Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Vad kan det vara för fel om jag kan rucka på styret fram och tillbaka och känner att det glappar lite? Det är en gammal cykel och inte en racer (som jag känner till bättre) utan mer stadscykel, så det finns ingen sån här skruv till någon expander tex:
IMG_2940.webp

Istället sitter det en sorts klämma innan styrlagret som man kan dra åt.

Innan jag börjar pilla på något jag inte förstår mig på så vill jag bara kolla med er vad ni har för teorier? Kan det vara styrlagret? Eller räcker det med att tighta åt samtliga skruvar tror ni? Kan hela gaffeln vara paj i värsta fall? Jag har försökt kolla om hjulet rör sig och det gör det minimalt fram och tillbaka om något, men förmodligen är det en synvilla och oavsett är det svårt att ens säkerställa om det rör sig överhuvudtaget..

Vad kan det vara för fel om jag kan rucka på styret fram och tillbaka och känner att det glappar lite? Det är en gammal cykel och inte en racer (som jag känner till bättre) utan mer stadscykel, så det finns ingen sån här skruv till någon expander tex:
Visa bilaga 821117

Innan jag börjar pilla på något jag inte förstår mig på så vill jag bara kolla med er vad ni har för teorier? Kan det vara styrlagret? Eller räcker det med att tighta åt samtliga skruvar tror ni? Kan hela gaffeln vara paj i värsta fall? Jag har försökt kolla om hjulet rör sig och det gör det minimalt fram och tillbaka om något, men förmodligen är det en synvilla och oavsett är det svårt att ens säkerställa om det rör sig överhuvudtaget..
Är det inte lagret som glappar?. Spänn är ett tips

Visa bilaga 821117

Ett par bilder på styre/styrlager/etc vore behjälpligt, för att förstå vad det är för konstruktion.

Fick ett sådant fel var ny styrstam som inte fyllt ut i gaffelns rör blev el tejp mellan blev stum sedan kunde inte riktigt förstå drog fäst bult tittade och inget glapp i gaffelns lager behövdes bara ett fylla ut var uppe precis ner i gaffelns rör ett tolerans fel på styrstam grovlek.

Hittade liknande konstruktion online:
Visa bilaga 821125
Visa bilaga 821126
Visa bilaga 821127

Skruven längst upp klämmer alltså bara fast själva styret. Sen är det en klämma ovanför styrlagret och styrlagret själv närmast ramen igen.
Lossa klämman, lossa mothållsmuttern, dra åt den konformade lagerkåpan lagom. Skruva fast mothåll.
Kan vara värt att ta bort kåpan först och göra rent/fetta in först.
Kontrollera därefter att reflexer och lampor är så väl rena som funktionsdugliga. 😜

Senast ändrad:
Den i styrstam nertill som blir i gaffelns rör kan vara expander eller sne kil mutter så är en övre klämma i gaffelns rör min Logan saknade sådan därav glapp som eltejp gick ner i.

Ytlig bekant som vill ha hjälp med byta eker och rikta hjulet. Tänkte ta 400kr för besväret med eker och frakt för den. Rimligt?

Hur ändrar jag språk på Strava-appen? Hittar ingen lämplig inställning att klicka på. Den har av oklar anledning bytt till Svenska utan att jag har gjort något medvetet

Visa bilaga 821117

Kan vara så enkelt som att styret är för högt.

Minns mycket väl typen, nån sorts quill. Men inte hur klämman funkar. Prova på Cykelhistoriska!

Edit, tror att styret är fäst i gaffelröret med klämman istf. en kil som är vanligt på quill. Alltså bör gaffelröret vara slitsat.
Det är nog som skrivs högre upp att styret sitter för högt.

Senast ändrad:
Tjabba tjena. Jag har en cykel med single-speed och funderar på kedja. Vad jag kan se är en "single-speed-kedja" och en kedja för 7/8-delat lika breda. Är single-speed-kedjan starkare eller kan jag köra med en kedja för 7/8-delat? Det är till en fatbike så jag kommer att trampa hårt med kedjan...

Tjabba tjena. Jag har en cykel med single-speed och funderar på kedja. Vad jag kan se är en "single-speed-kedja" och en kedja för 7/8-delat lika breda. Är single-speed-kedjan starkare eller kan jag köra med en kedja för 7/8-delat? Det är till en fatbike så jag kommer att trampa hårt med kedjan...

