Berk
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
En del kedjor vill inte ligga kvar på största..
När man piskar bakåt menar du?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En del kedjor vill inte ligga kvar på största..
Antar det ja. En biltema för 7s - sitter väl dåligt på 11sNär man piskar bakåt menar du?
Beställde kassetten på Bike24 och hojar till Biltema vid tillfälle för verktyg.BTs avdragare funkar helt OK, möjligen håller den inte lika länge som en av bättre kvalisort men för glada amatörmekaniker räcker den väl och bra. Jag har flera olika och känner ingen skillnad.
Betr Miche kan man ju alltid skjuta in ett ”nästan”. ?
Här är ett annat alternativ:Har du ett normalstort skruvstäd så klarar du dig utan piska om du vill. Själv har jag pensionerat piskan och kör med en sån där kassettång i normalfall och skruvstäd om låsringen sitter överjävligt fast.
Rätt svar var Shimano B05S-belägg och M5x20 styrstamsskruvar.Ska slänga iväg en beställning till tysken. Om en vecka kommer jag stå och meka i garaget och märka att jag saknar något och tänka att faan varför köpte jag inte det från tysken? Vad är det jag glömt?
Vill du kunna byta till en gaffel som är tapered?Om jag har en ram som är tapered (och en gaffel med passande lager till det) men vill kunna byta till en annan gaffel utan o byta lager, är det en sån lagerbana jag behöver då?
![]()
Cane Creek Crown Race for 110 Series
Spare aluminium crown race for the 110 series by Cane Creek. Models: IS41/30 Compatibility: integrated (IS), external cup (EC), zero stack (ZS) Head Tube (Frame Inner Diameter): 41 mm Crown Steerer Tube: 30 mm Axle to Crown: 1 mm Use: 1 1/8" lower hwww.bike-components.de
IS52/30 i så fall...Men jag undrar om det verkligen är garanterat att passa med vilket lager som helstOm jag har en ram som är tapered (och en gaffel med passande lager till det) men vill kunna byta till en annan gaffel utan o byta lager, är det en sån lagerbana jag behöver då?
![]()
Cane Creek Crown Race for 110 Series
Spare aluminium crown race for the 110 series by Cane Creek. Models: IS41/30 Compatibility: integrated (IS), external cup (EC), zero stack (ZS) Head Tube (Frame Inner Diameter): 41 mm Crown Steerer Tube: 30 mm Axle to Crown: 1 mm Use: 1 1/8" lower hwww.bike-components.de
IS52/30 i så fall...Men jag undrar om det verkligen är garanterat att passa med vilket lager som helst
Nej, eller nja. Gamla gaffeln är tapered, och nya är vanligt 1 1/8. Så om man bara kan smälla på en sån lagerbana så hade det ju underlättar livet en delVill du kunna byta till en gaffel som är tapered?
Enligt Park Tools artikel är lager med 36° vinkel föråldrat och alla nya bör ha 45°.Det undrar jag också. Men det står att sex tillverkare har kommit överens att använda samma beskrivning av styrlagermåt. Det är bra! Jag ser dock ingen vinklar av lagerna där. Vanligaste vinkeln är 45 grad men det finns också lager med 36 grad vinkel.
In years past, there were two different standards for the bearing contact angle for the integrated system, which were the 36-degree and 45-degree contacts. The 36-degree standard is now considered obsolete and the current standard is the 45-degree contact. Because the 36-degree frames are not being produced, the angular contact is not called out and is assumed to be 45-degrees for new headsets. Integrated headsets in the SHIS system are abbreviated as “IS.”
Jag har en sån här för att kunna köra rakt gaffel till tapered styrlager och kunna byta mellan två olika gafflar där den ena är tapered.Nej, eller nja. Gamla gaffeln är tapered, och nya är vanligt 1 1/8. Så om man bara kan smälla på en sån lagerbana så hade det ju underlättar livet en del
@L.and tyvärr ingen lycka i förrådet efter dessa. Ganska säker på att de finns där någonstans men har inte lyckats hitta.Just ja, skulle rota i lådorna efter detta. Kollar imorgon.
Tack för omtanke ändå!@L.and tyvärr ingen lycka i förrådet efter dessa. Ganska säker på att de finns där någonstans men har inte lyckats hitta.
Det är inte min cykel, men enligt polaren sitter det ett sånt här styrlager på, https://www.bike24.com/p2281128.html.Jag har en sån här för att kunna köra rakt gaffel till tapered styrlager och kunna byta mellan två olika gafflar där den ena är tapered.
Sen är jag alldeles för kass på sånt här för att veta om det är vad du behöver, men det kan säkert nån annan svara på!
Ska byta ut nuvarande Formula Cura-broms på en cykel mot en Sram G2 (pga reasons), och det sitter en Sram GX-växelväljare monterad. Vad behöver jag för matchmaker-grej för att få ihop det?
(Kan även leva med att montera växeln direkt på styret då detta är en fulcykel, har ju klämma för bromshandtaget, som synes. ..men då behöver jag också köpa nåt ..annat.)
Visa bilaga 723753
Jo, Cura är ju överlägsna på skogscyklar, detta är dock en cykel som står ute för jämnan och används för att skjutsa sonen till/från förskolan med.. dessa Cura verkar inte gilla att blötas ner så mycket som de gjorts så det är allmänt dålig känsla och bromsverkan (de läcker nog, det hjälper inte att rengöra belägg och skiva), så de får nog dessvärre kasseras .. och för den typen av cykling kan jag köra med G2 R till och med :-)Jag blev så glad när jag såg en hyrescykel med Cura i Alperna, efter två cyklar med Code!
