Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Audaxtempo i fick för mycket kläder. Omblåst av en 90talsNakamura med brakebooster. Vi kom ikapp uppför. Fick onda ögat. Omblåst igen nedför. Kom inte riktigt ikapp i nästa motlut men väl i nästnästa. Audax är grejer det.
Igår var det tokhets mot nåt racergubbe med lungorna på styret. Jag gillar verkligen det här med cykelpendling.

edit. Det var mina lungor som lämnade kroppen när jag försökte komma ikapp. Så ni vet.

Senast ändrad:
Läskigt men inte oväntat att det smällde där. I stort sett varje gång jag cyklar där förundras jag över hur fort många andra tar den kurvan.

Stumpy sa:
cyklariskogen sa:
Bra dag. Ingen skadad.

Tyvärr minst en skadad i dödskurvan mellan Hellas och Nackanäs. Ambulans på plats när jag passerade. En ordentlig blodpöl kvar när sambon passerade en timme senare. Ta det försiktigt i den skymda kurvan.

Tråkigt.
Jag hade mer tur på morgonen. Hellas cb. Tittar ner 2 sekunder för att torka regn från glasögonen. Lastbil bakom tutar BLÖÖÖ. Jag tittar upp, ser ett galet rådjur en halvmeter framför mig men som tvärvänder in i skogen igen pga tutningen. Tack lastbil! :)

Väldig lugn pendling pga av DÖDshosta. Var nära att fronta med en utspringande hare. Ser ut att bli DÖDsregn på vägen hem.

Sen men endå.
En ren succes i vattentät comuterjacka och högteknologiska tex-mex brallor.

Charmiga skärma gjorde sitt.

skCharm.JPG

Skogsgubben sa:
Pfaff sa:
IngvarW sa:
.... Jag tröttnade och drog om långt till höger, dumt men ibland så....

Men visst får du köra om på höger sida på vägar som är skyltade upp till och med 70. :D
Bara om det är tvåfiligt väl?

Trafikförordningen: "Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och
moped till höger."

Så du får köra om till höger även på 90-väg, men inte om det är en cykel eller moped du kör om.

staine sa:
Jag tittar upp, ser ett galet rådjur en halvmeter framför mig men som tvärvänder in i skogen igen pga tutningen.

Höll på att klippa ett rådjurskid på väg hem från Storkällan i tisdags. Jag stannade, mötande bil stannade och bilen bakom mig stannade. Till sist lyckades den oroliga geten lotsa in kidet i ett skogsparti. Sedan kunde de säkert hitta några goda blommor i en villaträdgård att mumsa på.

Rullade om en långsam cyklist nerför Liljeholmsbron. Mötande Fredrikshof ck cyklist uppfattade som att vi höll på och krocka och tvärnitade och klickade ur samt skrek JÄVLA IDIOT. Jag rullade förbi utan att behöva svänga ut och med god marginal.

Stumpy sa:
Tyvärr minst en skadad i dödskurvan mellan Hellas och Nackanäs. Ambulans på plats när jag passerade. En ordentlig blodpöl kvar när sambon passerade en timme senare. Ta det försiktigt i den skymda kurvan.

tuta sa:
Läskigt men inte oväntat att det smällde där. I stort sett varje gång jag cyklar där förundras jag över hur fort många andra tar den kurvan.

Och mitt i kurvan ett stort, rektangulärt brunnslock som lätt blir halkigt i de flesta väder och fäller den som försöker bromsa. Och efter det trafikljusstolpar att svänga undan för om man kommer uppifrån.

Borde sitta en "Olycksrisk - sänk farten - håll rätt sida!"-skylt på båda sidor om kurvan. Om det nu skulle hjälpa. Och kanske en intensiv rapporteringskampanj gentemot Nacka kommun måste till. Varje tillbud i kurvan, stort som litet, rapporteras in så att det till slut blir en stor, lysande röd fläck på kommunens cykelolyckskarta. Om de nu har nån.