Single speed kedjor finns i två bredden. Bred ett och smal. Smal är lika bred som 7/8-delat. Hur stark den är berör mer på fabrikat än på om den är single speed eller inte. I teori kan single speed vara starkare men single speed kedjor är ofta billiga och kanske inte så stark. Jag ser inte att en fatbike kommer att ger en särskilt stor belastning. Med tung växel uppför branta häll ger riktigt stor belastning. Det är enda gången jag har kört sönder en (växlad) kedja.

Vad är er första felsökning/åtgärd om ni har långsam pyspunka på ett slanglöst mtb-däck och det inte fungerar att hälla i mer gucka?

Vad är er första felsökning/åtgärd om ni har långsam pyspunka på ett slanglöst mtb-däck och det inte fungerar att hälla i mer gucka?
Bada hjulet o titta om det är läckage nånstans på däck eller mot fälg.
Skruva åt ventilen mot fälgen.
Tejpa om.

Eller, börja med ventilen.
Pumpa till maxtryck först förstås.

Mitt ena XT (2-kolv 11 delad gen, BR M8000) bromshandtag har länge spökat med att jag kan förnimma en väldigt subtil "click" känsla när jag bromsar ibland.

Nu har cykeln hängt i framhjulet några månader och jag har 0 bromsverkan.

Någon som har en ide om vad det kan vara och om det bara är att byta hela handtaget eller om det går att laga, är såklart inte säker på att de 2 tillstånden är relaterade.

Mitt ena XT (2-kolv 11 delad gen, BR M8000) bromshandtag har länge spökat med att jag kan förnimma en väldigt subtil "click" känsla när jag bromsar ibland.

Nu har cykeln hängt i framhjulet några månader och jag har 0 bromsverkan.

Någon som har en ide om vad det kan vara och om det bara är att byta hela handtaget eller om det går att laga, är såklart inte säker på att de 2 tillstånden är relaterade.
De är sannolikt inte relaterade. Servowave-mekanismen kan klicka lite ibland.

Om bromsen inte tar alls och känslan är borta är det nog snarare bara luft i systemet på fel ställe. Toppa upp med luftningstratt så räcker nog det.

Men om ett handtag faktiskt är kaputt så får man byta, det finns inga reservdelar. Men du kan ex lika gärna köpa SLX som är rätt prisvärda utan att märka nån skillnad.

Jaja, det är garanterat luft i systemet.
Frågan är mer hur den kom dit, och funderingen om något är trasigt i handtaget som gör att det kommer in luft.

Jaja, det är garanterat luft i systemet.
Frågan är mer hur den kom dit, och funderingen om något är trasigt i handtaget som gör att det kommer in luft.
Det kan vara luft som varit där länge som flyttat på sig till ett ställe där det märks bara. Reservoaren är ju gjort för att hantera det så länge cykeln står upp.

Jag upplever att min wireknipsare blir sämre och sämre. Jag behöver en ny, vad använder ni för att inte få fransiga ändar?

Jag upplever att min wireknipsare blir sämre och sämre. Jag behöver en ny, vad använder ni för att inte få fransiga ändar?
Sedan över 22 år sedan, för längre tid sedan än du har varit medlem här på Happy, är jag en nöjd användare av Biltemas vajerklippare, den är fortfarande tillräckligt vass för att använda utan problem.
Trots att den säljs för endast 129 SEK kommer den med 10 års (begränsad) garanti
Biltema_vajerklippare.webp

(Den säljs även under annnat namn, men då till högre pris och med sämre garanti)

Hur funkar knipex? Som @HåkanC använder jag biltema, och är nöjd. På biltemas måste jag justera muttern vid varje knips så att den är tight och ger ett perfekt resultat.
Är det så på vajertänger, eller bara mitt ex?
Knipex håller nog en lite högre kvalitet än BT. Köpte min på den tiden det var högsta mode att hänga halogenljuskällor på vajer och den användes flitigt. Så den har väl 30-35 år på nacken. Även om den används rätt sällan idag är den iaf lika vass som då. Klipper även 6 mm stålvajer utan att protestera men det är nog max.

På biltemas måste jag justera muttern vid varje knips så att den är tight och ger ett perfekt resultat.
Min biltematång skruvar inte ur sig, gänglåsning?
+1
Inte heller på min vajerklippare behöver jag "justera muttern vid varje knips"
Men skruvlåsning, där det behövs, är alltid en bra idé och för den som inte redan har går det att köpa samtidigt med vajerklipparen
Biltema_skruvlåsning.webp

Tillbaka
Topp