Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Om man vill byta hydraliska bromsar, kan man återanvända slangen mellan handtag och bromsok? Så att man slipper dra om alla interna slangar

Om man vill byta hydraliska bromsar, kan man återanvända slangen mellan handtag och bromsok? Så att man slipper dra om alla interna slangar
Ja om det är en broms inom samma märke/"familj". Du kan inte byta mellan sram och shimano exempelvis. Sen har shimano 2 olika slangar men där är det inte riktigt samma hårda gräns

Bättre svar får du om du skriver vad du vill byta mellan

Senast ändrad:
Varför är det så många MTB till salu på Blocket jämfört med hybrider och racer? Är det så att många köper MTB för att de ser balla ut men tröttnar på dem? Bra skick sparsamt använd står det på många.

Varför är det så många MTB till salu på Blocket jämfört med hybrider och racer? Är det så att många köper MTB för att de ser balla ut men tröttnar på dem? Bra skick sparsamt använd står det på många.

Jag gissar att många tycker att det är kul innan man har provat (kanske tittar på film på YT), men upptäcker att det är jobbigt att trampa och att det är mycket tekniskt, åtminstone kring Stockholm.

Någon som sitter på ett bra tips på ett brandgult kit med "Frame protection" för en gravelram?
Tänkte försöka piffa till min favoritgravel.
Har kikat lite på detta:
dyedbro-gravel-rahmenschutz-set-stay-free-matt-color.jpg

Även om det går från brandgult till gult, så tycker jag att det är intressant.

när vill man ha en fjärrutlöst ringklocka? finns säkert något användningsområde som jag inte kommer på.

visst att du slipper montera ringklockan vid handtaget, men... du måste ändå montera ringklockans reglage vid handtaget 🤔

när vill man ha en fjärrutlöst ringklocka? finns säkert något användningsområde som jag inte kommer på.

visst att du slipper montera ringklockan vid handtaget, men... du måste ändå montera ringklockans reglage vid handtaget 🤔
Du skulle kanske kunna montera reglaget på sadelstolpen?
Eller montera klocka vänd bakåt för att plinga på hjulsugare?

Dags för fullservice av bromsarna, två år sedan sist. Det är tvåkolvsok där ok är delat i två delar (SRAM Level Ultimate).
Jag är 99.9% säker på att den instruktion(svideo) jag sist tittade på sa att det skulle vara tunnt med bromscylinderfett (för DOT5.1) runt kolvarna men alla jag hittar nu säger tvärt om. Åkte och köpte en tub bara därför.
I de instruktioner jag hittar hos SRAM är det bara när man byter nipplar/slang och vid viss service av handtaget som man använder fett.

Vad säger alla experter på happy? Har jag drömt, var jag förvirrad eller är det till och med helt ok och kanske till och med smart?

Har en (9? år gammal) Cube cykel som har ett glapp (se pil) där vevarmen sitter. Hela vevaxeln kan röra sig några mm åt vänster-höger. Är det bara lossa vevarmen och spänna ihop den igen, eller tyder det på ett allvarligt problem?
20240908_095022.jpg

Har en (9? år gammal) Cube cykel som har ett glapp (se pil) där vevarmen sitter. Hela vevaxeln kan röra sig några mm åt vänster-höger. Är det bara lossa vevarmen och spänna ihop den igen, eller tyder det på ett allvarligt problem?
Visa bilaga 737260
Om du lossar på bultarna du ser på bilden så bör du kunna trycka in den så att den sitter korrekt igen. Dra sedan åt preload skruven på sidan så att det precis börjar bli lite motstånd(inte alls hårt med andra ord) och dra åt bultarna igen. Du behöver tyvärr detta verktyg för att dra åt preload-skruven. Förövrigt hade jag passat på att kolla skicket på vevlagret om du ändå ska ta isär grejerna.

Om det inte funkar kanske du saknar en distans någonstans

Du behöver tyvärr detta verktyg för att dra åt preload-skruven
Det går fint med en träbit eller smörkniv i plast eller något annat som inte är för hårt.

Sedan gäller det att dra åt skruvarna på vevarmen i omgångar så att man jobbar sig upp till det angivna momentet, 12-14 nm, inte bara ena sidan först och sedan andra.

Någon som känner till en svensk butik eller europeisk onlineshop som kan tänkas ha pedalpins till Raceface Atlaspedaler hemma?
Dessa: https://www.raceface.com/products/pin-kit-atlas-pedal

Det verkar vara lögn i helvete att hitta även om jag letar mig utanför EU, finns i nordamerika och oceanien men är inte sugen på att betala 800:- i frakt för lite skrot för 200:-

Jag gissar att de är slutsåld överallt. Jag har letat hos tysken. Leveranstiden har gått ner, så de verkar komma. Bike24 säger nu 12-20 dagar (inkl leverans till Sverige).

Någon som känner till en svensk butik eller europeisk onlineshop som kan tänkas ha pedalpins till Raceface Atlaspedaler hemma?
Dessa: https://www.raceface.com/products/pin-kit-atlas-pedal

Det verkar vara lögn i helvete att hitta även om jag letar mig utanför EU, finns i nordamerika och oceanien men är inte sugen på att betala 800:- i frakt för lite skrot för 200:-
Måste ju finnas till andra pedaler eller på Hornbach som passar?

Frun har en cykel med hydrauliska skivbromsar med mineralolja.
Jag har köpt ett luftningskit till hennes cykel, (inte för att bromsarna behöver tillsyn just nu, men det är kul att äga verktyg)…
Kan man ta bort luftningsskruven på handtaget för att prova ut vilken adapter man ska använda utan att släppa in luft i systemet?
Tänkte stoppa undan dom adaptrar jag inte behöver just nu så det inte blir överfullt i väskan, och så man slipper stå och leta adaptern varje gång man ska använda grejorna.

Någon som sitter på ett bra tips på ett brandgult kit med "Frame protection" för en gravelram?
Tänkte försöka piffa till min favoritgravel.
Har kikat lite på detta:
dyedbro-gravel-rahmenschutz-set-stay-free-matt-color.jpg

Även om det går från brandgult till gult, så tycker jag att det är intressant.
Den här tycker jag du ska ha:
Den här är ju snygg, men inte specialklippt:
Nästan samma lika: https://www.etsy.com/de-en/listing/...MImpCzg7HaiQMVPQWiAx2WliAPEAQYBiABEgIR8_D_BwE

Mindre snygg, kanske: https://www.algisbike.com/shop/Frame-Guard-Protection-M-Orange-p424926292

För shimano finns det bh59 o bh90. Olika stift
Uppskattar ditt svar .. men när jag läser hos återförsäljare ser jag att oliven du tipsade om är för Shimano-slang. Jag ska ju som skrivet blanda Magura ok med Shimanohandtag, vad jag inte hade klart för mig vid frågetillfället var att jag kommer använda Jagwireslang.

Har du koll på om det då är bäst med Jagwires grejer i XT-handtaget eller om det ändå blir tätare med Shimanos BR90-oliv som du tipsade om?

Tack på förhand.

Uppskattar ditt svar .. men när jag läser hos återförsäljare ser jag att oliven du tipsade om är för Shimano-slang. Jag ska ju som skrivet blanda Magura ok med Shimanohandtag, vad jag inte hade klart för mig vid frågetillfället var att jag kommer använda Jagwireslang.

Har du koll på om det då är bäst med Jagwires grejer i XT-handtaget eller om det ändå blir tätare med Shimanos BR90-oliv som du tipsade om?

Tack på förhand.
Det vet jag inte. Oliven måste ju passa både slang och handtag.

Tillbaka
Topp