Nåja. En mycket tvär kurva utan någon som helst sikt. Borde man inte kunna tänka själv att ta det pyttelite lugnt precis just där? Klarar tokstaine det borde normalbegåvade fatta lätt...

heklamama sa:
Sen men endå.
En ren succes i vattentät comuterjacka och högteknologiska tex-mex brallor.

Charmiga skärma gjorde sitt.

Själv testade jag i regnet en superlätt, superbillig, knallorange jacka från dhb. Den höll regnet någorlunda ute i knappt trettio minuter. Nu vet jag det. I skorna klafsade det glatt när jag kom till jobbet.

Och ska alla cykla Vättern och ligger hemma och vilar nu, eller? Väldigt tomt på cykelbanorna. Trodde dock jag skulle få en hybridpendlare på hjulet på stadsgårdsleden, men han höll sig rutinerat en bit bakom.

Johan A sa:
Stumpy sa:

Var är den kurvan?

Här:
<iframe src="http://kartor.eniro.se/m/XwSfV?embed=true&center=59.29978720974572,18.14887762069702&zoom=17&layer=aerial" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0"></iframe>

Edit: Aj då. För sen. Och osnyggt...

Senast ändrad:
Kom till saltgruvan vid 0730 i morse så jag tror jag undvek det riktiga regnet.
Har känts förvånansvärt varmt idag, ungefär som ångbastu. Förbereder mig mentalt på att bli kokt på hemvägen.

Det var blött och som Nypan brukar säga.
-Vad är oddsen att man får möte med en bil just där det är den största vattenpölen?
Inte stor men ändå händer det, hela tiden.

Hostat och harklat i två veckor. Ingen cykling. Går ner och klappar på Cuben ibland och viskar "snart, snart, min vän". En sån här dag borde jag tänka att det är dags att montera dit longboardarna som ligger och skramlar på golvet bredvid, men jag förtränger det.

Kanske gamla nyheter men Google Maps cykelläge funkar verkligen! Elcyklade Slussen - Viggbyholm - Bromma igår och det var klockrent vägval hela tiden. Mycket imponerad, nu går det att ta sig från A till B genom okända förorter :)

Bilagor

• karta.jpg
    karta.jpg
    35.1 KB · Besök: 39
johan44 sa:
Kanske gamla nyheter men Google Maps cykelläge funkar verkligen! Elcyklade Slussen - Viggbyholm - Bromma igår och det var klockrent vägval hela tiden. Mycket imponerad, nu går det att ta sig från A till B genom okända förorter :)

Jo, google maps har fungarat länge. Problemet har i alla fall tidigare varit att GPS:en i iPhonen automatiskt flyttar din position till närmsta väg som finns på apple-kartorna (innan google maps får positionen!). Blev kaos då man åkte på cykelvägar som finns på google men inte på apple-kartorna. Något år sen jag provade så det kanske blivit bättre.

Fick min första hjulsugare med mig en bit i dag <3

Rätt smickrande, all denna pendling måste ha gjort mig värdig.

Inget sånt. Gjorde enstaka vädring gav byggen och hamnade på gatan istf cykelväg ibland, nemas problemas.
adrianm sa:
johan44 sa:

Jo, google maps har fungarat länge. Problemet har i alla fall tidigare varit att GPS:en i iPhonen automatiskt flyttar din position till närmsta väg som finns på apple-kartorna (innan google maps får positionen!). Blev kaos då man åkte på cykelvägar som finns på google men inte på apple-kartorna. Något år sen jag provade så det kanske blivit bättre.

johan44 sa:

Händer ibland men lika ofta extrem omväg och väldigt konstiga vägval. Ett första verktyg för att kolla vägen från A till B. Verkar den rimlig så kör på den, om inte fråga runt lite.