Anade nåt sånt.. Nån som ändå kan peka ut var/om den delen kan köpas löst? (Antingen så de går att match-make:a eller sätta växeln direkt på styret som sagt..) Annars får jag väl ta mig in till Gbg/semi-LBS nån dag framöver.Du behöver en matchmaker klämma. Jag gissar att klämman själva är identisk med vad du har nu men det behövs kopplingen. Såna lösa delar är inte så billiga.
Anade nåt sånt.. Nån som ändå kan peka ut var/om den delen kan köpas löst? (Antingen så de går att match-make:a eller sätta växeln direkt på styret som sagt..) Annars får jag väl ta mig in till Gbg/semi-LBS nån dag framöver.
Närmsta cykelmek med skitiga händer och blåställ har 1/4"-kulor i lösvikt.om jag mäter kulorna på båda sidor i ett billigt skitnav som det står white på till 6.3mm - är det då sannolikt att det är 6,35mm elller finns det andra alternativ i närheten? Det är rätt nära 1/4'' låter det som..
Var får jag i så fall tag i det i Svedala en Onsdag?
Yes, ska kolla därNärmsta cykelmek med skitiga händer och blåställ har 1/4"-kulor i lösvikt.
Vad är ett lämpligt sortiment för att undvika att gå torrt i framtiden? 1/4 och 3/16? Jag ser att det finns 7/32Närmsta cykelmek med skitiga händer och blåställ har 1/4"-kulor i lösvikt.
Kan man få tag på lösa klickfästen till remmar? Alltså hona och hane.
Eller någon som vet vad man kan googla på?
Till diverse, t.ex. en Apidura "handlebar pack" som har remmar man måste trä genom ett fäste, är man lite stressad tar det typ jättelång tid och få rätt på det...
Buckle 50Mm Side Release 2-Pin, reservclips - Diverse Vandringsutrustning - Buckle 50Mm Side Release 2-Pin, reservclips | XXL
Läs mer om Buckle 50Mm Side Release 2-Pin, reservclips. Trygg handel med 28 dagars öppet köpwww.xxl.se
Finns i flera storlekar.
Bra ifall det är en sydd ögla på remmen eftersom att pinnen i mitten är löstagbar så man slipper sprätta och sy om
Är det den här delen du menar?Tjena ska skruva ihop grabbens kompis cykel men saknas en del grejer. Vad heter distansen mellan vevarmen och vevlagret som har invändig gänga shimano vevparti. En länk till rätt saker om det är någon som har tack på förhand ??
Fick hem cykeln som den ser ut enligt bild. Grabbarna hade skruvat själva så jag vet inte om det fattas något?Är det den här delen du menar?
Visa bilaga 724640
Addendum: Vid närmare eftertanke kanske ditt vevlager ser ut mer som i den här stilen, dvs. utan fläns på den vänstra sidan.
Visa bilaga 724642
Addendum 2: Har du nyss bytt vevlager? I så fall, vad satt där innan? Någon historia med flera lösa delar som du nu bytt ut till ett vevlager av patrontyp?
Ok, jag vet inte vad det är för distans du menar eller vad som ev. fattas. Jag tycker det ser ok ut. Har du någon bild på någon annan cykel där det ser annorlunda ut med den typen av vevlager?Fick hem cykeln som den ser ut enligt bild. Grabbarna hade skruvat själva så jag vet inte om det fattas något?
Ja vevlagret ser ut som bild nr 2 utan fläns på vänster sida.
Är det vevlagerdistanser (eng. bottom bracket spacers) du pratar om? Som de på bilden? De sitter i så fall på drivsidan (höger sida), såvida man inte har ett vevlager med fläns även på vänstersidan. De gör så att vevlagret flyttas i förhållande till cykelns mittlinje. De går nog att få tag på löst. Det ändrar ju dock kedjelinjen (chain line), vilket man bör vara medveten om. Men det kan ju göra så att axeln/gängen på vevlagret inte sticker ut så mycket på vänstra sidan, som man ser på din bild.Fick hem cykeln som den ser ut enligt bild. Grabbarna hade skruvat själva så jag vet inte om det fattas något?
En annan fundering jag har är om det är rätt bredd på vevlager du har till den där cykeln. De vanligaste bredderna är 68 och 73 mm. Är det så att det sitter ett 73 mm vevlager på en cykel som har 68 mm bredd på vevlagerhuset så kan jag tänka mig att det sticker ut på det där sättet. Fast många vevlager är gjorda för att passa både 68 mm och 73 mm bredd och då använder man spacers som "bygger upp" kvarvarande 5 mm.Fick hem cykeln som den ser ut enligt bild. Grabbarna hade skruvat själva så jag vet inte om det fattas något?
Tjena ska skruva ihop grabbens kompis cykel men saknas en del grejer. Vad heter distansen mellan vevarmen och vevlagret som har invändig gänga shimano vevparti. En länk till rätt saker om det är någon som har tack på förhand ??
Vevarmsaxeln sitter väl inte lite snett? Den eventuella vänstra hylsan bör hjälpa hålla den centrerad.
Visa bilaga 724703