Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Min son hade Maxxis Creepy Crawler 19 tums (sic!) trial-däck på sin tidigare MTB. De däcken hade verkligen bra vintergrepp! De vägde dock bly, inte ideellt för barncykel.

Det borde har Super Tacky gummi, som är 42a. Riktigt mjukt! Samma som sidodobbar på MaxxTerra och mittendobbar på MaxxGrip.

Körde 30min trappa. Var på samma "nivå/intensitet" på trappmaskinen under hela tiden.
Arbetspulsen ökar kontinuerligt. Varför?

Bilagor

• IMG_6694.jpeg
    IMG_6694.jpeg
    141 KB · Besök: 40
Tja det är nog rimligt ändå. ”Ni” var ett nedsättande uttryck, det användes inte för tilltala ”fint folk”. Av någon anledning har historien förvanskat det till att det skulle vara någon slags artighet i att tilltala någon med ni.
Stör mig som bara den att främst yngre i serviceyrken ibland niar i tron att de är artiga. De var inte födda när du-reformen kom (inte jag heller) men ack ack ack.

Körde 30min trappa. Var på samma "nivå/intensitet" på trappmaskinen under hela tiden.
Arbetspulsen ökar kontinuerligt. Varför?
Sök på "pulsdrift". Här ett exempel:

"En ytterligare faktor att ta hänsyn till under ett träningspass är att pulsen kan/kommer att ständigt höjas fast intensiteten mätt i upplevd ansträngning är densamma. Fenomenet kallas för pulsdrift och orsakas bland annat av kroppstemperaturen höjs och vätskebalansen i kroppen rubbas."
https://vaistokondition.se/blogg/vad-ar-pulstraning/

Och även du verkar ha svårt att uttrycka dig begripligt.
Om det är en mer utförlig förklaring du behöver så kommenterade även eveningstar i inlägg 27,408 särskrivningen. Jag tyckte inte att det tillförde något då, och jag tycker inte att ditt inlägg som bolltvåa bidrog med något mer...

Senast ändrad:
Aldrig fått med en sån här platta till mtb-skor förrut. Vad ska den vara bra för, var ska den sitta?

Bilagor

• 1000008693.jpg
    1000008693.jpg
    317.4 KB · Besök: 72
Upplever att jag glider framåt på sadeln. Har provat alla möjliga reaches, sadelhöjder och fram- och bak-inställningar. Det enda som hjälper är att vinkla uppåt lite i framkant. Vad gör jag för fel?

Jag funderar på att uppgradera gaffel och bakdämpare på min Superior XF 999 TR till våren. Det sitter nu en gaffel med 140mm slaglängd på den och dämparen är 190x51. Jag hade tänkt mig en Sid Ultimate gaffel med slaglängd 120mm istället, och en Sidluxe 190x45 bak. Finns det några potentiella problem med att ersätta gaffel/dämpare till en med kortare slaglängd? Och när jag räknar på hur geometrin förändras är det då skillnaden i slaglängd på gaffeln jag ska beakta, eller crown-to-crown?

Jag funderar på att uppgradera gaffel och bakdämpare på min Superior XF 999 TR till våren. Det sitter nu en gaffel med 140mm slaglängd på den och dämparen är 190x51. Jag hade tänkt mig en Sid Ultimate gaffel med slaglängd 120mm istället, och en Sidluxe 190x45 bak. Finns det några potentiella problem med att ersätta gaffel/dämpare till en med kortare slaglängd? Och när jag räknar på hur geometrin förändras är det då skillnaden i slaglängd på gaffeln jag ska beakta, eller crown-to-crown?

Cykeln har ett högt vevlager, så då skulle du kunna köra en 20 mm kortare gaffel utan större problem. Sadelrörsvinkeln blir ungefär en grad brantare och reach lite längre, som gissningsvis både är bra. Enda nackdel är att gaffelrörsvinkeln också blir en grad brantare. Du kan får en half grad tillbaka med en "angle-spacer" mellan gaffeln och styrhuvudet.

Cykeln har ett högt vevlager, så då skulle du kunna köra en 20 mm kortare gaffel utan större problem. Sadelrörsvinkeln blir ungefär en grad brantare och reach lite längre, som gissningsvis både är bra. Enda nackdel är att gaffelrörsvinkeln också blir en grad brantare. Du kan får en half grad tillbaka med en "angle-spacer" mellan gaffeln och styrhuvudet.
Tack, då har jag räknat rätt. Eller snarare konfiguratorn jag använde. Det är 11mm skillnad på axel-to-crown mellan gafflarna, så det blir ca 0,6 grader brantare vinkel på gaffelröret har jag för mig. Det passar mig utmärkt, då jag mest kör XC och inte så mycket stökiga utförslöpor.

