Framhjul som lossnar (hjulmutter som skruvar ut sig)

Miracle sa:
Det ska den inte kunna heller. Det vore bra konstigt, vad ska man då ha snabblåset till?

frid!

Det borde ju vara rimligt med någon säkerhetsmarginal, att en cykel havererar på detta sätt efter en mils cykling utan någon som helst förvarning som att framdäcket vobblar, blir ostadigt etc är ju märkligt. Med tight passform mellan hjulaxel och gaffel borde man kunna uppfatta att grejorna far i backen, hinna bromsa och greppa läget utan ambulanstransport.

fundersam sa:
Miracle sa:
Det ska den inte kunna heller. Det vore bra konstigt, vad ska man då ha snabblåset till?

frid!

Det borde ju vara rimligt med någon säkerhetsmarginal, att en cykel havererar på detta sätt efter en mils cykling utan någon som helst förvarning som att framdäcket vobblar, blir ostadigt etc är ju märkligt. Med tight passform mellan hjulaxel och gaffel borde man kunna uppfatta att grejorna far i backen, hinna bromsa och greppa läget utan ambulanstransport.

Du är för oteknisk och/eller ointelligent (välj ett eller båda) för att föra den typen av resonemang du just nu för. Verkligheten fungerar inte så som du tror att den gör. Lägg ner.

Nu börjar det blir tjatigt. Ett hjul på en bil sitter inte heller kvar utan muttrar.

Säkerhetsfunktionen är den att hjulet inte lossnar från gaffeln om snabbkopplingen går upp. Det är allt!

Det finns inget skydd om muttern skruvas av eller om t.ex. axeln skulle gå av.

frid!

Senast ändrad:
fundersam sa:
Miracle sa:
100 ska det vara, så det verkar vara nån millimeter för stort. Kan ju uppkommit när hjulet vreds ur.

frid!

Tack!
Det var typ 104mm, men framdäcket är väldigt intakt, marginellt skevt, så det kan inte ha varit så stora krafter som verkat på det (hur klen kan dämparen vara?), bakdäcket är däremot mera skevt, tar emot skivbromsen på viss del av varvet när man snurrar runt det, vilket inte framdäcket gör. Ska fota igen så att det blir tydigare hur stort avståndet är.

Tar däcket i skivbromsen så bör hjulet bytas ut, måste vara bortom all räddning.

hm sa:
Men va fan.
Om nu cykelbutiken monterat ihop en cykel och sålt den färdigmonterad till en kund .
Så kan ni ju inte belasta kunden att den inte kontrollerat alla delar och röntgat alla svetsar i ramen för att se om den håller ihop .
Gör ni så när ni köper en ny bil också?
Skruvar åt alla muttrar, går igenom alla styrleder, airbags o andra delar där det kan skita sig...

Först och främst är det ju cykeltjänst som får ta på sig detta och om dom nu anser det vara fel på muttern får ju dom i din tur ta detta med cresent.

Ett återköp , ny cykel är det minsta hon borde ha och gärna en rejäl uppdatering i modellprogamt gör sveda o verk.

Det har ju tjatats om att man ska köpa cykel från LBS isf t.ex Elon just för att man får den fackmannamässigt monterad, skruvar man ihop den själv kan ju vad som helst hända...

borgis sa:
Jag har läst alla inläggen i tråden och med några få undantag så är det precis som i resten av världen, dvs att alla hänger ansvaret på någon annan. Egenansvar vore bra att tillämpa ibland och man har faktiskt ansvar för att kolla att cykeln, mopeden, skidorna, bilen eller vad man nu ger sig ut på eller i, är säkra att använda.
Man kan ju försäkra sig mot egenansvar numera. Bara för alla andra att betala skadorna.

fundersam sa:
1-2mm är avvikelsen från standardmåttet 100mm, glappet är betydligt större, denna modell skulle inte kunna rulla en enda meter utan qr-mutter.
Nu förstår jag inte. Du lade upp en bild som visar att gaffeln är inom toleranserna. Och så säger du att glappet är större?
Påstår du att ditt nav är smalare än normalt?
Eller är det ngt annat glapp du pratar om?

