Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Fortfarande myggfritt i huvudstan. Körde av en eker igår på hemvägen så blev bakhjulsoperation i badrummet vid ankomst.
98859676-042D-41CC-97A0-2D743CEE2ADC.jpeg

Tog mig en svängom mot Flaten och Älta och sedan tillbaka mot stan via Hellas. Rätt kallt ändå med - 10 grader men det gick fint. Efter en timme frös jag dock om tårna och knäna.
Fint plogat och nu när det är ordentliga minusgrader är det mesta underlaget i alla fall hårt. Sämst är det på de lokala villagatorna där man saltar och allt blir modd. Vid korsningar trycker bildäcken trycker ihop en del till fin knöggel-is.

När jag cyklade genom Sjöstan så fick jag ta högra däckspåret på gatan och en bil ville flytta på mig med hjälp av tutan trots köbildning och snigelfart av bilen framför... jag viftade med handen och gjorde det internationella tecknet för:
"va? Vad menar du, du ser ju att det inte går att cykla fortare och det spelar ingen roll ju ändå för det är kö framför mig vid korsningen 25 m framför mig".
Vet inte om han förstod.

Kom iväg lite senare idag och blev lite glad när jag såg massa spår i snön, kul att man inte är ensam.
inatt har de röjt skeppsbron så där var det fint , hoppas de gör nåt liknande vid ringen/Skanstull in mot stan där finns det bara körbanan att cykla på , vi var tre stycken som blev ”uppfostrade” av en lastbil imorse , trist om man skulle glida omkull just då.....
Trevlig helg
Fuckcancer
Kämpakrya gubbs
Mange

Killen framför gick omkull på Småandsgatans spårvagnsspår. Gick bra. Glad att jag klrade mig.
Trots vilodag igår kändes onsdagens tröskelpass av i motvinden. Det nöp i tårna.

Hmmm, ja, en del nu går ut på att försöka finna den optimala setupen av skor och handskar för att undvika frysa. Har växlat lite mellan kängor samt skor + överdrag. Övriga kroppen har jag inget direkt problem med att hålla tillräckligt varm, fint att man får return of investment både på svindyra dubbdäck och skägg... ;-)

Även om man klär sig bra kan man behöva hålla fingrar samt tår i rörelse då och då... skaka/hålla ner armarna ibland för att få bra blodcirkulation, kan bero lite på vilken typ av styre och cykel också kanske. Finns så klart bättre/varmare skor och handskar men jag känner mig lite snål ;-) blir det under minus 10 kanske det blir problem dock... fast i morse var det väl mellan -9 -11 ungefär tror jag (?) och det gick bra så under minus -13 kanske den verkliga smärtgränsen går för mina skor/handskar. ;-) bar mitts (styremuffar) finns iofs att köpa...

Kan så klart vara jobbigt om man får något mekaniskt problem när det är så här kallt men det är bara att hoppas på det bästa.

Senast ändrad:
Kallt, tyvärr har cykeln fått stå denna vecka. Skorna/handskarna jag äger saknar värmen som krävs när det går ner under -3. Cykeln blir också kinkig med fastfrussen bakbroms. Är jätte avundsjuk på dom som trampar trotts att det är -10 i Stockholm.

Hmmm, ja, en del nu går ut på att försöka finna den optimala setupen av skor och handskar för att undvika frysa. Har växlat lite mellan kängor samt skor + överdrag. Övriga kroppen har jag inget direkt problem med att hålla tillräckligt varm, fint att man får return of investment både på svindyra dubbdäck och skägg... ;-)

Även om man klär sig bra kan man behöva hålla fingrar samt tår i rörelse då och då... skaka/hålla ner armarna ibland för att få bra blodcirkulation, kan bero lite på vilken typ av styre och cykel också kanske. Finns så klart bättre/varmare skor och handskar men jag känner mig lite snål ;-) blir det under minus 10 kanske det blir problem dock... fast i morse var det väl mellan -9 -11 ungefär tror jag (?) och det gick bra så under minus -13 kanske den verkliga smärtgränsen går för mina skor/handskar. ;-) bar mitts (styremuffar) finns iofs att köpa...