Frågan är om det är samma trianglar som på vanliga versionen?
Jag är ganska säker på det. För mig framstår det iallfall som att Superior bygger sina Trail/DC cyklar på samma ram som XC cyklarna. Cyklar byggda på den förra generationens XC ram kallas Trail och de byggda på den senaste kallas DC. Jag har den förra generationens ram. Om jag byter till 120mm gaffel närmar sig geometrin den nyligen uppdaterade XC versionen. Jag tror det skulle passa mig utmärkt då jag mest kör XC, inte behöver 140mm fram och 130mm bak, och gärna vill ha remote lockout och ett pedal-läge.

Jag är ganska säker på det. För mig framstår det iallfall som att Superior bygger sina Trail/DC cyklar på samma ram som XC cyklarna. Cyklar byggda på den förra generationens XC ram kallas Trail och de byggda på den senaste kallas DC. Jag har den förra generationens ram. Om jag byter till 120mm gaffel närmar sig geometrin den nyligen uppdaterade XC versionen. Jag tror det skulle passa mig utmärkt då jag mest kör XC, inte behöver 140mm fram och 130mm bak, och gärna vill ha remote lockout och ett pedal-läge.

Det är fullt möjligt. På en del ramar ändrar man även baktriangel och/eller länk.
Jag såg någon hoj där man gjorde en DC variant av en cykel med mer slag och då blev STA brantare. Om jag minns rätt pga kortare dämpare (men det kanske vara länk också). Nu får du inte det problemet eftersom du behåller moteringslängs på dämparen bak. Borde dock bli mindre SAG så blir ändå lite mer framåt.,

Det är fullt möjligt. På en del ramar ändrar man även baktriangel och/eller länk.
Jag såg någon hoj där man gjorde en DC variant av en cykel med mer slag och då blev STA brantare. Om jag minns rätt pga kortare dämpare (men det kanske vara länk också). Nu får du inte det problemet eftersom du behåller moteringslängs på dämparen bak. Borde dock bli mindre SAG så blir ändå lite mer framåt.,
Samtidigt blir det mindre SAG även fram. Men visst lite mer framåt blir det såklart och det känns bara bra. Oavsett vilket, det låter på er som att cykeln inte kommer bli oigenkännbar/okörbar iallafall, så då är det väl bara att testa så småningom! Tack alla som svarat!

Samtidigt blir det mindre SAG även fram. Men visst lite mer framåt blir det såklart och det känns bara bra. Oavsett vilket, det låter på er som att cykeln inte kommer bli oigenkännbar/okörbar iallafall, så då är det väl bara att testa så småningom! Tack alla som svarat!
Ja, det stämmer med SAG som du säger. Om man gissar vilt så är allt lika och det blir inga problem alls. Ville bara säga att det inte är en självklarhet att det är så.

Upplever att jag glider framåt på sadeln. Har provat alla möjliga reaches, sadelhöjder och fram- och bak-inställningar. Det enda som hjälper är att vinkla uppåt lite i framkant. Vad gör jag för fel?
Om man anstränger sig hårt och länge på cykeln glider man fram. Prova att sänka intensiteten på något sätt.

Som @Rattnalle skriver, är det ett problem att vinkla sadeln lite uppåt? Somliga vill ha den starkt framåtlutad - jag nämner inga @kais01 vid namn här - andra helt vågrätt och några uppåtlutad. Vi är olika och har olika preferenser helt enkelt. Ställ den så det blir bra, inte som andra tycker. Svårare är det inte.

Som @Rattnalle skriver, är det ett problem att vinkla sadeln lite uppåt? Somliga vill ha den starkt framåtlutad - jag nämner inga @kais01 vid namn här - andra helt vågrätt och några uppåtlutad. Vi är olika och har olika preferenser helt enkelt. Ställ den så det blir bra, inte som andra tycker. Svårare är det inte.
Tur att du inte nämnde @kais01 vid namn, man vill ju inte peka ut någon. 😀

Har ett oljud, nästan lite krasande ljud från aktern mest troligt kassett/kedja vid träning på trainer. Uppstår dock endast på växel 20 (mekanisk 105, 2x11s), har kontrollerat utan belastning och tycker allt går i fint, inget oljud vid växling eller linjefel mellan pulleys/derailleur/kassett.. Såvitt jag kan bedöma är allt rimligt rent/smörjt.. Någon som sitter på tips på komtrollpunkt eller åtgärd?

Tackar det är onekligen lite udda - förutsatt att min analys är någorlunda akkurat.. Får nog ta isär och kontrollera, noterar dock inte fenomenet med på lilla framklingan. Annars blir det en vända till LBS för en översyn 👍

Hugger som som en kniv om jag lägger vikt på vänster knä. Alltså när jag går ner på knä. Har hänt en gång tidigare o läkte efter några månader.
Vad kan det vara?

Hugger som som en kniv om jag lägger vikt på vänster knä. Alltså när jag går ner på knä. Har hänt en gång tidigare o läkte efter några månader.
Vad kan det vara?
Jag har haft liknande någon gång, jag fick rekommendationen att sitta på en stol eller liknande, och sen lyfta på smalbenet/foten, så att man trånar upp muskulaturen i knät. Det hjälpte för mig, och någon med medicinsk kunskap kan säkert förklara bättre vad som tränas

Tillbaka
Topp