Hursomhelst så tror jag inte det finns nån gaffel som skulle gå att använda med ett mutterlöst snabblås.
Skivbromshojarna har det förstås extra illa pga den utskjutande kraften.
Men jag skulle inte anmäla frivillig till att ens cykla en fälgbromshoj utan mutter på snabblåset.
Löst-men-komplett snabblås, visst. Bara jag slipper trottoarkanter och bunnyhopp, inga problem.

Vaddå? Jag har momentskaftet hängandes ihop med bilnyckeln. Drar över muttrarna varje gång jag ska köra. Kollar även oljan och bär bilhjälm. Trodde jag alla andra gjorde med.

marr sa:
Vaddå? Jag har momentskaftet hängandes ihop med bilnyckeln. Drar över muttrarna varje gång jag ska köra. Kollar även oljan och bär bilhjälm.

Det gör inte jag. Jag utgår från att man märker i god tid om alla hjulmuttrarna ramlar av i farten så man kan parkera på ett säkert ställe och fixa problemet.
Jag utgår även från att man kan köra ett tag utan olja i motorn. Det vore ju en väldigt dålig konstruktion annars.

frause sa:
marr sa:
Vaddå? Jag har momentskaftet hängandes ihop med bilnyckeln. Drar över muttrarna varje gång jag ska köra. Kollar även oljan och bär bilhjälm.

Det gör inte jag. Jag utgår från att man märker i god tid om alla hjulmuttrarna ramlar av i farten så man kan parkera på ett säkert ställe och fixa problemet.
Jag utgår även från att man kan köra ett tag utan olja i motorn. Det vore ju en väldigt dålig konstruktion annars.

Ni sätter lite tummen på en typisk svensk konsument."Jag känner mig kränkt!"

frause sa:
marr sa:

Har faktiskt varit med om att möta ett hjul tillhörande en Willys Jeep i Felbertauerntunneln i Österrike. Det var ett militärfordon där man definitivt missat den dagliga tillsynen med resultatet att samtliga hjulbultar släppt. Hjulet löpte amok men tack vare att det skedde innan de hade nått halvvägs in i tunneln så sluttade det svagt uppför vilket gjorde att hjulet turligt nog stannade...
Betvivlar inte att samma hade kunnat inträffa med QR-kopplingar.

De fyra soldaterna i jeepen hade rätt sorgligt stukade baskrar när vi kom körandes med deras hjul i skuffen.

dabac sa:
Nu förstår jag inte. Du lade upp en bild som visar att gaffeln är inom toleranserna. Och så säger du att glappet är större?
Påstår du att ditt nav är smalare än normalt?
Eller är det ngt annat glapp du pratar om?

Hursomhelst så tror jag inte det finns nån gaffel som skulle gå att använda med ett mutterlöst snabblås.
Skivbromshojarna har det förstås extra illa pga den utskjutande kraften.
Men jag skulle inte anmäla frivillig till att ens cykla en fälgbromshoj utan mutter på snabblåset.
Löst-men-komplett snabblås, visst. Bara jag slipper trottoarkanter och bunnyhopp, inga problem.

Stort spel mellan hjulaxel och urtag i gaffel; vad jag kallar "glapp", visst spel
även i sidled mellan ändarna på navet och gaffeln. Svårt att skriva lätt att visa. Det enda jag inte blir klok på när det gäller den här olyckan är hur det kunde släppa så snabbt/ utan att föraren fick någon förkänning, muttern måste ha vibrerat ut väldigt fort när den väl blivit lös nog att röra sig.

Fältprästen sa:
borgis sa:
Jag har läst alla inläggen i tråden och med några få undantag så är det precis som i resten av världen, dvs att alla hänger ansvaret på någon annan. Egenansvar vore bra att tillämpa ibland och man har faktiskt ansvar för att kolla att cykeln, mopeden, skidorna, bilen eller vad man nu ger sig ut på eller i, är säkra att använda.
Man kan ju försäkra sig mot egenansvar numera. Bara för alla andra att betala skadorna.

