Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Vi har en solklar vinnare!
IMG_2825.webp

IMG_2826.webp

Om en cykelnoob ska köpa en ny hjälm (främst pendling, men även en del stigar) och har en budget på ca 400kr... Vad skulle ni rekommendera?

Om en cykelnoob ska köpa en ny hjälm (främst pendling, men även en del stigar) och har en budget på ca 400kr... Vad skulle ni rekommendera?
Jag hade kollat på den här (i butik) om jag ville lösa det snabbt och enkelt inom budget.

Finns i tre storlekar så det torde gå att hitta rätt just för dig. Testad och godkänd CE och EN. Vann tydligen pris av Folksam 2020, så den borde vara säker och trygg. Med MIPS. Ser ut att vara konstruerad av någon som vill göra en bra cykelhjälm (tänker på banden, lufthål, etc.)

Annars skulle jag cyklat runt till så många cykelbutiker som möjligt och letat på rea.

Det är ju rätt ovanligt med problem med kassetten med iofs.
Jo, det är det säkert men jag har lyckets en gång. Diskarna har klarat sig. Oavsett har jag inte med den typen av verkyg om det inte är på semester.

Jag har också lyckats får endcaps att skruva upp sig men det gick att skruva ihop med fingrarna.

Jo, det är det säkert men jag har lyckets en gång. Diskarna har klarat sig. Oavsett har jag inte med den typen av verkyg om det inte är på semester.

Jag har också lyckats får endcaps att skruva upp sig men det gick att skruva ihop med fingrarna.
Nej jag har inte heller med nåt sånt ut i fält. Bara i packningen på resor. Så är ju körd oavsett om det skiter sig på riktigt långt bort.

Men har också 15mm axel så för mig är valet avgjort av det skälet, har då extern på båda för att inte ha flera olika verktyg.

Han svarade ju inte heller egentligen på frågan vilken som är bäst. 😛

Minns jag helt fel nu eller är det inte gänglåsning på Shimanos ringar från fabrik?
Nä, frågan är väl inte ställd pga att det säkert inte behöver ställas.
Skallen började vandra iväg när jag skulle montera nya bromsskivor på hjulen och de medföljande muttrarna (de som följer med bromsskivorna) är för invändig fattning och de som följer med hjulen är för utvändig fattning.
Eftersom att de som följer med hjulen borde ju tillverkaren veta att 12 mm-axel inte kräver utvändig fattning och då började jag fundera på om de valt utvändigt pga någon annan fördel.
För Zipps egna muttrar är helt bedrövliga att handskas med pga att de är så hemskt tunna.

Threaded-Centerlock-tools-and-tips-dave-rome-11.jpg

Har nu monterat skivorna med SRAMs invändiga mutter. Får se om allt rasar samman nu.

Jag har aldrig ens tänkt tanken att ha med kassettverktyg mm på resa. Bättre ha koll på slitage innan man ger sig iväg.
Om vi inte pratar halvårslånga resor i Yttre Långtbortistan förstås.

Ffa är risken att slinta med verktyget för yttre platta, tunna låsmutter mycket stor så ur den synpunkten är inre att föredra alla dar i veckan.

Håller med det. Jag hade ett helvete tid att avmontera en fastsittande extern CL-mutter. Jag behövde hitta en extralång QR-axel för att klämma fast BB-hylsan ovanpå muttern för att säkerställa bra kontakt mellan verktyget och muttern. Bara efter detta lyckades att vrida på verktyget utan att det kammar ut.

Därefter bytte jag omedelbart till en inre CL-mutter som jag lyckades hitta i "bra-att-ha" lådan. Och jublade att alla mina "vanliga" cyklar har 6-bultsgränssnitt.

Senast ändrad:
Håller med det. Jag hade ett helvete tid att avmontera en fastsittande extern CL-mutter. Jag behövde hitta en extralång QR-axel för att klämma fast BB-hylsan ovanpå muttern för att säkerställa bra kontakt mellan verktyget och muttern. Bara efter detta lyckades att vrida på verktyget utan att det kammar ut.

Därefter bytte jag omedelbart till en inre CL-mutter som jag lyckades hitta i "bra-att-ha" lådan.
Parktool har ett tillbehör till sin CL-hylsa där man kan säkerställa bra kontakt genom att klämma hylsan mot muttern med hjälp av en fjäder.

Parktool har ett tillbehör till sin CL-hylsa där man kan säkerställa bra kontakt genom att klämma hylsan mot muttern med hjälp av en fjäder.
Precis, något sånt är ett måste för kassett- och vevlagersverktygen. Jag har nu skapat några långa gängade stänger i olika diametrar för detta.

Tur jag inte märkt några av de här problemen med mina CL-skivor.
Använder Shimanos enklaste BB-verktyg. Gör ont att dra åt utan att linda nåt runt handtaget för det är lite smalt bara.

Steget från att ha med sig en hylsa till att kräva följebil känns naturligt.
Allvarligt, vad ska man med en avdragare till om det inte finns en annan kassett, bromsskiva, kedja osv att ersätta den trasiga delen med? Detta har väl tröskats till leda i andra trådar. Men det står naturligtvis fritt att medbringa en halv cykel i lösdelar man är lagd åt det hållet. Verkar bara lite opraktiskt IMHO. Ett visakort är enklare.

