Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Rolf Lassgård läser Johnsered (å-ljud) motorsåg ur nån bok i P1. Jag har aldrig hört annat än Jonsered, samma o-ljud som i Jonsson första stavelsen. Vad heter det? Vad säger folk som är från trakten?

Var är producenten när man som bäst behöver hen? Är det inte hens jobb att korrigera språkfel? Så var det iaf när jag var med i kontrollrummet en gång vid en inläsning. Hen var på den där stackaren som en hök!

Rolf Lassgård läser Johnsered (å-ljud) motorsåg ur nån bok i P1. Jag har aldrig hört annat än Jonsered, samma o-ljud som i Jonsson första stavelsen. Vad heter det? Vad säger folk som är från trakten?
Jonsered med Jonssonuttal (℧) är det korrekta uttalet.

Kommer inte alls på något bra sökord. Vad heter hållarna som håller bromsslangen på gaffeln i bilden? Kanske rent utav finns någon som vet var jag kan hitta sådana? Tack!
IMG_5478.jpeg

Jag ska skruva av mitt fyrkants-vevlager och behöver skruva fast specialverktyget i vevlagret.
Detta kräver en längre skruv är vad jag har.
Varken M6, M8 eller M10 passar.
Vilken gänga kan det röra sig om?
Cykeln är en gammal GT Talera från cirka 95.

Någon som ska köra stockholm - göteborg framöver och skulle kunna vara behjälplig med en cykel?
Jag kan byta mot delar, erbjuda finöl eller bara vara ooooerhört tacksam.
*hoppas!*

Vilka GRX - bakväxlar funkar på en 2x11 - drivlina som idag har 105 bakväxel och 11-34 kassett? Vissa säger att 400 också funkar, men varför finns det då en hel massa olika? (810, 812 t ex)

Vilka GRX - bakväxlar funkar på en 2x11 - drivlina som idag har 105 bakväxel och 11-34 kassett? Vissa säger att 400 också funkar, men varför finns det då en hel massa olika? (810, 812 t ex)
Jag har läst mig till att 810 är för 2X och 812 för 1X. Eller också tvärtom ?
Därmed även för olika kassettstorlekar.

Jag har läst mig till att 810 är för 2X och 812 för 1X. Eller också tvärtom ?
Därmed även för olika kassettstorlekar.

Ja, det verkar vara så. Shimano skriver ingenting om 1x eller 2x i specs av 812, mycket förvirrande! Men med en maxkapacitet av 31t blir det svårt att köra 2x.

Hur mycket bättre är dyra bromsklossar till v-broms jämfört med billiga?
Förutsatt att det är samma längd på dom.

Det berör mycket. Riktig billiga är dåliga. Men standardklossar från Shimano och Sram brukar vara ok. Kool-Stop som nämdes ovan är alltid bäst i test.

Jag har en följdfråga: är långa V-broms klossar kompatibla mellan olika tillverkare? Jag behöver ny till Sram. Tycker att Sram Rim Wrangler klossar är ok, men kanske finns bättre.

Någon fler som fått ett telefonsamtal där en datorröst som läser upp ett meddelande på engelska från den svenska polisen att det pågår fuffens gällande min identitet?
Ringde från snudd på samma nummerserie som mitt egna nummer, så det känns som det var programmerat att ringa inom en viss nummerserie.
"Press 1 to talk with the police".

Någon fler som fått ett telefonsamtal där en datorröst som läser upp ett meddelande på engelska från den svenska polisen att det pågår fuffens gällande min identitet?
Ringde från snudd på samma nummerserie som mitt egna nummer, så det känns som det var programmerat att ringa inom en viss nummerserie.
De ringde frugan igår tror jag. Stockholms stad har gått ut med en varning internt och håller väl på med att blocka nummerserien som gör samtalen. Kommer inte ihåg vilken men det var ett 46-nummer i alla fall

Det är en grej bedragarna håller på med just nu. Bla SVT skrev om det förra veckan https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...alska-samtal-fran-swedish-police-headquarters

Jag köpte en kanzo A på XXLs rea. Framväxeln är jättesvår att få bra och jag tror det har att göra med GRX 400 framväxel och "forza 4za cirrus" vevparti. GRX-framväxel ska ju matchas med en grx-vev som är längre ut för däckutrymme. Tämligen säker att Forzaveven inte är anpassad. Är det därför det är så svårt att få till det tro?
Innanför klingorna sitter enbart en sk wave washer och ingen distans eller så. @Kneecap är väl cykelmek och har koll på dylikt? Det kanske inte är så enkelt som en distans heller... Ja jag letar efter en ny GRX-vev men slut på de flesta ställena med rimligt pris.

För övrigt vägde 38mm-däcken terreno dry 800g styck! Helt otroligt tungt för ett graveldäck...
Jag bytte till grx 600, blev mycket bättre plus minus 200g

Jag bytte till grx 600, blev mycket bättre plus minus 200g
Tänkte så jag med, men nu vev plus effektmätare Shimano enkelvev blev samma summa som ett par lätt begagnade Garmin rally 100, så jag kör med mirandaveven tillsvidare. Knepiga drivlineljud försvann efter 10 mil. Misstänker kedja plus drev "passade inte perfekt för varandra".
Nöjd med cykeln annars! Gillar den.

Tänkte så jag med, men nu vev plus effektmätare Shimano enkelvev blev samma summa som ett par lätt begagnade Garmin rally 100, så jag kör med mirandaveven tillsvidare. Knepiga drivlineljud försvann efter 10 mil. Misstänker kedja plus drev "passade inte perfekt för varandra".
Nöjd med cykeln annars! Gillar den.
sitter en liten chimsbit innanför axeln på drivsidan, man skulle kunna testa en mm till

Bilagor

• Skärmavbild 2023-09-23 kl. 16.51.07.png
    Skärmavbild 2023-09-23 kl. 16.51.07.png
    359.2 KB · Besök: 56
Tips på bra och LÅNG framskärm till mtb?
Är det till stig? Hur definierar du lång?

Jag har Mudhuggers långa på året runt och det funkar helt perfekt för stig men inget jag hade velat ha för pendling. Om du vill ha heltäckande så är det nog sks bluemels typ men det förutsätter ju att du har fästen.

Såna här fästen funkar bra för att fästa stagen nertill på dämpade framgafflar, finns i några olika storlekar (diameter).

Stänkskärmar i aluminium som var standard på cyklarna förr i världen. Kan man köpa sådana billigt online (~500kr) eller är det billigare att strippa en gammal cykel på skärmarna? lyckas bara hitta SKS-skärmar som är mer åt det gråa hållet och i plast.

Tillbaka
Topp