Ok, så kan det vara. Det första man ser är en översiktsvy och förslag på alternativa vägar, kan fortfarande bli knas menar du?
karta.png

Aliide sa:
johan44 sa:

Händer ibland men lika ofta extrem omväg och väldigt konstiga vägval. Ett första verktyg för att kolla vägen från A till B. Verkar den rimlig så kör på den, om inte fråga runt lite.

johan44 sa:
Ok, så kan det vara. Det första man ser är en översiktsvy och förslag på alternativa vägar, kan fortfarande bli knas menar du?

Aliide sa:
johan44 sa:

Jo eftersom den inte föreslår vägar med tex spårviddshinder och egentlig genomfartsförbud men som man utan problem kan kan komma förbi med cykel. Exempelvis när man ska till Kungens kurva så är ga Södertäljevägen värsta genvägen som google aldrig föreslår.

ja, ser det när jag ruttar från västerort till söderort, google verkar inte känna till cykelbanan längs med tvärbanan till exempel...
Aliide sa:
johan44 sa:

Aliide sa:
johan44 sa:

Jo eftersom den inte föreslår vägar med tex spårviddshinder och egentlig genomfartsförbud men som man utan problem kan kan komma förbi med cykel. Exempelvis när man ska till Kungens kurva så är ga Södertäljevägen värsta genvägen som google aldrig föreslår.

Snubben på knarrig cannondale badboy hade valt rätt cykel idag. Rödljuskörningen han gjorde vid slussen placerade honom väldigt nära kylaren på bilen som hade grönt. Ingen var imponerad men han kände sig säkert tuff.

Skön pendling idag lite seg i benen efter VR men det kan ju inte vara en ursäkt för att ställa in. Finfika som vanligt i morgon det är ju tisdag

Efter två veckors uppehåll och halsont från helvetet, första jobbcyklingen, härligt. Fick dessutom första skogs på ännu fler veckor igår, också magiskt.

Kan inte fatta att två hojar som väger nästan lika mycket, dryga kilot i skillnad, och med ungefär likvärdiga hjul, kan kännas så fantastiskt ojämna i driv och effektivitet. Att kliva på CXen efter att ha kört gamla SS-racklet känns som att flyga.

rikard sa:
Snubben på knarrig cannondale badboy hade valt rätt cykel idag. Rödljuskörningen han gjorde vid slussen placerade honom väldigt nära kylaren på bilen som hade grönt. Ingen var imponerad men han kände sig säkert tuff.

Stora hörlurar? Kanske samma kamikaze pilot jag såg imorse.

velocipede sa:
rikard sa:

Stora hörlurar? Kanske samma kamikaze pilot jag såg imorse.

Minns inte om han hade lurar, jag tittade mest på cykeln. Stel lefty och alfine, etc...

Fin och skön pendling i morse. Var relativt mycket racercyklister ute så här efter VR, var lite förvånande, är det en trend?

Lite varning för Swedenborgsgatan, man har placerat 2-meters prunkande blomsterprakt på "stoppförbud", nån dm före övergångsställena. Så ledning av cykeln anbefalles. För inte fan hinner man reagera när man kommer cyklande i svindlande farter på kanske t.o.m ibland över 10 km/h.

bossjo sa:
Skön pendling idag lite seg i benen efter VR men det kan ju inte vara en ursäkt för att ställa in. Finfika som vanligt i morgon det är ju tisdag

Jag lät däremot hojen stå. Kunde inte avgöra ifall näsrinnet och halsrosslet berodde på pollen eller en annalkande förkylning. Satsar en dags pendling i förebyggande syfte mot att slippa en förkylning lagom till midsommar. Sån var planen IAF.
Men siktar på fika i morgon.

Nya klingor, vevlager, kedja och kassett på pendlaren i helgen. Avstod att byta växelvajrar "för det var ju inte så länge sen sist och det känns ju bra fortfarande".

Halvvägs till jobbet i morse började växlarna strula lite. I mekstället hemma i eftermiddags gick bakväxelvajern av i reglaget. Kanske var ett tag sen jag bytte ändå.

Tillbaka
Topp