Kan så klart vara jobbigt om man får något mekaniskt problem när det är så här kallt men det är bara att hoppas på det bästa.
Jag kör dubbla strumpor och nu när det varit kallt så viker jag ihop en avfallspåse så den blir typ 20x20cm å trär över främre delen av fötterna , tar nästan ingen plats och funkar även under längre tid , jag har vanliga skor och plattisar kan tänka mig att SPD är svårare eftersom kylan kan ledas in via pedalerna
Mange

Tanken på bar mitts har slagit mig. Flera gånger. Lobsters räcker långt men jäklar vad jag växlar fel.
Köpte billiga Craft lobsters på XXL som har funkat mycket fint vid neråt 10 minus. Ett par XL (har normalt M) men då var det helt klart åt det mindre hållet för att kallas XL. Snarare L. Kör ett par vanliga tunna hösthandskar i dessa och det räcker för mina fingrar. Aldrig att jag förfular min hoj med ett par bar mitts. Så löjlig är jag:)

Värmebölja (-5) och de senaste dagarnas snö är fortfarande inte bortplogad. Men, solen sken och allt var vackert. Det ska bli lite kallare på hemvägen.

När jag cyklade genom Sjöstan så fick jag ta högra däckspåret på gatan och en bil ville flytta på mig med hjälp av tutan trots köbildning och snigelfart av bilen framför... jag viftade med handen och gjorde det internationella tecknet för:
"va? Vad menar du, du ser ju att det inte går att cykla fortare och det spelar ingen roll ju ändå för det är kö framför mig vid korsningen 25 m framför mig".
Vet inte om han förstod.

Säkerligen en av alla friskusar som rullar upp SUV:n från garaget någonstans i höjd med Mårtensdal för att rulla bort till Hammarbybacken och dess skidlift för att där vara ute och röra lite på sig i den friska luften. Då är det bråttom (antalet parkeringsplatser är högst begränsat). Brådska kan inverka menligt på möjligheterna att tolka internationella tecken. Vid sådana tillfällen gäller att vinka tydligt. ?

Rätt kall. Kollade inte så noga men en ca -10 var det nog. Börjar tycka att det är mer besvärligt än skoj faktiskt. Mkt modd och is på alla vägar utom de sopsaltade cykelbanorna.
Cykelbanor som ej sopsaltas är mest tvättbrädor.

Blir det töväder snart?

Noll problem med ca 98% av vägarna på min lyxpendlingsväg men kallt, fungerar väl knappt godkänt med nuvarande uppsättning kängor (dubbla sockor) och tumhandskar. Funderar på att prova lösningen som @simson skrev om att trä en avfallspåse över främre delen av foten/fötterna, simpelt att prova. Kan möjligen bero lite på typ av skor eller kängor hur mycket det ger? I mitt fall misstänker jag dock att det är lite väl bra ventilering i kängorna. ;-)

@simson visst menar du att du drar soppåsen över fötterna, dvs inte över skorna? ;-)

Däremot så stör jag mig lite på att så många av mina starka sportiga "pendlings kollegor" cyklar mot rött även i hårt trafikerade korsningar, jag kan lätt förstå att en hel del bilister stör sig på detta. Bör rimligen vara en del här som håller på också.

Jag beskrev för några veckor en incident för några år sedan när jag rök ihop verbalt med en person som skällde ut mig offentligt när jag cyklade när det var grönt samtidigt som de promenerade över (jag cyklade på höger sida av de promenerande). Fick jättemycket skit här för att jag blev så förbannad, man ska "vända andra kinden" till tydligen.

Däremot alla som cyklar mot rött och därigenom retar upp en del bilister??? Det är tydligen ok (?), själv tycker jag det är betydligt värre än min lilla incident. Jag hänger inte med riktigt, var är logiken?

Senast ändrad:
Noll problem med ca 98% av vägarna på min lyxpendlingsväg men kallt, fungerar väl knappt godkänt med nuvarande uppsättning kängor (dubbla sockor) och tumhandskar. Funderar på att prova lösningen som @simson skrev om att trä en avfallspåse över främre delen av foten/fötterna, simpelt att prova. Kan möjligen bero lite på typ av skor eller kängor hur mycket det ger? I mitt fall misstänker jag dock att det är lite väl bra ventilering i kängorna. ;-)

@simson visst menar du att du drar soppåsen över fötterna, dvs inte över skorna? ;-)

Däremot så stör jag mig lite på att så många av mina starka sportiga "pendlings kollegor" cyklar mot rött även i hårt trafikerade korsningar, jag kan lätt förstå att en hel del bilister stör sig på detta. Bör rimligen vara en del här som håller på också.

Jag beskrev för några veckor en incident för några år sedan när jag rök ihop verbalt med en person som skällde ut mig offentligt när jag cyklade när det var grönt samtidigt som de promenerade över (jag cyklade på höger sida av de promenerande). Fick jättemycket skit här för att jag blev så förbannad, man ska "vända andra kinden" till tydligen.