Allvarligt, vad ska man med en avdragare till om det inte finns en annan kassett, bromsskiva, kedja osv att ersätta den trasiga delen med? Detta har väl tröskats till leda i andra trådar. Men det står naturligtvis fritt att medbringa en halv cykel i lösdelar man är lagd åt det hållet. Verkar bara lite opraktiskt IMHO. Ett visakort är enklare.
Tycker det är lite underligt att du tycker det är så underligt att man tar med sig ett kassettverktyg på semestern.
Ett exempel från ett par år sedan: lyckades kröka en tand på MTB-kassetten som resulterade att kedjan gick av också. Hade inte så långt kvar till stugan där jag kunde skruva av kassetten, lyckades kröka tillbaka tanden och sätta ihop kedjan med ett kedjelås. Skruvade tillbaka kassetten och kunde fortsätta cyklande under resten av semestern.
Slapp därmed plocka fram Google för att söka efter en cykelaffär att ta mig till dagen efter.

Därför har jag en en plastlåda med lite verktyg som jag slänger med i packningen när vi skall iväg på semester för att slippa krångla vid liknande situation.

Tycker det är lite underligt att du tycker det är så underligt att man tar med sig ett kassettverktyg på semestern.
Ett exempel från ett par år sedan: lyckades kröka en tand på MTB-kassetten som resulterade att kedjan gick av också. Hade inte så långt kvar till stugan där jag kunde skruva av kassetten, lyckades kröka tillbaka tanden och sätta ihop kedjan med ett kedjelås. Skruvade tillbaka kassetten och kunde fortsätta cyklande under resten av semestern.
Slapp därmed plocka fram Google för att söka efter en cykelaffär att ta mig till dagen efter.

Därför har jag en en plastlåda med lite verktyg som jag slänger med i packningen när vi skall iväg på semester för att slippa krångla vid liknande situation.
A ja, du tänker mtb. Jag tänker väg.

A ja, du tänker mtb. Jag tänker väg.
Det spelar väl ingen roll vad man färdas på?
Oftast har vi ett par cyklar var med oss på semester och kanske jag klotar och kröker bromsskivan på graveln. Då kan jag t.ex. sno bromsskivan tillfälligt från en annan hoj istället för att leta runt efter en cykelaffär och en affär som dessutom skall ha en bromsskiva i lager som jag vill ha. Alternativt åka dit varje gång med hjulen för att flytta över bromsskivan från det ena hjulet till det andra om man växlar mellan underlaget.
Tycker det hela låter krångligare än att ha med sig några verktyg i bagagen.

Oftast har vi ett par cyklar var med oss på semester och kanske jag klotar och kröker bromsskivan på graveln. Då kan jag t.ex. sno bromsskivan tillfälligt från en annan hoj istället för att leta runt efter en cykelaffär och en affär som dessutom skall ha en bromsskiva i lager som jag vill ha. Alternativt åka dit varje gång med hjulen för att flytta över bromsskivan från det ena hjulet till det andra om man växlar mellan underlaget.

Men jag trodde att vi pratade om "med på cykeln". När jag åker till en bikepark på långhelg har jag också med ett kassett verktyg (och extra kassett).

Nu pratar du ju också följebil; verktygslåda, flera cyklar, flera hjul. Har du mekaniker i baksätet?

Men jag trodde att vi pratade om "med på cykeln". När jag åker till en bikepark på långhelg har jag också med ett kassett verktyg (och extra kassett).
Det är @Pfaff som av någon anledning valt att tolka mina inlägg med frågan om det fanns någon fördel att köra med CL-mutter med extern fattning där det går att köra med mutter med intern fattning som om jag kör runt med en hel verkstad i en sadelväska.
Varför det får han kanske förklara själv.

Nu pratar du ju också följebil; verktygslåda, flera cyklar, flera hjul. Har du mekaniker i baksätet?
Det händer ganska ofta att vi åker på bilsemester när vi är lediga. Då vill vi gärna cykla så mycket som möjligt och tar då gärna med oss flera cyklar.
Är inte detta ett cykelforum?

Det är @Pfaff som av någon anledning valt att tolka mina inlägg med frågan om det fanns någon fördel att köra med CL-mutter med extern fattning där det går att köra med mutter med intern fattning som om jag kör runt med en hel verkstad i en sadelväska.
Varför det får han kanske förklara själv.
Beror nog på att jag reser med och på cykel, inte med bil.

En som passar. Bra ventilation är skönt på mtb i skogen, men det driver upp priset på hjälmen .Det är billigare att tillverka en hjälm med godkänt skydd om den inte behöver vara lätt och full av hål. Så det är bara att prova sig fram på XXL ,din cykelhandlare etc.

Bra om den inte sjunker ner i pannan och sabbar sikten framåt.
Förut hade jag en lång lugg som trillade ner, men inte längre, hihi!

Jag tycker att Specialized Camber Mips är prisvärd! Under 400 och inte Biltema :-)

Den billigaste hjälm med högt betyg i Virginia Techs hjälmtest jag hittade när jag letade ny hjälm var Specialized Align II Mips, jag tror att jag gav 450kr, kostar nu 509 kr hos TCM. Alla hjälmar, speciellt på svenska marknaden, testas förstås inte av VT och jag vet inte hur stor skillnad det verkligen gör.

Köpte en begagnad dropper, men saknar ”rotary ferrules”, se bild.
Någon som vet var man kan få tag i en sådan?

Bilagor

• IMG_3601.webp
    IMG_3601.webp
    37.8 KB · Besök: 23
Vet du var man kan köpa den?
Nu när jag tänker på saken, kommer jag ihåg att jag har ett sådant reglage (spaken + röret + justeringen) liggande i reservlådan. Och jag kommer sannolikt inte behöva det för något bygge framöver.

PM:a mig om du vill att jag skickar reglaget till dig för billig peng (~30% originalpris + eventuell frakt om du inte kan hämta det i Solna/Kista/Sundbyberg).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp