Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kollar efter Limar Alben på rea?Om en cykelnoob ska köpa en ny hjälm (främst pendling, men även en del stigar) och har en budget på ca 400kr... Vad skulle ni rekommendera?
Jag hade kollat på den här (i butik) om jag ville lösa det snabbt och enkelt inom budget.Om en cykelnoob ska köpa en ny hjälm (främst pendling, men även en del stigar) och har en budget på ca 400kr... Vad skulle ni rekommendera?
Det är ju rätt ovanligt med problem med kassetten med iofs.oavsett är det nog ovanligt att man får problem med BB så ska man ha med ett verktyg så är kassett nog bättre. Utom om man har yttre fram med 15mm TA...
Det är ju rätt ovanligt med problem med kassetten med iofs.
Jo, det är det säkert men jag har lyckets en gång. Diskarna har klarat sig. Oavsett har jag inte med den typen av verkyg om det inte är på semester.Det är ju rätt ovanligt med problem med kassetten med iofs.
Nej jag har inte heller med nåt sånt ut i fält. Bara i packningen på resor. Så är ju körd oavsett om det skiter sig på riktigt långt bort.Jo, det är det säkert men jag har lyckets en gång. Diskarna har klarat sig. Oavsett har jag inte med den typen av verkyg om det inte är på semester.
Jag har också lyckats får endcaps att skruva upp sig men det gick att skruva ihop med fingrarna.
Han svarade ju inte heller egentligen på frågan vilken som är bäst.![]()
Threaded #17: Centerlock rotor lockring things
To grease or not to grease, the best tools, and more geeky things related to the simple interface.escapecollective.com
Inte de Shimano CL-muttrar jag har åtminstone, vare sig de för yttre eller inre verktyg.Minns jag helt fel nu eller är det inte gänglåsning på Shimanos ringar från fabrik?
Fast alu mot alu bör inte orsaka några problem.Inte de Shimano CL-muttrar jag har åtminstone, vare sig de för yttre eller inre verktyg.
Pga alu brukar jag smörja gängorna med (lite) alupasta.
Nä, frågan är väl inte ställd pga att det säkert inte behöver ställas.Han svarade ju inte heller egentligen på frågan vilken som är bäst.
Minns jag helt fel nu eller är det inte gänglåsning på Shimanos ringar från fabrik?
Fast en olycka kan ske och kräva en åtgärd.Jag har aldrig ens tänkt tanken att ha med kassettverktyg mm på resa. Bättre ha koll på slitage innan man ger sig iväg.
Om vi inte pratar halvårslånga resor i Yttre Långtbortistan förstås.
Ffa är risken att slinta med verktyget för yttre platta, tunna låsmutter mycket stor så ur den synpunkten är inre att föredra alla dar i veckan.
Vi har en solklar vinnare!
Parktool har ett tillbehör till sin CL-hylsa där man kan säkerställa bra kontakt genom att klämma hylsan mot muttern med hjälp av en fjäder.Håller med det. Jag hade ett helvete tid att avmontera en fastsittande extern CL-mutter. Jag behövde hitta en extralång QR-axel för att klämma fast BB-hylsan ovanpå muttern för att säkerställa bra kontakt mellan verktyget och muttern. Bara efter detta lyckades att vrida på verktyget utan att det kammar ut.
Därefter bytte jag omedelbart till en inre CL-mutter som jag lyckades hitta i "bra-att-ha" lådan.
Fast en olycka kan ske och kräva en åtgärd.
Steget från att ha med sig en hylsa till att kräva följebil känns naturligt.Tänkte inte på det. Ska skaffa följebil.
Precis, något sånt är ett måste för kassett- och vevlagersverktygen. Jag har nu skapat några långa gängade stänger i olika diametrar för detta.Parktool har ett tillbehör till sin CL-hylsa där man kan säkerställa bra kontakt genom att klämma hylsan mot muttern med hjälp av en fjäder.
![]()
BBT-RS Bottom Bracket Tool Retaining System
This comprehensive system ensures optimal tool engagement on bottom brackets with shallow tool fittings, making removal and installation easier and safer.www.parktool.com
Ahh. Tillbaka till den goda gamla gängade frikranstidenPrecis, något sånt är ett måste för kassett- och vevlagersverktygen. Jag har nu skapat några långa gängade stänger i olika diametrar för detta.
Ahh. Tillbaka till den goda gamla gängade frikranstiden![]()
Allvarligt, vad ska man med en avdragare till om det inte finns en annan kassett, bromsskiva, kedja osv att ersätta den trasiga delen med? Detta har väl tröskats till leda i andra trådar. Men det står naturligtvis fritt att medbringa en halv cykel i lösdelar man är lagd åt det hållet. Verkar bara lite opraktiskt IMHO. Ett visakort är enklare.Steget från att ha med sig en hylsa till att kräva följebil känns naturligt.
Tycker det är lite underligt att du tycker det är så underligt att man tar med sig ett kassettverktyg på semestern.Allvarligt, vad ska man med en avdragare till om det inte finns en annan kassett, bromsskiva, kedja osv att ersätta den trasiga delen med? Detta har väl tröskats till leda i andra trådar. Men det står naturligtvis fritt att medbringa en halv cykel i lösdelar man är lagd åt det hållet. Verkar bara lite opraktiskt IMHO. Ett visakort är enklare.
A ja, du tänker mtb. Jag tänker väg.Tycker det är lite underligt att du tycker det är så underligt att man tar med sig ett kassettverktyg på semestern.
Ett exempel från ett par år sedan: lyckades kröka en tand på MTB-kassetten som resulterade att kedjan gick av också. Hade inte så långt kvar till stugan där jag kunde skruva av kassetten, lyckades kröka tillbaka tanden och sätta ihop kedjan med ett kedjelås. Skruvade tillbaka kassetten och kunde fortsätta cyklande under resten av semestern.
Slapp därmed plocka fram Google för att söka efter en cykelaffär att ta mig till dagen efter.
Därför har jag en en plastlåda med lite verktyg som jag slänger med i packningen när vi skall iväg på semester för att slippa krångla vid liknande situation.
Det spelar väl ingen roll vad man färdas på?A ja, du tänker mtb. Jag tänker väg.
Det spelar väl ingen roll vad man färdas på?
Oftast har vi ett par cyklar var med oss på semester och kanske jag klotar och kröker bromsskivan på graveln. Då kan jag t.ex. sno bromsskivan tillfälligt från en annan hoj istället för att leta runt efter en cykelaffär och en affär som dessutom skall ha en bromsskiva i lager som jag vill ha. Alternativt åka dit varje gång med hjulen för att flytta över bromsskivan från det ena hjulet till det andra om man växlar mellan underlaget.
Tycker det hela låter krångligare än att ha med sig några verktyg i bagagen.
Nu pratar du ju också följebil; verktygslåda, flera cyklar, flera hjul. Har du mekaniker i baksätet?Det spelar väl ingen roll vad man färdas på?
Oftast har vi ett par cyklar var med oss på semester och kanske jag klotar och kröker bromsskivan på graveln. Då kan jag t.ex. sno bromsskivan tillfälligt från en annan hoj istället för att leta runt efter en cykelaffär och en affär som dessutom skall ha en bromsskiva i lager som jag vill ha. Alternativt åka dit varje gång med hjulen för att flytta över bromsskivan från det ena hjulet till det andra om man växlar mellan underlaget.
Tycker det hela låter krångligare än att ha med sig några verktyg i bagagen.
Det är @Pfaff som av någon anledning valt att tolka mina inlägg med frågan om det fanns någon fördel att köra med CL-mutter med extern fattning där det går att köra med mutter med intern fattning som om jag kör runt med en hel verkstad i en sadelväska.Men jag trodde att vi pratade om "med på cykeln". När jag åker till en bikepark på långhelg har jag också med ett kassett verktyg (och extra kassett).
Det händer ganska ofta att vi åker på bilsemester när vi är lediga. Då vill vi gärna cykla så mycket som möjligt och tar då gärna med oss flera cyklar.Nu pratar du ju också följebil; verktygslåda, flera cyklar, flera hjul. Har du mekaniker i baksätet?
Beror nog på att jag reser med och på cykel, inte med bil.Det är @Pfaff som av någon anledning valt att tolka mina inlägg med frågan om det fanns någon fördel att köra med CL-mutter med extern fattning där det går att köra med mutter med intern fattning som om jag kör runt med en hel verkstad i en sadelväska.
Varför det får han kanske förklara själv.
En som passar. Bra ventilation är skönt på mtb i skogen, men det driver upp priset på hjälmen .Det är billigare att tillverka en hjälm med godkänt skydd om den inte behöver vara lätt och full av hål. Så det är bara att prova sig fram på XXL ,din cykelhandlare etc.Om en cykelnoob ska köpa en ny hjälm (främst pendling, men även en del stigar) och har en budget på ca 400kr... Vad skulle ni rekommendera?
Biltema har en hjälm med mips som landar in precis på din budget.Om en cykelnoob ska köpa en ny hjälm (främst pendling, men även en del stigar) och har en budget på ca 400kr... Vad skulle ni rekommendera?
Den billigaste hjälm med högt betyg i Virginia Techs hjälmtest jag hittade när jag letade ny hjälm var Specialized Align II Mips, jag tror att jag gav 450kr, kostar nu 509 kr hos TCM. Alla hjälmar, speciellt på svenska marknaden, testas förstås inte av VT och jag vet inte hur stor skillnad det verkligen gör.Om en cykelnoob ska köpa en ny hjälm (främst pendling, men även en del stigar) och har en budget på ca 400kr... Vad skulle ni rekommendera?
Behövs det? Det brukar ju sitta en justerskruv på reglaget.Köpte en begagnad dropper, men saknar ”rotary ferrules”, se bild.
Någon som vet var man kan få tag i en sådan?
Inte så om man har ett 2× reglage:Behövs det? Det brukar ju sitta en justerskruv på reglaget.
Vet du var man kan köpa den?
Nu när jag tänker på saken, kommer jag ihåg att jag har ett sådant reglage (spaken + röret + justeringen) liggande i reservlådan. Och jag kommer sannolikt inte behöva det för något bygge framöver.Vet du var man kan köpa den?