Däremot alla som cyklar mot rött och därigenom retar upp en del bilister??? Det är tydligen ok (?), själv tycker jag det är betydligt värre än min lilla incident. Jag hänger inte med riktigt, var är logiken?
Det finns ingen logik :rolleyes:

Tydligen är det bra/rätt att cykla mot rött. Och om en bilist blir arg (för att denne blev skrämd när han nästan körde på cyklisten), då är det bilistens fel. Det har diskuterats här på forumet tidigare.

Det har nåt med framkomlighet att göra, men jag fattar inte.

Rätt kall. Kollade inte så noga men en ca -10 var det nog. Börjar tycka att det är mer besvärligt än skoj faktiskt. Mkt modd och is på alla vägar utom de sopsaltade cykelbanorna.
Cykelbanor som ej sopsaltas är mest tvättbrädor.

Blir det töväder snart?

Jag sätter en burk Ben&Jerrys på att det i maj(!) finns snö kvar på sina ställen i 08.

Näääääej.
Minns ngt år, kan det vara 10 år sedan, så var det snö och is på Stadsgårdskajens cykelbana den 1 april.
Låter lurt.

Hoppas att det inte blir tö än på ett tag, eftersom jag i princip lagt ner utecyklingen och försöker åka skidor så fort det lämnas en lucka.

Låter lurt.

Hoppas att det inte blir tö än på ett tag, eftersom jag i princip lagt ner utecyklingen och försöker åka skidor så fort det lämnas en lucka.

Jag blev uttvingad till Ågesta förra veckan som chaufför åt några skidsugna familjemedlemmar. Det första jag får se är en Raphaklädd skidåkare vid sin bil. Vad är det för cyklister? ;p

Intressant upplevelse vid nya rödljuset nere på Stadsgården vid slussen. Hasade mig över snön och tryckte på knappen. Biltrafiken ut från Slussen stannade för rött. De från Stadsgårdshållet rullade på. När jag tror att det ska slå om för oss köande cyklister slår det ist om till grönt igen för biltrafiken från Slussen. Jag surnade till och stack över i nästa lucka.

I övrigt lite mysigt ensamt i mörkret.

Intressant upplevelse vid nya rödljuset nere på Stadsgården vid slussen. Hasade mig över snön och tryckte på knappen. Biltrafiken ut från Slussen stannade för rött. De från Stadsgårdshållet rullade på. När jag tror att det ska slå om för oss köande cyklister slår det ist om till grönt igen för biltrafiken från Slussen. Jag surnade till och stack över i nästa lucka.

I övrigt lite mysigt ensamt i mörkret.
Det är nog samma tjänsteman som har programmerat hela slussen?

Jag blev uttvingad till Ågesta förra veckan som chaufför åt några skidsugna familjemedlemmar. Det första jag får se är en Raphaklädd skidåkare vid sin bil. Vad är det för cyklister? ;p
Lova att inte säga något, men jag åker också skidor i cykeljacka. Dock inte Rapha, utan Castelli.

Det där trafikljuset är hål i huvudet. Råkat ut för det du beskriver flera gånger, lika grinig varje gång. I synnerhet om jag inte hittar en lucka och smita över mot rött.

Det där trafikljuset är hål i huvudet. Råkat ut för det du beskriver flera gånger, lika grinig varje gång. I synnerhet om jag inte hittar en lucka och smita över mot rött.
Gissar att ni redan försökt, men för mer allmän spridning: Tyck till-appen https://play.google.com/store/apps/details?id=astando.synpunkt Har blandade erfarenheter av att felrapportera genom den, men ibland har saker hänt fort. Om inte annat (kanske) någon ser klustret av felrapporter och tittar närmre på varför.

Valde hemmakontor igår pga -13 och kyckling. Idag med -10 kompletterad jag cykeloutfiten med plagg från både längdåknings- och löpargarderoben och blev nästa kokt.

30 km hem-till-hem-pendling nu på kvällen. Stannade halvvägs för att springa lite och få värme i fötterna, direkt blev händerna kalla. Tyckte det gick lätt idag tills jag såg snitthastigheten.

Noterade inför hemfärd att en illvillig snövall tagit med sig både kompislapp och en bit av skärmen i morse.

Annars frös jag påväg hem.
2B58282B-D11B-4373-9DF8-B1739D464F83.jpeg

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp