Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

BTs avdragare funkar helt OK, möjligen håller den inte lika länge som en av bättre kvalisort men för glada amatörmekaniker räcker den väl och bra. Jag har flera olika och känner ingen skillnad.
Betr Miche kan man ju alltid skjuta in ett ”nästan”. ?
Beställde kassetten på Bike24 och hojar till Biltema vid tillfälle för verktyg.
Tack så mycket för hjälpen!

Har du ett normalstort skruvstäd så klarar du dig utan piska om du vill. Själv har jag pensionerat piskan och kör med en sån där kassettång i normalfall och skruvstäd om låsringen sitter överjävligt fast.

Har du ett normalstort skruvstäd så klarar du dig utan piska om du vill. Själv har jag pensionerat piskan och kör med en sån där kassettång i normalfall och skruvstäd om låsringen sitter överjävligt fast.
Här är ett annat alternativ:

Duger absolut i normalfallet. Skruvstädet är mer för situationer då inte ens piskan räcker till. Jag kan intyga att om kassetten sitter som berget och man därför måste förlänga armen på piskan eller sätta fast skaftet under något så är det sen fullt möjligt att dra av kedjan om man har ett rejält skaft till kassettverktyget.

Min erfarenhet är att kedjepiskan sitter sämre på största drevet. Större chanser att kedjesnutten ska hoppa av under ansträngningen. Jag brukar att svepa ett mindre drev som har mellan 30-34 kuggar. Man tappar i hävarmslängden men vinner i säkerheten.

Om jag har en ram som är tapered (och en gaffel med passande lager till det) men vill kunna byta till en annan gaffel utan o byta lager, är det en sån lagerbana jag behöver då?

Om jag har en ram som är tapered (och en gaffel med passande lager till det) men vill kunna byta till en annan gaffel utan o byta lager, är det en sån lagerbana jag behöver då?
Vill du kunna byta till en gaffel som är tapered?

IS52/30 i så fall...Men jag undrar om det verkligen är garanterat att passa med vilket lager som helst

IS52/30 i så fall...Men jag undrar om det verkligen är garanterat att passa med vilket lager som helst

Det undrar jag också. Men det står att sex tillverkare har kommit överens att använda samma beskrivning av styrlagermåt. Det är bra! Jag ser dock ingen vinklar av lagerna där. Vanligaste vinkeln är 45 grad men det finns också lager med 36 grad vinkel.

Det undrar jag också. Men det står att sex tillverkare har kommit överens att använda samma beskrivning av styrlagermåt. Det är bra! Jag ser dock ingen vinklar av lagerna där. Vanligaste vinkeln är 45 grad men det finns också lager med 36 grad vinkel.
Enligt Park Tools artikel är lager med 36° vinkel föråldrat och alla nya bör ha 45°.
Det gäller också endast IS-styrlager:
In years past, there were two different standards for the bearing contact angle for the integrated system, which were the 36-degree and 45-degree contacts. The 36-degree standard is now considered obsolete and the current standard is the 45-degree contact. Because the 36-degree frames are not being produced, the angular contact is not called out and is assumed to be 45-degrees for new headsets. Integrated headsets in the SHIS system are abbreviated as “IS.”

Nej, eller nja. Gamla gaffeln är tapered, och nya är vanligt 1 1/8. Så om man bara kan smälla på en sån lagerbana så hade det ju underlättar livet en del
Jag har en sån här för att kunna köra rakt gaffel till tapered styrlager och kunna byta mellan två olika gafflar där den ena är tapered.
Sen är jag alldeles för kass på sånt här för att veta om det är vad du behöver, men det kan säkert nån annan svara på!

Det är enligt texten också specific till lagret men ingen tillverkare kommer ju att lova nåt annat så frågan är vad oddsen är och det vet jag inte.

Sist jag meckade var det en väldigt specifik lagerbana jämfört med de för si med maskinlager som jag är van vid så där vågade jag inte chansa

Jag har en sån här för att kunna köra rakt gaffel till tapered styrlager och kunna byta mellan två olika gafflar där den ena är tapered.
Sen är jag alldeles för kass på sånt här för att veta om det är vad du behöver, men det kan säkert nån annan svara på!
Det är inte min cykel, men enligt polaren sitter det ett sånt här styrlager på, https://www.bike24.com/p2281128.html.
Något som hjälper dig vidare? Styrlager är lite av en akilleshäl för mig

Antingen kollar man om tillverkaren har lämplig del eller så räknar man ut vad som passar men jag tror få här är så säkra på det senare. Ja, eller så chansar man

Ska byta ut nuvarande Formula Cura-broms på en cykel mot en Sram G2 (pga reasons), och det sitter en Sram GX-växelväljare monterad. Vad behöver jag för matchmaker-grej för att få ihop det?