Ja men det är ju perfekt. Pengar löser allt.

fundersam sa:
Stort spel mellan hjulaxel och urtag i gaffel...

Med den gaffel du skriver om spelar det ingen roll.
När snabblåset är rätt stängt så sitter hjulet på plats av kraften som trycker axelns låsmuttrar (axelns "skuldror") mot gaffeländarnas insida.
Om snabblåset lossnar lite så räddas du en stund av klackarna/försänkningarna.
Tappar du muttern så är du körd.
Gaffeln är ändå öppen nedåt, och snabblåsaxeln är inte dimensionerad mot böjning.
fundersam sa:
Det enda jag inte blir klok på när det gäller den här olyckan är hur det kunde släppa så snabbt...
Nä, det låter lite konstigt.
fundersam sa:
...utan att föraren fick någon förkänning...

ÅAS beskrev du cyklisten som "i 35 årsåldern som inte har någon bakgrund som cyklist...". Då kanske det inte är så lätt att känna igen intermittenta tecken på ett löst framhjul?

Personen ifråga kanske t.o.m. är en sån som främst använder bakbromsen?
Skulle vara en utmärkt förklaring till hur nån lyckas cykla en bit utan att märka att snabblåset börjat lossna.

frause sa:
Jag utgår från att man märker i god tid om alla hjulmuttrarna ramlar av i farten så man kan parkera på ett säkert ställe och fixa problemet.

Min förra bil var snäppet vassare. Där behövdes hjulbultarna till vinterhjulen bara vid montering. Efter några veckor höll rosten mellan fälg och navcentrum hjulen på plats av egen kraft.

Senast ändrad:
dabac sa:
frause sa:
Jag utgår från att man märker i god tid om alla hjulmuttrarna ramlar av i farten så man kan parkera på ett säkert ställe och fixa problemet.

Min förra bil var snäppet vassare. Där behövdes hjulbultarna till vinterhjulen bara vid montering. Efter några veckor höll rosten mellan fälg och navcentrum hjulen på plats av egen kraft.

Det sättet vanligare än vad man tror...

frause sa:
marr sa:

Lätt att raljera när man inte haft en gammal PV. Hade en gammal skrotfärdig PV som min förstabil. Körde den hårt nån gång, efter det började det ryka rätt bra ur avgasröret och kylarvätskan försvann rätt snabbt. Körde ett tag med den, men till sist hjälpte en kompis som skruvade med bilar mig. Vi lyfte upp den, skruvade ur oljepluggen - splash! Några liter vatten forsade ut. Ny topplockspackning och ny olja, sen rullade den många mil.

frause sa:
marr sa:

Jag har prövat och det går.... ett tag alltså. Sen kostar det 24000 kronor. Det borde ju finnas en varningslampa mot att varningslampan till låg oljenivå inte fungerar, eller hur?

Mini_me sa:
dabac sa:
frause sa:

Det var "jättekul" sista våren innan jag upptäckte kopparpastans välgörande inverkan.
Inte ens tricket att lossa hjulbultarna några varv, och sen ta några skarpa kurvor för att bryta loss hjulen funkade.

dabac sa:
Mini_me sa:
dabac sa:
frause sa:

Det var "jättekul" sista våren innan jag upptäckte kopparpastans välgörande inverkan.
Inte ens tricket att lossa hjulbultarna några varv, och sen ta några skarpa kurvor för att bryta loss hjulen funkade.

Inte skivbromsar?

dabac sa:
Mini_me sa:
dabac sa:
frause sa:

Själv var jag glad att jag var på jobbet, rundsling och gaffeltruck hjälpte...

Den här tråden är episk! Att det finns ett glapp är helt klart. Det eventuella glappet i gaffeln är inte det stora problemet.

