg
    IMG_7183.jpeg
    513.5 KB · Besök: 50
Då var det dax igen att flexa sina ickekunskaper….
Köpte en enkel trainer taxc satori! Har en 142mm axel på min Cannondale caad. Behöver jag byta axel eller köpa något annat tillbehör för att sätta fast den? Eller är jag bara dum i huvudet som inte fattar hur man gör?
Det behövs en adaptor om du inte redan har det

Tillbaka
Topp