(Kan även leva med att montera växeln direkt på styret då detta är en fulcykel, har ju klämma för bromshandtaget, som synes. ..men då behöver jag också köpa nåt ..annat.)

1725442019435.png

Ska byta ut nuvarande Formula Cura-broms på en cykel mot en Sram G2 (pga reasons), och det sitter en Sram GX-växelväljare monterad. Vad behöver jag för matchmaker-grej för att få ihop det?

(Kan även leva med att montera växeln direkt på styret då detta är en fulcykel, har ju klämma för bromshandtaget, som synes. ..men då behöver jag också köpa nåt ..annat.)

Visa bilaga 723753

Jag blev så glad när jag såg en hyrescykel med Cura i Alperna, efter två cyklar med Code!

Du behöver en matchmaker klämma. Jag gissar att klämman själva är identisk med vad du har nu men det behövs kopplingen. Såna lösa delar är inte så billiga.

om jag mäter kulorna på båda sidor i ett billigt skitnav som det står white på till 6.3mm - är det då sannolikt att det är 6,35mm elller finns det andra alternativ i närheten? Det är rätt nära 1/4'' låter det som..

Var får jag i så fall tag i det i Svedala en Onsdag?

Jag blev så glad när jag såg en hyrescykel med Cura i Alperna, efter två cyklar med Code!
Jo, Cura är ju överlägsna på skogscyklar, detta är dock en cykel som står ute för jämnan och används för att skjutsa sonen till/från förskolan med.. dessa Cura verkar inte gilla att blötas ner så mycket som de gjorts så det är allmänt dålig känsla och bromsverkan (de läcker nog, det hjälper inte att rengöra belägg och skiva), så de får nog dessvärre kasseras .. och för den typen av cykling kan jag köra med G2 R till och med :-)

Du behöver en matchmaker klämma. Jag gissar att klämman själva är identisk med vad du har nu men det behövs kopplingen. Såna lösa delar är inte så billiga.
Anade nåt sånt.. Nån som ändå kan peka ut var/om den delen kan köpas löst? (Antingen så de går att match-make:a eller sätta växeln direkt på styret som sagt..) Annars får jag väl ta mig in till Gbg/semi-LBS nån dag framöver.

Senast ändrad:
om jag mäter kulorna på båda sidor i ett billigt skitnav som det står white på till 6.3mm - är det då sannolikt att det är 6,35mm elller finns det andra alternativ i närheten? Det är rätt nära 1/4'' låter det som..

Var får jag i så fall tag i det i Svedala en Onsdag?
Närmsta cykelmek med skitiga händer och blåställ har 1/4"-kulor i lösvikt.

Jag hjälper en herre med rörelsenedsättning och tänkte serva hans trehjuling. Baktill är det rullbroms med den enkla principen läder mot skiva, friktionen är i princip noll dock... Har ni något förslag?

Bilagor

• 17256334668382626145413767955518.jpg
    17256334668382626145413767955518.jpg
    426.9 KB · Besök: 51
Knepigt! Går det att fästa en enkel fälgbroms på något hjul/stag?
Ersättare till lädret kan jag i alla fall inte komma på. ...Något korkaktigt?

Det bör gå att ersätta läderbromsen med en mekanisk skivbroms, men då krävs det att man är en smula händig i metallverkstaden.

Kan man få tag på lösa klickfästen till remmar? Alltså hona och hane.
Eller någon som vet vad man kan googla på?

Till diverse, t.ex. en Apidura "handlebar pack" som har remmar man måste trä genom ett fäste, är man lite stressad tar det typ jättelång tid och få rätt på det...

Kan man få tag på lösa klickfästen till remmar? Alltså hona och hane.
Eller någon som vet vad man kan googla på?

Till diverse, t.ex. en Apidura "handlebar pack" som har remmar man måste trä genom ett fäste, är man lite stressad tar det typ jättelång tid och få rätt på det...