Mitt råd är: Tillse att QR:en inte är spänd, dra muttern med 40Nm. Spänn QR:en med kofot/rörtång/hammare eller whatever. Lås den eventuella spaken som är kvar med buntband och baka sen in hela klabbet i kemisk metall. Ge dig ut och cykla och be en stilla bön om att du aldrig får punktering.

Konstruktionen på gaffeln brister garanterat mindre än handhavandet i det här fallet...

Jag har funderat hela natten på hur däcket kan ta i skivbromsen bak på en del av varvet. Jag kan inte begripa hur en cykel ser ut där det kan inträffa. Det äv väl en konstruktionsmiss som borde räcka för en reklamation. Mycket värre fel än att cykelbrukaren inte har koll på om hjulen sitter fast eller inte.

Det bästa är att ingen regerar på bild 4 som löser problemet =)
Även om man har svårt med teknik så måste man se likheten med problemcykeln???

RockyM sa:
Det bästa är att ingen regerar på bild 4 som löser problemet =)
Även om man har svårt med teknik så måste man se likheten med problemcykeln???

Beror på vad du definierar som "problemet".
Min 29-a hade gaffeländar som öppnade framåt-nedåt.
Men eftersom det inte är presspassning mellan urtag och axelände så kan man ändå få tillräcklig rörelse för att skruva upp snabblåset om det inte är tillräckligt hårt stängt.
Men med muttern kvar så gav den cykeln IAF en rimlig chans att reagera på hur hjulet ormade sig vid inbromsning innan hjulet skjuts ut.

Bättre snabblås löste problemet.

RockyM sa:
...Om du nu är säker stäm Magura för falsk marknadsföring!

Efter att ha tittat på min 26"-a kanske man skulle prova en stämning ändå.

Adaptern för 180 mm skiva som sitter på den flyttar oket nedåt OCH lutar det bakåt.
Hade man haft den adaptern på en gaffel med framåtpekande gaffeländar så hade den utskjutande kraften hamnat väl i linje med slitsarna i gaffeländarna IAF.

Men Magura har säkert skyddat sig med med att "Gäller bara montage enbart bestående av Magura-delar". Eller nåt sånt.

ÅAS så har den hojen alltid haft bra snabblås, och inte visat på några problem.

dabac sa:
TEH sa:
...Mitt råd är: Tillse att QR:en inte är spänd, dra muttern med 40Nm. ...

Jo, att dra ett fästelement motsvarande en M5-bult till 40 Nm lär definitivt lösa problemet med delar som lossnar oannonserat under färd.....

Tror mest det handlar om:

ironi.jpg

:-)

Jag tappade ett bakhjul med genomgående 12 mm-axel förra veckan pga att axeln gick av på båda sidor (lät som ett pistolskott). Finns det någon säkrare variant?

Kanske vanlig QR? :D

Bilagor

• 2017-07-14-12-59-36-1381276608.jpeg
    2017-07-14-12-59-36-1381276608.jpeg
    15.4 KB · Besök: 39
  • 2017-07-14-12-59-40-1532298947.jpeg
    2017-07-14-12-59-40-1532298947.jpeg
    17.3 KB · Besök: 37
  • buss2-SMALL.jpg
    buss2-SMALL.jpg
    22.8 KB · Besök: 42
Oj då, nu blev jag verkligen fundersam. Det är nog säkrast att stanna hemma, för gott. Är det säkert att vara hemma?

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Oj då, nu blev jag verkligen fundersam. Det är nog säkrast att stanna hemma, för gott. Är säkert att vara hemma?

Nix, inte heller säkert!

0112101111101555.jpg

Bäst att ta cykeln på tåget till fjällen och sätta sig i en kåta och joika...

ooms sa:
Tyvärr spelar det dock ingen roll hur mycket vi förklarar det, för vi har att göra med ett troll...
Känns mer som att trådskaparen var ute efter att få sina förutfattade meningar bekräftade och vägrar lyssna på annat. Skygglappar på…

Tillbaka
Topp