Finns i flera storlekar.
Bra ifall det är en sydd ögla på remmen eftersom att pinnen i mitten är löstagbar så man slipper sprätta och sy om

Finns i flera storlekar.
Bra ifall det är en sydd ögla på remmen eftersom att pinnen i mitten är löstagbar så man slipper sprätta och sy om

Hm, just den du länkar till beskrivs som
Side Release 2 Pin har två monteringsstift som enkelt skruvas ut eller fästs med ett stjärnverktyg, medan den andra änden är en remspännare
Men på bilden ser det ut som att det är stift i bägge ändarna?

Den som ser ut att ha remspännare på ena sidan

Ganska stor skillnad i pris, 40 vs 135.

Tjena ska skruva ihop grabbens kompis cykel men saknas en del grejer. Vad heter distansen mellan vevarmen och vevlagret som har invändig gänga shimano vevparti. En länk till rätt saker om det är någon som har tack på förhand ??

Bilagor

• IMG_7208.jpeg
    IMG_7208.jpeg
    451.1 KB · Besök: 60
Tjena ska skruva ihop grabbens kompis cykel men saknas en del grejer. Vad heter distansen mellan vevarmen och vevlagret som har invändig gänga shimano vevparti. En länk till rätt saker om det är någon som har tack på förhand ??
Är det den här delen du menar?

1725733686450.png

Addendum: Vid närmare eftertanke kanske ditt vevlager ser ut mer som i den här stilen, dvs. utan fläns på den vänstra sidan.

1725734081455.png

Addendum 2: Har du nyss bytt vevlager? I så fall, vad satt där innan? Någon historia med flera lösa delar som du nu bytt ut till ett vevlager av patrontyp?

Senast ändrad:
Är det den här delen du menar?

Visa bilaga 724640

Addendum: Vid närmare eftertanke kanske ditt vevlager ser ut mer som i den här stilen, dvs. utan fläns på den vänstra sidan.

Visa bilaga 724642

Addendum 2: Har du nyss bytt vevlager? I så fall, vad satt där innan? Någon historia med flera lösa delar som du nu bytt ut till ett vevlager av patrontyp?
Fick hem cykeln som den ser ut enligt bild. Grabbarna hade skruvat själva så jag vet inte om det fattas något?

Ja vevlagret ser ut som bild nr 2 utan fläns på vänster sida.

Senast ändrad:
Fick hem cykeln som den ser ut enligt bild. Grabbarna hade skruvat själva så jag vet inte om det fattas något?

Ok, jag vet inte vad det är för distans du menar eller vad som ev. fattas. Jag tycker det ser ok ut. Har du någon bild på någon annan cykel där det ser annorlunda ut med den typen av vevlager?

Om det finns med och utan fläns så är det svårt att veta från bild men det måste glappa om den saknas?

Hur som helst, finns det verkligen reservdelar?

Är det vevlagerdistanser (eng. bottom bracket spacers) du pratar om? Som de på bilden? De sitter i så fall på drivsidan (höger sida), såvida man inte har ett vevlager med fläns även på vänstersidan. De gör så att vevlagret flyttas i förhållande till cykelns mittlinje. De går nog att få tag på löst. Det ändrar ju dock kedjelinjen (chain line), vilket man bör vara medveten om. Men det kan ju göra så att axeln/gängen på vevlagret inte sticker ut så mycket på vänstra sidan, som man ser på din bild.

1725779413396.png

Senast ändrad:

En annan fundering jag har är om det är rätt bredd på vevlager du har till den där cykeln. De vanligaste bredderna är 68 och 73 mm. Är det så att det sitter ett 73 mm vevlager på en cykel som har 68 mm bredd på vevlagerhuset så kan jag tänka mig att det sticker ut på det där sättet. Fast många vevlager är gjorda för att passa både 68 mm och 73 mm bredd och då använder man spacers som "bygger upp" kvarvarande 5 mm.

Kan tänka mig att det är ett av de sistnämnda vevlagren du har på cykeln och att du då bör ha normalt tre spacers (distanser) som brukar följa med vevlagret då man köper det, och som tillsammans "bygger upp" 5 mm.

Vevarmsaxeln sitter väl inte lite snett? Den eventuella vänstra hylsan bör hjälpa hålla den centrerad.

1725784702265.png

Bytte precis kedja på min lvg. Den är 7-växlad, så jag hade köpt en kedja för 6/7/8. När jag hade satt dit den var det precis som att den tog i på massa ställen och mycket riktigt var den ca 1mm bredare än den gamla kedjan!
Detta är säkert självklarheter för er gamla mekrävar, men jag var helt överraskad. Hur hittar jag en kedja med rätt bredd?

Tillbaka
Topp